2013-03-12, 20:54
  #553
Medlem
keluars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruket
MFC Syd, den 1700 kvadrat stora bunkern under Staglaberget, står just nu öppen.
Kommunen har en intressent som eventuellt vill köpa anläggningen, därför har man billat upp huvudingången för att kunna visa utrymmet...

Jag var utanför idag och kollade läget. De har satt upp någon form av gallergrind som eventuellt måste forceras. Se bild.

http://oi45.tinypic.com/2m3mm4i.jpg

Det jobbiga med denna plats är det känsliga läget där mellan villorna med mycket folk i rörelse kvällstid.
Men framförallt så är det ju så, som det även står på en skylt där, att all el och ventilation har varit avslagen där inne sen den plomberades. Vilket medfört stora mögelangrepp och gasbildningar(?). Gasmask kanske är att föredra om man går in?

Just nu är det iallafall bara en gallergrind som hindrar inkräktare i denna topphemliga bunker mitt i stan. Anläggningen har ett femtiotal rum och planritning finns i "Kalla krigets kronoberg".

Om någon vågar sig in förväntar jag mig lite smaskiga bilder!

Det var som fan! Är detta ingången som ligger vid Ingelstadsvägen alltså? Hade varit fantastiskt att komma in där ju. Hur som helst har bunkern i Staglaberget varit plomberad i tio år så självklart är klimatet inte det fräschaste där nere... Det är ju dock ett ypperligt tillfälle att se om man kan ta sig in där, kanske tittar förbi i dagarna. Tror ni man behöver gasmask?
Sen kan man fråga sig vilken vansinnig människa som vill köpa denna sjö att kasta pengar i!
Citera
2013-03-13, 17:36
  #554
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keluar
Sen kan man fråga sig vilken vansinnig människa som vill köpa denna sjö att kasta pengar i!

En sann hjälte! vem det än är så ska denne ha ett stort tack, eller i alla fall när jag har varit där inne. För in ska jag, den stora risken är fickor utan syre, mögel är väl inte så farligt om man inte exponeras för det under lång tid.
Citera
2013-03-13, 20:10
  #555
Medlem
keluars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
En sann hjälte! vem det än är så ska denne ha ett stort tack, eller i alla fall när jag har varit där inne. För in ska jag, den stora risken är fickor utan syre, mögel är väl inte så farligt om man inte exponeras för det under lång tid.

Helt klart en hjälte, men en sanering lär kosta.

Hur som haver, skyddet består alltså av en laminerad lapp samt ett stängsel som sitter fast med buntband som man lätt kan åla sig under. Efter det möts man av ett galler som är fastbultat i betongen, alltså får nyfikna gäster skruva ur bultarna med en skiftnyckel eller liknande. Hur det ser ut längre in har jag (ännu) ingen kunskap om. Det fanns ju stötvågsskydd och sånt innan men det togs kanske bort innan plomberingen?

Dumt nog begav jag mig inte upp på berget, vilket jag borde gjort för att kolla ventilationen. Någon som vet om dessa också plomberats? Är både ventilationen (eller den gamla nödutgången) och huvudingången öppna borde man aldrig vara särskilt långt bort från syrerik luft, även om fickor lär förekomma.

Ett alternativ är att ringa kommunen och fråga ifall man kan hänga med ner vid tillfälle. Är skyddet så klent som det ser ut tror jag de överdriver lite på den laminerade skylten. Kan det verkligen föreligga rasrisk och håligheter till exempel?

http://i.imgur.com/vfoWzCF.jpg
http://i.imgur.com/hUaNt2q.jpg
http://i.imgur.com/kOruuCM.jpg
Citera
2013-03-14, 18:38
  #556
Medlem
Hej UE:are!

Är ett gäng från Skåne som tänkte besöka Växjö i helgen. Undrar om någon kan förgylla våran dag med ett par UE-objekt runt växjöområdet.
Skulle vara jättesnällt om ni antingen skrev något här eller drog iväg ett PM.

Tackar på förhand
Citera
2013-03-14, 19:52
  #557
Moderator
Tystnads avatar
Det Stod i SMP om denna försäljning och av tidningen framgick det att alla el ledningar ,VVS ledningar inne i bunkern var utrivna innan anläggningen plomberades för över tio år sedan ,så det kommer att kosta stora summor att få den i användbart skick.

Har alltid tyckt det varit helt idiotisk att man totalförstör sådana anläggningar som kostat miljontals kronor att bygga på 1950-60 talet.
Nu plötsligt kan det finnas behov av sådana anläggningar igen ,i detta fallet var det troligen serveranläggning
Citera
2013-03-14, 21:33
  #558
Medlem
keluars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tails
Hej UE:are!

Är ett gäng från Skåne som tänkte besöka Växjö i helgen. Undrar om någon kan förgylla våran dag med ett par UE-objekt runt växjöområdet.
Skulle vara jättesnällt om ni antingen skrev något här eller drog iväg ett PM.

Tackar på förhand

Hej på er. Kolla de senaste sidorna i denna tråden, det finns lite småsaker men det kräver ju att man bryter sig in, mer eller mindre. Staglaberget och gamla vattentornet ligger högst på önskelistan för min egen del, antingen får man vänta tills det står öppet eller öppna själv
Citera
2013-03-14, 21:47
  #559
Medlem
keluars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det Stod i SMP om denna försäljning och av tidningen framgick det att alla el ledningar ,VVS ledningar inne i bunkern var utrivna innan anläggningen plomberades för över tio år sedan ,så det kommer att kosta stora summor att få den i användbart skick.

Har alltid tyckt det varit helt idiotisk att man totalförstör sådana anläggningar som kostat miljontals kronor att bygga på 1950-60 talet.
Nu plötsligt kan det finnas behov av sådana anläggningar igen ,i detta fallet var det troligen serveranläggning

I pappersupplagan eller? Kan ej finna det på nätet. Vet du isf vilken dag artikeln publicerades? Skulle mkt gärna vilja läsa den.

Jag håller med dig om att det är tråkigt att anläggningarna förstörs, men det kostar tydligen enorma summor att hålla ventilation och pumpar igång. Men visst, bergrummen borde vara intressantare för företag än vad de verkar varit. Speciellt detta som ligger i stan.
Citera
2013-03-15, 09:20
  #560
Medlem
keluars avatar
...och som ett paket på posten tycks vattentornet stå öppet.
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/pojke-instangd-i-vattentornet(3691442).gm
Citera
2013-03-15, 19:24
  #561
Medlem
MFC syd låter verkligen intressant, men för någon som inte bor i växjö var ligger staglaberget och den där ingången man ser på bilderna?

Kan någon citera från den där boken om vad det står om MFC syd?
Citera
2013-03-15, 19:30
  #562
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av who84
MFC syd låter verkligen intressant, men för någon som inte bor i växjö var ligger staglaberget och den där ingången man ser på bilderna?

Kan någon citera från den där boken om vad det står om MFC syd?
Ingingen ja då får du använda spade först och gräva djupt ner i blomsterrabatten vilket inte skulle vara så uppskattat av villaägaren till rabatten. Ingången ligger längst med den mindre trafikerade vägen brevid vägen mot teleborg med utsikt mot Växjösjön och lasarettet på andra sidan.
Jagf vet för jag gick på skolan som ligger på andra sidan berget i början av 90 talet och minns mycket väl ingången med dubbla galler samt övervakningskamera långt inne i skuggorna brevid trappan som tar dit upp mot staglaberget.
Citera
2013-03-15, 19:38
  #563
Medlem
fy fan vad det är mycket snack och liten verkstad i de här trådarna.
ni fegar ju ur hela tiden och inte en jävel tar sig in.

här är en karta som visar staglabergsgatan som går längs med staglaberget för er i tråden som inte ens har förståndet att hitta vart ni ska:

http://kartor.eniro.se/m/nrGhY
Citera
2013-03-15, 19:41
  #564
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
fy fan vad det är mycket snack och liten verkstad i de här trådarna.
ni fegar ju ur hela tiden och inte en jävel tar sig in.

här är en karta som visar staglabergsgatan som går längs med staglaberget för er i tråden som inte ens har förståndet att hitta vart ni ska:

http://kartor.eniro.se/m/nrGhY
Jag skrev ju precis vart ingången var man behöver trädgårdsspade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in