2012-10-07, 16:06
Medlem
keluars avatar
Hur ser läget ut i Växjö med omnejd idag? Jag har bott här en kortare tid och hittills bara snubblat över en övergiven såg och ett torp i Brohult (som ju ligger en bra bit härifrån...). Men med all skog som finns här, samt den militära historian borde det väl finnas lite guldkorn här och var? Problemet är ju bara att man tvingas lägga en förbannad massa tid och bensin på att köra runt i skogen, och behållningen är ofta liten.

Har sett lite bilder från gamla vattentornet och det ser mest sönderslaget ut tyvärr, men utsikten är lite lockande. Kan man komma in i tornet nuförtiden?
Citera
2012-10-08, 16:48
Medlem
Chozos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keluar
Hur ser läget ut i Växjö med omnejd idag? Jag har bott här en kortare tid och hittills bara snubblat över en övergiven såg och ett torp i Brohult (som ju ligger en bra bit härifrån...). Men med all skog som finns här, samt den militära historian borde det väl finnas lite guldkorn här och var? Problemet är ju bara att man tvingas lägga en förbannad massa tid och bensin på att köra runt i skogen, och behållningen är ofta liten.

Har sett lite bilder från gamla vattentornet och det ser mest sönderslaget ut tyvärr, men utsikten är lite lockande. Kan man komma in i tornet nuförtiden?
Vattentornet har varit igenstängt ganska länge men var öppet för drygt ett år sedan, kort därefter blev det plomberat igen. Lite bilder från vårt besök, finns någon på utsikten med - http://www.nedlagt.se/?p=1133

Finns lite grann i byarna runt om, en del stugor och sådant men mycket är tyvärr rivet. Pärlan KLS slakteri i Alvesta (http://www.nedlagt.se/?p=199) är ju jämnat med marken sen två år eller så. Känner till en del saker i trakterna så PM'a ifall du vill utbyta lite tips.
Citera
2012-10-08, 17:00
Medlem
Smegmas avatar
En sägen beträffande vattentornet är att en av servitriserna i samband med att fiket skulle slå igen hoppade från översta våningen och tog livet av sig.

Vattentornet har funnits så länge som jag kan minnas och jag tycker att Tornet inger en kuslig känsla. Snudd på ett spökhus.
Citera
2012-10-09, 22:53
Medlem
keluars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chozo
Vattentornet har varit igenstängt ganska länge men var öppet för drygt ett år sedan, kort därefter blev det plomberat igen. Lite bilder från vårt besök, finns någon på utsikten med - http://www.nedlagt.se/?p=1133

Finns lite grann i byarna runt om, en del stugor och sådant men mycket är tyvärr rivet. Pärlan KLS slakteri i Alvesta (http://www.nedlagt.se/?p=199) är ju jämnat med marken sen två år eller så. Känner till en del saker i trakterna så PM'a ifall du vill utbyta lite tips.

Snygga bilder! Eftersom ett vattentorn förstås inte har så många ingångar och den ingången som syns ser rätt robust ut får man väl åka förbi o chansa helt enkelt. Är dörren låst blir den nog svårforcerad. Jag såg även bilder på slakteriet, det verkade ju helt magnifikt (om än något vandaliserat)!

När jag kollade igenom dina bilder hittade jag ett galleri som jag misstänker visar ett av de två husen på en (eller två) orter utanför stan som det skrivits om i tidningen... Hur är läget med dessa hus numera?
Citera
2012-10-14, 10:37
Medlem
jenny747s avatar
Chozo;

riktigt snygga bilder.

det är en törn i mitt hjärta att se vattentornet så förfallet. jag hann fika där när jag var rätt liten innan det stängde igen, barndomsnostalgi!
Citera
2012-10-15, 21:30
Medlem
Chozos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keluar
Snygga bilder! Eftersom ett vattentorn förstås inte har så många ingångar och den ingången som syns ser rätt robust ut får man väl åka förbi o chansa helt enkelt. Är dörren låst blir den nog svårforcerad. Jag såg även bilder på slakteriet, det verkade ju helt magnifikt (om än något vandaliserat)!

När jag kollade igenom dina bilder hittade jag ett galleri som jag misstänker visar ett av de två husen på en (eller två) orter utanför stan som det skrivits om i tidningen... Hur är läget med dessa hus numera?
Tackar, inte alla som är mina dock.

Ja, enda vägen in är ju ganska plomberad vid det här laget. De som bröt upp där förra året lär ha fått jobba. Det var ett kul ställe att se, om än inget jättespännande.

Tänker du på http://www.nedlagt.se/?p=230 ? Det är snart två år sedan vi var där så vågar inte svara på hur det är nu, men inte hört något om att det skulle vara rivet. Värt ett besök, ligger ju inte så fasligt långt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
Chozo;

riktigt snygga bilder.

det är en törn i mitt hjärta att se vattentornet så förfallet. jag hann fika där när jag var rätt liten innan det stängde igen, barndomsnostalgi!
Tack! Dock inte alla som är mina, som nämnt ovan.

Har faktiskt också varit där en gång när det var i bruk, måste ha varit 20 år sedan eller något i den stilen.
Citera
2012-10-15, 22:12
Medlem
jenny747s avatar
Citat:

Tack! Dock inte alla som är mina, som nämnt ovan.

Har faktiskt också varit där en gång när det var i bruk, måste ha varit 20 år sedan eller något i den stilen.

ja, jag skulle tippa på att det la ner någon gång mellan 93 och 95.

helt sjukt egentligen att det kan bli så förfallet på relativt kort tid.
klottret är väl en sak men att alla fönster är sönder, tapeter hänger och saker i allmänhet är sönder?

svårt att säga på bilderna men du som var där; upplevde du att inredning/fönster etc var förstört av mänskig hand eller hade natur fått ha sin gång relativt ostört?
Citera
2012-10-16, 17:57
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Tänker du på http://www.nedlagt.se/?p=230 ? Det är snart två år sedan vi var där så vågar inte svara på hur det är nu, men inte hört något om att det skulle vara rivet. Värt ett besök, ligger ju inte så fasligt långt ut.

Jag var förbi i somras och då hade fastighetsägaren skruvat fast dörrarna, vet dock inte hur det är med fönsterna.
Citera
2012-10-16, 18:48
Medlem
Chozos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
ja, jag skulle tippa på att det la ner någon gång mellan 93 och 95.

helt sjukt egentligen att det kan bli så förfallet på relativt kort tid.
klottret är väl en sak men att alla fönster är sönder, tapeter hänger och saker i allmänhet är sönder?

svårt att säga på bilderna men du som var där; upplevde du att inredning/fönster etc var förstört av mänskig hand eller hade natur fått ha sin gång relativt ostört?
Vandalism är väldigt vanligt på sådana ställen tyvärr. Varför vi som är lite mer seriösa med UE ogärna out'ar platser publikt. Svårt att säga vad som är vad, men gällande vattentornet så hade det ju helt klart slagits sönder rutor med flit och så. Det är en speciell känsla när man kliver in på ett ställe där det inte känts som att det varit en själ på 20 år, och förfallet har fått ha sin gång naturligt. Dock väldigt sällan det händer.

Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Jag var förbi i somras och då hade fastighetsägaren skruvat fast dörrarna, vet dock inte hur det är med fönsterna.
Ah, på så vis. Har haft i tankarna att kolla förbi någon gång när man passerat, men då kan jag bespara mig det. Vi hittade ett lägenhetshus i grannbyn som såg ut att vara tomt det med, men var lite värre med att lyckas ta sig in där.
Citera
2012-10-19, 18:01
Medlem
keluars avatar
Idag har jag varit och kollat på de två hyreshusen i "grannbyarna". Det första var lätt att hitta, eftersom det funnits med på bild i tidningen och dessutom med en järnväg på samma bild. Jag kände på en av dörrarna, eftersom de tydligt varit fastskruvade (källardörren var fortfarande fastskruvad), men det var låst. Dessutom var detta på ljusan dag och de närboende kastade misstänksamma blickar. Det stank rätt rejält från huset och teglet var mörkare på vissa ställen (misstänker fukt). Det går dock utan tvekan att åla sig in genom ett fönster i fastigheten, men jag vet inte hur långt man kommer efter det. Att åla sig in genom ett trasigt fönster borde väl dessutom vara olaga intrång? I övrigt var det förvånansvärt lite glaskross och vandalism. Gräsmattan var oklanderligt välvårdad!

Huset i grannbyn var lite svårare att hitta eftersom jag inte hade något att gå på, men efter lite cruisande hittade jag det. När jag kom dit kände jag dock igen det av någon anledning, så någonstans måste jag sett det. Hur som haver, även denna byggnad var ganska skonad från vandalisering. Här var nog endast en ruta krossad (skulle inte tro att man kommer in det hållet däremot), plus en till som var förspikad. Jag gick inte in här heller, men källardörren såg lättforcerad ut om man skulle vara intresserad av det. På andra våningen stod ett fönster öppet, och runt det buktade puts ut och var på väg att falla ner. En solblekt lapp från Eon förkunnade att de varit där för att (gissningsvis) läsa av mätare.

Det går alltså absolut att ta sig in på olaga väg, enda alternativet är ju om dörrarna står öppna och det verkade de inte göra idag. Jag är ingen byggnadsingenjör men jag har svårt att tro att någon skulle ha nytta av dessa hus. Några vintrar med frostsprängning, sedan är hela stommen kass. Hade varit spännande att komma in i det senare huset i alla fall, innan det rivs. Tog lite exteriörbilder, förmodligen inget ingen har sett innan dock.

På vägen dit såg jag även en villa vars tomt såg väldigt vildvuxen ut. Kanske kan vara något av intresse i framtiden?

Tänkte för övrigt köra förbi vattentornet igår kväll, men fick plötsligt två polisbilar efter mig när jag letade efter en bra bilväg dit, så jag hoppade.
Citera
2013-01-01, 20:41
Medlem
Jag har släktingar boende i stan, och har alltid varit nyfiken på ett hus på Citadellvägen när jag har vandrat förbi där. Huset ligger i ett äkta Svenssonkvarter där villorna kostar ett par miljoner. Huset och bilen utanför har inte setts om på åtskilliga år. Enligt googlemaps är det hus nummer 12, men där finns en kvinna född 44 skriven. Huset är helt klart övergivet, och har så varit de senaste åren. Är löjligt nyfiken på huset och historien bakom varför det har lämnats vind för våg. Någon som har varit där eller har mer information om det hela?
Citera
2013-01-02, 19:02
Medlem
Ja vad märkligt! Det måste ju vara hus 12 som sagt (grannarnas siffror syns ju iaf..)

Hennes efternamn känns ju ganska ovanligt. Finns en på Facebook som verkar bo i växjö och kan säkert ha rätt ålder med.

Som sagt vore intressant att veta historien bakom detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in