2010-04-23, 18:44
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Ursäkta mig om jag uttalat mig rörigt, men jag hade för mig att Katedralskolan var en av de skolor som skulle ha vårdplatser eller något i den stilen, i händelse av krig. Fagrabäckskolan vet jag säkert, då denna var på bild bredvid tabellen/listan över andra skolor med liknande uppgifter vid krig. Men jag har nog blandat ihop begreppen, men något om att skolorna (jag har för mig även Katedral) skulle hysa platser för skadade vid krig.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalla Krigets Kronoberg
St Sigfrids folkhögskola
Norregårdsskolan
Pilbäcksskolan
Fagrabäckskolan
St Sigfrids sjukhus
Furutåskolan
Vårdskolan

Detta är de platser i Växjö som var tänkta som Vårdannex.
Citera
2010-04-23, 20:26
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korsan
Kanske inte, men man borde kolla på Teknikums ritningar också. Byggdes inte det efter Katedral? Är inte säker, men då kanske de byggde tunneln när de ändå höll på?
Hur kan man vara säker på att den som skrev boken vet allting?
Detta torde väl redan vara avhandlat här i tråden.
  • Katedral byggt på 50-talet och invigt 1958.
  • Beslut att bygga starta ett Tekniskt gymnasium 1961.
  • Tekniskt gymnasium 1961-1966 på Kungsmad.
  • Teknikum invigt 1966.

Som jag redan påpekat i tråden var förmodligen inte Teknikum ens påtänkt när Katedral byggdes så det fanns väl knappast någon anledning att bygga en tunnel rakt ut under åkern.

Det fanns f.ö. planer på att bygga en kombinerad matsal- & biblioteksbyggnad för gemensamt bruk åt Teknikum och Katedral en gång i tiden. Den skulle legat på kullen mellan skolorna, men det blev aldrig något av det. Jag vet att grannarna överklagade planerna men det kan också ha berott på annat.
Citera
2010-04-25, 17:18
Medlem
TripDs avatar
Efter vad jag har hört vid mina år på fagrabäck, så ska det finnas nåt slags sjukhus under rondellen där affären rondellen brukade finnas. en av "ubåtsdörrarna" i fagrabäcks källare ska visst leda dit.

Helt säker är jag dock inte då det var många år sedan,
och mina minnen kan ha blivit en smula ihoprörda sen dess..
Citera
2010-04-25, 21:48
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripD
Efter vad jag har hört vid mina år på fagrabäck, så ska det finnas nåt slags sjukhus under rondellen där affären rondellen brukade finnas. en av "ubåtsdörrarna" i fagrabäcks källare ska visst leda dit.

Helt säker är jag dock inte då det var många år sedan,
och mina minnen kan ha blivit en smula ihoprörda sen dess..

Det där är med 99.9999....9% säkerhet rent bullshit. Det är säkerligen en myt som uppkommit i och med att skolan skulle vara just vårdplats i krig. Det i kombination med att ingen visste vad som fanns bakom skyddsrumsdörren gjorde att myten uppkom. Det som finns bakom dörren är bara ett vanligt skyddsrum.
Citera
2010-04-27, 11:42
Medlem
Nu är det 15 år sedan jag gick på Fagrabäck men skyddsrummet i källaren i den byggnadesdelen närmast rondellen, var just ett skyddsrum och det mest spännande som pågick bakom dörren där var en och annan pingismatch alternativt någon som behövda läxas upp...
Citera
2010-04-27, 17:17
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pursey27
Nu är det 15 år sedan jag gick på Fagrabäck men skyddsrummet i källaren i den byggnadesdelen närmast rondellen, var just ett skyddsrum och det mest spännande som pågick bakom dörren där var en och annan pingismatch alternativt någon som behövda läxas upp...

Det känns som om merparten av skolornas skyddsrum idag tjänar som pingisrum, så var det även på våran gamla skola förr i tiden.
Citera
2010-06-09, 16:52
Medlem
k4r4t3k4n4k4ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4r4t3k4n4k4s
En liten grej i Växjö...
Mindre industri

Den här är ju riven nu men det dök upp en artikel om företaget som är intressant om man som jag gillar att "följa" sina objekt:
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/de-kraver-hussaljare-pa-miljoner%281962601%29.gm

Helt sjukt vad man kunde förorena fritt förr i tiden. Iofs precis som man gör idag fast skiten hamnar i Kina istället där allt som västvärlden köper billigt produceras. Den "nya" galvaniseringsverkstaden fick också saneras efter rivning och enligt en pdf från kommunen finns det tungmetaller under hela västra industriområdet efter verksamheten.
Citera
2010-09-09, 22:49
Medlem
Korsans avatar
Är det någon som skulle kunna beskriva lite hur man kommer ner i källaren på Teknikum? Måste man in i skyddsrummen?
Och hur kommer man ner i Katedrals källare?
Det skulle vara väldigt roligt att få se hur det ser ut där nere, eftersom att det är ett så omtalat ställe. Om jag kommer ner så kan jag ta med en kamera , så kom igen och berätta nu!
Citera
2010-09-14, 20:22
Medlem
Citat:
Är det någon som skulle kunna beskriva lite hur man kommer ner i källaren på Teknikum? Måste man in i skyddsrummen?
Det skulle vara väldigt roligt att få se hur det ser ut där nere, eftersom att det är ett så omtalat ställe. Om jag kommer ner så kan jag ta med en kamera , så kom igen och berätta nu!

Vissa delar av Teknikums källare har klassrum och andra undervisningslokaler. Vill du kolla där så är det bara att gå raka vägen in, datorsalor mm. är dock låsta. Alla andra delar av källaren behöver du nyckel till. Finns väl kanske inte jättemycket häftigt att se där. Förvaras mest gammal skit där nere (det jag har sett i alla fall).

Katedral vet jag inte säkert. Finns inte så mycket undervisningslokaler där (tror jag...) så det mest ska vara låst. Men dörrarna dit är ju ganska lätta att hitta om du nu finner något nöje i det.

Men jag ska göra det lätt för dig: Skaffa nyckel!
Citera
2010-10-19, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Detta är de platser i Växjö som var tänkta som Vårdannex.

Varför står inte kungsmadskolan med? Den är väl om något anpassad för att konventeras till sjukhus. Stora breda korridorer, iprincip inga trappor i samma plan, handfat i samtliga (?) klassrum.
Citera
2010-10-20, 21:26
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:

De utrymmen som inte används till undervisning är låsta. Även till skyddsrummen. I stort sett alla av dessa utrymmen nyttjas till förvaring. Även skyddsrummen.

Citat:
Ursprungligen postat av MooDHooDs
Varför står inte kungsmadskolan med? Den är väl om något anpassad för att konventeras till sjukhus. Stora breda korridorer, iprincip inga trappor i samma plan, handfat i samtliga (?) klassrum.

Därför att den inte skulle användas för det ändamålet... As simple as that.
Citera
2010-10-20, 21:59
Medlem
Korsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
De utrymmen som inte används till undervisning är låsta. Även till skyddsrummen. I stort sett alla av dessa utrymmen nyttjas till förvaring. Även skyddsrummen.

Därför att den inte skulle användas för det ändamålet... As simple as that.
Men de som har varit där nere, och då menar jag de stora delarna som folk trodde sträckte sig ända till Katedral, kan väll inte ha gått och frågat om en nyckel?
Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in