Jag lyfter ut sammanhanget Gustav Kasselstrand gjorde det där uttalandet i. Det här i princip så nära jag kan komma Gustav Kasselstrand i Gävle mellan 56:16 och 59:47 minuter in i videon, och jag vill poängtera att jag inte hållit på och redigerat bort en massa ahh… öhh och grammtikfel, utan det här så här bra Gustav Kasselstrand håller ett livesänt nytt tal han inte hållit tidigare och utan att ha ett manus:
Citat:
Men det finns hur många frågor som helst att ställa till Jan Björklund eller den där toppsossen Anna Johansson. Det finns hur många frågor som helst att ställa men man gör det inte för man sitter i samma båt, journalister och politiker. Sverige har alltså de mest inkompetenta journalisterna i världen vill jag hävda, det är vänsteraktivister. Många av dem är fullständigt inkompetenta och har ingen som helst journalistisk vidd, journalistisk kompetens, de vågar inte ställa obekväma frågor till politikerna. Utan de vill helst bli vän med politikerna, ta bara Almedalsveckan där journalister och politiker åker en vecka för att supa rosévin på Skattebetalarnas pengar på krogarna i Visby och ändå tror man att "vi kan granska politikerna" Det fungerar inte så.
Journalistväsendet är uruselt. De har aldrig någonsin vågat rapportera om de stora problemen i Sverige. Aldrig någonsin, och man vågar inte ställa politikerna till svars. Och det är ofta inte ens en konspiration, det är inte så att de medvetet anser att de ljuger utan de lever i små små sammanhang, små kretsar av andra vänsterjournalister och vänsterpolitiker, alla är kompisar med alla, alla känner alla. De tror alltså att det här är... verkligheten. De går runt där på Södermalm och ser inte så mycket av problemen och de förstår alltså inte ens själva att de förtiger sanningen, det handlar om ren och skär inkompetens, om ren och skär svågerpolitik.
Det är mycket troligare att den förklaringen gäller än att det skulle vara en stor konspiration bland alla journalister. Det är så man måste förstå det svenska journalistväsendet. 50 procent av de som jobbar i public service, röstar på Miljöpartiet. 50 procent! Miljöpartiet skulle få egen majoritet om SVT och Sveriges radios journalister fick rösta trots att bland svenska folket är det ett försvinnande litet parti Miljöpartiet, det håller på att åka ur riksdagen. Men vad gör det med den svenska nyhetsrapporteringen... när man har en sådan enorm överrepresentation av ett visst parti, ja självklart kommer det här påverka vad man rapporterar om.
För några år sedan bevittnade jag en debatt där en miljöpartist var närvarande, och så frågade jag den där miljöpartisten. Ser du det som ett problem... med tanke på public service officiella neutralitet... att miljöpartister utgör 50 procent av era journalister... i public service, ja en miljöpartistisk politiker, ja jag tänker att jag ställer den enkla frågan. Och då svarar han "Nej, för jag tror att journalisterna är tillräckligt kompetenta att inte låta sina partisympatier färga deras rapportering. Ja gott och väl.
Och sen ställde jag följdfrågan "Hur skulle du betrakta det om det var Sverigedemokraterna …som hade 50 procent sympatier bland journalistkåren. "Ja det skulle ju vara ett otroligt hot mot neutraliteten i public service, jag tror absolut inte att de här journalisterna skulle kunna rapportera neutralt om 50 procent av dem sympatiserade med Sverigedemokraterna" Men för miljöpartiet gällde inte det här då, de klarade av det här. Så man begriper alltså inte vilken värld man lever i, man ser inte den korruption... för vad det är. Det är helt öppet. Man har alltså levt helt och hållet i en egen bubbla.
https://www.youtube.com/watch?v=1j63A4KK7G8&feature=youtu.be&t=3423
Notera ordvalet "Det är
ofta inte ens en konspiration" och "Det är mycket troligare att den förklaringen gäller än att det skulle vara en stor konspiration bland
alla journalister." Det här utesluter inte på något sätt att det faktiskt finns en konspiration på högre nivå, utan han vill förklara det stora kollektiva grupptänket hos alla journalister istället inklusive de som jobbar som knegare på golvet på SR Jämtland, det där stället Ganman beskrivit som en skyddad verkstad för kompletta tomtar. Tror någon att den stora konspirationen skulle inviga alla lågbegåvade tomtar i svensk media i alla detaljer om konspirationen?
Dessutom är det ju viktigt att notera att hela det här stycket leder fram till Miljöpartiets överrepresenation i svensk media och dubbelstandarden. Det är ju det som är poängen med hela stycket i talet att lyfta fram den informationen till åhörarna. Att sitta och rycka en mening ur sitt sammanhang i ett livesänt tal utan teleprompter och sedan från den analysera sig till en hel världsbild känns lite som att spå i kaffesump.