Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-28, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
TT-notis. Flera tidningar.

Kanske en tidig, lite osäker spaning, men den senaste veckan hörs namnet AfS oftare i MSM. Jag tror de vet nåt som vi inte vet. Jag tror de har sett (interna mätningar) att "tystnadstaktiken" inte funkar. Jag tror de vet att AfS går bra. Nu byter de taktik.

Det ser lovande ut.
När Yougov meddelade att AfS hade nästan två procent i mars så fick man ta emot en skitstorm på Twitter och bli kallade oseriösa av konkurrenter. Nu kan man tydligen inte ens uppge AfS i mätningen. Nästa steg som säkert redan är taget är att justera kolumnen ”övriga” så att den aldrig får ligga över, säg 5 procent.

Jag skrev tidigare att vi bör sluta stirra på övriga-kolumnen för den kommer aldrig börja växa. Opinionsinstituten tar hellre smällen på valdagen att helt ha ”missat” opinionen för det nya riksdagspartiet.

Däremot är det helt korrekt att när man analyserar vad som sägs av personer som borde veta så får man intrycket av att AfS är bra mycket större än Yougovs 2 procent.
Citera
2018-06-28, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
När Yougov meddelade att AfS hade nästan två procent i mars så fick man ta emot en skitstorm på Twitter och bli kallade oseriösa av konkurrenter. Nu kan man tydligen inte ens uppge AfS i mätningen. Nästa steg som säkert redan är taget är att justera kolumnen ”övriga” så att den aldrig får ligga över, säg 5 procent.

Jag skrev tidigare att vi bör sluta stirra på övriga-kolumnen för den kommer aldrig börja växa. Opinionsinstituten tar hellre smällen på valdagen att helt ha ”missat” opinionen för det nya riksdagspartiet.

Däremot är det helt korrekt att när man analyserar vad som sägs av personer som borde veta så får man intrycket av att AfS är bra mycket större än Yougovs 2 procent.

Det är väl inte bekräftat att YouGov har tagit bort möjligheten att välja AfS? Vi borde höra i SD-tråden om opinionsmätningar, för där finns det människor som varit med i dessa paneler länge och vet säkert hur det ligger till. Jag har alltid sett YouGov som det mest rimliga/sanningsenliga opinionsinstitutet, så vore tråkigt ifall det stämmer att man inte kan uppge AfS längre.

YouGov brukar få en shitstorm varje gång de publicerar en undersökning eftersom SD alltid ligger bra till i deras undersökningar, så det vore förvånande ifall de vek ned sig denna gång.
Senast redigerad av TheStriptease 2018-06-28 kl. 13:27.
Citera
2018-06-28, 13:35
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Den här tråden verkar handla mycket om att skälla på SD. SD är ett etablerat parti, AfS är nytt. Jag tror inte jag går in på deras kalender.

Jag skäller inte på SD i detta fall, men om man nu tycker att ett nystartat lilleputtparti som AfS har en dålig eventkalender kan det vara bra med en referenspunkt. Hur ser det då ut för ett av Sveriges största partier sett till opinionsstödet?

Varför vill du inte jämföra?
Citera
2018-06-28, 13:36
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Podcast tror inte jag når så många. och möten under en vecka räcker ej. Visst är det en gissning. Men allt beror ju på hur de kommer att hanteras i media.

Hemsidan redovisar ju nästan inga aktiviteter!

Men det svårt att göra förutsägelser. Media ändrar spelreglerna. Bara efter "Durmaz-tweeten" borde de varit väck för gott men nu oroar sig Aftonbladet för att deras video blivit censurerad!! Kanske media ser en chans att utnyttja dem för "söndra och härska" gentemot SD?

Intressant att följa utvecklingen fram till valet blir det i vilket fall.

AfS får gott om bra PR i Fria Tider som numer är Sveriges största alternativmedia. 11% av svenskarna läser regelbundet Fria Tider. Det är mer än vad det mesta från MSM kommer upp till.

http://www.friatider.se/reuters-institute-fria-tider-st-rre-n-dagens-industri
Citera
2018-06-28, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Det är väl inte bekräftat att YouGov har tagit bort möjligheten att välja AfS? Vi borde höra i SD-tråden om opinionsmätningar, för där finns det människor som varit med i dessa paneler länge och vet säkert hur det ligger till. Jag har alltid sett YouGov som det mest rimliga/sanningsenliga opinionsinstitutet, så vore tråkigt ifall det stämmer att man inte kan uppge AfS längre.

YouGov brukar få en shitstorm varje gång de publicerar en undersökning eftersom SD alltid ligger bra till i deras undersökningar, så det vore förvånande ifall de vek ned sig denna gång.
Det är tydligt att Yougov vek sig tidigare, vilket ofta brukar påpekas av en i opinionsstråden.

I januari 2016 hade man SD på 28,8. Då drabbades man av en skitstorm som till och med inkluderade ett husförhör i regi av Publicistklubben där Novus Torbjörn Sjöström agerade förhörsledare.

Efter det slog man till reträtt och plockade snällt ner SD till 20,5 två år senare (Jan -18). Det var först nu i juni efter att de andra instituten gett klartecken som Yougov ansåg sig kunna publicera deras egentliga siffra för SD på 28,5.

Samma reträtt såg vi nu när man råkade säga att AfS hade närmare 2 procent. Sverigechefen som är dansk och kommer från ett annat politiskt klimat insåg inte hur känsligt det var att ”hjälpa” AfS in i riksdagen, men redan i nästa mätning hade övriga-kolumnen krympt avsevärt och ingenting mera har sagts om AfS. Har man nu också plockat bort möjligheten att uppge AfS så är det en total pudel.
Citera
2018-06-28, 14:10
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det är tydligt att Yougov vek sig tidigare, vilket ofta brukar påpekas av en i opinionsstråden.

I januari 2016 hade man SD på 28,8. Då drabbades man av en skitstorm som till och med inkluderade ett husförhör i regi av Publicistklubben där Novus Torbjörn Sjöström agerade förhörsledare.

Efter det slog man till reträtt och plockade snällt ner SD till 20,5 två år senare (Jan -18). Det var först nu i juni efter att de andra instituten gett klartecken som Yougov ansåg sig kunna publicera deras egentliga siffra för SD på 28,5.

Samma reträtt såg vi nu när man råkade säga att AfS hade närmare 2 procent. Sverigechefen som är dansk och kommer från ett annat politiskt klimat insåg inte hur känsligt det var att ”hjälpa” AfS in i riksdagen, men redan i nästa mätning hade övriga-kolumnen krympt avsevärt och ingenting mera har sagts om AfS. Har man nu också plockat bort möjligheten att uppge AfS så är det en total pudel.
Jag känner inte till YouGov, men jag drar öronen åt mig när jag läser artikeln
Citat:
– De är inte uppe i två procent. Men de är ganska nära i den här mätningen. De är ju helt nya. Vi måste se lite fler mätningar innan vi kan säga mer, säger Lars Gylling, kommunikationschef på Yougov.

Metro beställer en undersökning av YouGov och får siffrorna. Sedan ger inte Metro siffrorna utan man "intervjuar" deras chef som ger detta svävande uttalande. Är det inte så det gått till?

Jag får bara känslan att de försöker blåsa upp AfS.

https://www.metro.se/artikel/yougov-alternativ-f%C3%B6r-sverige-b%C3%B6rjar-f%C3%A5-st%C3%B6d-i-opinionen

Det går ju att göra så mycket med statistik. YouGovpanelen kan vem som helst anmäla sig till och vinna kaffebryggare och cyklar eller likn. Man får ingångserbjudande som verkar vara värt 5-10 kronor.

https://imgur.com/a/9XKpXQY

1500 pers i undersökningen, t.ex 1.7% vore 25 pers.

Det är bara en känsla men jag köper inte YouGov rakt av.
Senast redigerad av wwr 2018-06-28 kl. 14:16.
Citera
2018-06-28, 14:17
Medlem
Fot.Notens avatar
Dagens interpellationsdebatt mellan Heléne Fritzon och Jeff Ahl ang Ygemans 80.000 avvisningar.
http://riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/avvisningar_H510579

/Ingrid
Citera
2018-06-28, 14:17
Medlem
Citat:

Metro beställer en undersökning av YouGov och får siffrorna. Sedan ger inte Metro siffrorna utan man "intervjuar" deras chef som ger detta svävande uttalande. Är det inte så det gått till?

https://www.metro.se/artikel/yougov-alternativ-f%C3%B6r-sverige-b%C3%B6rjar-f%C3%A5-st%C3%B6d-i-opinionen

Det går ju att göra så mycket med statistik. YouGovpanelen kan vem som helst anmäla sig till och vinna kaffebryggare och cyklar eller likn. Man får ingångserbjudande som verkar vara värt 5-10 kronor.

Alla opinionsmätningar är ”självrekryterade”. Om Sifo ringer och frågar vad du röstar på så kan du välja att svara eller inte svara. Sifo har ingen aning om vilka som väljer att inte svara och därför finns det bara ett sätt att avgöra vilken ”metod” som är bäst och det är på valdagen.
Citera
2018-06-28, 14:20
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Alla opinionsmätningar är ”självrekryterade”. Om Sifo ringer och frågar vad du röstar på så kan du välja att svara eller inte svara. Sifo har ingen aning om vilka som väljer att inte svara och därför finns det bara ett sätt att avgöra vilken ”metod” som är bäst och det är på valdagen.
Jag tror det är en skillnad.
I YouGov kan ven som helst anmäla sig. Enbart Internetanvändare är med, vad jag vet. Vilken identitetskontroll de har vet jag inte.
Jag skulle lita mer på SIFO om de ringt runt. SIFO är väl dessutom större och har funnits längre.
Citera
2018-06-28, 14:30
Bannlyst
Citat:

https://imgur.com/a/9XKpXQY

Alltsa tumregel:

Det gar inte att lita pa dessa foretag, de ar infiltrerade/uppkopta/vinklade/driver en agenda.

Brexit, ni minns hur de ljog med siffrorna.

Hitta mig ett bra foretag som haller pa med statistik och som inte manipulerar siffrorna sa andrar jag asikt.

Tills dess kommer jag ha foliehatteb pa
Citera
2018-06-28, 14:53
Medlem
Baertlings avatar
Mycket spekulationer om OU här. Det är uppdragsgivaren som bestämmer vad som ska mätas och hur det ska redovisas, inte OU-företagen. Därav att Sentio-undersökningar beställda av Nyheter idag t ex särredovisar MED men inte Afs.
Citera
2018-06-28, 14:58
Medlem
IPAD-SWEs avatar
Som tur var kombinerar AfS & Kasselstrand sina korta slagkraftiga meddelanden också med en mer uttömmande förklaring, när så behövs. Här är Gustavs svar till det politiska etablissemanget:

(FB) Gustav Kasselstrand (AfS) talar till nationen - Vart är Sverige 2028?

Se till att sprida talet med vindens fart i etern så att varendaste väljare i hela vårt avlånga land får möjligheten att lyssna till partiledare Gustav Kasselstrands vision för Sverige innan etablissemanget försöker censurera bort sanningens ord på nytt.

https://vimeo.com/276176730
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in