Citat:
Ursprungligen postat av
CalleDussin
Ingen större förändring har skett i amerikansk utrikespolitik, Trump vet att Assad inte bör avlägnas och att starka band till Putin behövs. Denna aktion var riktad, den förvarnades och inga kraftiga reaktioner kom vare sig från Putin eller Assad. Allt är status quo!

Ryssland kommer att svara men det kommer förmodligen inte bli något mer än symboliskt (dom har förresten redan svarat genom att skicka ner ett till krigsskepp). En annan teori som jag funderat på var om Trump tilläts att skicka iväg ett par missiler för syns skull av Ryssland, Kina etc.
Trump meddelade nämligen i veckan att det ekonomiska stödet till naziregimen i Kiev kommer att bantas ner extremt. Det kanske skedde ett byte här: "vi slutar finansiera regimen i Ukraina om du låter oss få vara med på ett hörn i Syrien." Det känns logiskt i och med attackens mjukhet.
Det skickades iväg omkring 56 missiler och endast strax över 20 kom fram. Dom träffade inte sina mål och skadan beräknas vara reparerad redan efter två dagar. Antalet dödsoffer uppgick till 3-4 om jag minns rätt vilket är extremt lite samt att Ryssland varnades i förväg om attacken.
Ett annat alternativ är att han inte alls kommit överrens med Ryssland, utan med finanseliten i USA. T.ex. "stöd mig i beslutet att sluta skicka pengar till Ukraina så hjälper jag er att eskalera situationen i Syrien."
Det är ännu extremt många frågetecken runt det hela...