Citat:
Ursprungligen postat av
borskungen
Det verkar som att deep state har genomfört en tyst kupp, i alla fall när det gäller utrikespolitiken.
Folk som hade hoppats på att Trump helt skulle undvika att lägga sig i andra länders angelägenheter kan sluta hoppas på det.
Jag är personligen nöjd om vi slipper ett nytt storkrig i Mellanöstern med efterföljande flyktingströmmar till Sverige. Om amerikanska skattepengar används till bomber över t.ex. Nordkorea skiter jag i.
Hur definierar du deep state?
Jag skulle fortfarande vilja hävda att DT är en hårdför dealmaker. Inget lagt kort ligger. Resultatet är det viktigaste. Trump har varken kunskap eller intresse av diplomati, komplexa politiska hänsynstaganden eller långsiktigt politiskt tänkande. Han agerar som en stenhård risktagande affärsman. Han är predictably unpredictable- "let them guess" vilket i det här sammanhanget handlar om hur man knäcker sina motståndare. Alla medel är tillåtna.
US:s presidenter har generellt mycket lite handlingsutrymme i synnerhet inrikespolitiskt (något mer utrikespolitiskt ). Man kan välja att kalla det deep eller shadow state whatever. Faktum kvarstår. De tunga besluten tas på annat håll och elected president förmodas hålla i megafonen.
DT är förmodligen än av de första presidenterna som sitter med ett så tungt nätverk av TV/medie kanaler, egen "säkerhetstjänst" överhuvudtaget ett upparbetat system av motkrafter som gör honom till en ytterst svårkontrollerad spelare. Han kommer vägra spela marionett och kan mediespelet och mekanismerna/manipulationen.
Frågan är snarare vad som motiverar Trump?
Den egna dynastin och ett extremt grandiost ego är min gissning. Jag hoppas att omtanken om dynastin (att leva vidare genom sin klan) är starkast. Trump är def. ingen working class hero. Han vet hur man manipulerar sin publik. Han gör det skickligt men jag tror inte det är av omtanke för det amerikanska folket. Utan av intresset för makten. Intresset för Donald Trumps egna grandiosa ego.
Däremot kommer han ge deep state (utan att gå in på def.) en helvetes match.
Det här blir en match Deep state verus Trump.
Personligen skrämmer han skiten ur mig främst utrikespolitiskt. Däremot kan han funka inrikespolitiskt (ekonomin drar igång) om än kortsiktigt.
Amerikansk politik kommer aldrig bli sig lik efter Trump. Hur det här än slutar. Inte en chans att han sitter fyra år. Även om Trump fortfarande lever och har hälsan då. Vilket kanske är något tveksamt
postade detta först i fel tråd skulle vara i denna..