2017-04-08, 23:54
Medlem
Continental Ops avatar
är det bara jag som tycker det är lite speciellt/coolt språkbruk i tweeten idag?

"Congratulations to our great military men and women for representing the United States, and the world, so well in the Syria attack."

representera amerika genom att skicka iväg missiler?
2017-04-09, 00:13
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
Ingen större förändring har skett i amerikansk utrikespolitik, Trump vet att Assad inte bör avlägnas och att starka band till Putin behövs. Denna aktion var riktad, den förvarnades och inga kraftiga reaktioner kom vare sig från Putin eller Assad. Allt är status quo!

Ryssland kommer att svara men det kommer förmodligen inte bli något mer än symboliskt (dom har förresten redan svarat genom att skicka ner ett till krigsskepp). En annan teori som jag funderat på var om Trump tilläts att skicka iväg ett par missiler för syns skull av Ryssland, Kina etc.

Trump meddelade nämligen i veckan att det ekonomiska stödet till naziregimen i Kiev kommer att bantas ner extremt. Det kanske skedde ett byte här: "vi slutar finansiera regimen i Ukraina om du låter oss få vara med på ett hörn i Syrien." Det känns logiskt i och med attackens mjukhet.

Det skickades iväg omkring 56 missiler och endast strax över 20 kom fram. Dom träffade inte sina mål och skadan beräknas vara reparerad redan efter två dagar. Antalet dödsoffer uppgick till 3-4 om jag minns rätt vilket är extremt lite samt att Ryssland varnades i förväg om attacken.

Ett annat alternativ är att han inte alls kommit överrens med Ryssland, utan med finanseliten i USA. T.ex. "stöd mig i beslutet att sluta skicka pengar till Ukraina så hjälper jag er att eskalera situationen i Syrien."

Det är ännu extremt många frågetecken runt det hela...
2017-04-09, 00:16
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Det skickades iväg omkring 56 missiler och endast strax över 20 kom fram. Dom träffade inte sina mål och skadan beräknas vara reparerad redan efter två dagar. Antalet dödsoffer uppgick till 3-4 om jag minns rätt vilket är extremt lite samt att Ryssland varnades i förväg om attacken.

Fast den där ryska lögnen har vi redan varit igenom, det går att se betydligt fler träffar på satellitbilderna än ett 20-tal så det finns ingen seriös analytiker som tror på den propagandan.
2017-04-09, 00:18
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Ryssland kommer att svara men det kommer förmodligen inte bli något mer än symboliskt (dom har förresten redan svarat genom att skicka ner ett till krigsskepp). En annan teori som jag funderat på var om Trump tilläts att skicka iväg ett par missiler för syns skull av Ryssland, Kina etc.

Trump meddelade nämligen i veckan att det ekonomiska stödet till naziregimen i Kiev kommer att bantas ner extremt. Det kanske skedde ett byte här: "vi slutar finansiera regimen i Ukraina om du låter oss få vara med på ett hörn i Syrien." Det känns logiskt i och med attackens mjukhet.

Ett annat alternativ är att han inte alls kommit överrens med Ryssland, utan med finanseliten i USA. T.ex. "stöd mig i beslutet att sluta skicka pengar till Ukraina så hjälper jag er att eskalera situationen i Syrien."

Hmm detta har jag missat kan du bidra med länk "det fetade"
2017-04-09, 00:27
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Hmm detta har jag missat kan du bidra med länk "det fetade"

Troligen detta:

Citat:
The Trump administration is giving serious thought to providing Ukraine with lethal defensive aid, Arizona senator John McCain told THE WEEKLY STANDARD, a move that is likely to rile the Kremlin if realized.

Secretary of State Rex Tillerson, who is slated to meet with Russian president Vladimir Putin next week, expressed support for such aid during his January confirmation hearing. McCain said that Tillerson signaled the potential for providing lethal defensive aid to Ukraine in a meeting Tuesday.
http://www.weeklystandard.com/mccain-trump-administration-seriously-considering-lethal-defensive-aid-to-ukraine/article/2007547
2017-04-09, 00:38
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Troligen detta:

http://www.weeklystandard.com/mccain-trump-administration-seriously-considering-lethal-defensive-aid-to-ukraine/article/2007547
Men detta stöd har ju inte ens genomförts än? så en minskning är det inte utan att USA drar sig ur från tidigare löften.

Edit! Ok det rör sig inte ens om ekonomiska stöd utan om tidigare löften som nu omvärderas.
Senast redigerad av 0rganet 2017-04-09 kl. 00:41.
2017-04-09, 01:45
Bannlyst
Idag framkom det att Trump meddelat ryssland i god tid innan attacken. ryssarna meddelade syrien .
Det var alltså bara skådespel.
Fan va löjligt - Trump borde avsättas
2017-04-09, 01:50
Medlem
Citat:
Fast den där ryska lögnen har vi redan varit igenom, det går att se betydligt fler träffar på satellitbilderna än ett 20-tal så det finns ingen seriös analytiker som tror på den propagandan.

Pentagon har gett ABC news bilder från attacken.

http://abcnews.go.com/GMA/video/images-damaged-syrian-air-base-strike-released-46672099

Ser ganska illa ut.
2017-04-09, 02:55
Medlem
Hegernatarens avatar
Är det inte hög tid att arrestera den där förrädaren Ron Paul? Hur vågar han kritisera Trump? As!

Citat:
“A victory of neo-conservatives” – that’s how Ron Paul, a former member of the US House of Representatives and three-time presidential candidate, described the US strike on Syria, adding that he does not expect peace talks to resume any time soon.

...

“The peace talks have ended now. They’re terrified that peace was going to break out! Al-Qaeda was on the run, peace talks were happening, and all of a sudden, they had to change, and this changes things dramatically! I don’t expect peace talks anytime soon or in the distant future.”
https://www.rt.com/usa/384021-ron-paul-syria-strike/
Citat:
Ursprungligen postat av Arboga-Conny
Idag framkom det att Trump meddelat ryssland i god tid innan attacken. ryssarna meddelade syrien .
Det var alltså bara skådespel.
Fan va löjligt - Trump borde avsättas
Om man heter Conny och är neger så har man inte rätt att uttala sig
Citat:
Nej exakt! Trump visade amerikansk makt! Har du äntligen omvärderat the Donald Bernard? Du vet ju innerst inne att han är en present både till USA och det brittiska imperiet.
Senast redigerad av Hegernataren 2017-04-09 kl. 02:57.
2017-04-09, 03:06
Medlem
Citat:

"tillfället gör tjuven" är ett gammalt uttryck som det ligger viss sanning i, detsamma med denna attack tycker jag mig kunna hävda (men min ödmjukhet säger att jag inte alltid har rätt..).

Trump behövde nåt för sin hemmaopinion som visade att han är hela USA:s president och den fria världens ledare, som det heter så falskeligen. Visst får han törnar från sina coresupporters, men även de har överseende om detta är en enstaka händelse. Inte nåt i msm om rysskontakter eller andra häxjaktsrubriker på flera dagar - vem styr vem?

Vi får en klarare bild efter nästa vecka när Tillerson varit i Moskva, intill dess kommer beskyllningarna att hagla och olika sanningar att presenteras (ungefär som att zappa mellan CNN och RT, Russian Today)
2017-04-09, 05:17
Medlem
arbetets avatar
Rex Tillerson utmanövrerad?:

Rex Tillerson, Jared Kushner's Understudy

Citat:
Secretary of State Rex Tillerson was hired to be America’s top diplomat, but less than three months on the job has proven he is definitely not. As president of Exxon Mobil, Tillerson, 65, was one of the most powerful people in the world, enjoying lucrative work away from the spotlight. A few months later, the secretary of state has found himself in a job-share with a 36-year-old foreign policy neophyte married to the president’s daughter.

http://www.realclearpolitics.com/articles/2017/04/08/rex_tillerson_jared_kushners_understudy_133561.amp .html

Och så har vi det här He's been flipped!:

After Syria strike, populist supporters abandon Trump at home and abroad

Citat:
Washington (CNN)While much of the world is applauding President Donald Trump's decision to strike a Syrian airbase in retaliation for a chemical weapons attack against civilians, right-wing populist supporters at home and abroad are criticizing the move and distancing themselves from him.
Nigel Farage, the pro-Brexit leader, aligned himself with Trump during last year's campaign, spoke at his rallies and was among the first to meet with him after his election. On Friday morning, however, he said he was "very surprised" by the Syria action.

http://edition.cnn.com/2017/04/07/politics/donald-trump-syria-populist-support/index.html

Och det här:

Citat:
One day after NBC reported that the National Security Council had presented Trump with three options vis-a-vis North Korea, namely i) put American nukes in South Korea , ii) kill Kim Jong-un or iii) use the CIA to infiltrate North Korea to sabotage or take out key infrastructure, a US carrier group has departed Singapore and is headed for North Korea.

According to Reuters, a U.S. Navy strike group will be moving toward the western Pacific Ocean near the Korean peninsula, a U.S. official told Reuters on Saturday, as concerns grow about North Korea's advancing weapons program. The strike group, called Carl Vinson, includes an aircraft carrier and will make its way from Singapore toward the Korean peninsula.

http://www.zerohedge.com/news/2017-04-08/us-sends-aircraft-carrier-toward-north-korea-response-recent-provocations
2017-04-09, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
Vi får en klarare bild efter nästa vecka när Tillerson varit i Moskva
Det fina i kråksången är att nu, när USA precis har begått (ännu) ett brott mot folkrätten genom att bomba Syrien, så kan Tillerson knappast babbla om "folkrättsbrott" under diskussioner om Krims återförening med Ryssland. USA har ju precis demonstrerar att folkrätten inte gäller.

Win-win. Trump får bomba Syrien litegrann för att tysta de kritiker som fortfarande kallar honom "Putinlakej" och i utbyte slipper Ryssland en massa tjat om Krim. Trump framstår som de syriska "vackra bäbisarnas" beskyddare, höjer sina popularitetssiffror och vinner jubel från de neokonservativa, och Krim får fortsätta vila tryggt i den ryska famnen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in