2016-12-31, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det kan va förklaringen till att hunden inte hittade något.
Det är inte troligt att polis på plats bara stod å väntade, som sagt
det va nog ett jävla rännande i busken.
hur var vädret den kvällen? regnade det ?
finns det små bäckar inne i skogen?
Citera
2016-12-31, 12:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Detta oroar mig också.
Restriktioner ja- kanske får ha ta emot besök,under bevakning. Inte total/fulla restriktioner.
Men kanske får han inte ha tillgång till media- cirkusens-tapporter.
Kanske bedömer man att en kontakt med tex mamman kan leda till att han berättar varför han hamnade därute i byn, för han verkar vidhålla att han blivit misshandlad och rånad inne i stan, men hur kom det sig då att han stod liftande kl nio på morgonen ute i byn?
VI vet inte hur gränsen dras i restriktionerna. Men risk för att han skadar sig själv är stark.
Det bedömdes så, också innan detta brottet.

Citat:
Ursprungligen postat av Klaedvikaren
Telefon lär han INTE få ha i häktet.
Sållet Sammens kanske har en plan med sitt envisa och offentliga pratande.
Enligt sagde åklagare har man hittills hållit endast ett förhör med den misstänkte.
*Kanske denne sagt allt polisen behöver veta.
*Kanske är han i så pass dåligt psykiskt skick att han inte förmår lämna några uppgifter av betydelse.
*Kanske inväntar man paragraf 7-undersökningen innan man går vidare.

Det borde nog bli fråga om en storsökning på den misstänkte.
Någon som vet om Häktningsförhandlingen beslutade i den riktningen?

Åklagarens begäran om restriktioner gick INTE igenom ....

Nekades restriktioner
Däremot avslog tingsrätten åklagarens begäran om restriktioner med motiveringen att 20-åringen inte kan försvåra utredningen. Det betyder att 20-åringen får ha kontakt med omvärlden och läsa tidningar.

Det innebär att han får ha kontakt med -- t ex ringa .. från häktestelefonen, samt att han får ta emot besök och läsa media/se på TV etc..
Citera
2016-12-31, 12:58
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är inte alls bra att åklagaren presenterar sin sakframställan och bevisning för domstolarnas ledamöter innan rättegången börjar. De kan påverkas, liksom vittnen, typ "Jaså, var han där, då kan det inte ha varit honom jag såg". Ofta tillämpas yppandeförbud av just den anledningen, jämför Lisa Holm, där inte mycket läckte ut.

Det stämmer inte. Det måste finnas sans och balans i sådana restriktioner. Det gick oftast bra förr i tiden att ge grundfakta i aktuella brottsmål till allmänheten och det går bra idag. Det innebär inte automatiskt att någon utredning eller rättsäkerhet äventyras.

Jag håller med om att en viss sekretess och återhållsamhet är på sin plats, men det måste ske med måtta. Alternativet att ingen som helst information skall komma allmänheten till godo är minst lika illa om inte värre än att all information och alla åklagaråsikter gör det. Allmänheten måste även i ett tidigt skede kunna granska processen och föregivna fakta och få chans att skärskåda åklagarens hypoteser och uppfattningar om vad han tror hänt.

Om man då skall vara specifik; vad exakt som åklagaren sagt borde han inte uttala sig om med ovanstående i minne? Det duger alltså inte att säga att han eller andra inte skall ge information alls, för det är inget rimligt alternativ.
Citera
2016-12-31, 13:09
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det stämmer inte. Det måste finnas sans och balans i sådana restriktioner. Det gick oftast bra förr i tiden att ge grundfakta i aktuella brottsmål till allmänheten och det går bra idag. Det innebär inte automatiskt att någon utredning eller rättsäkerhet äventyras.

Jag håller med om att en viss sekretess och återhållsamhet är på sin plats, men det måste ske med måtta. Alternativet att ingen som helst information skall komma allmänheten till godo är minst lika illa om inte värre än att all information och alla åklagaråsikter gör det. Allmänheten måste även i ett tidigt skede kunna granska processen och föregivna fakta och få chans att skärskåda åklagarens hypoteser och uppfattningar om vad han tror hänt.

Om man då skall vara specifik; vad exakt som åklagaren sagt borde han inte uttala sig om med ovanstående i minne? Det duger alltså inte att säga att han eller andra inte skall ge information alls, för det är inget rimligt alternativ.

Tack, det var en av trådens bästa inlägg på länge!!!!!!!

Jag håller med dig, jag tror i och för sig att Du menar samma som jag tänker när det gäller allmänheten.

P.g.a av det enorma trycket från media och allmänhetens intresse oro/frågor/spekulationer etc.
Åklagaren släpper lämpligt information som han/de bedömmer inte kan skada utredningen.
Detta för att ge media/allmänhet någorlunda beskrivning om utredning och hur den förlöper.
Naturligtvis så sitter åklagaren inne med information som han bedömer inte bör komma till medias/allmänhetens intresse....

Om det är så Du menar så delar jag din uppfattning till 100%.

Bra inlägg
Citera
2016-12-31, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Åklagarens begäran om restriktioner gick INTE igenom ....

Nekades restriktioner
Däremot avslog tingsrätten åklagarens begäran om restriktioner med motiveringen att 20-åringen inte kan försvåra utredningen. Det betyder att 20-åringen får ha kontakt med omvärlden och läsa tidningar.

Det innebär att han får ha kontakt med -- t ex ringa .. från häktestelefonen, samt att han får ta emot besök och läsa media/se på TV etc..
Bra då vet vi att S.P har tillgång till allt han vill få veta, de bevis/skäl/misstankar som framkommit till allmänheten känner också S.P till.

Fick ett pm från en postare som noterat S.P,s intresse för Fantasy-film/spel.
Kanske finns någon bekant till S.P som kan bidra med mer information om detta.
Citera
2016-12-31, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Vill du på fullt allvar hävda att det faktum att MGM "på kort tid lärt sig lösa en Rubiks kub" [citation needed] utesluter honom som faktisk gärningsman, eftersom han är för smart?

Ungefär som "Hitler kunde aldrig ha förlorat världskriget, eftersom han var ett geni!"

Tänk igen!

Tänkt efter, tillbaks med ett svar. För att lösa en Rubiks kub måste man bemästra algoritmer, vilket inte skulle vara enkelt för en normal dropout, nästan intill omöjligt. Men Simon verkar inte vara en normal sådan. Prova lös en kub, du kommer att slita ut ögonen ur dig själv efter 10 minuter. Med tanke på det faktum att Simon drog till sjukhuset med en sårad hand, låter det fortfarande inte logiskt att han är mördaren. Det är inte omöjligt att han varit så oförsiktig, men det är högst osannolikt. Kuben nämnde jag som ett exempel, tro inte att jag utesluter MGM pga av en kub.
Citera
2016-12-31, 14:30
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Jag har ingen större erfarenhet utav den här åklagare Sammens men han har ju onekligen talets gåva.

Förhoppningsvis tyder det på att han har så pass mycket kött mellan benen att han anser att hela fallet redan är löst. Det faktum att förhör med MGM inte prioriteras så värst högt och han inte är anhållen med restriktioner, p.g.a. att tingsrätten konstaterar att han inte kan försvåra utredningen, pekar i samma riktning.

"Tala är silver - tiga är guld." Jag tycker det ingår i "talets gåva" att veta när det är läge att prata och när det istället är lämpligare att hålla tyst.

Uppenbarligen anser åklagaren att rätt man sitter och att bevisen kommer att räcka för att få fast honom oavsett vad som sägs nu. Men det är ju många delar i ett brottsfall som behöver utredas för att exempelvis anhöriga ska kunna få frid (i den mån det är möjligt) med att fallet verkligen är löst efter att dom fallit. Motiv är en sådan sak. Eventuella medhjälpare skulle det också kunna vara. (Hypotetiska exempel bara.)
Citera
2016-12-31, 15:12
Medlem
Callass avatar
Citat:

Sans och balans ja! Åklagaren har delat med sig alldeles för mycket detaljer, speciellt i det här tidiga skedet!

Nu var det inte mig du frågade men jag kan ta några exempel som spontant dyker upp i minnet bara. (Har inte möjligheter att leta länkar och exakta citeringar.)

Han kunde ha sagt:
- MGM har fått lift med en taxichaufför på kvällen och en privatperson morgonen efter, vad vi vet. Han har även åkt buss (linje XXX) från biografen och klivit av nära brottsplatsen. I grova drag känner vi till färdvägen men är naturligtvis intresserade av andra iakttagelser från allmänheten.
- Ja, det stämmer att man kan höra vissa ljud på det inspelade larmsamtalet. Exakt vem som ringt och vem som säger vad kan jag inte gå ut med, utredningen befinner sig i ett känsligt skede och vi har ännu inte kunnat förhöra MGM annat än kort i samband med att han anhölls.
- Vi har olika persedlar i beslag, humhum tja, bland annat en väska som sjukvårdspersonal överlämnat ja. Av utredningstekniska skäl kan jag inte gå in på vad den innehöll. Nej, vi har ännu inte hittat mordvapnet, tyvärr.
Punkt slut.

Åklagaren har broderat ut med detaljer som iofs är intressanta för oss nyfikna, men inte alls nödvändiga för att upplysa allmänheten om att utredningsläget är gott, förundersökningen fortskrider och att MGM sitter bakom lås och bom så att ingen mer kommer att komma till skada.

Varför i hela fridens namn kände han sig manad att berätta om hammaren i väskan, som inte var mordvapnet för det var nog något stickvapen som använts osv osv blablablablabla. Varför inte låta GM sväva i ovisshet om vad som hittats eller ej? Och vad utredarna tror om det som eventuellt hittats?
Citera
2016-12-31, 15:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Nej, total tystnad är det som gäller, förutom sådant som kan hjälpa utredningen. Här är ett exempel på vad som är skäligt att avslöja: Polisen söker bil med anknytning till Arbogamordet.

Utredningen av morden på Vatchareeya Bangsuan, Lisa Holm och Marina Johansson skedde under tystnad, och det var ingen som led av det, annat än nyfikna flashbackare. Advokaten kan övervaka förundersökningen, och ska tillåtas göra det medan utredningen pågår. Allmänhet och media kan granska utredningen i efterhand. Rättssäkerheten går före att stilla allmänhetens nyfikenhet.

Om SP är oskyldig kommer det att avslöjas i riksmedia att han inte är något annat än en simpel inbrottstjuv som stötte på mördaren och trodde det var en rånare. Det är inget för stora allmänheten att få veta.
Citera
2016-12-31, 15:57
Medlem
Klaedvikarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Sans och balans ja! Åklagaren har delat med sig alldeles för mycket detaljer, speciellt i det här tidiga skedet!

Nu var det inte mig du frågade men jag kan ta några exempel som spontant dyker upp i minnet bara. (Har inte möjligheter att leta länkar och exakta citeringar.)

Han kunde ha sagt:
- MGM har fått lift med en taxichaufför på kvällen och en privatperson morgonen efter, vad vi vet. Han har även åkt buss (linje XXX) från biografen och klivit av nära brottsplatsen. I grova drag känner vi till färdvägen men är naturligtvis intresserade av andra iakttagelser från allmänheten.
- Ja, det stämmer att man kan höra vissa ljud på det inspelade larmsamtalet. Exakt vem som ringt och vem som säger vad kan jag inte gå ut med, utredningen befinner sig i ett känsligt skede och vi har ännu inte kunnat förhöra MGM annat än kort i samband med att han anhölls.
- Vi har olika persedlar i beslag, humhum tja, bland annat en väska som sjukvårdspersonal överlämnat ja. Av utredningstekniska skäl kan jag inte gå in på vad den innehöll. Nej, vi har ännu inte hittat mordvapnet, tyvärr.
Punkt slut.

Åklagaren har broderat ut med detaljer som iofs är intressanta för oss nyfikna, men inte alls nödvändiga för att upplysa allmänheten om att utredningsläget är gott, förundersökningen fortskrider och att MGM sitter bakom lås och bom så att ingen mer kommer att komma till skada.

Varför i hela fridens namn kände han sig manad att berätta om hammaren i väskan, som inte var mordvapnet för det var nog något stickvapen som använts osv osv blablablablabla. Varför inte låta GM sväva i ovisshet om vad som hittats eller ej? Och vad utredarna tror om det som eventuellt hittats?
Precis!
Nu finns ju risken att det som åklagare Sammens levererar till pressen uppfattas som ett absolut sant skeende. "Detta har hänt - PUNKT!"
Detta kan få rådvilla och ovana, men ack så viktiga vittnen att avstå från att lämna sitt vittnesmål.

Bättre, som sagt om åklagaren lämnar ut lite för få och knapphändiga uppgifter och ber om allmänhetens tips och hjälp. Då kan han, senare i utredningen, sortera bort sådant som inte stämmer OCH vaska fram sådana uppgifter som leder utredningen framåt och som tom. kan tala till den misstänktes fördel.

Jag vidhåller: Åklagaren spelulerar, och resonerar för mycket i massmedia.
Citera
2016-12-31, 17:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Enligt vad som sagts om SP så verkar han inte ha visat några som helst tendenser till att vara våldsam. Tvärtemot verkar han vara en ganska tyst kille som har lite svårt för det sociala spelet. Att en sån person helt plötsligt skulle gå bärsärk och mörda två personer finner jag väldigt osannolikt. Därför tror jag att han faktiskt drabbades av en psykos och inte hade någon som helst verklighetsförankring. Vad han i så fall trodde sig uppleva är det ingen som vet men med tanke på att polisen gick ut och varnade för en galning tyder ju på att det inte var ett "prydligt" mord så gissningsvis slogs han för sitt liv (enligt vad han själv uppfattade).

Även om jag inte tror det så visst, det är möjligt att han faktiskt sökte upp specifikt BO av någon anledning men jag tvivlar på att de stämt möte eller att någon skulle ha skickat dit honom.

Eller att han kanske blev rädd? Även psykiskt sjuka har väl tämligen likartat känsloregister som övriga... även om det kanske triggas på andra sätt och möjligtvis tar sig andra uttryck.
Visst kan han hamnat i psykos (om det ens är den typ av psykisk sjukdom han haft och bara gett sig dit vind för våg, knackat på i första bästa hus för att uttrycka att han inte minns ågot varpå han attackerar dem precis när de uttryckt detta när de ringer efter hjälp... Men jag tycker, något om att det var något märkligt med honom borde specifikt ha sagts av taxichafgören och den som körde honom till sjukhus. I och för sig kanske de såg något, att han inte var riktigt "med" eller så och kanske flrtiger det om de liksom klandrar sig...men nja.
Citera
2016-12-31, 17:51
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deduktionensfader
Tänkt efter, tillbaks med ett svar. För att lösa en Rubiks kub måste man bemästra algoritmer, vilket inte skulle vara enkelt för en normal dropout, nästan intill omöjligt. Men Simon verkar inte vara en normal sådan. Prova lös en kub, du kommer att slita ut ögonen ur dig själv efter 10 minuter. Med tanke på det faktum att Simon drog till sjukhuset med en sårad hand, låter det fortfarande inte logiskt att han är mördaren. Det är inte omöjligt att han varit så oförsiktig, men det är högst osannolikt. Kuben nämnde jag som ett exempel, tro inte att jag utesluter MGM pga av en kub.

Att Simon är en dropout betyder inte att han är dum i huvudet. Han kanske inte har tillräckligt intresse för skolämnen just nu. Eller tillräcklig koncentrationsförmåga. Om han spelar mycket dataspel och liknande kanske han inte bara är intresserad av spelet som sådant, utan kanske även programmering?
Är det dessutom fastslaget hur snabbt han ev. lärt sig kuben? För något tag sedan började man se annonser och dylikt från butiker som hade "kultprylen" kuben, han kanske köpt den (eller fått den) och bara har den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in