Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det stämmer inte. Det måste finnas sans och balans i sådana restriktioner. Det gick oftast bra förr i tiden att ge grundfakta i aktuella brottsmål till allmänheten och det går bra idag. Det innebär inte automatiskt att någon utredning eller rättsäkerhet äventyras.
Jag håller med om att en viss sekretess och återhållsamhet är på sin plats, men det måste ske med måtta. Alternativet att ingen som helst information skall komma allmänheten till godo är minst lika illa om inte värre än att all information och alla åklagaråsikter gör det. Allmänheten måste även i ett tidigt skede kunna granska processen och föregivna fakta och få chans att skärskåda åklagarens hypoteser och uppfattningar om vad han tror hänt.
Om man då skall vara specifik; vad exakt som åklagaren sagt borde han inte uttala sig om med ovanstående i minne? Det duger alltså inte att säga att han eller andra inte skall ge information alls, för det är inget rimligt alternativ.
Sans och balans ja! Åklagaren har delat med sig alldeles för mycket detaljer, speciellt i det här tidiga skedet!
Nu var det inte mig du frågade men jag kan ta några exempel som spontant dyker upp i minnet bara. (Har inte möjligheter att leta länkar och exakta citeringar.)
Han kunde ha sagt:
- MGM har fått lift med en taxichaufför på kvällen och en privatperson morgonen efter, vad vi vet. Han har även åkt buss (linje XXX) från biografen och klivit av nära brottsplatsen. I grova drag känner vi till färdvägen men är naturligtvis intresserade av andra iakttagelser från allmänheten.
- Ja, det stämmer att man kan höra vissa ljud på det inspelade larmsamtalet. Exakt vem som ringt och vem som säger vad kan jag inte gå ut med, utredningen befinner sig i ett känsligt skede och vi har ännu inte kunnat förhöra MGM annat än kort i samband med att han anhölls.
- Vi har olika persedlar i beslag, humhum tja, bland annat en väska som sjukvårdspersonal överlämnat ja. Av utredningstekniska skäl kan jag inte gå in på vad den innehöll. Nej, vi har ännu inte hittat mordvapnet, tyvärr.
Punkt slut.
Åklagaren har broderat ut med detaljer som iofs är intressanta för oss nyfikna, men inte alls nödvändiga för att upplysa allmänheten om att utredningsläget är gott, förundersökningen fortskrider och att MGM sitter bakom lås och bom så att ingen mer kommer att komma till skada.
Varför i hela fridens namn kände han sig manad att berätta om hammaren i väskan, som inte var mordvapnet för det var nog något stickvapen som använts osv osv blablablablabla. Varför inte låta GM sväva i ovisshet om vad som hittats eller ej? Och vad utredarna tror om det som eventuellt hittats?