2016-12-30, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALLIZAN
Någon i tråden uttrycker oro över åklagaren i fråga. Jag känner igen honom.. var det inte han som var åklagare i mordet på en ung kvinna där hennes sambo/pojkvän först var misstänkt? Detta trots att hon hade huggits uppåt 30-40 ggr med en kniv, det var blod i hela köket och pojkvännen hade inte en droppe blod på sig? Och trots att man hittade någon annans blod blandat med hennes blod?

Gärningsmannen greps så småningom efter ett andra mord. Det visade sig att kvinnan bott i fosterfamilj och mannen var en kille som bodde i samma fosterfamilj. Nästa offer var också fosterbarn i hans fosterfamilj.

Det var så enormt dåligt. Åklagaren gick bara direkt efter handboksmanualen där det står: kvinna mördad i hemmet - pojkvän/make första misstänkt.

Sedan trots att det dök upp bevis som talade emot detta gick de vidare med misstankarna och han satt häktad hur länge som helst...!

Jag tror det är samma åklagare.

Det stämmer, det är samma åklagare.
Citera
2016-12-30, 00:38
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaedvikaren
Tråden spretar åt alla håll... Mer än vanligt på fb. Kan det bero på att vi har en åklagare som babblar med media i ett tidigt skede och slänger ut krokar? Krokar som vi här i tråden nappar på, utifrån vars och ens egna premisser att få svar på frågor. Om ändå Sammens kunde hålla käft på sig och leda utredningen istället...

Jag tycker nog inte att det är så konstigt att tråden far och alla håll och kanter så här i inledningsskedet.
För det första så är det väldigt sällan som det förekommer dubbelmord (om man nu bortser från gängmorden som mera handlar om att mangla så många det går)
För det andra så sker det i en ort utanför lilla Hudiksvall.
Varken polis,advokater,åklagare eller samhället i stort är särskilt rutinerade av sådana här stora händelser.
Man upplever säkert ett sanslöst tryck från både samhället och media.
Åklagaren pratar, javisst är det så. Ingen av oss vet dock vad han inte berättar...
Personligen är jag helt säker på att han vet mycket mer än vad han har sagt fram tills nu...
Säkert är det många som kanske inte handlar så rationellt och känner oro för att ”göra fel” i ett sådan här sammanhang.
Det sker dessutom under en julhelg när många är lediga och kanske har mer tid än vanligt över för att spekulera,tycka och tänka.
Kanske viktigast av allt. I nuläget så har man bara genomfört ett förhör med misstänkta GM så det finns kanske inte så mycket att säga omkring hans version ännu.
Självklart så väntar alla i nuläget på den tekniska bevisningen som definitivt kommer att leda utredningen åt något håll.
Är det bevisning mot misstänke GM så fortsätter spekulationerna som tidigare.
Visar det sig inte innehålla någon bevisning mot misstänkte GM så lär det ju uppstå panik i alla läger......
Citera
2016-12-30, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vet ej om hon är inblandad eller inte. Han kanske tänkte sig gå ut med GM och vänta på ambulans eller polisbil och något skulle inträffa ute eller whatever. Hursomhelst framstår det för mig som signifikativt att GM verkar påbörja överfallet just som detta blev sagt av gubben, som om GM verkligen misstycker om detta just. Vem vet, han kanske aldrig haft minnesförlust i hela sitt liv.

Enligt vad som sagts om SP så verkar han inte ha visat några som helst tendenser till att vara våldsam. Tvärtemot verkar han vara en ganska tyst kille som har lite svårt för det sociala spelet. Att en sån person helt plötsligt skulle gå bärsärk och mörda två personer finner jag väldigt osannolikt. Därför tror jag att han faktiskt drabbades av en psykos och inte hade någon som helst verklighetsförankring. Vad han i så fall trodde sig uppleva är det ingen som vet men med tanke på att polisen gick ut och varnade för en galning tyder ju på att det inte var ett "prydligt" mord så gissningsvis slogs han för sitt liv (enligt vad han själv uppfattade).

Även om jag inte tror det så visst, det är möjligt att han faktiskt sökte upp specifikt BO av någon anledning men jag tvivlar på att de stämt möte eller att någon skulle ha skickat dit honom.
Senast redigerad av tagmaster 2016-12-30 kl. 00:44.
Citera
2016-12-30, 01:04
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Riktigt obehagligt om det stämmer.

"Åklagaren bekräftar att mannen har varit inlagt för psykiatrisk vård under ungefär en veckas tid under tidig höst. Flera vittnar om att han ska ha lagt in sig själv. En vän som känt 20-åringen under några år säger att misstänkte mördaren haft tvångstankar om att döda.
– Han sa att när han gick bakom folk på gatan tänkte han att ”tänk vad lätt det skulle vara att skära halsen av någon”, säger vännen, som fikade med den misstänkte efter att han blivit utskriven.
– Han hade fortfarande kvar sina tankar och berättade att han inte tyckte att det hade varit så givande.

När han blev inlagd ska 20-åringen ha köpt sig en Rubiks kub."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7ve3o/aklagarens-bevis-mot-misstankte-dubbelmordaren

Ja det är riktigt obehagligt. Man associerar direkt till GM s barndom som varit kantad av skära halsen av och dödande. Tragiskt.
Citera
2016-12-30, 01:22
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Tvärtemot verkar han vara en ganska tyst kille som har lite svårt för det sociala spelet. Att en sån person helt plötsligt skulle gå bärsärk och mörda två personer finner jag väldigt osannolikt.
Ida Johanssons mördare var en tystlåten och försynt datanörd. Han ströp Ida och förlorade sedan oskulden med hennes döda kropp, innan han petade in pinnar i hennes ögon och gick hem till sin pappa. Ursäkta den grafiska beskrivningen, men i dom lugnaste vatten som man säger.
Citera
2016-12-30, 01:33
Medlem
Normalt sett hade ett sådant här mord diskuterats i alla nyhetskanaler och haft hundratals sidor redan på FB och varit den mest aktuella tråden. Ett vansinnesdåd. Men ingen bryr sig längre. Folk har blivit avtrubbade. Läskigt.
Citera
2016-12-30, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaedvikaren
Tråden spretar åt alla håll... Mer än vanligt på fb. Kan det bero på att vi har en åklagare som babblar med media i ett tidigt skede och slänger ut krokar? Krokar som vi här i tråden nappar på, utifrån vars och ens egna premisser att få svar på frågor. Om ändå Sammens kunde hålla käft på sig och leda utredningen istället...

Jag tror att det beror på att det är svårt å se ett begripligt motiv.
Har han drabbats av en psykos så fanns motivet bara i hans hjärna, och
då kommer vi förmodligen aldrig riktigt förstå varför.
Citera
2016-12-30, 08:44
Medlem
gamlingen66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lickyoureyesdry
Exakt vad jag funderat på när jag läst igenom tråden. Vad har en taxibil för ärende där ute, den tiden? Tycker att man borde kolla upp chauffören mer.

Inte så konstigt att det åker taxibilar efter Bergsjövägen,,, går från Hudiksvall upp mota Hassela via Ilsbo och Bergsjö.. är ju ingen liten byväg det där.. som däremot lilla vägen som går till Råbo.
Citera
2016-12-30, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Ida Johanssons mördare var en tystlåten och försynt datanörd. Han ströp Ida och förlorade sedan oskulden med hennes döda kropp, innan han petade in pinnar i hennes ögon och gick hem till sin pappa. Ursäkta den grafiska beskrivningen, men i dom lugnaste vatten som man säger.

Ja naturligtvis och ett alternativt händelseförlopp som jag funderat på är om SP (jag förutsätter fortfarande att det är han som är skyldig) ville göra verklighet av sina fantasier. Jag är inte särskilt insatt i psykiatri men tänker ändå att om man är psykiskt sjuk så måste det till någon slags provokation (inbillad eller verklig) som uppfattas som ett hot för att man ska flippa på ett sådant sätt.

Det kan iofs vara så att han låtsades ha tappat minnet för att ta sig in. Om så är fallet är det väldigt utstuderat och då finns ingen psykos, isf handlar det om en iskall mördare, men det "känns inte rätt". Men jag kan naturligtvis ha helt fel.

Fallet Ida har jag inte läst om, bara sett rubrikerna.
Citera
2016-12-30, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Mobiloperatörerna har slutat att lagra denna information/lämna ut den till polisen sedan förra veckan.

Är väl snarare så att man slutat lagra datauppgifter, dvs surfdata.
Denna typ av lagring har man inte/ skall man inte sluta lagra.
Citera
2016-12-30, 10:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 27Eriksson
Är väl snarare så att man slutat lagra datauppgifter, dvs surfdata.
Denna typ av lagring har man inte/ skall man inte sluta lagra.
Nej, många program och appar kräver att data från internetkommunikation lagras, annars fungerar de inte. Jämför Flashback, hur skulle det se ut om inlägg inte fick sparas?

Ändringen gäller telekommunikation, dvs telefonsamtal och SMS: http://www.dagensjuridik.se/2016/12/eu-domstolen-svenska-lagen-om-datalagring-hor-inte-hemma-i-en-demokrati.
Citat:
Tele2 har tagit strid mot den lag som ger tele-operatörerna skyldighet att lagra trafikuppgifter om sina kunders kommunikation så att uppgifterna kan användas av polisen. Tele2 har nu vunnit mot den svenska staten i EU-domstolen som slår fast att den svenska lagen inte går att motivera i ett demokratiskt samhälle eftersom den är ett "synnerligen allvarligt ingrepp" i privatlivet och hotar yttrandefriheten.
Ändringen, som är beslutad av EU-domstolen, har dock inte slagit igenom i svensk lagstiftning ännu, men domstolens utslag gör det tillåtet för operatörer att avstå från datalagring enligt lagen om elektronisk kommunikation.
Citera
2016-12-30, 10:19
Medlem
laserlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Schizofreni är i i sig ett mycket brett spektra av tillstånd. Och det är inte samma sak som schiz psykos. Tyvärr vet inte lekmän detta. Symptom kan dock överlappa givetvis. Psykoserna är vanligvis mycket farligare då de kommer relativt snabbt. En äkta schiz har sjuksomen hela tiden, ofta permanent medicinerad och betydligt mer sällan med inslag av våld. Sen ska givetvis inte tomtar syssla med detta utan riktiga läkare.
Helt sant dom som får psykos har oftast ingen som helst sjukdomsinsik schizar har eller får det efter en tid och brukar söka hjälp i rätt tid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in