2016-12-31, 10:22
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deduktionensfader
Fel. Det kräver inte erfarenhet eller någon slags expertis inom mord för att veta om att det är säkrare att gömma sig i lyan än att dra till ett sjukhus med en väska som innehåller en hammare. Det handlar om instinkter. Du baserar din hypotes på att han tidigare varit dum i huvudet, men du glömmer att han lärde sig lösa en rubikskub på kort tid, vilket tyder på ökad intelligens. Man förblir inte irrationell hörredu. Min hypotes förblir som den är. Polisen har fel GM.

Att snöa in på den där kuben kräver kanske en aningens säregen hjärna?
Eftersom det snackats mycket om den kollade jag wikipedia lite snabbt. Reagerade över hur artikelförfattarna stavat i inledningen:

"Rubiks kub är ett tredimensionellt mekaniskt pussel som patenterades av den ungerske arkitektenen och professorn Ernő Rubik"

Arkitektenen!

Det väntar nog ordentliga tester för den misstänkte GM framöver. Klosstesterna kommer kanske att gå bra... men resten?
Citera
2016-12-31, 10:44
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja att någon som häktas misstänkt för 2 mord undslipper restriktioner kan inte höra till vanligheterna. Självklart skall inte restr slås på slentrianmässigt 'bara' för att brottet är grovt men lite märkligt känns det; mgm ges ju nu möjligheten att försöka påverka de personer som han haft kontakt med före/efter dådet.

Å andra sidan kan man förstå att rätten avslog begäran om restr; med en åkl som läcker som ett pumphagelskadeskjutet durkslag så spelar det mindre roll..

Fast det är just det som riskerar förstöra det hela!

De har ju inte hunnit långt i utredningen alls, och ändå babblar åklagaren detaljerat om allt (mycket iaf) de fått fram. Trots ett enda förhör med den misstänkte! Och de kan ju omöjligen hunnit förhöra exempelvis vänner och bekanta ännu?

Om rättens ledamöter påverkas bryr jag mig mindre om (de bör väl ändå ha ett visst mått av professionalism) - men alla kompisar och familjemedlemmar! Och SP får alltså ha kontakt med dem eller? Har han smartphone där i cellen, uppkopplad lite varstans kanske?

Hursomhelst hinner ju killen förbereda sig undan för undan iom att åklagaren skriker ut allt han har! Om han är riktigt slipad klarar han kanske att bortförklara en del grejer så de inte kan fälla honom för allt?

Och om han verkligen är psykiskt skör måste det vara en extremt utmanande situation att matas med alla dessa detaljer via media! Hoppas innerligt att häktesvakterna gör sitt jobb så att han inte tar livet av sig!!!
Citera
2016-12-31, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callas

De har ju inte hunnit långt i utredningen alls, och ändå babblar åklagaren detaljerat om allt (mycket iaf) de fått fram. Trots ett enda förhör med den misstänkte! Och de kan ju omöjligen hunnit förhöra exempelvis vänner och bekanta ännu?

Om rättens ledamöter påverkas bryr jag mig mindre om (de bör väl ändå ha ett visst mått av professionalism) - men alla kompisar och familjemedlemmar! Och SP får alltså ha kontakt med dem eller? Har han smartphone där i cellen, uppkopplad lite varstans kanske?

Hursomhelst hinner ju killen förbereda sig undan för undan iom att åklagaren skriker ut allt han har! Om han är riktigt slipad klarar han kanske att bortförklara en del grejer så de inte kan fälla honom för allt?

Och om han verkligen är psykiskt skör måste det vara en extremt utmanande situation att matas med alla dessa detaljer via media! Hoppas innerligt att häktesvakterna gör sitt jobb så att han inte tar livet av sig!!!
Detta oroar mig också.
Restriktioner ja- kanske får ha ta emot besök,under bevakning. Inte total/fulla restriktioner.
Men kanske får han inte ha tillgång till media- cirkusens-tapporter.
Kanske bedömer man att en kontakt med tex mamman kan leda till att han berättar varför han hamnade därute i byn, för han verkar vidhålla att han blivit misshandlad och rånad inne i stan, men hur kom det sig då att han stod liftande kl nio på morgonen ute i byn?
VI vet inte hur gränsen dras i restriktionerna. Men risk för att han skadar sig själv är stark.
Det bedömdes så, också innan detta brottet.
Senast redigerad av moshes 2016-12-31 kl. 11:08.
Citera
2016-12-31, 11:07
Medlem
Klaedvikarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas

Telefon lär han INTE få ha i häktet.
Sållet Sammens kanske har en plan med sitt envisa och offentliga pratande.
Enligt sagde åklagare har man hittills hållit endast ett förhör med den misstänkte.
*Kanske denne sagt allt polisen behöver veta.
*Kanske är han i så pass dåligt psykiskt skick att han inte förmår lämna några uppgifter av betydelse.
*Kanske inväntar man paragraf 7-undersökningen innan man går vidare.

Det borde nog bli fråga om en storsökning på den misstänkte.
Någon som vet om Häktningsförhandlingen beslutade i den riktningen?
Citera
2016-12-31, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaedvikaren
Enligt sagde åklagare har man hittills hållit endast ett förhör med den misstänkte.
*Kanske är han i så pass dåligt psykiskt skick att han inte förmår lämna några uppgifter av betydelse.

Om TR bedömer honom skyldig så lär det bli RPU innan dom faller, eller
innan dess om han själv erkänner.

Svaren på DNA proverna kommer vara helt avgörande.
Citera
2016-12-31, 11:23
Medlem
matedoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Om polisen var ca 10 min efter honom med ett koppel blodhundar. Varför har blodhundarna inte hunnit ifatt honom på nolltid och speciellt om han kvartade i en närbelägen stuga. Mest troligt har han först gått till stugan, sedan till kvinnans boningshus. Sedan kaozat.

"Ett koppel blodhundar" tillhör filmens värld. Mest sannolikt har en hundförare med hund tillkallats efter att de första poliserna var på plats. Man vill inte förstöra spåret, därför är det inte bra med mycket folk i skogen. Dessutom låter man inte hunden ränna iväg i full fart utan man bromsar hunden för att själv hinna med. Konsten ligger i att inte bromsa för mycket eftersom hunden då lättare tappar intresset. I mörker är det ganska struligt att hinna med en hund över kalhyggen, genom snår, över bäckar och stock och sten.

Se där, ganska off topic. Men ändå relevant i sammanhanget.
Citera
2016-12-31, 11:26
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:

Jag har ingen större erfarenhet utav den här åklagare Sammens men han har ju onekligen talets gåva.

Förhoppningsvis tyder det på att han har så pass mycket kött mellan benen att han anser att hela fallet redan är löst. Det faktum att förhör med MGM inte prioriteras så värst högt och han inte är anhållen med restriktioner, p.g.a. att tingsrätten konstaterar att han inte kan försvåra utredningen, pekar i samma riktning.
Citera
2016-12-31, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Jag har ingen större erfarenhet utav den här åklagare Sammens men han har ju onekligen talets gåva.

Förhoppningsvis tyder det på att han har så pass mycket kött mellan benen att han anser att hela fallet redan är löst. Det faktum att förhör med MGM inte prioriteras så värst högt och han inte är anhållen med restriktioner, p.g.a. att tingsrätten konstaterar att han inte kan försvåra utredningen, pekar i samma riktning.
Massor av bevisning torde finnas, bussens kameror visar var han klev på och var han steg av.
Kanske filmade brottsoffret när han ringer alarmnumret och berättar att det har dykt upp en person som uppger sig lida av minnesförlust. Det finns nog inte bara blodspår utan massor med annan teknisk bevisning, och det är anledningen till åklagarens öppenhet. Bristen är enbart S.P,s egen förklaring, att han inte alls varit på mordplatsen, dvs hans eget erkännande.
NU skulle S.P ha varit i Skottland och firat nyår - han mår nog inte så bra.
Senast redigerad av moshes 2016-12-31 kl. 11:40.
Citera
2016-12-31, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Nu kommer jag inte riktigt ihåg om det har varit uppe någon gång.

Vet vi om fabror blå hade med sig vovsingarna i samband med första uttryckningen?

Hundpatrullen i Gävleborg var sjuk och man fick ta in hundpatrull från Västernorrland. Så nej, de var inte där på en gång.
http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/brist-pa-hundpatruller-vid-dubbelmordet-hjalp-fran-vasternorrland-kallades-in
Citera
2016-12-31, 11:43
Medlem
Klaedvikarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Massor av bevisning torde finnas, bussens kameror visar var han klev på och var han steg av.
Kanske filmade brottsoffret när han ringer alarmnumret och berättar att det har dykt upp en person som uppger sig lida av minnesförlust. Det finns nog inte bara blodspår utan massor med teknisk bevisning, och det är anledningen till åklagarens öppenhet. Bristen är enbart S.P,s egen förklaring, att han inte alls varit på mordplatsen, dvs hans eget erkännande.
NU skulle S.P ha varit i Skottland och firat nyår - han mår nog inte så bra.
Jag vet inte huruvida landsortsbussar är utrustade med kamera. Vore ju enastående i detta fall.
Att BO skulle haft sinnsnärvaro att filma i denna situation ska vi nog inte hoppas på. I annat fall hade det nog redan framkommit i Sammens förtroliga samtal med kvällspressen...
Obs! Mina fetningar.
Citera
2016-12-31, 11:50
Medlem
Citat:
Jag vet inte huruvida landsortsbussar är utrustade med kamera. Vore ju enastående i detta fall. alla bussar ska vara utrustade med övervakningskameror. Oavsett -ort.
Att BO skulle haft sinnsnärvaro att filma i denna situation ska vi nog inte hoppas på. I annat fall hade det nog redan framkommit i Sammens förtroliga samtal med kvällspressen...
Obs! Mina fetningar.
Nä du kan ha rätt.
Citera
2016-12-31, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kantrooo
Hundpatrullen i Gävleborg var sjuk och man fick ta in hundpatrull från Västernorrland. Så nej, de var inte där på en gång.
http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/brist-pa-hundpatruller-vid-dubbelmordet-hjalp-fran-vasternorrland-kallades-in

Det kan va förklaringen till att hunden inte hittade något.
Det är inte troligt att polis på plats bara stod å väntade, som sagt
det va nog ett jävla rännande i busken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in