2016-12-30, 17:55
Medlem
Callass avatar
Bedrövligt hur åklagaren snackar med allt och alla utom den misstänkte!

Trots att 20-åringen suttit frihetsberövad i nästan en vecka har man ännu bara hållit ett förhör med honom.
– Det var meningen att det skulle vara ett innan häktningen, men då skulle han opereras och så var det trassel, den blev försenad. Det slutade med att det inte blev något, säger Sammens.
– Vi får avvakta med det.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/z2mJv/mordade-mannens-larmsamtal-det-ar-en-man-har-som-sager-att-han-tappa

27 december:
Däremot avslog tingsrätten åklagarens begäran om restriktioner med motiveringen att 20-åringen inte kan försvåra utredningen. Det betyder att 20-åringen får ha kontakt med omvärlden och läsa tidningar.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QzVWR/misstankte-mordaren-sag-nya-star-wars-pa-bio--innan-dubbelmordet

Citera
2016-12-30, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callas

Trots att 20-åringen suttit frihetsberövad i nästan en vecka har man ännu bara hållit ett förhör med honom.
– Det var meningen att det skulle vara ett innan häktningen, men då skulle han opereras och så var det trassel, den blev försenad. Det slutade med att det inte blev något, säger Sammens.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/z2mJv/mordade-mannens-larmsamtal-det-ar-en-man-har-som-sager-att-han-tappa

27 december:
Däremot avslog tingsrätten åklagarens begäran om restriktioner med motiveringen att 20-åringen inte kan försvåra utredningen. Det betyder att 20-åringen får ha kontakt med omvärlden och läsa tidningar.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QzVWR/misstankte-mordaren-sag-nya-star-wars-pa-bio--innan-dubbelmordet

Polisen höll ett första förhör med mannen 15.10. Knappt två timmar senare anhölls mannen

Vad han har att säga är tydligen helt ointressant.
Citera
2016-12-30, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Detta är ett praktexempel på schizofren psykos. Han kommer inte att dömas, det blir psykvård. Droginducerad, ja isf kanske. Kanske tom inducerat av något läkemedel. Klassisk schiz att inte veta var man är och sedan ser man hela sin omgivning som potentiella hot, kanske tom monster. Därav att han dödade dom. Case closed.

Varför var han inte konstig på bussen och i bilen som kvinnan skjutsade honom till Hudik. En schizofren episod måste nog behandlas innan den går över. Dtet är fortfarande ett mysterium vad han gjorde ensam i mörkret i 9 timmar.
Fick tag i en pillerburk som gjorde honom fungerande igen?
Citera
2016-12-30, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Kanske så enkelt att han ska till det området innan råbo och går av fel och "villar bort" sig. Kanske det som Mgm försöker förklara när han som BO säger i samtalet att personen minns inte. Han behöver inte nämnt för taxichauffören att han var osäker på plats.Var det något inköp som han var ute efter att göra, typ Blocket?? Hans mobil bör väl kollas upp vilka samtal som förekommit. Men som framkommit så vidhåller han att han varit i Hudiksvall hela tiden.

Om han skulle träffa någon, borde inte den personen ha kontaktat polisen då?
Citera
2016-12-30, 18:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Eller så är det så enkelt att alla som vanligtvis högljutt protesterar mot allt som läcker ut från utredningar eller signalement och dylikt helt enkelt har fel, det är inte så farligt och processen är inte så ömtålig som de vill tuta i folket.

Alldeles riktigt. Det är bra att åklagarmyndigheten upplyser allmänheten på vars uppdrag de arbetar om vad som händer och sker i uppmärksammade brottsfall.

Det kommer inte att skada utredningen alls. Problemet kan istället generellt vara att åklagaren vinner fördelar gentemot den misstänkte, men det är svårt att se att det skall vara så i det här fallet. Skulle de finnas minsta risk för det är den givna lösningen oftast att inte heller den misstänktes sida åläggs restriktioner.
Citera
2016-12-30, 18:28
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Rubrik justerad // Mod
Citera
2016-12-30, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaedvikaren
Om han blev avslängd eller ombads stiga av, mellan 2 hållplatser mitt på skogen så bör det ha föregåtts av något speciellt. Vilken busschaffis slänger annars av någon mitt ute i ingemansland, om det inte hänt nåt? Vad har vittnena sagt om detta?
Vad har Sammens sagt?

En busschaufför måste ringa polisen i det läget, eller sin arbetsgivare. Ingen blir utslängd mitt ute i ingenstans i kallgrader utan att fabror blå eller vaktbolag underrättas.
Citera
2016-12-30, 18:36
Medlem
Klaedvikarens avatar
Enligt uppgift som kom via PM är det ca 50 meter emellan husen och kvinnans hus ligger innanför...

Initialt fanns det en uppgift, från Sammens?, att mannen skulle ha uppfattat oväsen från kvinnans hus, larmat 112 och sedan hastat över.
Nu verkar det mer som att han redan var där, eller är det kanske inte så?
Citera
2016-12-30, 18:43
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaedvikaren
Nej!
Giavägskälet ligger några hundra meter närmare Hudik.
Inte troligt att han klev av vid Gia och inte heller troligt att han klev av vid Bromsvallen. Han klev av vid Råbovägskälet, eller ombads lämna bussen där. Tror jag, i alla fall.

(Apropå pudlar.)

Du har rätt. Jag hade fel men har lärt mig nu. Jag får skylla på att jag aldrig åker buss.

Däremot tror jag att han klev av vid någon utav dessa båda hållplatser eftersom att han blev skjutsad sista biten av en taxi. Den resan hade varit onödig om han klev av vid Råbo.

Tacksam för att du rättade mig iaf.
Citera
2016-12-30, 18:44
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
En busschaufför måste ringa polisen i det läget, eller sin arbetsgivare. Ingen blir utslängd mitt ute i ingenstans i kallgrader utan att fabror blå eller vaktbolag underrättas.

Vem har sagt det?

Och om det stämmer, är det gjort?
Citera
2016-12-30, 18:45
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas

27 december:

Taktik mannen

Sitt inlåst ett tag sen snackar du lika som Sammens!! Det är hans mål..
Citera
2016-12-30, 18:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Alldeles riktigt. Det är bra att åklagarmyndigheten upplyser allmänheten på vars uppdrag de arbetar om vad som händer och sker i uppmärksammade brottsfall.

Det kommer inte att skada utredningen alls. Problemet kan istället generellt vara att åklagaren vinner fördelar gentemot den misstänkte, men det är svårt att se att det skall vara så i det här fallet. Skulle de finnas minsta risk för det är den givna lösningen oftast att inte heller den misstänktes sida åläggs restriktioner.
Det är inte alls bra att åklagaren presenterar sin sakframställan och bevisning för domstolarnas ledamöter innan rättegången börjar. De kan påverkas, liksom vittnen, typ "Jaså, var han där, då kan det inte ha varit honom jag såg". Ofta tillämpas yppandeförbud av just den anledningen, jämför Lisa Holm, där inte mycket läckte ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in