2019-12-27, 23:47
Medlem
spyder123s avatar
Får precis samma isande känsla av matgeek som jag fick när jag ibland umgicks med en annan fullblodsnarcissist. Det blir en kylig känsla i rummet och man får svårt att hålla ögonkontakten. En bra karakterisering av detta är Mårran: https://youtu.be/Yf2XUWoWvvg?t=96. Med Mårran liksom Matgeek handlar det om en överväldigande känsla av ensamhet och låg självkänsla till den grad att det behövs en fejkmask med syfte att försöka skapa ett existensberättigande (därför hans reaktioner ofta ser så fejkade ut).

Det bästa Matgeek vet är bekräftelse (beröm o.s.v.) och det värsta Matgeek vet är rejection (någon som säger emot honom). Bekräftelse får Matgeek genom kamera-andreas och genom att hålla med folk som har mer pontus än honom (med förhoppningen att de då tycker om honom), och undvikande av rejection får matgeek genom att rensa kommentarer och inte ta ut för stora svängar. Det är därför han framstår som lite feg, han vågar inte säga något som Edward kan säga emot honom om. Detta är bara låg självkänsla, det har många, vad som gör det parodiskt är kombinationen av den omedvetna fejkmasken där Matgeek själv anser sig vara överlägsen egentligen vem som helst. Även denna har många fast i mildare grad, hos matgeek är den mycket framträdande.
Senast redigerad av spyder123 2019-12-28 kl. 00:30.
Citera
2019-12-28, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Ingen som helst egen åsikt, ett eget infall, ett enda ingenting!!! Hemskt.
Niklas Ekstedt o Edward Blom snackade friskt och lättsamt. Matgeek var .... öh nån annanstans helt i brist på kunskap att öht kunna socialt blanda sig, slappna av, allt pga att inte kunna finna sig bland olika människor. Oförmåga att ”tala med bönder på bönders vis och de lärde på latin”.
Jag kände själv hur lätt jag kunnat finna mig och bara snackat, haft åsikter och ställt frågor
Problemet är att när Matgeek kör solo-videos så framställer han sig själv som expert på allting. När en riktig expert är med så märks en tydlig skillnad, han är inte lika självsäker i sina expertutlåtanden och söker ofta bekräftelse från den riktiga experten.

Med en expert och en ”skön lirare” vid bordet så visste nog inte Matgeek riktigt hur han skulle bete sig. För det är ju vanligtvis den rollen han ”spelar”
Citera
2019-12-28, 05:21
Medlem
Trambos avatar
Hans senaste video med julskinkepastan är något av det värsta jag sett, han avsaknar ju helt förmågan att laga mat. Sölar som ett djur och slutresultatet är någon form av salt gräddvatten som inte bundit sig med resten av komponenterna i rätten.

Sen kommenterade någon under videon och frågade om inte Jan Emanuel hade varit en bra gäst, Varav matgeek kort svarar ett "nej."
Jag är inget fan av herr Emanuel men det hade varit kul att se hur matgeek hanterat någon som är allt han själv vill framstå som.
Citera
2019-12-28, 06:11
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Nyss upplagd video där Johan äter julbord med Edward Blom på Gamla Riksarkivet. Niklas Ekstedt guidar mellan rätterna och berättar om den holländska varianten av matjessill (som skiljer sig avsevärt från den svenska, har själv smakat) som Niklas påstår har blivit en svensk klassiker. Givetvis måste Johan flika in "Har väl alltid funnits??!!" med en aggressiv, ifrågasättande von oben-ton och himlande med ögonen. Nej, Johan svenskar har inte alltid ätit holländsk matjessill. Han är så pinsam när tror han vet mer än en av Sveriges mest meriterande kockar. Hoppas han bränner broar med sitt jävla otrevliga beteende, tror inte Ekstedt vill ha något med honom att göra mer.

Börjar här: http://www.youtube.com/watch?v=jgX3djlPuJA&t=4m16s.

Har inte sett hela videon ska tilläggas.

Hahaha... Humor när han står som en fågelholk och lutar sig mot pelaren när han får veta att matjessill kommer från Holland. Trodde att alla visste det.
Citera
2019-12-28, 10:44
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Får precis samma isande känsla av matgeek som jag fick när jag ibland umgicks med en annan fullblodsnarcissist. Det blir en kylig känsla i rummet och man får svårt att hålla ögonkontakten. En bra karakterisering av detta är Mårran: https://youtu.be/Yf2XUWoWvvg?t=96. Med Mårran liksom Matgeek handlar det om en överväldigande känsla av ensamhet och låg självkänsla till den grad att det behövs en fejkmask med syfte att försöka skapa ett existensberättigande (därför hans reaktioner ofta ser så fejkade ut).

Det bästa Matgeek vet är bekräftelse (beröm o.s.v.) och det värsta Matgeek vet är rejection (någon som säger emot honom). Bekräftelse får Matgeek genom kamera-andreas och genom att hålla med folk som har mer pontus än honom (med förhoppningen att de då tycker om honom), och undvikande av rejection får matgeek genom att rensa kommentarer och inte ta ut för stora svängar. Det är därför han framstår som lite feg, han vågar inte säga något som Edward kan säga emot honom om. Detta är bara låg självkänsla, det har många, vad som gör det parodiskt är kombinationen av den omedvetna fejkmasken där Matgeek själv anser sig vara överlägsen egentligen vem som helst. Även denna har många fast i mildare grad, hos matgeek är den mycket framträdande.

Tycker att detta är en riktigt bra analys. Har själv räknat ut hans narcissism för längesedan, men kombinationen med den dåliga självkänslan är ruggigt vettig och känns fullständigt logisk.
Citera
2019-12-29, 00:45
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trambo
Hans senaste video med julskinkepastan är något av det värsta jag sett, han avsaknar ju helt förmågan att laga mat. Sölar som ett djur och slutresultatet är någon form av salt gräddvatten som inte bundit sig med resten av komponenterna i rätten.

Det där var bortom amatörmässigt. När han häller tillbaka rätten i kastrullen (av nån anledning) så ser man hur vattnig den är, massa vatten som forsar över kanten på stekpannan. Såg vidrigt ut.
Citera
2019-12-29, 15:00
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Det där var bortom amatörmässigt. När han häller tillbaka rätten i kastrullen (av nån anledning) så ser man hur vattnig den är, massa vatten som forsar över kanten på stekpannan. Såg vidrigt ut.

Det handlar ju i grund och botten inte om att Jonte inte kan något om matlagning, för det kan han, även om han inte är någon stjärnkock.

Detta handlar snarare dels om att han tagit på sig alldeles för mycket, i sin iver att tjäna så mycket pengar som möjligt på så kort tid som möjligt och har därmed alldeles för lite tid att ro i land saker.

Sen handlar det även om att han inte har någon respekt för sina tittare eller för sina sponsorer. Hans logik går ut på att "de där hjonen som kollar fattar ändå inte vad en pastasås är, till skillnad från MIG som lagat pasta med Fernando Di Luca"

Han har börjat skita i det mesta, gått upp i vikt och blivit allmänt likgiltig. Det skulle inte förvåna mig om han snart "kommer ut" som utbränd och/eller deprimerad och tar en paus.
Citera
2019-12-29, 19:13
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Det handlar ju i grund och botten inte om att Jonte inte kan något om matlagning, för det kan han, även om han inte är någon stjärnkock.

Detta handlar snarare dels om att han tagit på sig alldeles för mycket, i sin iver att tjäna så mycket pengar som möjligt på så kort tid som möjligt och har därmed alldeles för lite tid att ro i land saker.

Sen handlar det även om att han inte har någon respekt för sina tittare eller för sina sponsorer. Hans logik går ut på att "de där hjonen som kollar fattar ändå inte vad en pastasås är, till skillnad från MIG som lagat pasta med Fernando Di Luca"

Han har börjat skita i det mesta, gått upp i vikt och blivit allmänt likgiltig. Det skulle inte förvåna mig om han snart "kommer ut" som utbränd och/eller deprimerad och tar en paus.
Holy Moses vilken forcerad video!
Trodde knappt det var sant när jag såg den, så där gör man ju inte!

Matgreed borde skämmas över att släppa ett sånt klipp.
Mina lärlingar på jobbet vet bättre hur man gör än så, å då e vi inte ens i matlagningsbranchen!

Det heter ärter, inte ärtOr.
Citera
2019-12-30, 15:19
Medlem
mjukmjukares avatar
På riktigt. Hur han än gör nu så gör han bara en billig kopia på sig själv.
Han säger saker, gör saker som är sagda och gjorda så många gånger nu. Variation noll.
Gastronom noll. Framtidsutsikter noll.

Citera
2019-12-30, 17:52
Medlem
Försöksdjurs avatar
Angående senaste videon, "Inbakad fläskfile till nyår":
- Putsar inte fläskfilén
- 70 grader innertemperatur (torrt!)

Plus avsaknad av lite extra smaksättare gör detta till en högst medioker rätt en söndagkväll och inte till nyår! Han kunde väl för bövelen rullat in den i lite prosciutto eller nått. Men som så många påpekat är väl detta ytterligare en förhastad video för att få spons utan engagemang eller finess.
Citera
2019-12-30, 21:15
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
- Putsar inte fläskfilén

Plus avsaknad av lite extra smaksättare gör detta till en högst medioker rätt en söndagkväll och inte till nyår! Han kunde väl för bövelen rullat in den i lite prosciutto eller nått. Men som så många påpekat är väl detta ytterligare en förhastad video för att få spons utan engagemang eller finess.

Helvete vad illa det såg ut... Ungefär lika illa som han själv ser ut numera. Fan vad sliten han blivit.
Citera
2019-12-31, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
- Putsar inte fläskfilén

Är "Gilla Gris" en veganförening som vill släppa ut alla grisar ur "fångenskapen"? För om de har någonting med svenska grisbönder att göra borde de kräva pengarna tillbaka för att han nu misshandlat råvaror i två videor på raken. De där jävla rätterna skulle möjligen duga för att få godkänt i hemkunskapen på särskolan, men som marknadsföring för hur gott griskött kan vara är de ju bara pinsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in