Citat:
Ursprungligen postat av
Luftis
Ja, men de två grabbarna har väl också en helt annan långsiktighet i sin affär. För dem verkar det inte handla om att dra in miljoner om året och köpa drönare och kamerautrustning för pengarna, för att i nästa klipp klaga på hur dyrt det är att "jobba med YouTube"
Hedberg har ju dessutom börjat pusha sitt "medlemsskap" där man betalar 49 spänn i månaden för att få se ett extra "exklusivt" klipp och lite annat strunt. Det är ju därför han börjat "lajva" så mycket också - för att få in fler donationer. Han står där och tigger tiokronor av kids på studiebidrag som tycker att han är cool. Han är på dekis och desperat, helt enkelt. Det lönar sig aldrig att sälja ut i längden, för tittarna uppskattar alltid integritet och äkta budskap, när det kommer till kritan.
Jag är kluven numera när det gäller Hedberg och hans kanal. Jag tycker att mycket av det han lägger upp håller en bra kvalité för att vara Youtube.
Men.
Jag upplever numera att han och hans kanal inte känns så "äkta" och "på riktigt" längre. Hans smaktester tex, de känns så överdrivna. Fejkskratt, fejkade känslor osv...
Kanalen har ju blivit styrd av pengar i och med Unted Minds (är vl det nätverket han är med I?) och Youtube. Jag har definitivt inga problem med att folk tjänar pengar på sina kanaler, tvärtom. Men när det blir genomskinligt och börjar gå ut över kanalen känns det sådär.
Just nu känns kanalen väldigt splittrad dessutom. Finns ingen röd tråd. Visst, det ska vara mat och gadgets; men nu känns allt bara som ett enda stort ihopkop av hittan och dittan.
Tips till Hedberg; starta upp en röd tråd. Något stort projekt eller lite olika "mål". Jag vet att han och Andreas sa i något poddavsnitt att de skulle vilja ta en husbil och köra genom landet på olika matäventyr. Just detta är en sådan idé jag skulle vilja se förverkligad. "Familjelivet blir lidande om man åker på något sådant" var en invändning från hans sida. Men kom igen; för att kunna dra in 5+ miljoner om året får han vara beredd på att vara ifrån familjen ett par veckor om året.
Hyr en husbil, åk på matäventyr med Andreas! Träffa matproducenter, träffa tittare och följare. Sälj in det billigt/gratis till Dplay eller Viafree, det skulle din kanal vinna på i slutändan.
En röd tråd, story telling, goals - det skulle göra kanalen begriplig och mer intressant.