Citat:
Ursprungligen postat av
Roskors
Jag är ärligt talat inte någon miljökämpe själv. Jag har minskat mitt intag av animaliska produkter, har ej bil osv men det beror mest på ekonomiska faktorer.
Man kan ju naturligtvis diskutera Matgeeks miljöengagemang och huruvida det är ärligt eller inte men den starka aversion mot honom bottnar knappast inte i det. Du har förklarat varför du inte gillar honom och det är något jag absolut förstår. Men att dra in hans klimatvanor, sexualitet, etc är ej sakligt.
Förövrigt tror jag inte man ska se Matgeek som någon slags moralisk förebild. Jag tror inte att det är det han är ute efter. Han må vara engagerad i vad som kan tänkas vara bra för miljön men han har såvitt jag vet inte utgett sig för att vara en guru. Jag ser hellre att kidsen tittar på Matgeek, trots hans väldigt mänskliga defekter, än att dem ser på andra olämpliga saker på youtube. För det är väl ganska unga personer som utgör hans publik?
Som sagt: om man utsett sig själv till saklighetens fyrbåk på Flashback ska man nog själv undvika halvlögner och halmgubbe-argument. Jag har redan tidigare svarat på vad jag tycker om spekulationer om hans sexualitet; tittar du längre tillbaks i tråden ser du dessutom att jag kritiserat de personer som spekulerat om den. Så sluta påstå att jag drar in hans sexliv i detta. Apropå saklighet, alltså.
Vad gäller hans klimatvanor tycker jag däremot att de förtjänar att kritiseras. För, ser du, moralisk förebild är exakt vad han ibland försöker utmåla sig själv som. Titta
här när han kritiserar Oatly eller
här där han kritiserar en annan youtuber. Ger man kritik får man också vara beredd på att ta kritik, men just det är nog Matgreeds allra sämsta gren. Han är nämligen extremt tunnhudad och snarstucken.
Angående "kidsen" så har jag ingen koll på hur hans publik ser ut rent åldersmässigt, men spontant känns det väl som att en medelålders man som sörplar nudlar, grillar lite halvtaskigt och kränger dammsugare inte direkt är något som ungdomar flockas kring.