2018-01-08, 16:09
Medlem
På tal om total samvetslöshet och perverterad moral kan den som orkar se en timmes föreläsning av Sten Levander göra det här (först talar han om sig själv i ca 6 minuter, därefter börjar en intressant utläggning:

https://www.youtube.com/watch?v=KOCftGpTgF4
Senast redigerad av zilvereko 2018-01-08 kl. 16:13.
Citera
2018-01-08, 22:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nu är det ju så att det är i det närmaste självklart att överklaga en livstidsdom där den åtalade hävdar sin oskuld. Dessutom tror jag att Hikes blev uppriktigt förvånad över utfallet i Aki delen. Anstiftan till mord är inte bara ett väldigt ovanligt brott (1990-2010 blev endast 5 personer dömda för detta) det är också svårt att bevisa. Här är ett intressant fall med flera domar där man kan läsa hur olika rätter resonerar kring frågan om anstiftan:https://lagen.nu/dom/rh/2015:40

Jag är tveksam till att hon kommer fällas i Aki-delen men dessto mer övertygad i GM/AM-delen. Där måste det bara bli livstid också. Det krävs synnerligen försvårande omständigheter för att påföljden ska bli livstid. Exempel som ges i andra domar på synnerligen försvårande omständigheter är: fler dödsoffer, tortyr, mördats inför de egna barnen. Att AM överlevde var kanske ren tur, hon fick sys med 68 stygn och fick 2 påsar blod. När Wenna pläderade påföljd för MR sa hon att straffvärdet för GM mordet motsvarade 16 år och att straffvärdet för mordförsöket på AM var högt, kanske 13-14 år. Sammantaget livstid.

Om JM frias i Aki-delen "slipper" hon betala nästan 800.000 i skadestånd och Akis anhöriga kan, om rätten fastställer att han mördats, bara ansöka hos Brottsofferfonden om skadestånd. Iofs är svenska skadeståndsbelopp bedrövligt låga men ändå en sorts upprättelse. Nu är det säkert så att det viktiga för dem är att JM fälls, inte skadeståndet.

Det stämmer att domar mot nekande brukar överklagas, så det är ju förvisso förutsägbart att det har gått till HR. Det ger sannolikt redan från början en speciell karaktär åt processen. Däribland en viss "edge" till åtalet, kanske. Hikes är ju inte född igår så hon fattar det också.

Frågan om Aki-delen är ju avhängig vad som kan betraktas som ouppklarat. Och inte minst om fallet kan förutses gå till HR så kan ju åkl. prioritera om så att det finns tid och möjlighet att tvätta den byken parallellt, med förhoppningen att saker flyter upp lagom till HR. Om domen rörande Aki ser ut som den gör i TR så betyder ju det att det finns rättvisa kvar att utöva, innan brottet är uppklarat. Det fattas en pusselbit.

På det faktumet regerar vissa med synsättet att JM bör frias för Aki-delen – och det må så vara om lagen inte medger annat. Men personligen blir jag ju förbannat sur om brottet inte kan redas ut och människor tvingas få sina liv ödelagda av detta. Ssk. som det finns en indiciekedja lång som Älvsborgsbron som pekar ut en till fyra personer, som kommer att betraktas som skyldiga i alla händelser. Sen finns det ssk omständigheter på det, att det är barnens och syskonens pappa etc.

Vill man tänka positivt får JM i alla händelser sona för Aki-mordet genom sin livstid och genom att rättegången i alla händelser gjort tydligare att hon är kapabel till det etc. och s.a.s. "dömbar" (inget uppenbart har framkommit i annan riktning etc.) även om det inte fäster på henne rättsligt. Men skuldfrågan måste då hanteras, väl? När ingen dömd finns... hålls fallet öppet till dagars ände...?

Jag är medveten om att anstiftan är sällsynt, men det kan ju ha sina randiga (!) skäl. Det är ju en kategori ondare än mord i största allmänhet, osett ssk böjelser och enskildheter. Du påverkar någon annan (som är påverkbar) till att utföra ogärningen. Hur sjukt är inte det? Sina egna barn. Bingo, mänskosläkte...
Citera
2018-01-08, 22:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Helt enig med det du skriver. Skönt att få ett avslut i detta fall.

De orden är så trevliga att höra...
Citera
2018-01-09, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det stämmer att domar mot nekande brukar överklagas, så det är ju förvisso förutsägbart att det har gått till HR. Det ger sannolikt redan från början en speciell karaktär åt processen. Däribland en viss "edge" till åtalet, kanske. Hikes är ju inte född igår så hon fattar det också.

Frågan om Aki-delen är ju avhängig vad som kan betraktas som ouppklarat. Och inte minst om fallet kan förutses gå till HR så kan ju åkl. prioritera om så att det finns tid och möjlighet att tvätta den byken parallellt, med förhoppningen att saker flyter upp lagom till HR. Om domen rörande Aki ser ut som den gör i TR så betyder ju det att det finns rättvisa kvar att utöva, innan brottet är uppklarat. Det fattas en pusselbit.

På det faktumet regerar vissa med synsättet att JM bör frias för Aki-delen – och det må så vara om lagen inte medger annat. Men personligen blir jag ju förbannat sur om brottet inte kan redas ut och människor tvingas få sina liv ödelagda av detta. Ssk. som det finns en indiciekedja lång som Älvsborgsbron som pekar ut en till fyra personer, som kommer att betraktas som skyldiga i alla händelser. Sen finns det ssk omständigheter på det, att det är barnens och syskonens pappa etc.

Vill man tänka positivt får JM i alla händelser sona för Aki-mordet genom sin livstid och genom att rättegången i alla händelser gjort tydligare att hon är kapabel till det etc. och s.a.s. "dömbar" (inget uppenbart har framkommit i annan riktning etc.) även om det inte fäster på henne rättsligt. Men skuldfrågan måste då hanteras, väl? När ingen dömd finns... hålls fallet öppet till dagars ände...?

Jag är medveten om att anstiftan är sällsynt, men det kan ju ha sina randiga (!) skäl. Det är ju en kategori ondare än mord i största allmänhet, osett ssk böjelser och enskildheter. Du påverkar någon annan (som är påverkbar) till att utföra ogärningen. Hur sjukt är inte det? Sina egna barn. Bingo, mänskosläkte...

Syskonens pappa??? För mig är detta något helt nytt. Vad har du att berätta om det? (Har man sagt A bör man ju också säga B)

Fram med en länk eller ett hållbart resonemang, tack :-)

Visserligen har jag både skrivit och trott att många fler är inblandade i otrevligheter runt dessa fasansfulla brott i E-tuna och i trakterna däromkring, men inte kunnat bevisa mina farhågor och därför heller inte drivit dessa tankegångar längre än så.
'
Men att det finns brottslighet, kanske nu även organiserad sådan i Sörmland, det är däremot glasklart. Liksom det finns på många flera platser i landet där politiker eller socialtjänst av okunnighet eller politiska rädsla för att kallas det ena eller andra invektivet, underlåtit att ta tag i detta ordentligt.

Ska bli intressant att se om polisen kan nysta upp de här oegentligheterna och få fram ett sammanhang. Det här måste lösas i grunden, för annars växer det bara ut en ny sjuk gren av brottslighet, kanske av samma dignitet som arbogamordet.
Senast redigerad av zilvereko 2018-01-09 kl. 00:32.
Citera
2018-01-09, 01:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Syskonens pappa??? För mig är detta något helt nytt. Vad har du att berätta om det? (Har man sagt A bör man ju också säga B)

Fram med en länk eller ett hållbart resonemang, tack :-)

Visserligen har jag både skrivit och trott att många fler är inblandade i otrevligheter runt dessa fasansfulla brott i E-tuna och i trakterna däromkring, men inte kunnat bevisa mina farhågor och därför heller inte drivit dessa tankegångar längre än så.
'
Men att det finns brottslighet, kanske nu även organiserad sådan i Sörmland, det är däremot glasklart. Liksom det finns på många flera platser i landet där politiker eller socialtjänst av okunnighet eller politiska rädsla för att kallas det ena eller andra invektivet, underlåtit att ta tag i detta ordentligt.

Ska bli intressant att se om polisen kan nysta upp de här oegentligheterna och få fram ett sammanhang. Det här måste lösas i grunden, för annars växer det bara ut en ny sjuk gren av brottslighet, kanske av samma dignitet som arbogamordet.

Med "syskonens pappa" åsyftades JB (&JJ) & DB:s syskons (tvillingarnas) pappa, dvs Aki. Inte Mr. B.
Citera
2018-01-09, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahkee
Jag kan inte tanka hem och lyssna på filen. Får upp att det ska ta 11 dagar att tanka ner den? Vad behöver jag för programvara? Tack för upplägg!

Kör ba VLC eller ngt för att spela upp. Ska gå ganska snabbt. Kanske sitter du på dålig uppkoppling? Löste det sig?
Citera
2018-01-09, 19:02
Medlem
Reimers avatar
I morgon kan det ju vara idé att kolla om media har något direktreferat, Johanna Möller ska ju få öppna sin trut för den första gången i den här rättegången, jag tror att det är den första gången i alla fall.

Kan ju bli intressant att få höra några nya sagor av damen för risken att hon skulle tala sanning är obefintlig.

Någon som kommer ihåg vilken del som hon ska göra sin utsaga i, antar att det är A*i-delen.
Citera
2018-01-09, 20:58
Medlem
EndastJag01s avatar
Åh, vad jag längtar till morgondagen och att få höra Johanna förklara hur det var, egentligen!
Hoppas SVT har direktrapportering.
Citera
2018-01-09, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
I morgon kan det ju vara idé att kolla om media har något direktreferat, Johanna Möller ska ju få öppna sin trut för den första gången i den här rättegången, jag tror att det är den första gången i alla fall.

Kan ju bli intressant att få höra några nya sagor av damen för risken att hon skulle tala sanning är obefintlig.

Någon som kommer ihåg vilken del som hon ska göra sin utsaga i, antar att det är A*i-delen.

Enl det uttalande som Hikes gjort handlar det om GM/AM-delen. (FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03
Citera
2018-01-09, 21:17
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Enl det uttalande som Hikes gjort handlar det om GM/AM-delen. (FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Ok, ska bli intressant att få höra Johanna Möller,s nya version, antar att Wenna är väl förberedd för att kunna "mota Olle i grind".

Spännande morgondag med andra ord.
Citera
2018-01-10, 04:21
Medlem
magiciadehexs avatar
I dag skulle JM förhöras. Har krånglat till mig ledighet från jobbet i dag för att jag skulle gå dit, ville ju inte missa detta spektakel. Hörde av GW i "Veckans brott" i går att han också skulle gå till hovrätten i dag. Gick nu in på Svea hovrätts hemsida för att kolla lite tider, när det börjar osv.
Blir jävligt irriterad, verkar som att de ändrat datum i sista stund!
Citat:
2018-01-09
Med ändring av vad som tidigare meddelats kommer tilläggsförhör med tilltalad inte att äga rum den 10 januari utan istället den 19 januari.
http://www.svea.domstol.se/Information-om-det-sk-Arbogamalet/
Citera
2018-01-10, 04:42
Medlem
magiciadehexs avatar
Ser att Sten Levander varit på tapeten här igen. Alltid lika intressant att lyssna på.
Postade några länkar med honom i somras, värt att uppmärksamma igen.

Sten Levander talar här om psykopater, ondska, ansvar och annat smått och gott.

Sten levander – om ondska och ansvar

Citat:
Sten Levander, psykiater och professor emeritus vid Lunds universitet samt gästprofessor i kriminologi vid Malmö högskola, pratar om ondska och ansvar. Han berättar om Aristoteles som lade grunden till den västerländska rättstraditionen: det måste finnas en gärningsman och ett brott för att det ska kunna utdömas ett straff. Och gärningsmannen måste ha ett val. Om man inte rår för det man gör kan man inte heller bära ansvaret. Levander resonerar också kring frågorna: Kan man vara otillräknelig och ond? Vad är moralisk kompetens? Hur har samhället under olika perioder sett på brottslingar med psykiska sjukdomar? Kan man ha ett ansvar om man inte förstår vad man gör? Hur har samhället löst dessa problem genom historien?
http://urskola.se/Produkter/167343-U...ska-och-ansvar

Ondska och våld - frågor och svar
Citat:
Ett samtal kring hur ondska uppstår och varför en del av oss är våldsamma
http://urskola.se/Produkter/167344-U...agor-och-svarh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in