2017-11-26, 17:22
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Kan så vara. Men jag skulle tro att det avsätts viss spaning på livstidsdömdas ev kommunikationer med omvärlden. Men jag vet inte.
Inte jag heller direkt. Men jag vill minnas att i samband med just lypsylkorken och försök till att skicka brev, så skrev någon (tydligen av erfarenhet) att inne på fängelser är sådana saker som att smuggla ut brev mycket enkelt. Det säger egentligen sig själv, när man redan är dömd och sitter inne så blir den enskilda bevakningen betydligt mindre än i häktet.
Men att hon kommer klassas som mycket farlig är ganska klart. Vad det innebär rent konkret vet jag inte.
Citera
2017-11-26, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Där har du fel.... jag borde veta det.

Livstid är livstid! Du kan begära att få det tidsbestämt annars är det livet ut, dvs livstid

https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse/
Är du säker på det?
Ingen sitter på livstid i Sverige i fängelse.
Leif Axmyr satt 34 år i fängelse, den fånge som har suttit längst i Sverige.
Ska höra med kriminalvården om detta.
Citera
2017-11-26, 17:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Inte jag heller direkt. Men jag vill minnas att i samband med just lypsylkorken och försök till att skicka brev, så skrev någon (tydligen av erfarenhet) att inne på fängelser är sådana saker som att smuggla ut brev mycket enkelt. Det säger egentligen sig själv, när man redan är dömd och sitter inne så blir den enskilda bevakningen betydligt mindre än i häktet.
Men att hon kommer klassas som mycket farlig är ganska klart. Vad det innebär rent konkret vet jag inte.

Jo, men det är för det första lite skillnad på brott(sling) och brott(sling), och sett i backspegeln så visade ju sig kommunikationerna som bedrevs i häktet innehålla en del matnyttigt för åklagarsidan. Alla "brister" är inte improduktiva... Och polis/åkl vet ju på ett ungefär vilka personer som man måste hålla ett öga på.

Går JJ till H&M och köper ny kostym så tar det ju inte många minuter innan det tipset rings in från 1) expediten, 2) varuhusets snatterivakt, 3) arbetande snattare, 4) rastande polis el förvaltningsrjänsteman, 5) Aftonbladets utsände, 6) fb:s utsände.

Möllermanland är litet och alla känner alla på ett ungefär.
Citera
2017-11-26, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Är du säker på det?

De som jag kan tänka mig får verklig livstid är t ex Mijailo Mijailović (politiskt mord), brott mot rikets säkerhet, terror- och krigsbrott samt säkert också den som mördar en polis.
Citera
2017-11-26, 17:53
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
De som jag kan tänka mig får verklig livstid är t ex Mijailo Mijailović (politiskt mord), brott mot rikets säkerhet, terror- och krigsbrott samt säkert också den som mördar en polis.
Från Wikipedia om tdsbestämning av straffet:
Tingsrättens beslut kan överklagas till Göta hovrätt och sedan till Högsta domstolen. Vid beslutande om straffet ska omvandlas tas i betraktande hur den intagne har skött sig under fängelsetiden, återfallsrisk för att begå nya brott och hur allvarligt brottet var när det begicks.
Citera
2017-11-26, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Från Wikipedia om tdsbestämning av straffet:
Tingsrättens beslut kan överklagas till Göta hovrätt och sedan till Högsta domstolen. Vid beslutande om straffet ska omvandlas tas i betraktande hur den intagne har skött sig under fängelsetiden, återfallsrisk för att begå nya brott och hur allvarligt brottet var när det begicks.

Ja tack jag vet, länkade idag till Örebro TR som handlägger det hela, se några poster bak.
Citera
2017-11-26, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero

Vad jag har förstått så kollar man in- och utgående post. I alla fall till en början och då särskilt med såna man misstänker vill ha saker insmugglade, exempelvis droger. Eller att man vill få andra som finns ute i samhället, att begå brott för ens egen räkning. Fängelsets censur kan helt enkelt stryka över de partier i ett brev som är olämpliga med svart tuschpenna och sen vidarebefordra brevet. Personalen får kanske anställa extrapersonal för att hålla koll på JM. Hon skriver ju rätt mycket, har vi förstått.
Citera
2017-11-26, 18:10
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59

Jepp, han kommer nog att slå Axmyr i tid, likaså Malexandermördarna åtminstone Olsson och Arklöv.

Johanna Möller borde kunna kvala in som den kvinna som får sitta längst.
Citera
2017-11-26, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jepp, han kommer nog att slå Axmyr i tid, likaså Malexandermördarna åtminstone Olsson och Arklöv.

Johanna Möller borde kunna kvala in som den kvinna som får sitta längst.

Kanske det, men det finns andra kandidater som kan göra JM sällskap därvidlag, med tanke på grymheten i brottet - t.ex styckmörderskan Jonna Henningsson och ett par till.

https://www.acast.com/rattegangspodden/s02e07-styckmordet-i-askersund-del-1
Senast redigerad av zilvereko 2017-11-26 kl. 18:16.
Citera
2017-11-26, 18:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Är du säker på det?

Blanda inte ihop straffets rubricering med straffpraxis. Det heter livstid (vilket är internationellt och historiskt vedertaget, i linje med dödsstraff, som är avskaffat hos oss), men praxis är ju (har varit) att de flesta som då ännu lever de facto hinner friges före döden. Men det finns säkert undantag. Och om man är 75 bast och tjock med högt blodtryck och dåligt hjärta vid domen och ska sitta minst 25 enligt allmänna rättsmedvetandet så är ju oddsen inte så goda för annat än reell "livstid".

Sen hör det ju till att det tar ett tag innan förändringar i praxis slår igenom i statistiken....

Men vi har inget straff som stipulerar att man sitter till döden, utan det heter att tidsbestämning kan prövas efter tio år (var det väl?). Man kan lätt föreställa sig varför det fungerar så. Annars blir medellivslängden hos dessa fångar kvickt mycket kortare, vilket ser illa ut i HRW:s o Amnestys undersökningar. Det finns ju inte heller något specifikt att peka på som skulle vara bättre med att de dör i förtid, om tanken är att ett långt straff är värre än dödsstraff tex. Dessutom är det inhumant och strängt taget oförenligt med straffandes poäng, som inte är att hämnas och kladda utan att isolera från fria människor, dvs frihetsberöva.

Det måste råda ett minimimått av mänsklig värdighet kring det. Det hedrar alla. Sen lär många dö i förtid ändå, men det är ju inget hotell heller.
Citera
2017-11-26, 18:50
Medlem
Citat:
Blanda inte ihop straffets rubricering med straffpraxis. Det heter livstid (vilket är internationellt och historiskt vedertaget, i linje med dödsstraff, som är avskaffat hos oss), men praxis är ju (har varit) att de flesta som då ännu lever de facto hinner friges före döden. Men det finns säkert undantag. Och om man är 75 bast och tjock med högt blodtryck och dåligt hjärta vid domen och ska sitta minst 25 enligt allmänna rättsmedvetandet så är ju oddsen inte så goda för annat än reell "livstid".

Sen hör det ju till att det tar ett tag innan förändringar i praxis slår igenom i statistiken....

Men vi har inget straff som stipulerar att man sitter till döden, utan det heter att tidsbestämning kan prövas efter tio år (var det väl?). Man kan lätt föreställa sig varför det fungerar så. Annars blir medellivslängden hos dessa fångar kvickt mycket kortare, vilket ser illa ut i HRW:s o Amnestys undersökningar. Det finns ju inte heller något specifikt att peka på som skulle vara bättre med att de dör i förtid, om tanken är att ett långt straff är värre än dödsstraff tex. Dessutom är det inhumant och strängt taget oförenligt med straffandes poäng, som inte är att hämnas och kladda utan att isolera från fria människor, dvs frihetsberöva.

Det måste råda ett minimimått av mänsklig värdighet kring det. Det hedrar alla. Sen lär många dö i förtid ändå, men det är ju inget hotell heller.
Lugn och fin nu här.
Jag har haft en släkting som jobbat på Långholmens centralfängelse och även en anhörig som var polis.
Jag hoppas att hon kommer sitta väldigt länge iallafall på Hinsebergs anstalten.
Citera
2017-11-26, 18:55
Medlem
Citat:

Giliotin användes på rån mördaren Ander på Långholmen år 1910 det var den sista som fick dödsstraff i Sverige.
Min mormor bodde i närheten av Långholmen som barn och har berättat mycket om fängelsemiljön där var en utmärkt guide.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in