2017-07-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Oliver Bierhoff istället för Riedle. Hässler var ett bra val.
Sen hade jag tagit med Kalle Rummenigge som var en stor idol under min ungdom och anledningen till Kalle i mitt användarnamn.

En endaste spelare att slänga in, får bli Michael Tarnat för min del.
Citera
2017-07-06, 21:09
Medlem
Stivalis avatar
Hur är det, räknar man Freiburg som rivalerna till Vfb Stuttgart? Eller saknar Freiburg egentliga rivaler? Stuttgart är kanske mera åt Bayern München. Eller Karlsruhe som också ligger i Baden Württemberg? Eller finns det snarare polemik gentemot Nordtyskland & Ruhr?
Citera
2017-07-06, 21:26
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Hur är det, räknar man Freiburg som rivalerna till Vfb Stuttgart? Eller saknar Freiburg egentliga rivaler? Stuttgart är kanske mera åt Bayern München. Eller Karlsruhe som också ligger i Baden Württemberg? Eller finns det snarare polemik gentemot Nordtyskland & Ruhr?
Stuttgart och Karlsruhe är ärkerivaler. Grus-Kalle förklarar varför i det här inlägget:
(FB) Tysk fotboll 2016/17, från Bundesliga1 och die Mannschaft till Oberliga.

Freiburgs "derby" är väl mot Hoffenheim men de senare har knappt några fans.
Citera
2017-07-06, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Stuttgart och Karlsruhe är ärkerivaler. Grus-Kalle förklarar varför i det här inlägget:

Jävlar vad jag uppskattar sådana inlägg!
Citera
2017-07-06, 21:42
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

Jag var faktiskt osäker på var Hoffenheim ligger.

Sicka lirare Karlsruhe! När Winfried Schäfer tränade så var det drag kring den klubben. Man hade nyss nämnda Thomas Hässler & Michael Tarnat som ramlade in som förslag till min elva.

Slaven Bilic & Jens Nowotny som mittlås! Ho ho ho!
Citera
2017-07-07, 02:25
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Har säkert skrivit detta innan, men ja. Trots Hoffenheims allmäna uselhet får matcherna mellan lagen ses som derbyn, speciellt med tanke på den hätska stämningen med de medföljande röda korten och straffarna. De senaste sex mötena har det delats ut fem röda kort (borde varit fler, fyfan nu kommer ilskan tillbaka när jag tänker på det) och fyra straffar.

För övrigt är Nagelman en idiot, som inför ett möte mot Freiburg går ut i pressen och säger att vi är extra brutala i vårt spel, när det var Hoffenheim som toppade foulstatistiken. Resultatet blev såklart att domaren var extra noga med att blåsa för varje liten tackling vi gjorde. Jävla fulspel.
Senast redigerad av Lekmand 2017-07-07 kl. 02:28.
Citera
2017-07-07, 10:18
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

Karlsruhe var ju i semifinal av UEFA-cupen 1993/94 då Winfried Schäfer tränade laget. Man föll mot dåvarande Austria Salzburg. Innan dess hade man bla slagit ut Bordeaux med Zinedine Zidane & Bixente Lizarazu. Kolla här hur Zidane sätter en frispark mot Oliver Kahn i Karlsruhes mål. 1-0 Bordeaux i första mötet.

(1.17 min långt)
https://www.youtube.com/watch?v=Wj_Av4Fqeo8

Sedan vann Karlsruhe med 3-0 hemma efter två av Edgar Schmitt & ett av Sergej Kiryakov.

Sjuk anekdot att både bilens uppfinnare Karl Benz & cykelns uppfinnare Karl Drais var från Karlsruhe! Galen slump? Kanske. Möjligen döptes många till Karl i Karlsruhe. Staden är dessutom anlagd på 1700-talet med breda gator som kanske stimulerade tankar om att konstruera fordon.
Citera
2017-07-07, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Jag var faktiskt osäker på var Hoffenheim ligger.

Sicka lirare Karlsruhe! När Winfried Schäfer tränade så var det drag kring den klubben. Man hade nyss nämnda Thomas Hässler & Michael Tarnat som ramlade in som förslag till min elva.

Slaven Bilic & Jens Nowotny som mittlås! Ho ho ho!

Idag lägger jag till Helmer, Scholl, och Ulf Kirsten :- )
Citera
2017-07-07, 13:43
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Figo-28
Idag lägger jag till Helmer, Scholl, och Ulf Kirsten :- )

Mats Hummels & Karlheinz Riedle har ju varit favoriter hos mig. Jag kan inte byta ut dem mot Thomas Helmer & Ulf Kirsten.

Mehmet Scholl däremot vore ju klockren istället för Jens Jeremies. Vi har dock redan slängt in Thomas Hässler som kreatör. Paul Breitner & Rainer Bonhof är givna. Möjligen att jag skulle kunna byta ut Torsten Frings för att balansera mer offensivt.
Citera
2017-07-07, 17:29
Medlem
Stivalis avatar
Vem fan är Edgar Schmitt?

Hur fan kunde Karlsruhe slå Valencia med 7-0? UEFA-cupen 1993/94, man torskade 1-3 borta men vann sedan med 7-0 hemma. 4 baljor av Edgar Schmitt! Denne Schmitt verkar inte ha haft någon superkarriär. Var han ett one hit wonder? Detta var uppenbarligen hans match. Edgar Schmitt. Fyra mål mot Valencia!

Övriga mål gjordes av Rainer Schütterle, Valerij Shmarov & Slaven Bilic.

Karlsruhe-Valencia 7-0 i UEFA-cupen 93/94
(9.45 min långt)
https://www.youtube.com/watch?v=wi6X_RNJhps
Citera
2017-07-07, 21:36
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Du som är köning på att starta trådar kan inte du göra en snygg ny trådstart?
Nix, är som framgår startinlägget ingen anhängare av säsongstrådar. Snacken nu finns ingen anledning att knipsa av som ett exempel. Tycker en mod bara ska ändra titeln och lägga in 18 istället för 17.

Förra säsongen var en brytpunkt, så mycket hade jag rätt i TS. Att det inte var Bayern som skulle hotas eller det med måndagsmatcher hade jag helfel på. Men fan vad mycket annat som hände!

Tysk fotboll är idag inte alls vad den var för ett år sedan. Min åsikt är att om man ska begripa varför är det tjänstefel att inte låta de diskussioner som funnits i tråden suddas ut för någon form av nystart-tänkande. För vad ska startas om? Det är nu som diskussionerna om de spelarna vilka vann både U/21 och ConFed Cup ska börja, inte avslutas bara för en ny säsong startar. (Underbart inlägg av Lekmand.) Det är nästa säsong som "uppkomlingarna" Leipzig och Hoffenheim, vilka båda charmade oss med sin fotboll, ska bevisa sin position. Detsamma, eller den totala motsatsen, gäller så många tyska klubbar att jag inte ids räkna upp dem. Fan så mycket som hände 2016/17.

Trådar ska inte avslutas i förtid är min åsikt.
Citera
2017-07-08, 18:10
Medlem
Ewrus avatar
Bremens första träningsmatch avbröts precis då Ajax Abdelhak Nouri bara föll ihop på planen med en kvart kvar. Riktigt otäckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in