2017-07-05, 16:38
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Utmaning för Bundesligakännarna

Har spontant slängt ihop min elva med personliga favoriter. Alltså ihopslängt på en minut & enbart mina idoler. Personliga favoriter. 5-3-2. Problemet är att jag saknar den viktigaste av alla positioner. Nyckelspelaren. Kreatören. Trequartistan. Stjärnan!

Roman Weidenfeller
-
Andreas Brehme
Jürgen Kohler
Klaus Augenthaler
Mats Hummels
Paul Breitner
-
Torsten Frings
Rainer Bonhof
Jens Jeremies
-
Rudi Völler
Karl-Heinz Riedle

Det är alltså uteslutande spelare som har idol-status hos mig. Ingen objektiv elva på något sätt. Problemet är att den verklige kreatören saknas. Jag har ju förkärlek för defensivt, fysiskt & långhårigt!

Frågan är alltså: Vilken kreatör ska in & på vems bekostnad?

Börja nu inte hatta för mycket med mitt lag. Ni har ett namn att slänga in. Vilket väljer ni?
Oliver Bierhoff istället för Riedle. Hässler var ett bra val.
Sen hade jag tagit med Kalle Rummenigge som var en stor idol under min ungdom och anledningen till Kalle i mitt användarnamn.
Citera
2017-07-05, 17:17
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Oliver Bierhoff istället för Riedle. Hässler var ett bra val.
Sen hade jag tagit med Kalle Rummenigge som var en stor idol under min ungdom och anledningen till Kalle i mitt användarnamn.

Kalle för mig är dock Kalle Riedle. Jag tar in dina åsikter men håller ändå fast vid Riedle. Jag har väl en förkärlek för ganska korta spelare som är kända för att vara grymma i luften. Det tyder på att de är extremt atletiska. Riedle var bland de bästa huvudspelarna trots sin längd. Bierhoff var inte alls lika mångsidig som Riedle. Riedle var dessutom en fan av Bruce Springsteen & såg ut exakt som Bruce.

Glöm inte att den där frisyren är en konst att bära. Lätt att man ser ut som en tönt. Riedle & Springsteen bar den suveränt!

http://media.gettyimages.com/photos/1966fuballspieler-beim-vfbstuttgart-und-lazio-rom-mitglied-ist-im-picture-id541022801
Citera
2017-07-05, 17:28
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Kalle för mig är dock Kalle Riedle. Jag tar in dina åsikter men håller ändå fast vid Riedle. Jag har väl en förkärlek för ganska korta spelare som är kända för att vara grymma i luften. Det tyder på att de är extremt atletiska. Riedle var bland de bästa huvudspelarna trots sin längd. Bierhoff var inte alls lika mångsidig som Riedle. Riedle var dessutom en fan av Bruce Springsteen & såg ut exakt som Bruce.

Glöm inte att den där frisyren är en konst att bära. Lätt att man ser ut som en tönt. Riedle & Springsteen bar den suveränt!

http://media.gettyimages.com/photos/1966fuballspieler-beim-vfbstuttgart-und-lazio-rom-mitglied-ist-im-picture-id541022801
Tyvärr har du fel det finns bara en som har smeknamnet Kalle och det är min Kalle.
Riedle kallades för Air.
Springsteenkopplingen gillade jag dock så han kanske återfår sin plats.
Citera
2017-07-05, 17:59
Medlem
Stivalis avatar
Ska i ett inlägg försöka förklara det bristande intresset för Tyskland.

I min barndom så var Tyskland/Österrike ideallandet man såg upp till.

Det var slott vid Rhen:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5b/Rheinstein.jpg/1200px-Rheinstein.jpg

Klaus Augenthaler var kungen:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/1e/5c/22/1e5c22bd6d84e430f0f1885d8b1cd769.jpg

Liksom österrikaren Toni Polster:
http://www.br.de/themen/sport/inhalt/fussball/bundesliga/trikot-vergehen-106~_v-img__3__4__xl_-f4c197f4ebda83c772171de6efadd3b29843089f.jpg?versi on=b36db

Jag hade modelljärnväg med detta loket från Märklin:
https://en.wikipedia.org/wiki/DB_Class_V_162#/media/File:217-021.jpg

Man besökte Rothenburg:
http://www.planetware.com/photos-large/D/rothenburg-ob-der-tauber.jpg

Farfar hade ju Ford Taunus:
http://car--reviews.com/images/ford-taunus-17m/ford-taunus-17m-7.jpg

Österrikes låt i Eurovision 1990 är ju den bästa någonsin. Kolla hennes stil!!
https://www.youtube.com/watch?v=uDcuPi9KIcY

Sedan började jag ju mer intressera mig för militärhistoria. Nja....Tyskland alltså. Första världskriget har någon sorts konstig romantik över sig, men andra världskriget känns bara skrämmande. Don´t mention the war. Det ligger som en våt filt över Tyskland än idag.

Kontroversiellt inlägg detta. Dock skrivet med all respekt.
Citera
2017-07-05, 19:30
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Så är det naturligtvis och alla pengar är bra pengar.

Wūrzburg i cupen för er klarar ni er till andra omgången?
Mycket riktigt dök en Kinesisk sponsor upp...

Inte troligt. Senaste fem åren har man senaste sju åren har man åkt ut mot ett division tre lag i första rundan fem gånger(!), de andra två gångerna har man åkt mot Bayern (andra omgången och semifinal).

Trabzonspor va det som verkar ta Junuzovic för futtiga 3,5 miljoner €, de får man ingen ersättare för... Ser inte ljust ut just nu inför säsongen...
Citera
2017-07-06, 01:07
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Mattias Ginter klar för Gladbach för 17 miljoner €
Förstår inte riktigt varför han blev så hatad i Dortmund. Fansen sa att han var dålig och att han var orsaken till många mål bakåt, men det tycker jag inte stämmer. Det är för mig så orimligt att den teori jag tror mest på är att hans ansikte och personlighet som är utlösaren. Han är tystlåten och ser ibland lite out of place ut.

Varför han lämnade Dortmund förstår jag inte heller. För han spelade 100+ tävlingsmatcher för Dortmund på tre år, varav 44 matcher sista året. Ur det perspektivet är det inte för mer speltid han lämnar, Tuchel använde honom mer än nog. Möjligen blev konkurrensen för stor när Toprak kom, och utsikterna för att spela varje vecka blev begränsad, så att han har en lägre chans att komma med i VM-truppen.

Om det var så han tänkte har han säkerligen pratat om detta med Löw, och de har kommit fram till att regelbunden speltid nationellt är bättre än oregelbunden speltid internationellt. För det är vad han erbjuds i Gladbach. En plats i startelvan i en välskött klubb som återigen siktar uppåt i tabellen. Eller så räknar han med att missa VM nästa år, och tänker istället långsiktigt på sin karriär.

Gladbach är den part som vann mest på affären. Ginter är en intelligent spelare som både Tuchel och Löw använt en hel del, så det finns något där som tydligen många andra missar. Han har som startspelare i varje final vunnit DFB-pokalen och Confed, samt kom tvåa i OS, allt på under ett år. Han kommer leda laget till en fin placering i ligan.
Citera
2017-07-06, 01:32
Medlem
Lekmands avatar
SC Freiburgs första värvning är Philipp Lienhart från Real Madrid. Österrikes U21-mittback kommer enligt Kicker för 500 tusen euro på lån i ett år, med en utköpsklausul på fyra miljoner. I truppen står just nu tre mittbackar före honom, vilket säkert kan ändras under årets gång. Han lär i vilket fall få speltid med tanke på att Streich vill spela trebackslinje, och med tanke på att Freiburg antagligen spelar EL iår.

Enligt insiderkällor var inte det veckans sista transfer. Ännu en mittbackstalang, från Kaiserlsautern som är ovilliga att släppa ifrån sig spelaren. Det talas om en ung egyptisk vänsterback som härjar runt i belgiska andraligan. Och så Cengiz Ünder, turkiska ligans Dembele, som tydligen bara vill lämna sin klubb för Freiburg, vilket antagligen är tack vare Söyüncüs goda ord.

Samma sak var det med Lienhart. Det var flera andra klubbar som ville ha honom, men tack vare Freiburgs goda rykte valde han oss framför andra, för att han trodde det var bäst för hans karriär. Och det är tur att Freiburg har förtroendet från spelarna, och underhåller det genom att låta spelare lämna om de absolut vill.

Annars hade inte klubben gjort några värvningar alls, eftersom man inte tänkt gå med på prishets som nu pågår, som gör att nästan alla spelare säljs för långt över marknadsvärdet (enligt Freiburgs sportchef). Ett exempel på prishets är Gregortisch, som gick från Hamburg till Augsburg för 5,5 miljoner. Freiburg hade länge följt spelaren, men när det väl var dags för försäljning valde man att stanna tidigare än budkonkurrenterna.
Citera
2017-07-06, 01:58
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Tyvärr har du fel det finns bara en som har smeknamnet Kalle och det är min Kalle.
Riedle kallades för Air.
Springsteenkopplingen gillade jag dock så han kanske återfår sin plats.

Visst, äsch jag följer inte silly season, förutom genom vanliga tidningar så jag har dålig koll. Försökte mest lyfta fram något annat som "skämt paus" mellan silly-snacket. Plockade snabbt ihop mina favoritspelare & skapade ett lag. Samt försökte lyfta fram att vi är nog många som haft en väldigt positiv inställning till Tyskland men sedan kommit in i en sådan där period då man dyker ner i militärhistoria & då blivit lite svalare till Tyskland.

Samt att jag ytterligare försökte lyfta idéen om att inkludera Österrike i nästa säsongs tråd. Därav "Keine mauern mehr". Ligan heter trots allt Bundesliga. Kanske dyker det då upp någon användare som visar sig vara expert på Rapid Wien eller något. Kan bli intressant. Österrike faller lite mellan stolarna då ligan inte riktigt är värd en egen tråd. Många spelare byter dessutom klubb just över den gränsen.
Citera
2017-07-06, 07:21
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ewru
Mycket riktigt dök en Kinesisk sponsor upp...

Inte troligt. Senaste fem åren har man senaste sju åren har man åkt ut mot ett division tre lag i första rundan fem gånger(!), de andra två gångerna har man åkt mot Bayern (andra omgången och semifinal).

Trabzonspor va det som verkar ta Junuzovic för futtiga 3,5 miljoner €, de får man ingen ersättare för... Ser inte ljust ut just nu inför säsongen...
Uselt betalt för Junuzovic måste jag säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Förstår inte riktigt varför han blev så hatad i Dortmund. Fansen sa att han var dålig och att han var orsaken till många mål bakåt, men det tycker jag inte stämmer. Det är för mig så orimligt att den teori jag tror mest på är att hans ansikte och personlighet som är utlösaren. Han är tystlåten och ser ibland lite out of place ut.

Varför han lämnade Dortmund förstår jag inte heller. För han spelade 100+ tävlingsmatcher för Dortmund på tre år, varav 44 matcher sista året. Ur det perspektivet är det inte för mer speltid han lämnar, Tuchel använde honom mer än nog. Möjligen blev konkurrensen för stor när Toprak kom, och utsikterna för att spela varje vecka blev begränsad, så att han har en lägre chans att komma med i VM-truppen.

Om det var så han tänkte har han säkerligen pratat om detta med Löw, och de har kommit fram till att regelbunden speltid nationellt är bättre än oregelbunden speltid internationellt. För det är vad han erbjuds i Gladbach. En plats i startelvan i en välskött klubb som återigen siktar uppåt i tabellen. Eller så räknar han med att missa VM nästa år, och tänker istället långsiktigt på sin karriär.

Gladbach är den part som vann mest på affären. Ginter är en intelligent spelare som både Tuchel och Löw använt en hel del, så det finns något där som tydligen många andra missar. Han har som startspelare i varje final vunnit DFB-pokalen och Confed, samt kom tvåa i OS, allt på under ett år. Han kommer leda laget till en fin placering i ligan.

Håller med Ginter är inte yppersta världsklass men inte heller dålig utan en mycket kompetent spelare.
Citera
2017-07-06, 07:25
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Visst, äsch jag följer inte silly season, förutom genom vanliga tidningar så jag har dålig koll. Försökte mest lyfta fram något annat som "skämt paus" mellan silly-snacket. Plockade snabbt ihop mina favoritspelare & skapade ett lag. Samt försökte lyfta fram att vi är nog många som haft en väldigt positiv inställning till Tyskland men sedan kommit in i en sådan där period då man dyker ner i militärhistoria & då blivit lite svalare till Tyskland.

Samt att jag ytterligare försökte lyfta idéen om att inkludera Österrike i nästa säsongs tråd. Därav "Keine mauern mehr". Ligan heter trots allt Bundesliga. Kanske dyker det då upp någon användare som visar sig vara expert på Rapid Wien eller något. Kan bli intressant. Österrike faller lite mellan stolarna då ligan inte riktigt är värd en egen tråd. Många spelare byter dessutom klubb just över den gränsen.

Jag är inte lika skärpt kille som dig men jag fattar inte vad det har med silly season att göra.

Sen tycker jag att du drar i mycket märkliga kopplingar när du drar in Tysklands militärhistoria till fotbollen. Tyskland skäms oerhört mycket över kriget det borde Sverige också göra då dom inte var något oskyldigt neutralt land.
Citera
2017-07-06, 08:54
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Jag är inte lika skärpt kille som dig men jag fattar inte vad det har med silly season att göra.

Sen tycker jag att du drar i mycket märkliga kopplingar när du drar in Tysklands militärhistoria till fotbollen. Tyskland skäms oerhört mycket över kriget det borde Sverige också göra då dom inte var något oskyldigt neutralt land.

Jag förstår. Hade på känn faktiskt att kopplingen skulle riskera bli misslyckad. Jag försökte bara betona det vi talade om tidigare. Svenskars intresse för tysk fotboll. Att det är vanligare att folk föredrar den engelska. Att det kan vara undermedvetet kopplat till historia.

Silly Season hade inget med Riedle att göra. Min okunskap om sillyn gör att jag inte kan bidra med annat än sånt de flesta ändå vet. Därför slängde jag upp ett skämtinlägg istället där jag drog upp grejer jag gillar med Tyskland/Österrike. Det gick inte hem. Jag gillar att ligga på gränsen till OT & sladda. Ibland funkar det, ibland inte.

Jag ber om ursäkt. Meningen var faktiskt främst att lyfta frågan om ifall ni vill inkludera Österrike till nästa säsong. Kan faktiskt vara intressant om någon besitter kunskap. Den heter ju trots allt Bundesliga.
Senast redigerad av Stivali 2017-07-06 kl. 09:01.
Citera
2017-07-06, 09:18
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Jag förstår. Hade på känn faktiskt att kopplingen skulle riskera bli misslyckad. Jag försökte bara betona det vi talade om tidigare. Svenskars intresse för tysk fotboll. Att det är vanligare att folk föredrar den engelska. Att det kan vara undermedvetet kopplat till historia.

Silly Season hade inget med Riedle att göra. Min okunskap om sillyn gör att jag inte kan bidra med annat än sånt de flesta ändå vet. Därför slängde jag upp ett skämtinlägg istället där jag drog upp grejer jag gillar med Tyskland/Österrike. Det gick inte hem. Jag gillar att ligga på gränsen till OT & sladda. Ibland funkar det, ibland inte.

Jag ber om ursäkt. Meningen var faktiskt främst att lyfta frågan om ifall ni vill inkludera Österrike till nästa säsong. Kan faktiskt vara intressant om någon besitter kunskap. Den heter ju trots allt Bundesliga.
Du behöver väl inte be om ursäkt det är underbara inlägg men vi är inte riktigt på samma nivå. :9

/Kram
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in