Citat:
Ursprungligen postat av
Germanofil
Jo och nu får Lekmand (med all rätt) mer vatten på sin kvarn i hatet mot VAR. Sannerligen märkligt det som hände igår.
Nu är det ett riktigt getingbo runt om kvalplatsen. Tre lag på 30 poäng. Fyra omgångar kvar att spela.
Jag tycker faktiskt VAR fungerat acceptabelt sedan i december, då man bytte till att endast gripa in vid uppenbara fel. Iallafall i Freiburgs matcher har det inte varit så många extrema misstag hos VAR, och det har gynnat oss typ lika mycket som det varit oss till gagn, vilket jag inte skulle hävda vara fallet för i början av säsongen.
Nu vet jag inte vad som hände, men om det är så att domaren missade att Kempf var på den med handen öht så är det ju en uppenbar VAR-situation. Annars inte, om jag fattat reglerna rätt. Det var en rätt klar hands. Armen ska inte vara så långt utanför kroppen, något ansvar måste försvararen ta, även fast det var kort avstånd.
Citat:
Ursprungligen postat av
motvall
VAR är som mycket annat helt värdelöst om det används på fel sätt, som i igår. Ska det vara kvar får de höga herrarna tänka ett steg längre och skapa tydligare regler när och hur det ska användas.
Angående bottenstriden så misstänker jag att du inte är helt bekväm med att ni bara har 6 poäng mer. Vi andra tycker nog det är kul att det finns många intressanta matcher kvar. Ska jag gissa vem som får kvala blir det Freiburg eftersom deras form är usel (en pinne på sex matcher, man har förlorat mot respektive Wolfsburg och Mainz dessutom senaste omgångarna
Ja, jag kan inte minnas att vi varit i så här dålig form så här länge. Matchen mot Schalke var bra, men det var för att vi kunde arbeta mot boll och fick upp självförtroendet för att kunna spela offensivt själva en kort stund. Men annars har det varit hemskt dåligt.
Efter att Petersen brände straffen mot Wolfsburg känns det som att han tappat självförtroendet på ett sätt som resten av truppen redan gjort, som spelarna gjorde säsongen vi åkte ned. Streich lät Schuster spela för första gången sedan november, ett tecken på att vi behöver ny mentalitet och ledarskap på plan.
Som jag skrev för ett tag sedan saknas offensiv kreativitet - fortfarande. Efter att Grifo och Philipp stack har resten av offensiven skadat sig, förutom Petersen. Vi är tandlösa, och det känns rätt trist att kolla på oss just nu. Får hoppas det vänder mot Hamburg och Köln.
Edit: Det visar sig att Freiburg inte lägger in en protest mot straffen i måndags. Skälet verkar vara att det egentligen inte tjänar något till, man förlorar ändå matchen, och det tar fokus från nästkommande måste-matcher. Efter protesten om Petersens gula kort försvann fokuset från matchen mot Wolfsburg och Freiburg presterade tok-kasst, så det är nog ett smart val.
Vad jag inte förstod innan var att domaren hade begått ett regelfel (om man ska tro Freiburgs uttalande) om att VAR endast får användas när domaren fortfarande är på plan, och han hade tydligen gått utanför mot omklädningsrummen när VAR-domaren kontaktade honom. Vilket då alltså strider mot när man får använda VAR.