2018-04-17, 08:26
Medlem
cyberkalles avatar
I kväll så är det dags för den första semifinalen i den tyska cupen.

Bayer Leverkusen tar emot Bayern München

I morgon så tar Schalke 04 emot Frankfurt.

Vidal har ju skadat sig och har opererats och blir borta resten av säsongen så han finns inte med.
Vidal är en riktigt bra spelare att ha med i tuffa cupmatcher så han hade behövts i matcherna mot Real.
Citera
2018-04-17, 09:31
Medlem
cyberkalles avatar
Peter Stöger kommer med all sannolikhet få kicken från BvB frågan är om det kommer i veckan eller efter matchen mot Leverkusen i helgen.

https://www.bild.de/sport/fussball/borussia-dortmund/trennt-sich-von-stoeger-55415248.bild.html

http://www.kicker.de/news/fussball/bundesliga/startseite/721748/artikel_stoeger-oder-favre-die-denkbaren-bvb-szenarien.html
Citera
2018-04-17, 13:34
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Nu skulle jag vilja ha en sammanfattning av gårdagens match mellan Mainz och Freiburg.

Jag har aldrig velat ha VAR och en sån här gång när spelarna i Freiburg gått ner i omklädningsrummet i halvlek så blir dom uppkallade för dom fått en straff emot sig om jag förstått allt rätt.

Bisarrt säger den konservative Kalle.
Jo och nu får Lekmand (med all rätt) mer vatten på sin kvarn i hatet mot VAR. Sannerligen märkligt det som hände igår.

Nu är det ett riktigt getingbo runt om kvalplatsen. Tre lag på 30 poäng. Fyra omgångar kvar att spela.
Citera
2018-04-17, 17:25
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Peter Stöger kommer med all sannolikhet få kicken från BvB frågan är om det kommer i veckan eller efter matchen mot Leverkusen i helgen.

https://www.bild.de/sport/fussball/borussia-dortmund/trennt-sich-von-stoeger-55415248.bild.html

http://www.kicker.de/news/fussball/bundesliga/startseite/721748/artikel_stoeger-oder-favre-die-denkbaren-bvb-szenarien.html
Du tror inte han får sitta kvar de fyra återstående matcherna? Att han inte är tränare där nästa säsong har man känt länge, tror t o m han själv insett detta redan från start.
Citera
2018-04-17, 17:33
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Jo och nu får Lekmand (med all rätt) mer vatten på sin kvarn i hatet mot VAR. Sannerligen märkligt det som hände igår.

Nu är det ett riktigt getingbo runt om kvalplatsen. Tre lag på 30 poäng. Fyra omgångar kvar att spela.
VAR är som mycket annat helt värdelöst om det används på fel sätt, som i igår. Ska det vara kvar får de höga herrarna tänka ett steg längre och skapa tydligare regler när och hur det ska användas.

Angående bottenstriden så misstänker jag att du inte är helt bekväm med att ni bara har 6 poäng mer. Vi andra tycker nog det är kul att det finns många intressanta matcher kvar. Ska jag gissa vem som får kvala blir det Freiburg eftersom deras form är usel (en pinne på sex matcher, man har förlorat mot respektive Wolfsburg och Mainz dessutom senaste omgångarna
Citera
2018-04-17, 20:35
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Du tror inte han får sitta kvar de fyra återstående matcherna? Att han inte är tränare där nästa säsong har man känt länge, tror t o m han själv insett detta redan från start.
Kanske men kaosklubben kan nog göra något så märkligt
Citera
2018-04-18, 10:24
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Det är nog den största sensationen i årets FCB - Ulreich har definitivt vuxit in i rollen som stormålvakt eller, om man så vill, målvakt i ett storlag.

Visst, jag saknar Neuer, men det är långtifrån säkert att han gjort mer skillnad hittills än en möjligen något bättre målskillnad. Vilket i dagsläget har en akademisk betydelse i alla tävlingar dvs CL och DFB-Pokal, eftersom ligan redan är hemma.

Kul för Ulreich och sannolikt tråkigt för FCB, skulle förvåna mig om inte ett av Europas tio bästa lag börjar rycka i honom.

Michael Rensing fick en motsvarande chans när Kahn pensionerade sig, men hade otur/höll inte riktigt måttet.

Som Ulreich presterat efter matchen mot Wolfsburg i september så borde han vara en kandidat för Löw.
Citera
2018-04-18, 10:58
Medlem
Lekmands avatar
Citat:

Jag tycker faktiskt VAR fungerat acceptabelt sedan i december, då man bytte till att endast gripa in vid uppenbara fel. Iallafall i Freiburgs matcher har det inte varit så många extrema misstag hos VAR, och det har gynnat oss typ lika mycket som det varit oss till gagn, vilket jag inte skulle hävda vara fallet för i början av säsongen.

Nu vet jag inte vad som hände, men om det är så att domaren missade att Kempf var på den med handen öht så är det ju en uppenbar VAR-situation. Annars inte, om jag fattat reglerna rätt. Det var en rätt klar hands. Armen ska inte vara så långt utanför kroppen, något ansvar måste försvararen ta, även fast det var kort avstånd.

Citat:
VAR är som mycket annat helt värdelöst om det används på fel sätt, som i igår. Ska det vara kvar får de höga herrarna tänka ett steg längre och skapa tydligare regler när och hur det ska användas.

Angående bottenstriden så misstänker jag att du inte är helt bekväm med att ni bara har 6 poäng mer. Vi andra tycker nog det är kul att det finns många intressanta matcher kvar. Ska jag gissa vem som får kvala blir det Freiburg eftersom deras form är usel (en pinne på sex matcher, man har förlorat mot respektive Wolfsburg och Mainz dessutom senaste omgångarna
Ja, jag kan inte minnas att vi varit i så här dålig form så här länge. Matchen mot Schalke var bra, men det var för att vi kunde arbeta mot boll och fick upp självförtroendet för att kunna spela offensivt själva en kort stund. Men annars har det varit hemskt dåligt.

Efter att Petersen brände straffen mot Wolfsburg känns det som att han tappat självförtroendet på ett sätt som resten av truppen redan gjort, som spelarna gjorde säsongen vi åkte ned. Streich lät Schuster spela för första gången sedan november, ett tecken på att vi behöver ny mentalitet och ledarskap på plan.

Som jag skrev för ett tag sedan saknas offensiv kreativitet - fortfarande. Efter att Grifo och Philipp stack har resten av offensiven skadat sig, förutom Petersen. Vi är tandlösa, och det känns rätt trist att kolla på oss just nu. Får hoppas det vänder mot Hamburg och Köln.

Edit: Det visar sig att Freiburg inte lägger in en protest mot straffen i måndags. Skälet verkar vara att det egentligen inte tjänar något till, man förlorar ändå matchen, och det tar fokus från nästkommande måste-matcher. Efter protesten om Petersens gula kort försvann fokuset från matchen mot Wolfsburg och Freiburg presterade tok-kasst, så det är nog ett smart val.

Vad jag inte förstod innan var att domaren hade begått ett regelfel (om man ska tro Freiburgs uttalande) om att VAR endast får användas när domaren fortfarande är på plan, och han hade tydligen gått utanför mot omklädningsrummen när VAR-domaren kontaktade honom. Vilket då alltså strider mot när man får använda VAR.
Senast redigerad av Lekmand 2018-04-18 kl. 11:05.
Citera
2018-04-18, 13:09
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Jo "bara" 6 poäng ned till kvalplatsen men vi har bra många plusmål gentemot Mainz och Freiburg. För att H96 ska ramla ner på kvalplats krävs alltså att Wolfsburg tar 6p samt att Mainz och Freiburg tar minst 7p. Risken finns att detta inträffar men å andra sidan har Hannover också en hemmamatch mot Hertha där man mycket väl kan ta poäng. Övriga matcher (Bayern hemma, Hoffenheim borta och Leverkusen borta) lär dock sluta med förlust.

Bayernmatchen ska jag se på plats nu på lördag. Förväntar mig som sagt inte att H96 tar poäng men ändå kul att se alla stjärnspelare från München och med tanke på att "ni" befinner er mellan DFB-Pokal och CL så kanske, kanske H96 kan skrälla. Men bara kanske...
Citera
2018-04-18, 16:24
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Jag tycker faktiskt VAR fungerat acceptabelt sedan i december, då man bytte till att endast gripa in vid uppenbara fel. Iallafall i Freiburgs matcher har det inte varit så många extrema misstag hos VAR, och det har gynnat oss typ lika mycket som det varit oss till gagn, vilket jag inte skulle hävda vara fallet för i början av säsongen.

Nu vet jag inte vad som hände, men om det är så att domaren missade att Kempf var på den med handen öht så är det ju en uppenbar VAR-situation. Annars inte, om jag fattat reglerna rätt. Det var en rätt klar hands. Armen ska inte vara så långt utanför kroppen, något ansvar måste försvararen ta, även fast det var kort avstånd.

Ja, jag kan inte minnas att vi varit i så här dålig form så här länge. Matchen mot Schalke var bra, men det var för att vi kunde arbeta mot boll och fick upp självförtroendet för att kunna spela offensivt själva en kort stund. Men annars har det varit hemskt dåligt.

Efter att Petersen brände straffen mot Wolfsburg känns det som att han tappat självförtroendet på ett sätt som resten av truppen redan gjort, som spelarna gjorde säsongen vi åkte ned. Streich lät Schuster spela för första gången sedan november, ett tecken på att vi behöver ny mentalitet och ledarskap på plan.

Som jag skrev för ett tag sedan saknas offensiv kreativitet - fortfarande. Efter att Grifo och Philipp stack har resten av offensiven skadat sig, förutom Petersen. Vi är tandlösa, och det känns rätt trist att kolla på oss just nu. Får hoppas det vänder mot Hamburg och Köln.

Edit: Det visar sig att Freiburg inte lägger in en protest mot straffen i måndags. Skälet verkar vara att det egentligen inte tjänar något till, man förlorar ändå matchen, och det tar fokus från nästkommande måste-matcher. Efter protesten om Petersens gula kort försvann fokuset från matchen mot Wolfsburg och Freiburg presterade tok-kasst, så det är nog ett smart val.

Vad jag inte förstod innan var att domaren hade begått ett regelfel (om man ska tro Freiburgs uttalande) om att VAR endast får användas när domaren fortfarande är på plan, och han hade tydligen gått utanför mot omklädningsrummen när VAR-domaren kontaktade honom. Vilket då alltså strider mot när man får använda VAR.
Blir parodi när man ska ta upp lagen igen, är väl som tur bara här det hänt. Men varit några märkliga situationer. Bremen fick ett mål bortdömt (i början av vårsäsongen, tror det va mot Hoffenheim) för VAR hittade en frispark mot Bremen på mittplanen i två situationer tidigare. Där hade dessutom domaren helt koll på situationen och friade. I det fallet skulle det nog varit frispark, men blir lite märkligt om man ska gå tillbaka så långt och kolla på situationer.

Till nästa säsong borde man ha mycket klare regler över vad som gäller, samt vara mycket tydligare mot publiken när det blir VAR (varit mycket bättre under våren, under hösten fattade de på plats allt som oftast inte vad som försiggick).

Bra av Freiburg att bara släppa det efter matchen, har väl aldrig hänt att en protest av det slaget gett något? Tar bara kraft. Speciellt med väntande match mot Hamburg... Nu lär inte Hamburg ta sig förbi Freiburg även om man skulle vinna, men en förlust vore jobbigt mentalt för Freiburg som redan är i ruskigt dålig form.

Citat:
Jo "bara" 6 poäng ned till kvalplatsen men vi har bra många plusmål gentemot Mainz och Freiburg. För att H96 ska ramla ner på kvalplats krävs alltså att Wolfsburg tar 6p samt att Mainz och Freiburg tar minst 7p. Risken finns att detta inträffar men å andra sidan har Hannover också en hemmamatch mot Hertha där man mycket väl kan ta poäng. Övriga matcher (Bayern hemma, Hoffenheim borta och Leverkusen borta) lär dock sluta med förlust.

Bayernmatchen ska jag se på plats nu på lördag. Förväntar mig som sagt inte att H96 tar poäng men ändå kul att se alla stjärnspelare från München och med tanke på att "ni" befinner er mellan DFB-Pokal och CL så kanske, kanske H96 kan skrälla. Men bara kanske...
Ger det noll chans att Hannover får kvala. Med tanke på kvarvarande matcher känns det helt orimligt att någon annan än möjligen Wolfsburg ska komma ikapp.
Senast redigerad av Ewru 2018-04-18 kl. 16:26.
Citera
2018-04-18, 20:23
Medlem
motvalls avatar
Citat:

Hade det varit Guardiola som ledde laget skulle jag anse att ni har en jättechans. Men med Jupp är laget annorlunda, t.o.m en rätt halvdåligt match kan ge 6-2 som igår. Egentligen märkligt hur den gamlingen kan förändra psyken på det sätt som han verkar kunna göra. Bara hoppas det räcker mot Real.

Tror varken ni, Augsburg eller Werder behöver kvala sedan veckor, även om det teoretiskt kan hända. Finns en gammal huvudregel att det inte går att plocka in mer än en poäng per omgång på något lag, om inget exceptionellt händer, i varken topp eller bottenstrid.
Senast redigerad av motvall 2018-04-18 kl. 20:25.
Citera
2018-04-18, 23:12
Medlem
motvalls avatar
Blir Eintracht som Bayern möter i Berlin. Kovac möter sin framtid.

Men det där med VAR? Handsregeln i fotboll är den mest svårtydda regeln det finns inom sport. Har fortfarande inte fattat denna som verkar blir mer och mer oklar under åren, det där med medveten eller inte ogillar jag mest. Varför ingen syn av det bortdömda målet på övertid som skulle gett 1-1, domaren hade ju VAR-kollat om det var rött eller gult tidigare i matchen??

Då väljer jag Frankfurt före Gelsenkirchen som motståndare i finalen alla dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in