2017-06-12, 23:03
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Ja, det var märkligt. Jag visste inte att Borussia betydde Preussen. Visserligen så kontrollerade Preussen även de territorier där Dortmund & Mönchengladbach ligger men det är ju verkligen inte Preussens kärnområde alls.

Finns ju dock ett lag i tredjeligan som heter Preussen Münster & som även har flaggan som sitt märke (eller en variant av den). Münster ligger också i Nordrhein-Westfalen. För mig så gör hjärnan ofta en kullerbytta då jag läser namnet. Jag vet var Münster ligger men vill ändå placera laget i det man tänker sig som Preussen.

Vet inte riktigt hur logiken var när dessa lag namngavs. Kanske sympatiserade grundarna med det gamla preussiska styret?
Jag kan vara ute och cykla men kommer inte namnet Borussia från ölbryggeriet Borussia-Bier?
I alla fall när det gäller BvB.
Citera
2017-06-12, 23:12
Medlem
Tyskland har en fantastisk historia som vi svenskar ständigt underskattar.

Vi är så nära, men ändå så långt borta. Vi är mycket närmare USA tankemässigt och kulturellt. Trist.

Först nu börjar svenskar uppskatta fußball, men det krävdes ett fint arrangemang 2006 och nu senast världsmästare 2014.
Citera
2017-06-12, 23:23
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Vi är så nära, men ändå så långt borta. Vi är mycket närmare USA tankemässigt och kulturellt. Trist.

Först nu börjar svenskar uppskatta fußball, men det krävdes ett fint arrangemang 2006 och nu senast världsmästare 2014.
Så sant som det är sagt.
Citera
2017-06-13, 07:07
Medlem
cyberkalles avatar
Blev tvungen att googla lite och hittade lite om just Borussia.
https://www.welt.de/kultur/history/article106272311/Preussen-lebt-die-Borussia-aus-Dortmund-beweist-es.html
http://www.giga.de/events/bundesliga/specials/was-heisst-borussia-bedeutung-erklaerung-herkunft/

Hoppas att ni förstår texterna.
Citera
2017-06-13, 15:26
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Blev tvungen att googla lite och hittade lite om just Borussia.
https://www.welt.de/kultur/history/article106272311/Preussen-lebt-die-Borussia-aus-Dortmund-beweist-es.html
http://www.giga.de/events/bundesliga/specials/was-heisst-borussia-bedeutung-erklaerung-herkunft/

Hoppas att ni förstår texterna.
Tack, de understödjer till stor del min tes jag kommer presentera.

Allmänt måste jag skriva att, även om jag älskar tysk fotboll, så dräller det av tyska klubbar med larviga och konstiga namn. Arminia Bielefeld har jag skrivit om tidigare, Alemannia (Tyskland på latin) Aachen är en annan, det finns många fler. Dessutom är denna fixering av årtal i klubbnamn väldigt märklig.

Som det står i artiklarna finns det alltså massor med klubbar i Tyskland som heter Borussia (Preussen på latin) i ”förnamn”. Jag köper inte till 100% förklaringarna från ex BVB att just de skulle tagit namnet från ett gammalt ölmärke utan ser mer till helhetsbilden, det var populärt att anse sig som preussare kring år 1900. Namnet stod för kejsarens och Bismarcks stat, ett enat Tyskland och för disciplin, ordning och effektivitet. Efter andra världskriget var det däremot, främst i Västtyskland, motsatsen. Man associerade Preussen med tysk militarism och världskrig, helt fel för det nya Tyskland som skapades efter 1945. Ganska övertygad om att det var då förklaringar som ölmärke dök upp.

Skulle vilja påstå att ”Preussen” är tre olika saker, dels namnet på ett geografiskt område, dels namnet på ett kungarike och dels ett begrepp (egentligen preussisk) som syftar på det ovan nämnda. (militarism, disciplin, ordning, mm)

Skriver en lång text om vad just Preussen är och om just Dortmunds association till denna stat/detta begrepp. Är ni ointresserade av historia, hoppa över de kommande inläggen.
Senast redigerad av motvall 2017-06-13 kl. 15:54.
Citera
2017-06-13, 15:30
Medlem
motvalls avatar
Som säkert alla vet var Tyskland förr, till stor del ända fram till nazitiden, uppdelat i massor av olika ”stater” av olika slag. Några fria städer (som Bremen och Hamburg), en del grevskap, andra kurfurstendömen och några kungariken (som Preussen och Bayern). Före enandet 1871 var landet ett lapptäcke, ett lapptäcke som varit ännu mer påtagligt före 1815, dvs efter Napoleonkrigen och Wienkonferensen, då det heliga tysk-romerska riket med en kejsare i Wien/Prag formellt avskaffades.

Att det blivit på detta sätt berodde på två faktorer, dels att kejsaren bara var statsöverhuvud formellt sedan medeltiden, dels att de olika fursteätterna hela tiden gifte till sig, ärvde, delade upp mellan syskon, ibland helt enkelt köpte de olika markbitarna. Den ätt som är mest känd för just detta är ju Habsburgarna. Men så agerade alla och inte bara i Tyskland. Alltså även ätten Hohenstaufen, ursprungligen från en liten stad i Schwaben söder om Stuttgart, mer om de senare.

De här ”riken” satt inte ihop, framförallt inte geografiskt. Utan regenten var greve i ett område, borgherre i ett och kurfurste i ett annat. Dessa delar hade inte heller samma lagar eller "myndigheter" utan betraktades som helt separata landsdelar. Även utomstående monarker kunde ha sådana inom-tyska områden, den svenska kungen var exempelvis furste av Pommern (i den rollen formellt underställd den tysk-romerske kejsaren i Wien) till just 1815.
Senast redigerad av motvall 2017-06-13 kl. 16:01.
Citera
2017-06-13, 15:39
Medlem
motvalls avatar
Familjen Hohenstaufen lyckades genom arv tillförskansa sig Brandenburg, området kring Berlin, men också den sista tyska delen av den gamla korsriddarstaten Tyska orden område. Det som kallades Preussen och låg/ligger vid floden Weichels/Wislas mynning. Ursprungligen bebott av ett baltisk folk, pruserna, men på 15/1600-talet helt förtyskat och protestantiskt. (Efter andra världskriget fördrevs den tyska befolkningen och området är idag uppdelat mellan Polen och Ryssland.)

Detta område låg utanför det tysk-romerska rikets gränser och av den anledningen kunde kurfursten av Brandenburg utropa sig till kung av just Preussen 1701. Något som hade varit oacceptabelt om det legat innanför. Trots detta så var rikets kärnområde hela tiden Brandenburg och Berlin dess huvudstad. Eftersom det är finare vara kung än furste kallades hela riket för Preussen, trots att det området egentligen bara var en relativt fattig och oviktig provins.

Riket utvecklade sig under 1700-talet till en europeisk stormakt, bl a genom att erövra Hinterpommern från Sverige och Schlesien från Österrike. Var dessutom den ledande tyska protestantiska staten, för det var ett kungadöme.

Ett tyskt område som samtidigt som Preussen, dvs redan på 1600-talet, kommit under Hohestaufarnas kontroll var de två grevskapen Cleve och Mark i västra Tyskland. I de ingick i princip hela dagens egentliga Ruhrområde (med Duisburg, Essen, Gelsenkirchen och Bochum), men inte staden Dortmund. Den var en fri självständig riksstad. Men notera återigen att de formellt inte var den del av Preussen utan fortfarande egna grevskap med egna traditioner och lagar. Man hade bara samma regent, en Hohenstaufen.

Ett fotbollslag från ex Gelsenkirchen skulle alltså rent historisk ha betydligt större rätt att kalla sig Borussia än ett från Dortmund alltså. En gissning är att invånarna i de städerna inte alls var lika intresserade, man hade i ett par hundra år försökt förklara för makthavarna i Berlin att man inte alls var preussare utan från Mark/Cleve.

1815 ritades som tidigare nämnt Tyskland karta om och även staden Dortmund övergick till kungadömet Preussen tillsammans med större delen av Rhenlandet väster om floden, med bl a Mönchengladbach. Detta utan att områdena satt ihop med Brandenburg, däremellan låg Hannover. Det var också då som furstarna av Bayern, Württemberg och Sachsen fick rätt att kalla sig kungar. Hannovers furste var inte lika intresserad, han var redan kung, kung över England.
Senast redigerad av motvall 2017-06-13 kl. 16:12.
Citera
2017-06-13, 15:44
Medlem
motvalls avatar
Under 1800-talet började en tysk nationstanke växa fram, frågan var bara vilket Tyskland det skulle bli? Det fanns flera alternativ men svaret blev att landet enades av Bismarck och Preussen genom järn och blod samt två krig. Ett, 1866, mot främst Österrike, men också Hannover, Sachsen, Württemberg och Bayern samt ett krig, 1870/71 mot Frankrike tillsammans med forna fienderna Bayern, Sachsen och Württemberg (Hannover hade däremot uppslukats av preussarna). Den Preussiske kungen, Wilhelm I (farfar till kaiser Wilhelm II) utropades till kejsare av Tyskland.

Åren efteråt skedde en industriell och ekonomisk revolution i Tyskland, mycket beroende på att gamla tullgränser och skilda lagstiftningar försvann. Inte minst förändrades Ruhrområdet till landets industriella hjärta. Större delen av Nordtyskland svalde detta med hull och hår, sydtyskarna var däremot lite mer tveksamma. Utan tvekan spelade religionen en roll i detta, katolikerna var klart mer negativa än protestanterna.

Det är i detta ljus man ska se att så många fotbollsklubbar kring sekelskiftet tog namn efter Preussen. Något som främst skedde i de delarna av västra Tyskland som tillhört kungariket före enandet. Man ville både stoltsera med detta gentemot sina grannstäder samt vilja visa sig sympatisera med det nya mäktiga, från Berlin/Preussen styrda, enhetliga tyska riket. Extra fint var det att välja den latinska formen av namnet, Borussia.

Tycker också man ska se ett klubbnamn som FC Bayern i samma ljus, fast då motsatsen. Där man ville förtydliga att man först och främst var bayrare och tysk i andra hand. Min känsla är att än idag är sydtyskar mer lokalpatriotiska (eller delstatspatriotiska) än nordtyskar.

Varför så många andra klubbar envisas med att ha årtal i sitt namn har jag däremot ingen aning om. Men att vara äldst verkar vara mycket viktigt för många, inte minst bland Stockholmsklubbarna.
Citera
2017-06-13, 17:40
Medlem
Ewrus avatar
Bra och intressant skrivet motvall! Tysklands historia innan krigen är väldigt okänd i Sverige, den berörs knappast aldrig.
Citera
2017-06-13, 18:01
Medlem
QCMAGs avatar
Jag tänker absolut inte ge mig in på samma nivå som Motvall, även fast jag verkligen uppskattar texten! Men vad jag har förstått, varför Berlin är "som det är" och dess kultur, är att till och med under 1920-talet så ansågs det vara en extremt progressiv stad i Tyskland. Vad jag har fått berättat för mig så ska opiumhålorna i staden ha överklassat Frankrike. Även transexualitet ska ha varit lika stort som burleskshower i Paris. Hur vida det stämmer till 100% kan jag inte svara på, men jag tänkte flika in med lite historia som jag har fått.
Citera
2017-06-13, 18:06
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Förklaringen kan ligga i Motvalls inlägg. Att det är för komplicerat helt enkelt. Ju fler trådar ju mer kräver det kunskap om helhetsbild. Många vill gärna se historia som en fotbollsmatch. Enkelt, man delar upp sig i två lag & krigar. England-Frankrike, Sverige-Danmark, Nord-Syd eller Iran-Irak.

Många är också fixerade vid imperier & supermakter. Vissa har nästan ett överdrivet intresse för Nazityskland, Romarriket eller USA, trots att de egentligen inte har något bredare historieintresse. Men Tysk-Romerska riket var egentligen aldrig något sammansatt imperium. Det blir nog för invecklat för vissa.

Sedan är det ju så att vissa länder förknippas med vissa tidsperioder. Precis som att ingenting hände där under andra epoker. För Tysklands del så har ju det helt galet stora intresset för Andra världskriget överskuggat allt annat. Hitler säljer på ett helt annat sätt än vad furstendömen gör. Vilket kanske ger en negativ bild av Tyskland.

Men Tyskland har otroligt spännande historia. "Andra världskriget" borde väl faktiskt egentligen räknas som "Femte världskriget". Tyskland var centralpunkt för Trettioåriga kriget (1618-48), Sjuårskriget (1756-63) & Napoleonkrigen (1803-15) som ju alla egentligen bör räknas som världsomspännande konflikter.
Senast redigerad av Stivali 2017-06-13 kl. 18:10.
Citera
2017-06-13, 18:06
Medlem
cyberkalles avatar
Härligt Motvall
Men du har fetfel när du säger att namnen på vissa klubbar är larviga jag älskar dom.
Ser heller inget fel i att ha årtalet när klubben bildades i namnet.

Det där med bryggeriet är du dock inne på rätt spår jag var som sagt inte säker och är inte det ännu men det kan vara en efterkonstruktion då skammen efter krigen är enorm.
Preußen vs Bayern är nog så långt ifrån man kan komma i Tyskland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in