Citat:
Ursprungligen postat av
cyberkalle
Tack, de understödjer till stor del min tes jag kommer presentera.
Allmänt måste jag skriva att, även om jag älskar tysk fotboll, så dräller det av tyska klubbar med larviga och konstiga namn. Arminia Bielefeld har jag skrivit om tidigare, Alemannia (Tyskland på latin) Aachen är en annan, det finns många fler. Dessutom är denna fixering av årtal i klubbnamn väldigt märklig.
Som det står i artiklarna finns det alltså massor med klubbar i Tyskland som heter Borussia (Preussen på latin) i ”förnamn”. Jag köper inte till 100% förklaringarna från ex BVB att just de skulle tagit namnet från ett gammalt ölmärke utan ser mer till helhetsbilden, det var populärt att anse sig som preussare kring år 1900. Namnet stod för kejsarens och Bismarcks stat, ett enat Tyskland och för disciplin, ordning och effektivitet. Efter andra världskriget var det däremot, främst i Västtyskland, motsatsen. Man associerade Preussen med tysk militarism och världskrig, helt fel för det nya Tyskland som skapades efter 1945. Ganska övertygad om att det var då förklaringar som ölmärke dök upp.
Skulle vilja påstå att ”Preussen” är tre olika saker, dels namnet på ett geografiskt område, dels namnet på ett kungarike och dels ett begrepp (egentligen preussisk) som syftar på det ovan nämnda. (militarism, disciplin, ordning, mm)
Skriver en lång text om vad just Preussen är och om just Dortmunds association till denna stat/detta begrepp. Är ni ointresserade av historia, hoppa över de kommande inläggen.