2017-06-18, 03:42
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50

- Vi inte skrytiga och gör för mycket vara för att bräcka någon

- Har inget storebror komplex
LOL, sysslar du med stand up komedi?
Citera
2017-06-18, 09:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nej. B17 började man konstruera först under sent 30-tal.
Den enda utländska hjälp som man hade, var från amerikanska ingenjörer, som skötte linjeritningsarbetet. B17 konstruerades från början, för att ha antingen en amerikansk (P&W Twin Wasp), eller en brittisk (Bristol Mercury) motor. Som nödlösning, tvingades man även nyttja en Piaggiosnurra.

B18 konstruerades uteslutande av svenska SAAB-ingenjörer och då för att använda amerikanska P&W Twin Wasp. P.g.a. att man inte kunde få fram senare och bättre amerikanska eller brittiska motorer, så tvingades man även ta fram en version med opålitliga tyska DB-motorer.

Ernst Heinkel blev inte hemkallad till Tyskland, utan jobbade där hela tiden under mellankrigstiden som flygplansindustrin (Caspar-Werke och sedan från 1922 i sitt eget bolag).
Ska tillstå att jag inte har 100% källor och det var ett bra tag sedan jag läste om detta, kan jag ha blandat ihop Junker?

Tillbaka till B17 kort, det jag har läst är att det snarare var början mitten av 30-talet som den började konstrueras och inte hos SAAB utan ett av de företag som kom att bilda SAAB, ASJA.

SAAB är som många företag ett stort hopkok av företag, kongloremat skulle man kunna säga. Historien om SAAB som går långt bak i tiden är inte sann, vi har Scania, Kockums, Bofors, Datasaab, AFF, Ericsson, Celcius med hela varvsindustrin Nobelindustrier, och säkert en hel radda fler.

Nu måste jag hänvisa till WIKI för en gångskull, skyller på min ringa ålder
Om man tror på WIKI så är det ännu mera tyskt och rörigt, och det tror jag absolut att det är.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_Aero

fö var det som sagt inte bara flyg, utan all krigsindustri, kanoner, stridsvagnar mm som bla hamnade i vårt kära fosterland.
Citera
2017-06-18, 13:11
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men han, Heinkel, hade säkert förbindelser med svenska företag. Exempelvis gällande tidigare nämnda licensbyggen i Sverige. Men alltså inte år 1937, för då rådde ett helt annat politiskt läge.

Det tyska inflytandet där upphörde 1932, när företaget (Svenska Aero) kursade och statliga ASJ gick in och tog över verksamheten och började producera flygplan i Linköping ute i Tannefors.

Samtidigt så hade vi även intermittent flygplansproduktion i flygvapnets verkstäder. CVM i Malmslätt, CVA i Arboga och FFVS i Stockholm. Notabel B4 Hawker Hart under 30-talet, ett antal flygplan som monterades ihop till finnarna under vinterkriget och produktionen av J22.

Från 1936/37 till slutet av 1939 så försökte ASJA samarbeta på flygområdet med Bofors, men detta föll inte väl ut (Bofors bildade samtidigt SAAB, tillsammans med ett dotterbolag till Electrolux), utan 1939, lär regeringen SAAB ta över ASJA, varvid all konstruktion fördes över till Tannefors, med produktion i Tannefors och Trollhättan, medan produktionen på CVM och CVA fortsatte under kriget. Bl.a. en hel del flygplan som monterades ihop till finnarna under vinterkriget

Svenska Aero (som licenstillverkade ungefär ett flygplan varannan månad) hyrde f.ö. sin lokal, inne hos Gustafsson & Anderssons Varvs, som senare kom att bli Boghammar.

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men jag har sett ett annat avbrutet messerschmittprojekt också som nästan på pricken liknar J21. Och i samma veva fick Sverige alltså köpa tillverkningsrättigheterna till DB605. (Och efter viss omkonstruktion hos Volvo Flygmotor så blev motorn ganska bra).

Man kan ana ett högteknologiskt samarbete inom flygområdet här, från 1943. Motiven för detta torde vara tekniköverföring till Sverige (vi hade stort behov av flygteknologi) samt att Tyskland var i stort behov av utländsk valuta. Det är mest gissningar alltså - men ändå.

Jag känner inte till något Messerschmittprojekt med skjutande motor och dubbla bommar. Däremot så skissade Focke-Wulf på ett dylikt (5 år efter det att SAAB fastställde konceptet för J21) och USA konstruerade och tillverkade 3st jaktflygplan (1 år efter det att SAAB fastställde konceptet för J21) med skjutande motor, varav en med dubbla bommar.

Skjutande propellrar var dock ingen nytt med J21, utan det användes redan i flygets barndom och fanns kvar som en existerande, men udda lösning under hela mellankrigstiden.

Vidare så ska vi komma ihåg att den tyska krigsindustrin maniskt vägrade att släppa ifrån sig sina konstruktioner till andra. Det var bl.a. därför som tyskarna samtidigt försökte ta fram och tillverka ett dussin olika nattjaktflygplan och som man vägrade låta sina allierade licenstillverka tysk krigsmateriel.

Konceptet för J21 fastställdes f.ö. redan våren 1939, d.v.s. 4-5 år innan de tyska flygplanstillverkarna började skissa på diverse desperata och galna pappersflygplan, som skulle hålla ingenjörerna borta från östfronten.

Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Tillbaka till B17 kort, det jag har läst är att det snarare var början mitten av 30-talet som den började konstrueras och inte hos SAAB utan ett av de företag som kom att bilda SAAB, ASJA.

Statliga ASJA (Linköping/Tannefors) började konstruera B17 1937, SAAB (Trollhättan) började konstruera B18 1938 och ASJA/SAAB (Linköping/Tannefors) började rita på J21 1939, samtidigt som SAAB tog över ASJA.
Citera
2017-06-18, 20:54
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe

Jag känner inte till något Messerschmittprojekt med skjutande motor och dubbla bommar. Däremot så skissade Focke-Wulf på ett dylikt (5 år efter det att SAAB fastställde konceptet för J21) och USA konstruerade och tillverkade 3st jaktflygplan (1 år efter det att SAAB fastställde konceptet för J21) med skjutande motor, varav en med dubbla bommar.

Skjutande propellrar var dock ingen nytt med J21, utan det användes redan i flygets barndom och fanns kvar som en existerande, men udda lösning under hela mellankrigstiden.

Vidare så ska vi komma ihåg att den tyska krigsindustrin maniskt vägrade att släppa ifrån sig sina konstruktioner till andra. Det var bl.a. därför som tyskarna samtidigt försökte ta fram och tillverka ett dussin olika nattjaktflygplan och som man vägrade låta sina allierade licenstillverka tysk krigsmateriel.

Konceptet för J21 fastställdes f.ö. redan våren 1939, d.v.s. 4-5 år innan de tyska flygplanstillverkarna började skissa på diverse desperata och galna pappersflygplan, som skulle hålla ingenjörerna borta från östfronten.

Jag är helt säker på att jag sett det, på nätet. Men det kan ju vara felaktig information som lagts ut, det kanske var en J21 som trotts vara en Messerschmitt. Det stod att projektet stoppats pga kylproblem, bl a.

Det kanske var tyskarna som funderade på att kopiera J21, men att man tyckte kylproblemen skulle bli för stora? Nåja, skitsamma.
Citera
2017-06-19, 19:41
Medlem
Paris 2017 - Lockheed Martin has committed to manufacturing the F-16 in India should it win the air force’s single-engined fighter competition, and has signed a deal with Tata Advanced Systems to carry out this work in-country.
https://www.flightglobal.com/news/articles/paris-lockheed-martin-commits-to-building-f-16-in-i-438427/
Dette er vel en stor endring i forhold til hva som er sagt tidligere.
Citera
2017-06-19, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Hur mycket att av ett plan som är skapat inom landet är relevant om man ska tala om landets förmåga att konstruera ett plan.

Om SAAB inte riktat in sig på flygplanstillverkningen tidigt skulle det vara mycket svårt eller omöjligt att konstruera Gripen, SAAB skulle inte ha den kompetens dom har nu utan existerande flygindustri.

Sverige är ett högteknologiskt land men vi är varken bättre eller sämre än länder som t.ex. Holland, Schweiz, Österrike eller Danmark

Nej, här har du faktiskt fel. Sverige (SAAB) skulle definitivt kunna bygga ett helsvenskt fpl39, men det skulle både bli markant dyrare och ta längre tid att utveckla. Helt enkelt, det har inga fördelar (eftersom SAABs marknad inte tillåter den produktion och försäljning som skulle krävas) och de ytterst få och dumma nackdelar som går att hitta på är obefintliga.

Har du någon som helst kunskap inom ämnet? Tror du att svårheten i att bygga ett modernt stridsflygplan ligger i att bygga en radarenhet eller en luftdator?
Citera
2017-06-19, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Nej, här har du faktiskt fel. Sverige (SAAB) skulle definitivt kunna bygga ett helsvenskt fpl39, men det skulle både bli markant dyrare och ta längre tid att utveckla. Helt enkelt, det har inga fördelar (eftersom SAABs marknad inte tillåter den produktion och försäljning som skulle krävas) och de ytterst få och dumma nackdelar som går att hitta på är obefintliga.

Har du någon som helst kunskap inom ämnet? Tror du att svårheten i att bygga ett modernt stridsflygplan ligger i att bygga en radarenhet eller en luftdator?
SAAB skulle inte kunna bygga ett plan utan tidigare erfarenhet, så mycket bättre än andra är vi inte.
Om vi skulle bygga ett helsvenskt plan skulle det bli galet dyrt och sannolikt dåligt.
Citera
2017-06-19, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
SAAB skulle inte kunna bygga ett plan utan tidigare erfarenhet, så mycket bättre än andra är vi inte.
Om vi skulle bygga ett helsvenskt plan skulle det bli galet dyrt och sannolikt dåligt.

Fast nu är Gripen inte det första flygplanet SAAB bygger.

Om du nu bestämt måste trolla får du ta och substantiera dina påståenden.
Citera
2017-06-19, 23:53
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Fast nu är Gripen inte det första flygplanet SAAB bygger.

Om du nu bestämt måste trolla får du ta och substantiera dina påståenden.

SAAB har en obruten linje av flyplanskonstruktioner sedan slutet av 1930-talet. Det handlar om färdiglevererade flygplanssystem med underhåll och allt, om flygplansprojekt som aldrig realiserats fullt ut och om en mängd olika konceptstudier.

Så den ackumulerade kompetensen inom området är mycket stor. (Den huserar i arkivskåp samt förs över från generation till generation av ingenjörerna).

Och kronan på verket är ju just Gripen E. Detta är respektingivande.
Citera
2017-06-19, 23:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Skulle kunna och skulle kunna, kanske det men det skulle ta en sjuhelsikes tid och kräva att vi utvecklade hela industrigrenar som inte finns inom landet idag. Vi bygger inga kompletta jetmotorer exempelvis även om vidareutveckling av originalmotorn, slutmontering och tillverkning av ungefär hälften av delarna i RM12 har skett hos Volvo Aero/GKN. Vi har inte tillverkat några katapultstolar på snart 30 år (senast till Viggen).

Listan på komponenter och delsystem i Gripen som vi i dagsläget inte har tillverkning av inom Sverige kan göras lång. Det är väl ingen omöjlighet att vi skulle kunna göra dessa delar men som sagt, det är ett stort steg dit.
Citera
2017-06-20, 00:20
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Paris 2017 - Lockheed Martin has committed to manufacturing the F-16 in India should it win the air force’s single-engined fighter competition, and has signed a deal with Tata Advanced Systems to carry out this work in-country.
https://www.flightglobal.com/news/articles/paris-lockheed-martin-commits-to-building-f-16-in-i-438427/
Dette er vel en stor endring i forhold til hva som er sagt tidligere.
Jag hittade min gamla bok Flyghistorisk revy nr 29, SAAB 21 från 1981. På s. 5 står att SAAB lämnade anbud på ett nytt konventionellt (motorn fram) jaktplan som man kallade L12 den 15/9 1939. Med anbudet bifogades en skiss med enklare beräkningar på konceptet L13 med skjutande propeller ritad av Frid Vänström.

SAAB hade vid tiden 40 amerikanska konstruktörer anställda men de blev alla hemkallade till USA i början på 1940. Flygförvaltningen beordrade SAAB att återuppta utvecklingen av jaktplanet i mars 1941 och den 1/4 samma år presenterades en omarbetad version av L13, då kallat L21 som var tämligen likt det slutliga J21. Det var lite kortare, trubbigare nos och uttalade måsvingar från början om man bara går på de yttre formerna.
Citera
2017-06-20, 01:31
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag hittade min gamla bok Flyghistorisk revy nr 29, SAAB 21 från 1981. På s. 5 står att SAAB lämnade anbud på ett nytt konventionellt (motorn fram) jaktplan som man kallade L12 den 15/9 1939. Med anbudet bifogades en skiss med enklare beräkningar på konceptet L13 med skjutande propeller ritad av Frid Vänström.

SAAB hade vid tiden 40 amerikanska konstruktörer anställda men de blev alla hemkallade till USA i början på 1940. Flygförvaltningen beordrade SAAB att återuppta utvecklingen av jaktplanet i mars 1941 och den 1/4 samma år presenterades en omarbetad version av L13, då kallat L21 som var tämligen likt det slutliga J21. Det var lite kortare, trubbigare nos och uttalade måsvingar från början om man bara går på de yttre formerna.

Attackversionen, dvs A21, var väl ganska bra även om jaktversionen snabbt blev omsprungen av den allmänna utvecklingen. Har för mig man satte en pod med 20 mm akan, en eller flera pjäser, under flygkroppen. Bomber och attackraketer fanns också. Rejäl eldkraft mot markmål alltså.

Apropå mina tidigare inlägg (troligen grundade på felinformation) så skulle nog tyskarna haft användning för något dylikt, särskilt på östfronten. De satte ju istället en pod med pv-kanon under sina Stuka för att kunna nyttja planen lite längre, då i en annan roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in