Citat:
Ursprungligen postat av
kroppskultur
Sverige har duktiga ingenjörer, jag är själv vad man brukar kalla EPA-ingenjör.
Vad jag invände mig lite mot var uppfattningen att vi måste vara så mycket bättre än andra bara för att vi har konstruerat Gripen.
Det är vi inte.
Jag noterar bara att de delar vi inte designat i JAS skulle vi ha kunnat designa - vi har kapaciteten om vi vill.
Och på samma sätt skulle t ex Israel också kunna bygga ett nytt plan.
Däremot är det en fråga om man vill designa ett plan - respektive hur stor del av planet man vill designa själv. En smart person som vill bygga ett hus köper t ex färdiga dörrar och fönster eftersom det är så mycket jobb att snickra ihop egna. På samma sätt skulle det vara direkt vårdslöst att lägga ner hundratals manår eller mer på att göra en ny katapultstol när vi ändå kan fylla i önskelista och få någon av världens mest kompetenta företag på området att skräddarsy en lösning till JAS.
Vi kan nå yttersta spets i de flesta områden - men vår styrka är att göra smarta konstruktioner där vi får mycket för pengarna. Samt att om man bygger själv hamnar man inte i samma hemska situation med kompromisser som sker när en grupp länder skall samsas om en konstruktion.