2014-06-26, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
http://www.business-standard.com/article/economy-policy/rafale-contract-elusive-eurofighter-and-saab-remain-hopeful-114061700108_1.html

Indien är en hyfsat stor marknad.....
De har precis haft val så nu ligger nya kort på bordet.

Nya premiärministern är nationalistisk så ett eget flygplan är nog något de föredrar än att köpa stridsflygplan av en fd kolonialmakt. Därför satsas det på att få iland Tejas projektet.

Gissar att SAAB får genom att städa upp i Tejas projektet, snabbt får uppdraget att tillsammans med Indien utveckla en Indisk Tejas ersättare. Under tiden får de använda Gripen i lite olika versioner som tillfällig ersättare för uteblivna Rafale köp.

Att det resulterar i en variant av Gripen E helt byggd i Indien är inte omöjligt.

Indien och Brasilien samarbetar mycket.

Skulle vara för bra för att vara sant tyvvär
Citera
2014-06-27, 09:55
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Skulle vara för bra för att vara sant tyvvär

Det är inte alls omöjligt. Man har redan kommit ganska långt med Tejas mark II-projektet. T.ex. har man redan samma motor som Gripen E. Vad Saab skulle tillföra är t.ex. radarn från Gripen E, motmedelssystem etc. Indien skulle spara minst 5 år i utvecklingstid.
Citera
2014-06-27, 10:14
Medlem
Ankdammsmans avatar
Den indiska försvarsindustrin är en planekonomisk sörja där man ska göra precis allt själv, vilket är rejält löjligt men förklaras av landets utrikespolitik i kombination med en massa människor som vill ha kvar jobben i den skyddade verkstaden.

Citat:
Nya premiärministern är nationalistisk så ett eget flygplan är nog något de föredrar än att köpa stridsflygplan av en fd kolonialmakt. Därför satsas det på att få iland Tejas projektet.

Gissar att SAAB får genom att städa upp i Tejas projektet, snabbt får uppdraget att tillsammans med Indien utveckla en Indisk Tejas ersättare. Under tiden får de använda Gripen i lite olika versioner som tillfällig ersättare för uteblivna Rafale köp.

Rafale är ett komplement till Tejas (och Su-27) och inte en ersättare, vilket snarast talar emot Gripen eftersom den är närmare Tejas i storlek. Dessutom innehåller Gripen till skillnad från Rafale och Typhoon amerikansk teknik, vilket Indien på grund av bojkotthot traditionellt vill undvika även om det har luckrats upp på senare år.

Indien har köpt flygplan av Frankrike i 50 år och är extremt nöjda med sina Mirage 2000 som gjorde succé i Kargilkriget, så vi ska nog inte hoppas på för mycket.
Citera
2014-06-27, 10:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är inte alls omöjligt. Man har redan kommit ganska långt med Tejas mark II-projektet. T.ex. har man redan samma motor som Gripen E. Vad Saab skulle tillföra är t.ex. radarn från Gripen E, motmedelssystem etc. Indien skulle spara minst 5 år i utvecklingstid.
Ganska långt? Tejas I är ännu inte ute på förband och det är ett flygplan i Gripen A klass, dvs vi snackar sent 90 tal.
Citera
2014-06-27, 11:38
Medlem
longbow4ys avatar
Indierna vill gärna göra allt själva men de inser också att de behöver hjälp i den tekniska utvecklingen för att inte halka efter. Som de nu gjort med Tejas projektet.

Gör de likt Brasilien och går på Gripen E, kan de snyggt stänga Teja projektet och ställa om tillverkningen till Gripen E istället för köpa franska plan.
Inga personer sägs upp utan de behåller arbetstillfällena och spar pengar. Samt får tekniköverföring. Det är gångbart i Indien.
Och under tiden få loss några av Gripen A-C som kan finnas där ute som Tejas ersättare.

Sydafrikas som Indien också samarbetar med har Gripenplan som inte används pga ekonomin och som kanske kan leasas ut?
Citera
2014-06-27, 11:44
Medlem
Ankdammsmans avatar
Finns inte en chans att de lägger ned Tejas, det finns alldeles för mycket prestige och jobb i projektet och den flyger redan. Oddsen att förhandlingarna med Dassault strandar (som de gjorde i Förenade Arabemiraten) är i så fall bättre, även om de inte är jättestora.

Indien är inget krisande euroland som måste spara, utan en stark ekonomi som vill bygga en militär jättekuk.
Citera
2014-06-27, 11:56
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Finns inte en chans att de lägger ned Tejas, det finns alldeles för mycket prestige och jobb i projektet och den flyger redan. Oddsen att förhandlingarna med Dassault strandar (som de gjorde i Förenade Arabemiraten) är i så fall bättre, även om de inte är jättestora.

Indien är inget krisande euroland som måste spara, utan en stark ekonomi som vill bygga en militär jättekuk.

Just därför det finns så mycket prestige i Tejas så måste det räddas och få en NATURLIG fortsättning. Planet är redan föråldrat och de gör sig löjliga om de fortsätter lägga mer resurser på detta.

Tejas är ingen stor kuk. Det hörs väl på namnet?
Citera
2014-06-27, 13:24
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Läs inlägget du svarade på, och som du sedan sa att det kunde vara tvärsom. Men nej, det var inte tvärsom, styrspakens utformning hade inget med haverierna att göra, något som du säkert läst på wikipedia vid det här laget. Skönt att du inte är dummare än tåget, jag påpekade bara att detta har vi sagt så många gånger att det inte ska behöva sägas igen, haverierna berodde på mjukvarufel. Något som SAAB kände till och gör hela historien med haveriet på vattenfestivalen långt mycket mer intressant politiskt än historiken på utformningen av styrspaken.

Jag påstår ingenstans att utformningen på styrleden hade någonting med haverierna att göra. Jag påstår att styrleden utformats/utvecklats för att göra den bekvämare för piloten, och har alltså inget att göra med FCS och dess karaktär.

Jag har själv flugit många Gripen-simulatorer både inne på FC i Linköping, och på F 17 i Ronneby - samt den publika på Flygvapenmuseum (som använder 39-1 styrled), och de skiljer sig markant i komfort för handled och grepp! Men återigen påpekar jag att styrleden inte har någonting med mjukvaran i FCS att göra - hur många gånger ska jag behöva säga det din fylletrut?
Citera
2014-06-27, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
Jag påstår ingenstans att utformningen på styrleden hade någonting med haverierna att göra. Jag påstår att styrleden utformats/utvecklats för att göra den bekvämare för piloten, och har alltså inget att göra med FCS och dess karaktär.

Jag har själv flugit många Gripen-simulatorer både inne på FC i Linköping, och på F 17 i Ronneby - samt den publika på Flygvapenmuseum (som använder 39-1 styrled), och de skiljer sig markant i komfort för handled och grepp! Men återigen påpekar jag att styrleden inte har någonting med mjukvaran i FCS att göra - hur många gånger ska jag behöva säga det din fylletrut?
Det räcker nu, du behöver inte skriva det någon fler gång. Du har förstått vad jag menade...
Citera
2014-06-29, 17:43
Medlem
Citat:
Just därför det finns så mycket prestige i Tejas så måste det räddas och få en NATURLIG fortsättning. Planet är redan föråldrat och de gör sig löjliga om de fortsätter lägga mer resurser på detta.

Tejas är ingen stor kuk. Det hörs väl på namnet?

Även om det bara är på ritbordet, så har ändå planeringen och utvecklingen av Tejas Mk.II kommit ganska långt.

De första Tejasplanen ur den första serien för det indiska flygvapnet börjar snart att levereras, även om det kommer att dröja till (minst) 2016-2017 innan de når FOC enligt officiella källor.

Med andra ord så kommer inte projektet att läggas ned. Det är bara att glömma! Däremot kommer nog Indien förmodligen att pröjsa många miljoner för att få hjälp av israelisk, fransk och rysk expertis inom flera områden. Men man har faktiskt varit beredda att offra stora summor pengar och tid på att hålla flygplanet så indiskt som det bara går. Prestigen för industrin och politikerna betyder oerhört mycket och tilläts att kosta.

Kanske förstår vi inte i lilla Sverige hur mycket sånt betyder för vissa länder..

Säga vad man vill om den lilla ankungen Tejas, men med en GE-414, ny radar och lite israelisk avionik så kommer nog Mk.II att fylla sin roll i det indiska flygvapnet till slut.
Senast redigerad av Macke85 2014-06-29 kl. 17:55.
Citera
2014-06-30, 03:09
Bannlyst
Anses Gripen vara ett låg-budget alternativ med tanke på hur mycket dyrare konkurrenterna är?
Citera
2014-06-30, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centerpartiet
Anses Gripen vara ett låg-budget alternativ med tanke på hur mycket dyrare konkurrenterna är?

Ja det anses det säkert vara, och det kanske inte bara är positivt med tanke på hur mycket symbolik det ligger i flygplansköp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in