2014-06-26, 00:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Saab har börjat provflyga med sin senaste motmedelspod ESTL som nu är betydligt förbättrad för att detektera anfallande missiler framifrån. Bland annat med en fackelskjutare som skjuter framåt.

Dock hittar jag ingen information om hur långt framför planet dessa facklor når och i vilka hastigheter de fungerar? Kan man skjuta facklor framåt i mach 2?
Gripen eller andra moderna multirole stridsflyg flyger aldrig i Mach 2 under strid.
De bär bränsletankar, vapen och motmedelssystem med sig i olika konfigurationer.
Det är för mycket vikt och luftmotstånd i kombination med extrem bränsleåtgång då ebk måste tändas.
Citera
2014-06-26, 06:35
Medlem
Den Jas kåte bör nog dra sig till Jönköping och befinna sig mellan city och Haga.
De har börjat flyga riktigt mycket. Ibland ett plan och ibland två. Man har fått sig en hel del uppvisningar. Fy fan vad ljudet av efterbrännaren bara får luften att vibrera. Någon loop och ett par överflygningar är inte fel. Ett så otroligt vackert flygplan kan knappt vara sant. Någon som vet om de fick provskjuta i vettern eller hur blev det med det?

ang de med haverierna så tror jag det vara runt 10st mer "kritiska" saker. Men går man ner på djupet så är det bara ca hälften av dessa som varit akuta saker. mycket tragiskt att olyckorna har fångats på film. Spec visats i tv. Men Nu på senare tiden/åren så känns det ju som att övriga länders flygplan tror att de bor i hus och kraschar rakt ner i villa områden.
Citera
2014-06-26, 11:40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swec_fullmoon
Den Jas kåte bör nog dra sig till Jönköping och befinna sig mellan city och Haga.
De har börjat flyga riktigt mycket. Ibland ett plan och ibland två. Man har fått sig en hel del uppvisningar. Fy fan vad ljudet av efterbrännaren bara får luften att vibrera. Någon loop och ett par överflygningar är inte fel. Ett så otroligt vackert flygplan kan knappt vara sant. Någon som vet om de fick provskjuta i vettern eller hur blev det med det?

ang de med haverierna så tror jag det vara runt 10st mer "kritiska" saker. Men går man ner på djupet så är det bara ca hälften av dessa som varit akuta saker. mycket tragiskt att olyckorna har fångats på film. Spec visats i tv. Men Nu på senare tiden/åren så känns det ju som att övriga länders flygplan tror att de bor i hus och kraschar rakt ner i villa områden.

Det är sällan det inträffar olyckor i Sverige nu jämfört med förr (då det också flögs betydligt mer). Eurofighter har t.ex. varit iblandad i två dödsolyckor bara under de senaste veckorna.
Citera
2014-06-26, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Saab har börjat provflyga med sin senaste motmedelspod ESTL som nu är betydligt förbättrad för att detektera anfallande missiler framifrån. Bland annat med en fackelskjutare som skjuter framåt.

Dock hittar jag ingen information om hur långt framför planet dessa facklor når och i vilka hastigheter de fungerar? Kan man skjuta facklor framåt i mach 2?

Facklornas syfte är bara att haka av målsökaren på roboten genom att maskera kärrans egen värmesignatur i förhållande till facklorna (kontrast), helst tillräckligt länge för att flygplanet skall kunna manövrera utanför antingen gimbal eller så pass att roboten tappat tillräckligt med energi för att inte kunna komma inom verkansavstånd även om den hittar kärran på nytt. Vi pratar bara om ett fåtal sekunder eller hundradelar som krävs.
Sen är det som andra skriver, det kommer i princip aldrig inträffa bekämpningsförlopp där flygplan i högre machfart skjuter robotar med IRV målsökare i frontalangrepp.
Sen är det ju alltid en tillämpningsfråga. Alla motmedel fungerar bäst om de tillämpas på ett specifikt sätt i kombination med specifikt uppträdande. Initialt vill du maskera kärran men sen vill du ju ha en så stor skillnad på motmedlets färdväg och din egen som möjligt så det gör ju noll nytta att skjuta remsor eller facklor rakt framåt och sedan själv fortsätta på samma kurs.
Citera
2014-06-26, 14:23
Medlem
janne3xs avatar
När det gäller remsor så är det motmedlet helt obsolet idag. Jag jobbade med Robot 15 för länge sedan och redan den första versionens målsökare kunde välja bort remsor som osannolikt mål p.g.a sättet som radarekot uppträder. Det dyker upp för snabbt och är för stort enkelt beskrivet.
Citera
2014-06-26, 16:11
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
So, @Saab adverts for the Gripen have begun popping up again
in Indian magazines. ;-) #MMRCA

https://pbs.twimg.com/media/BrC4rfpCIAAX218.jpg:large
https://twitter.com/livefist/status/482088226677469184

Så frågan är varför reklam för Gripen börjat dyka upp i Indiska tidningar igen?
Indien har ju redan beslutat sig för Rafale?
Citera
2014-06-26, 16:26
Medlem
Ankdammsmans avatar
Rafale vann tävlingen men det indiska upphandlingssystemet är bysantinskt (för att uttrycka det milt) och kontraktsförhandlingarna pågår fortfarande. BAE och EADS hoppas givetvis att de ska haverera och gör vad de kan, där annonser förmodligen bara är tippen på isberget.

Den indiska ordern är sannolikt den största det här årtiondet, men nackdelen är att förhandlingarna kan ta lika lång tid.
Citera
2014-06-26, 16:39
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Rafale vann tävlingen men det indiska upphandlingssystemet är bysantinskt (för att uttrycka det milt) och kontraktsförhandlingarna pågår fortfarande. BAE och EADS hoppas givetvis att de ska haverera och gör vad de kan, där annonser förmodligen bara är tippen på isberget.

Den indiska ordern är sannolikt den största det här årtiondet, men nackdelen är att förhandlingarna kan ta lika lång tid.

OK, Saab ger igen för Schweiz med andra ord.
Citera
2014-06-26, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
Kan vara tvärsom - för den som satt i 39-1 är formad som ett rör, extremt kort och tar på handlederna. Produktionsindividerna är formad efter handen, och vänligare mot handled och grepp - och lite längre än de första prototyperna.
styrspaken hade ingenting med krasherna att göra, det var programvaran i styrsystemet. Vet inte hur många gånger vi tagit upp det i tråden...
Citera
2014-06-26, 17:07
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
styrspaken hade ingenting med krasherna att göra, det var programvaran i styrsystemet. Vet inte hur många gånger vi tagit upp det i tråden...

När sa Jag att styrleden hade något att göra med krascherna? Jag påpekade som kuriosa att den skiljer sig från de tidiga individerna. Jag är inte dummare än tåget om du tror det.
Citera
2014-06-26, 17:37
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Saab places hope in a proposal that it formulated with the Defence Research and Developments Organisation (DRDO) to co-develop and co-manufacture the improved Tejas Mark II Light Combat Aircraft (LCA). This affordable, indigenous, single-engine fighter could be built in numbers, providing the IAF a more economical and effective option than limited numbers of enormously expensive, twin-engine Rafales.

Saab believes that a successful Tejas Mark II would erode the need for the Rafale. The Swedish company has offered co-development and co-manufacture of the Tejas Mark II, even whilst fielding the cheapest and most economical fighter of the six in the fray.

http://www.business-standard.com/article/economy-policy/rafale-contract-elusive-eurofighter-and-saab-remain-hopeful-114061700108_1.html

Indien är en hyfsat stor marknad.....
De har precis haft val så nu ligger nya kort på bordet.

Nya premiärministern är nationalistisk så ett eget flygplan är nog något de föredrar än att köpa stridsflygplan av en fd kolonialmakt. Därför satsas det på att få iland Tejas projektet.

Gissar att SAAB får genom att städa upp i Tejas projektet, snabbt får uppdraget att tillsammans med Indien utveckla en Indisk Tejas ersättare. Under tiden får de använda Gripen i lite olika versioner som tillfällig ersättare för uteblivna Rafale köp.

Att det resulterar i en variant av Gripen E helt byggd i Indien är inte omöjligt.

Indien och Brasilien samarbetar mycket.
Citera
2014-06-26, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
När sa Jag att styrleden hade något att göra med krascherna? Jag påpekade som kuriosa att den skiljer sig från de tidiga individerna. Jag är inte dummare än tåget om du tror det.
Läs inlägget du svarade på, och som du sedan sa att det kunde vara tvärsom. Men nej, det var inte tvärsom, styrspakens utformning hade inget med haverierna att göra, något som du säkert läst på wikipedia vid det här laget. Skönt att du inte är dummare än tåget, jag påpekade bara att detta har vi sagt så många gånger att det inte ska behöva sägas igen, haverierna berodde på mjukvarufel. Något som SAAB kände till och gör hela historien med haveriet på vattenfestivalen långt mycket mer intressant politiskt än historiken på utformningen av styrspaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in