Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Svret ang Phoenixroboten var så bra så jag tyckte inte att jag behövde skriva om det.
Förutom att svaret var fel då, du vet vad det kallas om man gör likadant i den akademiska världen va?
Citat:
När det gäller Gripen behöver jag inte googla.När det gäller last och F-35 är jag väldigt skeptisk till att det kommer klara 1,6 mach även enbart med inre last.
Hur har du kommit fram till den skepsisen? Det är ju lite lustigt då 1,6 mach är ett krav så det är inte så troligt att det skulle gå att mörka. Många tror att den kan gå snabbare än så, RAF tex anger max hastigheten som 1,8 mach på sin hemsida. Kan det inte vara så att din "skepsis" kommer sig av att i din tidigare post tyckte att den var långsam då du inte hade någon aning om skillnaden mellan F-35 med internlast och Gripen utan.
Citat:
Med den konfigurationen klara den väl högst att ta med sig 6 enheter sedan blir det till att bära på yttre balkar och då försvinner en del av stealth funktionen.
Javisst om man inte behöver stealth funktionen kan man ta yttre last.
Citat:
Vad det gäller radar , du tror väl inte att Ericsson har kommit på detta med AESA på senare tid. Man ligger väldigt långt fram vad det gäller radar biten , bara att vår dåvarande kund avtacka sig när det skulle skäras i budgeten. Nora är ett exempel på det ,tillsammans med Marconi antenn och Ericssons signalhantering kommer den bli väldigt bra.?
Jag är medveten om Erieye men nu pratar vi om en radar för ett stridsflygplan. Är då så naiv att du tror att Ericsson och Marconi kommer att ha resurser att göra en radar som är bättre än den som kommer att sitta i F-35? Du skriver "vår" skall jag tolka det som att du jobbar som städare på Ericsson eller SAAB?
Citat:
När det gäller den samlade informationspresentationen är den heller inte något fel på , den har alltid varit god på svenskt flyg även så på Gripen.
Jag säger inte att jag tror att den är dålig i Gripen jag säger bara att av det som finns i öppna källor så verkar F-35 vara helt enastående när det gäller informationspresentation.
Citat:
Jämför bara natos (Link 16) mot den som sitter i Gripen . Där får Gripen idag nergradera sig för att klara av att ingå i Nato .
Jepp Gripen har en bättre datalänk än den i F-35, orsaken till att F-35 har link 16 är att det är en standard som många NATO plattformar använder. Problemet med link 16 är att om man använder den så är man inte stealthig längre. F-35 har ett system som gör att de kan kommunicera med andra F-35 utan att det påverkar stealth. F-35 kommer även att få bredbandskommunikation via satellit, men den funktionen är försenad.
Citat:
Visst F-35 är säkerligen ett kompetent plan , men till vilken kostnad . Det skenar ju fortfarande och man har ännu ej startat produktionslinan. Det jag menar är varför betala nästa en 800-900 millar för ett plan som i dagsläget har stealth som den stora fördelen men inom en snar framtid kommer säkerligen just denna egenskap att kunna övervinnas av kommande tekniker.
Nu var det ju inte kostanden som vi diskuterade här utan vilket flygplan som var bättre. Du påstod att F-35 inte skulle vara överlägset E/F versionen av Gripen och att F-35 inte hade "någon direkt jaktegenskap" du har hittils inte kommit med något stödjer dina påstående. Stealth (både radar och ir) är en av fördelarna och hittils så har det inte kommit mer än teorier om hur man skall övervinna eller minska den fördelen.