2012-09-04, 01:57
Medlem
trickydicks avatar
Fast Gripen B-D hade ingen akan, har aldrig sett att NG skall ha det heller.

Någon som kan bevisa för mig att gripen NG kommer att bära en akan? jag skulle bara bli glad då…
Citera
2012-09-04, 02:29
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

För övrigt vet jag inte riktigt hur stor nytta Gripens målsökarsystem har av missilernas sensorer men varje avskjuten missil gör ju också att man förlorar en sensorkälla när missilen förstörts. Därför kan det vara bra att spara på missilerna.

du kan inte mena att man ska sitta och vänta att fi skuter på dig bvr, och försöka komma in på visual range? största delen av moderna kills har ju skett bvr. dogfight är en aberration (som trots det nog skall övas).

vad jag har förstått, är att gripen har en fin datalink. hur denna sedan fungerar med NATOs link-16, vilken jag förstår är en dinosauriehjärna, vet jag inte. det jag vet, är att Finland hade en egen datalinkteknologi före f-18. den var en hel del mera avancerad än link-16. eventuellt även mera kapabel än den svenska på den tiden, eftersom man kunde få både data från plan och alla andra markbaserade system in, då det svenska systemet från den tiden var huvudsakligen baserat på att planen var ett nätverk och man fick viss data från marken. då f-18 infördes, stod man inför ett beslut i Finland, och nergraderade systemet för att vara NATO kompatibel. Jag har förstått att den egna datalinken fanns på Draken planen men inte på MIG-21 flygande strykloden som Finland använde.

Jag antar att man löst problemet i Sverige genom att ha extra datorkapacitet, vilken möjliggör både link-16 och en mera avancerad datalink.
Citera
2012-09-04, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jag såg ingen info om akan i databladet som länkades tidigare om Gripen NG (jag tror i denna tråd). Akan är rätt överspelad i modern krigsföring.

Om du hade noterat längst ner på databladet så hade du upptäckt att Akan
stod medtaget.

Att sedan du tycker att Akan är överspelat i modern krigsföring är väl din
högst personliga tolkning men något som inte världens flygvapen delar med
dig med tanke på att i stort sätt alla senare framtagna typer
(förutom Eurofighter) har det.
Citera
2012-09-04, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jag såg ingen info om akan i databladet som länkades tidigare om Gripen NG (jag tror i denna tråd). Akan är rätt överspelad i modern krigsföring.

Och du har givetvis en rad väl underbyggda argument till varför automatkanon är överspelad. Jag tänker anta att du åsyftar användningen i luftkriget.
Citera
2012-09-04, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
du kan inte mena att man ska sitta och vänta att fi skuter på dig bvr, och försöka komma in på visual range? största delen av moderna kills har ju skett bvr. dogfight är en aberration (som trots det nog skall övas).

Jasså? Har du data?
Citera
2012-09-04, 14:15
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
Jasså? Har du data?
Jag har

Då flera snöat in sig på BVR osv så jag tänkte droppa lite siffror från verkligheten.
Antalet BVR-kills i modern tid fram till Desert storm var 4 st + en obekräftad av en flankerpilot i afrika.

I DS inträffade 5 till 16 BVR kills av 41 nedskjutningar i luftstrid. Anledningen till osäkerheten är att det är beskrivet som 16 mål som börjat bekämpas BVR och som visat sig vara utslagna efter striden. Huruvida det var robotarna i eldöppnandet eller uppföljningen WVR som sänkte dem är öppet för diskussion.

Så bevisligen är WVR fortfarande viktigt då alla BVR kills har uppnåtts mot flygplan som inte manövrerat, haft varnare eller haft störsändningar igång.

Mer om detta i MrPrebens eminenta inlägg.
https://www.flashback.org/sp30755998

Detta är viktigt att ha i åtanke när f35ans "överlägsenhet" eller Gripens "underlägsenhet" diskuteras. Ett modernt jaktflyg måste dels bära rätt mängd robotar men även ha möjlighet att vinna eller fly ur en duell när robotarna är slut.
Senast redigerad av Dr.Spin 2012-09-04 kl. 14:27.
Citera
2012-09-04, 14:24
Medlem
Irmschers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Om du hade noterat längst ner på databladet så hade du upptäckt att Akan
stod medtaget.

Att sedan du tycker att Akan är överspelat i modern krigsföring är väl din
högst personliga tolkning men något som inte världens flygvapen delar med
dig med tanke på att i stort sätt alla senare framtagna typer
(förutom Eurofighter) har det.

Eurofightet typhoon använder samma BK 27 som gripen.
Citera
2012-09-04, 15:13
Medlem
BuprenOrvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irmscher

Japp, en av många källor: "Guns: 1 × 27 mm Mauser BK-27 Revolver cannon with 150 rounds": http://en.wikipedia.org/wiki/Eurofighter_Typhoon#Specifications
Citera
2012-09-04, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin

Så peka gärna inom vilken av dessa grenar B3LA eller A20 skulle vara bättre än Gripen och motivera.

Jakt
-BVR (Överlägset till gripens fördel)
-WVR (Överlägset till gripens fördel)
-Intercept (Överlägset till gripens fördel)
-Air Policing (Överlägset till gripens fördel)
-Area Denial (Överlägset till gripens fördel)
Attack
-Räckvidd (Överlägset till gripens fördel)
-Vapenlast (Enda jämna punkten)
-Tid till målet (Överlägset till gripens fördel)
-Överlevnadschanser (Överlägset till gripens fördel)
Spaning
-Förmåga att smyga (Överlägset till gripens fördel)
-Sensorkänslighet (Överlägset till gripens fördel)
-Datalänk (Överlägset till gripens fördel)

Pris
-Inköpspris (A20 dyrast, sedan Gripen och sist lätt attack/skolflyg)
-Driftkostnad (Gripen bäst till bland kapabla flygplan, SK60 saknar data vad jag vet)
-Exportintäkter (Gripen överlägsen alla alternativ, Sk60 liknar SAAB 38 och har sålts till ett land, Viggen såldes till 0 länder)

Så på 12 punkter är Gripen totalt överlägsen. På 1 punkt är det lika och på 2 punkter beror det på vilken utmanare man jämför med... och du säger att det är det sämsta alternativet?

Det är svårt att svara på din frågor när du vrider dem precis som du önskar och du vrider dem fel. Du kan fortfarande inte jämföra SAAB-38:an med SK-60 utan du måste jämföra den med AMX International AMX. Du använder själv uttrycket B3LA högre upp så jämförelsen med AMX International AMX blir mer korrekt med tanke på vad det projektet lånade från B3LA.
Citera
2012-09-04, 16:07
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyttarVM1990
Det är svårt att svara på din frågor när du vrider dem precis som du önskar och du vrider dem fel. Du kan fortfarande inte jämföra SAAB-38:an med SK-60 utan du måste jämföra den med AMX International AMX. Du använder själv uttrycket B3LA högre upp så jämförelsen med AMX International AMX blir mer korrekt med tanke på vad det projektet lånade från B3LA.
Slita slingra dig. AMX har exporterats till 0 st länder då Brazilien och Italien gemensamt bygger flygplanet. SK60 har iaf exporterats till 1 land.

Men gå till resten. Skippa exportbiten och svara på övriga punkter. Inom vilken av dessa grenar är B3LA eller A20 bättre än Gripen och motivera.

Jakt
Attack
Spaning

Pris
-Driftkostnad (Gripen bäst till bland kapabla flygplan, SK60 saknar data vad jag vet)
-Exportintäkter (Gripen överlägsen alla alternativ, Sk60 liknar SAAB 38 och har sålts till ett land, Viggen såldes till 0 länder)

SAAB 38 och SK60 är väldigt lika i prestanda.
Citera
2012-09-04, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irmscher

Jo det är sant , men för ett antal år sedan menade RAF att man inte hade för avsikt att
använda den ,dvs för att den inte behövdes och för att spara in på service kostnaden.
Men även för att i deras tycke hade Akan spelat ut sin roll något man senare fick
backa på.

Citat:
In 2001, it was announced that the Royal Air Force (RAF) would not use the aircraft's internal 27 mm Mauser cannon. This was due to a desire to save money by removing gun support costs, ammunition stocks, training costs, etc. The gun was also deemed unnecessary since the missile armament was believed to be adequate in the Typhoon's fighter role. However, because removal of the cannon would affect the aircraft's flight characteristics, requiring modification of the aircraft's flight software the RAF decided that all of its Typhoons would be fitted with the cannon but that it would not be used or supported. The service argued that this would save money by reducing the requirement for ground equipment, removing training costs and avoiding the fatigue effects of firing the cannon. The RAF maintained the option to activate the cannons at very short notice were operational requirements to change. However in a third change of policy, the Daily Telegraph reported on 3 October 2006 that the RAF will fully utilise the cannon
Citera
2012-09-04, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Slita slingra dig. AMX har exporterats till 0 st länder då Brazilien och Italien gemensamt bygger flygplanet. SK60 har iaf exporterats till 1 land.

Men gå till resten. Skippa exportbiten och svara på övriga punkter. Inom vilken av dessa grenar är B3LA eller A20 bättre än Gripen och motivera.

Jakt
Attack
Spaning

Pris

SAAB 38 och SK60 är väldigt lika i prestanda.

Svarar inte på frågorna därför att du hänvisar till A20 för jakt. Vad säger du om Saab 38 i attack-hänseende? När det gäller Attack hänvisar jag till AMX International AMX. Vilka är dina frågor rörande attack?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in