2011-03-17, 18:27
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Att man har ärvt en hel del från APG-77 råder det ingen tvekan om
(varför frångå ett vinnande koncept). Men med tanke på att APG-81
är en radar som kommer delas med många andra så tror jag knappast
att den kommer nå upp till APG-77 gällande prestanda.

Man har väl sagt redan sedan tidigare att det är en bantad variant av APG-77
men med en större fokusering mot "air to ground".

Vilket verkar ganska så logiskt med tanke på att det är en multirollradar
Även APG-77 är en multirollsradar.

APG-81 är en mer avancerad radar jämfört med APG-77 och har även flera olika avancerade moder för attack. En del av uppgraderingarna på APG-81 införs på den senaste uppgraderingen av radarn på F-22 ( i versionen APG-77v1).
Citera
2011-03-17, 18:41
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Olika flygprofiler på ferryrange och stridsradie.

Självklart. Enligt SAAB så drar Gripen mer vid stridsuppdrag än vid ferryrange samt att de då räknar med att faktiskt göra något på station.

Fråga:
1. Tror du allvarligt att bräsleförbrukningen är identisk på stridsuppdrag som vid förflyttning?
2. Tror du att LM räknar med någon tid vid stridsplatsen? (alltså att planet drar mindre bränsle när det har vapen osv ombord)
Citera
2011-03-17, 18:49
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Självklart. Enligt SAAB så drar Gripen mer vid stridsuppdrag än vid ferryrange samt att de då räknar med att faktiskt göra något på station.

Fråga:
1. Tror du allvarligt att bräsleförbrukningen är identisk på stridsuppdrag som vid förflyttning?
2. Tror du att LM räknar med någon tid vid stridsplatsen? (alltså att planet drar mindre bränsle när det har vapen osv ombord)
Vi vet inte hur de räknar, kan även vara så att man avser radie på räckvidden.

Gällande Stridsradien så anger man även "mer än" framför.

Kan även vara så att maxhastigheten på flygplanet blir högre än angivet, så var det på F-22.
Citera
2011-03-17, 18:57
Medlem
våga&vinns avatar
Citat:
Jo, jag vet att Gripen har externa balkar, men det saknar interna sådana - det var det jag skrev om.

Men F-35 har inte jakt som sekundär uppgift, och i AJ37 fallet så handlade det om äldre versioner av AIM-9 och/eller akan eller raketkapslar.
JA37 kunde använda sin 30 mm kanon eller ostyrda attackraketer för attack.

Du skrev sex balkar men det är åtta och sluta tramsa om interna sådana hur mycket kostar F-35 att hålla i luften kontra Grippen NG?
AJ AJS SH SF AJSF AJSH och SK saknar fast AKAN bara AKAN kapslar. Det är två helt olika maskiner mot JA37 som hade 30mm AKAN fast och ett fläktsteg mer.
Citera
2011-03-17, 19:14
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av våga&vinn
Du skrev sex balkar men det är åtta och sluta tramsa om interna sådana hur mycket kostar F-35 att hålla i luften kontra Grippen NG?
AJ AJS SH SF AJSF AJSH och SK saknar fast AKAN bara AKAN kapslar. Det är två helt olika maskiner mot JA37 som hade 30mm AKAN fast och ett fläktsteg mer.
Jag har aldrig nämnt antalet balkar.

Jo, jag vet att endast JA37 hade fast kanon (precis som Gripen A och C), men jag svarade på ditt argument om sekundär jaktförmåga. F-35 har minst samma jaktkapacitet som tex Gripen NG, och ska inte jämföras med tex den som AJ37 hade.
Citera
2011-03-17, 19:20
Medlem
våga&vinns avatar
Citat:
Detta skrev du i Lördags - ändå har du i ett antal inlägg fortsätta att hävda att jag påstått att Gripen enbart kunnat ta 4 vapen - dvs 2 st jaktrobotar + 2 st 500 kilos attackvapen.

Citat:
Jag har aldrig nämnt antalet balkar.

Jo, jag vet att endast JA37 hade fast kanon (precis som Gripen A och C), men jag svarade på ditt argument om sekundär jaktförmåga. F-35 har minst samma jaktkapacitet som tex Gripen NG, och ska inte jämföras med tex den som AJ37 hade.

Du har skriv att du det är fyra (4 vapen - dvs 2 st jaktrobotar + 2 st 500 kilos attackvapen)
Citera
2011-03-17, 19:27
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Du har skriv att du det är fyra (4 vapen - dvs 2 st jaktrobotar + 2 st 500 kilos attackvapen)
Nu får du nog tänka till lite....

Jag svarade på det här citatet:
Citat:
Du skrev sex balkar men det är åtta
Citera
2011-03-17, 19:38
Medlem
Mikael666s avatar
Citat:
Ta en titt på denna post , den säger lite annorlunda än vad du framför Klick

För mig är det rätt tydligt att Gripen Ng överträffar vad gäller räckvidd. Vad gäller aktionsradie så är det kanske inte så konstigt med tanke på att F-35 främst är avsedd för attack och därför inte är tänkt att spendera någon större tid vid målet.
Gripen däremot som är strået vassare när det kommer till jakt är så klart tänkt att bekämpa fientligt flyg.

En tanke angående det är att det för ett nordiskt försvar är rätt bra om Norge nu köper F-35. Det blir ett bra komplement med en lite mer avancerad bombare.

Citat:
Att man har ärvt en hel del från APG-77 råder det ingen tvekan om
(varför frångå ett vinnande koncept). Men med tanke på att APG-81
är en radar som kommer delas med många andra så tror jag knappast
att den kommer nå upp till APG-77 gällande prestanda.

Man har väl sagt redan sedan tidigare att det är en bantad variant av APG-77
men med en större fokusering mot "air to ground".

Vilket verkar ganska så logiskt med tanke på att det är en multirollradar

Citat:

Självklart tar inte F-35 mer internt än vad Gripen NG gör totalt. Ingen idé att fortsätta argumentera då det inte längre finns någon som hävdar det.
Alla kan väl ha fel, det fanns en som trodde att F-35 tog mer, men h*n gör inte det nu längre.

För att försöka vara lite diplomatisk så kan jag väl erkänna att jag tror att F-35 kommer bli ett rätt bra plan.
Så länge syftet är att åka och släppa två bomber på ett mål och eventuellt fightas med efterföljande MiG-21or från t.ex. Libyen.
Citera
2011-03-17, 19:40
Medlem
Citat:

Kan även vara så att maxhastigheten på flygplanet blir högre än angivet, så var det på F-22.
Nu får du faktiskt sluta skriva radie då du uppenbarligen inte vet vad det är för något.
Citera
2011-03-17, 19:51
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael666
Gripen däremot som är strået vassare när det kommer till jakt är så klart tänkt att bekämpa fientligt flyg.
Vilket då även F-35 är, andra roller kommer bli spaning, elektronisk krigföring, mm.
Det är en klar fördel att vara svår att upptäcka även vid jakt - klar fördel till F-35.

Citat:
Alla kan väl ha fel, det fanns en som trodde att F-35 tog mer, men h*n gör inte det nu längre.
Nej, jag har aldrig trott det, och det har du även vetat hela tiden - därav det citatet från dig i Lördags som jag citerat.

Citat:
För att försöka vara lite diplomatisk så kan jag väl erkänna att jag tror att F-35 kommer bli ett rätt bra plan.
Så länge syftet är att åka och släppa två bomber på ett mål och eventuellt fightas med efterföljande MiG-21or från t.ex. Libyen.
F-35 är byggd för att kunna användas mot moderna motståndare än tex Mig-21 från Libyen.

Edit:
Såg att du även citerat ett inlägg från Hansol angående radar.
APG-77 på F-22 saknade från början avancerade moder för attack, men har införts på APG-77v1 som är en uppgradering - detta har skett då man fört över hårdvara och mjukvara från APG-81 som då sitter i F-35.
APG-81 har dock från början haft den jaktmode som sitter i den äldre APG-77, och har därmed alltid varit anpassad för avancerad jaktstrid.
Senast redigerad av krokodil 2011-03-17 kl. 19:59.
Citera
2011-03-17, 19:59
Medlem
Citat:

Vad har farten kontra actionradie med det att göra ? mer än att du kommer fortare fram
på en högre bränsleåtgång, för du tror väl inte att man kalkulerar den vid ebk fart i
F-35:s fall ?

Med tanke på att F-35 inte har supercruiseförmåga så väljer man nog att nå sin
längsta sträcka vid subsonic speed .

Till skillnad för Gripen NG:s fall där man kommer kunna utnyttja supercruise förmågan
och med detta kunna komma fram snabbt utan att bränna mer bränsle i förhållande till
F-35
Citera
2011-03-17, 20:01
Medlem
Mikael666s avatar
En fördel med Gripen är att den har en relativt låg RCS från alla håll, något som lämpar sig väldigt väl vid jaktuppdrag.

Ett plan som F-35 så framifrån har en låg RCS men från alla andra vinklar mer ser ut som en övergödd säl är, jämfört med Gripen NG, mindre lämpad för jakt.
Annat som påverkar jaktkapacitet är manövrerbarhet, något som F-35 har betydligt sämre av.

F-35, om projektet fullföljs, kommer att bli en utmärkt kärra för att släppa två bomber, förutsatt att ytbehandlingen inte förstörts av någon med smutsiga fingrar innan start.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in