Citat:
Ursprungligen postat av Mikael666
Gripen däremot som är strået vassare när det kommer till jakt är så klart tänkt att bekämpa fientligt flyg.
Vilket då även F-35 är, andra roller kommer bli spaning, elektronisk krigföring, mm.
Det är en klar fördel att vara svår att upptäcka även vid jakt - klar fördel till F-35.
Citat:
Alla kan väl ha fel, det fanns en som trodde att F-35 tog mer, men h*n gör inte det nu längre.
Nej, jag har aldrig trott det, och det har du även vetat hela tiden - därav det citatet från dig i Lördags som jag citerat.
Citat:
För att försöka vara lite diplomatisk så kan jag väl erkänna att jag tror att F-35 kommer bli ett rätt bra plan.
Så länge syftet är att åka och släppa två bomber på ett mål och eventuellt fightas med efterföljande MiG-21or från t.ex. Libyen.
F-35 är byggd för att kunna användas mot moderna motståndare än tex Mig-21 från Libyen.
Edit:
Såg att du även citerat ett inlägg från Hansol angående radar.
APG-77 på F-22 saknade från början avancerade moder för attack, men har införts på APG-77v1 som är en uppgradering - detta har skett då man fört över hårdvara och mjukvara från APG-81 som då sitter i F-35.
APG-81 har dock från början haft den jaktmode som sitter i den äldre APG-77, och har därmed alltid varit anpassad för avancerad jaktstrid.