2012-09-03, 16:34
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Inte ? vart har du info på det ?
Kanske tvåsitsaren Gripen F som åsyftas?
Citera
2012-09-03, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Kanske tvåsitsaren Gripen F som åsyftas?

Som läget ser ut idag kommer ingen F byggas , kommer inte behövas
en två sitsare i framtiden.
Citera
2012-09-03, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Fast Gripen NG kommer väl inte ha någon akan?

Misstänker att du inte kommer hitta något som ger bäring för ditt påstående.

Om du läser denna inofficilla länk så finns fortfarande 27 mm Mauser finnas med.

Länk
Citera
2012-09-03, 20:16
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
I de 100 miljarder vi bränt hitintills har vapen ingått, förstår inte varför de skulle sluta ingå helt plötsligt.
Vapen har dom ju inte direkt mycket av som är allmänt känt i denna tråd, men nog talat om det.
Citat:
Dessutom ska Gripen E/F inte tas i tjänst förrns 2023. Så vad man än gör med budgeten fram tills dess så spelar det ingen roll. Det löjliga tillskottet på tot 1 miljard under 4 år ger jag inte mycket för. Det täcker varken inflationen eller Prio.
Nej det täcker knappt något, men denna miljard per år är ändå 30 av dessa 90 miljarder. 60 Miljarder måste fram.
Citat:
Grejen med att köpa Gripen är att flygplanen behövs. Vi har bränt 9 miljarder på plastbåtar som inte kan bära vapen och som inte är något annat än jättefina övningsmål för fiendens robotar (alltså bara i inköpspris 9 miljarder). Samtidigt har vi ersatt rörligt kustartilleri med kustrobotar som saknar verkansdel som fungerar mot fartyg. Gripenköpet är i sammanhanget det bästa inköpet försvaret gjort. Det är faktiskt i paritet med införskaffandet av Blackhawks, bra alltså.
Gripen är det bästa vi har och man väljer att minska antalet samtidigt som Ryssland moderniserar och bygger fler. Vi moderniserar och bygger färre samtidigt som vi inte löser andra problem som tex luftvärnet.
Citat:
Mina uppgifter bygger på vad andra länder betalar för drift och leasing. I runda slängar kostar en Gripen inkl allt 2 mdr att hyra idag för Ungern och 1,6-1,8 miljarder för Tjeckien (beroende på dollarkurs). Att Gripen NG som marknadsförts med minst 10% lägre livscykelkostnad (double digit discount) skulle kunna landa på 1,5 miljarder per flygplan är definitivt rimligt.

Alltså 90 miljarder för 60 st av världens billigaste gen 4,5 stridsflyg. Med s.k confined weapon pod lär nog Gripen kunna kvala in som femte generationens jaktflyg.

EDIT: Alla uppgraderingar inkl utveckling av nya modeller har ingått i statens utgiftstak för Gripen hitintills.

Felet är att regeringen påstår sig göra en jätteinvestering på flygvapnet för att vi sen i slutändan ska sitta på kanske så få som 40 st fpl. Det måste fan gå att hitta på någon bättre lösning än att vi på pappret kanske sitter på ett svagare flygvapen än Finland (sen kan man diskutera Hornet vs Gripen men just nu släpper jag helst den diskussionen).

Edit: Ersätter Finlands flygvapen i stycket ovan med dagens svenska flygvapen... så hålls diskussionen på en lite bättre nivå.
Senast redigerad av Flipp-Flopp 2012-09-03 kl. 20:38.
Citera
2012-09-03, 22:01
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Inte ? vart har du info på det ?
B och D-modellerna har det inte (vad jag vet), för att spara plats.
Gripen NG är tvåsitsig och saknar inbyggd Akan.

Rätta mig om jag har fel.
Citera
2012-09-03, 22:15
Medlem
Citat:

Sant som du skriver att B och D saknar men inte för att spara plats
utan för att baksits stjäl stora delar av utrymmet där akan borde suttit.

Sedan tror jag att du blandar ihop Gripen Demostrator (som iofs
är en tvåsits) med Gripen NG .
Gripen Demo är just bara en demostrator och testplattform för vad
som ska finnas i kommande Gripen , dvs Gripen E, dvs ensitaren
och på den kommer akan även fortsättningsvis finnas.

Som det ser ut i dagsläget finns det ingen beställning på Gripen F
Citera
2012-09-03, 22:16
Medlem
perry2s avatar
Citat:

Du har sett en Gripen NG demonstrator som är tvåsitsig.
Alla kommer inte vara tvåsitsiga. Max 20% med tvåsits förmodligen färre. De ensistiga kommer säkert att ha akan.
Citera
2012-09-03, 23:13
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Du har sett en Gripen NG demonstrator som är tvåsitsig.
Alla kommer inte vara tvåsitsiga. Max 20% med tvåsits förmodligen färre. De ensistiga kommer säkert att ha akan.

Jag såg ingen info om akan i databladet som länkades tidigare om Gripen NG (jag tror i denna tråd). Akan är rätt överspelad i modern krigsföring.
Citera
2012-09-03, 23:44
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flipp-Flopp
Felet är att regeringen påstår sig göra en jätteinvestering på flygvapnet för att vi sen i slutändan ska sitta på kanske så få som 40 st fpl. Det måste fan gå att hitta på någon bättre lösning än att vi på pappret kanske sitter på ett svagare flygvapen än Finland (sen kan man diskutera Hornet vs Gripen men just nu släpper jag helst den diskussionen).

Edit: Ersätter Finlands flygvapen i stycket ovan med dagens svenska flygvapen... så hålls diskussionen på en lite bättre nivå.
Det är en jätteinvestering som råkar vara ett måste om vi ska ha ett flygvapen ö.h.t efter 2030 (7 år efter första NG-leveransen). Så regeringen har ju i sak rätt när de marknadsför köpet som en jätteinvestering, men samtidigt glömmer de att säga att det är vad ett flygvapen kostar. De skulle kunna säga att 2013 investerar vi 45 miljarder på försvarsmakten... det är ju i sak korrekt det med.

Politisk semantik åsido så är detta köp en relativt liten investering. 90 miljarder hade gett oss 38 F16 istället för 50-60 Gripen. Fortfarande är det en stor enskild investering vilken hade sett mindre ut om man beslutat om delserie 4 för Gripen gällande 30 st NG och sedan utöka det med ytterligare en delserie 5 år senare.

Potejto potato...
Citera
2012-09-04, 00:05
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Jag såg ingen info om akan i databladet som länkades tidigare om Gripen NG (jag tror i denna tråd). Akan är rätt överspelad i modern krigsföring.
Teoretiskt sett har du ju en poäng, problemet är att redan idag så är t.ex Indiska Su30MKI helt omöjliga att få radarlåsning på. Det innebär att man måste skjuta iväg en robot med LOAL mot dem... och LOAL är inte jättevanligt bland IR-robotar med bra räckvidd (kan man inte få radarlåsning från ett jaktflyg så kan inte heller en radarsökare få det i en robot... därav utesluts radarjaktrobot).

Så kvar har vi jaktrobot med IR och helst LOAL (dvs MICA IR idag och säkert R27 i senare version). IR-jaktrobotar har en träffsäkerhet på under 10% historiskt. Idag med svalare stridsflyg, bättre facklor och utvecklad taktik för att undvika IR-sökande robotar så lär träffsannolikheten vara ännu lägre... förutsatt att man är inom skottvidden. Med MICA IR behöver man helst vara inom 40 km från fienden och med IRIS-T samt AIM9x är avståndet <10km. Med robotar som har under 10% träffsannolikhet. Har fienden också IRIS-T så är träffsannolikheten ganska nära 0%.

Så vad har vi kvar?
Radarjaktrobot av idag fungerar inte mot ryska flygplan (eller iaf Indiska Su30MKI). Även Gripen har vist sig vara nästintill omöjlig att låsa på (även utan aktiv störning.. med störning får Hansol berätta om det är någon som lyckas men Hornet-piloter försökte och det gick inte när störningen slogs på).

IR-jaktrobot ger väl 0-10% sannolikhet för träff och majoriteten av flygplan som inte bär MICA IR kommer tvingas vara inom 10 km vid eldgivning. Oftast bär man med sig 2 st "för självförsvar".

Vad har vi kvar då? 80-100% av fiendens flygplan är inom 10 km från egna flygplan efter eldgivningen och de egna flygplanen har inga robotar kvar som går att använda.

Akan kommer alltid ha en roll som backup/sista utväg då motmedel alltid visat sig vara mycket effektiva.
Citera
2012-09-04, 00:28
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:

Imperin för att den klassiska dog fighten ska vara död är inte speciellt övertygande, påskjutning bortanför visuellt synhåll (i motsats till exempelvis radarsynhåll) är inte i närheten av så effektivt som man kanske kan föreställa sig och det går åt en hel del robotar.
Citera
2012-09-04, 01:47
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Imperin för att den klassiska dog fighten ska vara död är inte speciellt övertygande, påskjutning bortanför visuellt synhåll (i motsats till exempelvis radarsynhåll) är inte i närheten av så effektivt som man kanske kan föreställa sig och det går åt en hel del robotar.

Man måste också komma ihåg att planets måldator har bättre tillgång till sensorer och kanske lyckas låsa på målet bättre än vad autonoma robotar som t.ex Mica klarar. I det läget kan det vara bättre att låta måldatorn automatiskt beskjuta målet med kanon. Det är inte som på andra världskriget där man måste sikta manuellt hela tiden..

För övrigt vet jag inte riktigt hur stor nytta Gripens målsökarsystem har av missilernas sensorer men varje avskjuten missil gör ju också att man förlorar en sensorkälla när missilen förstörts. Därför kan det vara bra att spara på missilerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in