2013-01-22, 18:44
Medlem
Det råder negativa tongångar i Schweiz skriver DI;
http://www.di.se/artiklar/2013/1/22/stark-misstro-mot-gripen-i-schweiz/
Citera
2013-01-22, 18:54
Medlem
Irmschers avatar
Hur står sig Gripen NG mot Rafale?
Citera
2013-01-22, 19:16
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wreckdiver

Man kan misstänka att det förekommer ful-propaganda mot JAS i Schweiz. Fransmännen hoppas nog fortfarande på Rafale. Finns nog också piloter som vill ha tvåmotoriga värstingflygplan.

Svensk Media, här representerat av DI, gör ju också sitt bästa för att misskreditera Gripen.
Citera
2013-01-22, 21:33
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wreckdiver
Finns alltid falanger. Gripen, i de första utvärderingarna, nådde inte kravspecen. Detta för att den hade en kraftig riskviktning som var negativ (dvs 30-50% avdrag på alla funktioner som var förbättringar). Den utlovade modellen nådde dock kraven på alla punkter och i takt med att Gripen NG mognat så har även riskvikten justerats bort.
Citat:
Ursprungligen postat av Irmscher
Hur står sig Gripen NG mot Rafale?
Kortare räckvidd.
Större och bättre radar (ca 20-25% större).
Högre toppfart och bättre manöverduglighet.
Likvärdiga IRST samt varningssensorer.
Likvärdiga EW-system.
Likvärdig vapenlast, färre tunga bomber men istället något fler jaktrobotar.
Extremt mycket billigare drift i allt från soppa till underhållstimmar samt något billigare i inköp.
Världsledande jakt/datalänk.

Typ så ser det ut. Rafale når längre med lite fler bomber men där tar fördelarna slut.
Citera
2013-01-22, 21:45
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Finns alltid falanger. Gripen, i de första utvärderingarna, nådde inte kravspecen. Detta för att den hade en kraftig riskviktning som var negativ (dvs 30-50% avdrag på alla funktioner som var förbättringar). Den utlovade modellen nådde dock kraven på alla punkter och i takt med att Gripen NG mognat så har även riskvikten justerats bort.

Kortare räckvidd.
Större och bättre radar (ca 20-25% större).
Högre toppfart och bättre manöverduglighet.
Likvärdiga IRST samt varningssensorer.
Likvärdiga EW-system.
Likvärdig vapenlast, färre tunga bomber men istället något fler jaktrobotar.
Extremt mycket billigare drift i allt från soppa till underhållstimmar samt något billigare i inköp.
Världsledande jakt/datalänk.

Typ så ser det ut. Rafale når längre med lite fler bomber men där tar fördelarna slut.

Gripen ska även kunna använda de schweiziska bergshangarerna.
Rafale kan eventuellt operera från en av bergsbaserna,
men den bergsbasen är även den enda som klarar av Hornet.
Citera
2013-01-22, 22:12
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Gripen ska även kunna använda de schweiziska bergshangarerna.
Rafale kan eventuellt operera från en av bergsbaserna,
men den bergsbasen är även den enda som klarar av Hornet.
Tänkte att det går in under billigare drift men det kanske skulle tilläggas.. Tycker du att det stämmer i övrigt?
Citera
2013-01-22, 22:28
Medlem
Jag håller i alla fall inte med fullt ut. I alla fall om man kollar Gripen DEMO mot Rafale. Tex den MAW som sitter på Rafale (två färgs IR) är en bättre sensor än MAW 300 (UV) som sitter på Gripen DEMO. Två-färgs IR sensorer är eventuellt påtänkta för Gripen E dock.

Rafale har laservarnare som Gripen C/D saknar. (Ej påtänkt för Gripen E heller så vitt jag vet?)
EW är väl iofs lite svårt att jämföra då få detaljer kring Gripen E's EW är pulbika. Men man kan notera att Rafale idag har AESA störsändare som i alla fall Gripen C/D saknar.

Ställer mig lite även frågande till ifall Gripen har bättre manöverduglighet än Rafale.
Citera
2013-01-22, 23:13
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Tänkte att det går in under billigare drift men det kanske skulle tilläggas.. Tycker du att det stämmer i övrigt?

Ja, Rafale har mycket imponerande räckvidd
och är en mycket kapabel attackkärra (väl i nivå med Strike Eagle),
men Gripen nog är en lite vassare jaktkärra.

Och f.f.a. billigare.

Rafale borde passa utmärkt för flygvapen
som har behov av att kunna verka över stora avstånd och som har rymliga plånböcker.
T.ex. länder som Kanada, Australien och Saudiarabien.

För länder och vapengrenar som behöver stor räckvidd,
riktigt bra attackkapacitet och hygglig jaktförmåga till en rimlig peng
så hade dock F-16XL (om den hade utvecklats färdigt) varit som klippt och skuren.
Ett rimligt alternativ at utveckla till de överbelastade nyare versionerna av F-16.

Citat:
Ursprungligen postat av dbcooper
Ställer mig lite även frågande till ifall Gripen har bättre manöverduglighet än Rafale.

NG får likvärdig vingbelastning och högre dragkraft/viktförhållande.
Rafale får dock ett motsvarande högre sidoförhållande,
så vad gäller att behålla hastigheten vid manövrer i horisontalplanet
så borde det bli jämnt skägg.
Citera
2013-01-22, 23:21
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Jag håller i alla fall inte med fullt ut. I alla fall om man kollar Gripen DEMO mot Rafale. Tex den MAW som sitter på Rafale (två färgs IR) är en bättre sensor än MAW 300 (UV) som sitter på Gripen DEMO. Två-färgs IR sensorer är eventuellt påtänkta för Gripen E dock.

Rafale har laservarnare som Gripen C/D saknar. (Ej påtänkt för Gripen E heller så vitt jag vet?)
EW är väl iofs lite svårt att jämföra då få detaljer kring Gripen E's EW är pulbika. Men man kan notera att Rafale idag har AESA störsändare som i alla fall Gripen C/D saknar.

Laservarnare är dock en komponent som är ganska enkel att implementera om man vill ha det. Kan nog redan nu sitta i kapsel om man absolut vill ha det idag.

Dessutom tror jag det kommer att ingå som en funktion i den nya LDP man håller på och utvecklar till Gripen.
Citera
2013-01-22, 23:49
Medlem
Citat:

De MAW som idag sitter på Demon är inte säkert att de återfinns på Gripen E,
man ska ha i åtanke att Demon är ju en demostrator dvs en flygande testplattform.

Detta är nog det närmsta som är publikt idag , gällande EW
men det säger en del om innehållet, taget från Nederländernas info.

Citat:
The Electronic Warfare System includes the following items: Radar Warning Receivers, Missile Approach Warning System,
Laser Warning System, Counter Measure Dispensers, Internal Jammer, Jammer Pod & Towed Decoy.
The Electronic Warfare System is an integrated, modular and automatic system that provides functions for:
¨ Detection and localization of threats
¨ Identification of threats
¨ Automatic selection of the most appropriate countermeasures reaction
The modular approach makes it very easy to implement new functionality or upgrades and allows the customer to choose
parts of the system.
Citera
2013-01-23, 00:22
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Från Janes om EWS39:
Citat:
...forward-facing Forward Antenna Unit (FAU)laser and missile warning subsystems... ...The system's FTU, FAU and RAU comprise the EWS39's internal radio frequency jamming subsystem and the architecture's missile and laser warning subsystems are accommodated within the host aircraft's fuselage and wings.
Så laservarnare verkar finnas tillgängligt i alla fall.
Citat:
Gripen C tillåter +57 grader AoA (inst) innan MLL drar ner det till runt 23 grader (sust).

Varken Rafale eller EF2000 tillåter detta utan stryper belastningen vid 35 grader (CAT - I AoA Limit) resp 20 grader (CAT - III AoA Limit) vid 1 G. AoA minskar vid högre G.

Källor:
Gripen @ 15:40 https://www.youtube.com/watch?v=OXKvNe2VWt4
Rafale AoA s.3 http://topolo.free.fr/Compare/Rafale%20vs%20Typhoon.pdf
Citera
2013-01-24, 21:07
Medlem
Zalmans avatar
Som säkert allihopa i tråden redan vet så är Red flag igång för fullt, dock var det en nyhet för mig att F-22 plan finns med i övningen. ( De fanns inte listade tidigare ).

Hade varit grymt intressant att få reda på hur våran Gripen står sig mot en F-22:a i t.ex en kurvstrid, men om det skulle inträffa så är det väl locket på oavsett utgång och vi vanliga dödliga får inget veta som vanligt.

Red flag 13-2 units
Fencecheck. Lite bilder
F-22 agerar jaktskydd åt Gripen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in