Citat:
Ursprungligen postat av RyttarVM1990
Av vilken anledning skulle Ryssland använda just TU-22M för att attackera Sverige? Skulle de spränga BAMSE-modellen i luften?
Varför skulle Ryssland landstiga på Gotland och upprätta en bas?
Varför skulle ryska flygvapnet vilja flyga till västkusten?
Det ni besitter är tekniska kunskaper som ger rätt svar på förmåga, men det jag använder mig av är sunt förnuft som säger mig att vi lika gärna kunde skicka upp Lansen, Viggen eller Draken. Så liten är hotbilden. Gripen har kostat pengar och det finns ingen användning för A, B ch C. Således inte heller en NG. SAAB-38 och A-20 hade passat våra behov bättre.
2: De har väl en gasledning i närheten av gottland som de gärna vill ha 100% kontroll över?
3:Nu har jag dålig koll, men känns för det första att lansen, draken och viggen är betydligt dyrare flygplan att ha i drift (kanske dyrare att tillverka med?). Förmodligen är dessa flygplan helt odugliga med, alltså vi hade fått ett dyrare flygvapen som är helt värdelöst.
Gripen har inte kostat pengar, det har GENERERAT pengar för Sverige. JAS-projektet har enligt uträkningar betalat tillbaka sig 2.6ggr mot va det kostade, detta genom ren försäljning plus att cilvila produkter började utvecklas. Tex. Ericsson utvecklades rejält i och med JAS-projektet och började utveckla civila produkter samtidigt.
Vi har alltså fått en gratis uppsättning JAS OCH tjänat pengar. Hade JAS-planen skrotats direkt efter tillverkning hade JAS-projektet fortfarande varit en vinst-affär alltså.
JAS-projektet har generat jobb, know-how och stora inkomster för Sverige Så sluta snacka om att det kostat pengar..
Nu när Sverige har kunskapen och tekniken för att utveckla JAS är det rent att efterbliven att köpa utländska alternativ, även om det hade varit billigare för försvaret (nu är det inte ens det, utan JAS är billigast). Köper man utländsk så försvinner alla pengarna man betalar, köper man inhemskt så kommer en stor del av pengarna tillbaka ut i Svenska samhället genom jobb och löner mm + att den civila hightech-industrin får en push.
En fråga: Så som jag förstått det är Sveriges-försvars strategi att ha ett så litet och billigt försvar som möjligt, som inte på långa vägar räcker till att försvara landet. Men vi försöker fortfarande hålla försvaret igång med moderna grejer så att industri + kompetens fortfarande finns kvar i landet. Om hot-bilden skulle ändras har vi alltså färsk kunskap och en industri som kan köra igång direkt?
Alltså, om ett hot skulle inträffa så kan Sverige ganska snabbt bygga upp ett stort och starkt försvar (börja bygga Gripen E/F mm), just eftersom industrin fortfarande lever och vi har kunskapen?
Detta känns ju vettigare än att ha ett stort och dyrt försvar igång med gamla prylar?