2012-08-27, 19:38
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyttarVM1990
Ryssland har inte goda lufttankningsmöjligheter och inget av planen har tillräcklig räckvidd (Mig 29 eller Su 27)

http://www.distance.to/Saint-Petersburg_Stockholm
Citat:
Air line: 429.794 mi

http://www.distance.to/Saint-Petersburg_G%C3%B6teborg
Citat:
Air line: 672.143 mi

http://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_MiG-29
Citat:
Range: [888 mi] with maximum internal fuel

http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-27
Citat:
Range: [2,070 mi] at altitude; [800 mi] at sea level
Citera
2012-08-27, 20:20
Medlem
Citat:
Av vilken anledning skulle Ryssland använda just TU-22M för att attackera Sverige? Skulle de spränga BAMSE-modellen i luften?

Varför skulle Ryssland landstiga på Gotland och upprätta en bas?

Varför skulle ryska flygvapnet vilja flyga till västkusten?

Det ni besitter är tekniska kunskaper som ger rätt svar på förmåga, men det jag använder mig av är sunt förnuft som säger mig att vi lika gärna kunde skicka upp Lansen, Viggen eller Draken. Så liten är hotbilden. Gripen har kostat pengar och det finns ingen användning för A, B ch C. Således inte heller en NG. SAAB-38 och A-20 hade passat våra behov bättre.

Saker som Nordstream och Nordkalotten föll dig aldrig in?
Bekant med begreppet "begränsad regional insats"?
Jag lovar dig att vi är en rätt stor grupp här i VoM som har _väldigt_ bra koll på det senare begreppet.

Du vill bedriva jaktstrid mot fi Gen5-flyg med 30-40 år gammalt attackflyg(!).

I rest my case.
Citera
2012-08-27, 20:51
Medlem
Ryttarflum är uppenbarligen ett troll. Ödsla inte energin...
Citera
2012-08-27, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Saker som Nordstream och Nordkalotten föll dig aldrig in?
Bekant med begreppet "begränsad regional insats"?
Jag lovar dig att vi är en rätt stor grupp här i VoM som har _väldigt_ bra koll på det senare begreppet.

Du vill bedriva jaktstrid mot fi Gen5-flyg med 30-40 år gammalt attackflyg(!).

I rest my case.

Dina exempel inbegriper väl att försvaret ska utgöras av fartyg?
Citera
2012-08-27, 21:14
Medlem
Mer diskussion på SvD;
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/beskrivning-av-jas-kop-gransar-till-ren-logn_7453220.svd
Citera
2012-08-27, 21:52
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ryssland har inte goda lufttankningsmöjligheter och inget av planen har tillräcklig räckvidd (Mig 29 eller Su 27)

Det beror väl på vad man jämför med. Ryska flygvapnet har tjugo styck dedikerade tankplan modell Il-78 och kan även utrusta Su-24, Su-34, MiG-29SMT m.fl. för "buddy"-tankning.

De tidigare MiG-29 har mycket riktigt dålig räckvidd. MiG-29 togs fram för punktförsvar och räckvidden är därefter, extratankar hjälper men tar dem inte alltför långt ändå. MiG-29S fick aningen längre dito med större interna bränsletankar, MiG-29SMT och M2/35 har nära dubbla räckvidden kontra basmodellerna med fälltankar. Lufttankningsförmåga har också lagts till på dem.

Su-27-serien har aldrig lidit av dålig räckvidd och täcker in hela landet (Sverige) från Kaliningrad/Königsberg, Severomorsk (Murmansk) och Levasjovo (St. Petersburg). De senare versionerna kan dessutom utrustas med fälltankar, något man nästan aldrig sett röken av till skillnad från hos MiG-29. Varför? Flankern behöver dem inte.

Hur går det för Gripen i Kroatien, för övrigt? Tyskarnas erbjudande om gamla F-4or verkar ha kastats i korgen så det står väl mellan Gripen och nederländska F-16. Det sista jag läste var att
besked skulle komma i Augusti...
Citera
2012-08-27, 22:15
Medlem
kmrdzs avatar
Varför Ryssland skulle anfalla med TU-22M? För att det vore ett ypperligt sätt att lamslå i princip hela det svenska försvaret utan att behöva landstiga med en enda människa, för att sen ta ett försvarslöst land, t.ex. För att TU-22M är en utmärkt vapenbärare med förmåga att slå mot i princip vad som helst beroende på vad den beväpnas med.

Du säger att Ryssland inte kan nå Sverige med sitt flygvapen, jag säger att det kan de visst. Sen om de vill göra det är en helt annan femma.

Bamse finns inte i realiteten så sluta överhuvudtaget tänka på det. Det utbildades enbart på systemet ett utbildningsår för att sedan skrotas. Tyvärr, eftersom det var ett ganska bra system i komplement till mer långräckviddiga system (minst rbs97, men hellre något med ännu längre räckvidd och mer modernt utförande).

Vi behöver ha ett modernt flygvapen eftersom försvarsmaktens uppgift är att försvara Sverige mot kränkningar av vår territoriella integritet. Då måste man såklart rusta för att möta de eventuella hot som vi står inför idag eller kan stå inför inom överskådlig framtid. Således är moderna stridsflygplan en nödvändighet.

Tyvärr är det mycket som behövs och små resurser att använda. Enbart Gripen E/F (särskilt i så minimal volym) gör inte varken till eller från, det handlar om en helhet. Viktigast av allt för att svenska FM skall kunna leverera operativ effekt är att vi slutar bygga små kobbar av kvalificerade förmågor i ett hav av omodernitet och brist, och istället fokuserar på att skapa en fungerande helhet där allt kan verka tillsammans.
Citera
2012-08-27, 23:30
Medlem
Citat:
Av vilken anledning skulle Ryssland använda just TU-22M för att attackera Sverige? Skulle de spränga BAMSE-modellen i luften?

Varför skulle Ryssland landstiga på Gotland och upprätta en bas?

Varför skulle ryska flygvapnet vilja flyga till västkusten?

Det ni besitter är tekniska kunskaper som ger rätt svar på förmåga, men det jag använder mig av är sunt förnuft som säger mig att vi lika gärna kunde skicka upp Lansen, Viggen eller Draken. Så liten är hotbilden. Gripen har kostat pengar och det finns ingen användning för A, B ch C. Således inte heller en NG. SAAB-38 och A-20 hade passat våra behov bättre.

2: De har väl en gasledning i närheten av gottland som de gärna vill ha 100% kontroll över?

3:Nu har jag dålig koll, men känns för det första att lansen, draken och viggen är betydligt dyrare flygplan att ha i drift (kanske dyrare att tillverka med?). Förmodligen är dessa flygplan helt odugliga med, alltså vi hade fått ett dyrare flygvapen som är helt värdelöst.

Gripen har inte kostat pengar, det har GENERERAT pengar för Sverige. JAS-projektet har enligt uträkningar betalat tillbaka sig 2.6ggr mot va det kostade, detta genom ren försäljning plus att cilvila produkter började utvecklas. Tex. Ericsson utvecklades rejält i och med JAS-projektet och började utveckla civila produkter samtidigt.

Vi har alltså fått en gratis uppsättning JAS OCH tjänat pengar. Hade JAS-planen skrotats direkt efter tillverkning hade JAS-projektet fortfarande varit en vinst-affär alltså.

JAS-projektet har generat jobb, know-how och stora inkomster för Sverige Så sluta snacka om att det kostat pengar..

Nu när Sverige har kunskapen och tekniken för att utveckla JAS är det rent att efterbliven att köpa utländska alternativ, även om det hade varit billigare för försvaret (nu är det inte ens det, utan JAS är billigast). Köper man utländsk så försvinner alla pengarna man betalar, köper man inhemskt så kommer en stor del av pengarna tillbaka ut i Svenska samhället genom jobb och löner mm + att den civila hightech-industrin får en push.

En fråga: Så som jag förstått det är Sveriges-försvars strategi att ha ett så litet och billigt försvar som möjligt, som inte på långa vägar räcker till att försvara landet. Men vi försöker fortfarande hålla försvaret igång med moderna grejer så att industri + kompetens fortfarande finns kvar i landet. Om hot-bilden skulle ändras har vi alltså färsk kunskap och en industri som kan köra igång direkt?

Alltså, om ett hot skulle inträffa så kan Sverige ganska snabbt bygga upp ett stort och starkt försvar (börja bygga Gripen E/F mm), just eftersom industrin fortfarande lever och vi har kunskapen?

Detta känns ju vettigare än att ha ett stort och dyrt försvar igång med gamla prylar?
Citera
2012-08-27, 23:46
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
2: De har väl en gasledning i närheten av gottland som de gärna vill ha 100% kontroll över?

3:Nu har jag dålig koll, men känns för det första att lansen, draken och viggen är betydligt dyrare flygplan att ha i drift (kanske dyrare att tillverka med?). Förmodligen är dessa flygplan helt odugliga med, alltså vi hade fått ett dyrare flygvapen som är helt värdelöst.

Gripen har inte kostat pengar, det har GENERERAT pengar för Sverige. JAS-projektet har enligt uträkningar betalat tillbaka sig 2.6ggr mot va det kostade, detta genom ren försäljning plus att cilvila produkter började utvecklas. Tex. Ericsson utvecklades rejält i och med JAS-projektet och började utveckla civila produkter samtidigt.

Vi har alltså fått en gratis uppsättning JAS OCH tjänat pengar. Hade JAS-planen skrotats direkt efter tillverkning hade JAS-projektet fortfarande varit en vinst-affär alltså.

JAS-projektet har generat jobb, know-how och stora inkomster för Sverige Så sluta snacka om att det kostat pengar..

Nu när Sverige har kunskapen och tekniken för att utveckla JAS är det rent att efterbliven att köpa utländska alternativ, även om det hade varit billigare för försvaret (nu är det inte ens det, utan JAS är billigast). Köper man utländsk så försvinner alla pengarna man betalar, köper man inhemskt så kommer en stor del av pengarna tillbaka ut i Svenska samhället genom jobb och löner mm + att den civila hightech-industrin får en push.

En fråga: Så som jag förstått det är Sveriges-försvars strategi att ha ett så litet och billigt försvar som möjligt, som inte på långa vägar räcker till att försvara landet. Men vi försöker fortfarande hålla försvaret igång med moderna grejer så att industri + kompetens fortfarande finns kvar i landet. Om hot-bilden skulle ändras har vi alltså färsk kunskap och en industri som kan köra igång direkt?

Alltså, om ett hot skulle inträffa så kan Sverige ganska snabbt bygga upp ett stort och starkt försvar (börja bygga Gripen E/F mm), just eftersom industrin fortfarande lever och vi har kunskapen?

Detta känns ju vettigare än att ha ett stort och dyrt försvar igång med gamla prylar?

Vi ser att ryssen laddar upp militärt. Och vi vet inte vad de kan hitta på, vi vet bara att de är propagandamässigt aggressiva. Främst mot USA då. Ryssland vill helt enkelt vara en spelare i världspolitiken, och de kan hitta på att t ex hota Baltikum eller de kan göra något i Vitryssland eller i Ukraina som drar in Polen och senare övriga NATO-länder.

Det finns många scenarier och ett svagt svenskt försvar ökar risken för att något ska hända. Exempelvis för fallet att Ryssland angriper något baltiskt land. Då kommer vi att upplåta vårt territorium för NATO-styrkor och medan de anländer måste vi kunna försvara oss själva. Man kan dessutom tänka sig att ryssen tar Gotland för att ha som påtryckningsmedel och som pant i förhandlingar.

Ett starkt svenskt försvar hjälper ryssarna att hålla sig på den smala vägen.
Citera
2012-08-28, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Vi ser att ryssen laddar upp militärt. Och vi vet inte vad de kan hitta på, vi vet bara att de är propagandamässigt aggressiva. Främst mot USA då. Ryssland vill helt enkelt vara en spelare i världspolitiken, och de kan hitta på att t ex hota Baltikum eller de kan göra något i Vitryssland eller i Ukraina som drar in Polen och senare övriga NATO-länder.

Det finns många scenarier och ett svagt svenskt försvar ökar risken för att något ska hända. Exempelvis för fallet att Ryssland angriper något baltiskt land. Då kommer vi att upplåta vårt territorium för NATO-styrkor och medan de anländer måste vi kunna försvara oss själva. Man kan dessutom tänka sig att ryssen tar Gotland för att ha som påtryckningsmedel och som pant i förhandlingar.

Ett starkt svenskt försvar hjälper ryssarna att hålla sig på den smala vägen.

Hur lång tid skulle det ta att förstärka vårat försvar? Jag menar om det skulle bli akut. Eftersom vi bygger våra egna plan borde vi kunna få ut nya hyfsat snabbt i alla fall, sen ska ju givetvis piloter utbildas och så. Men försvaret som helhet, går det att förstärka kraftigt på några få år?

Sen är det väl inte troligt att Ryssland attackerar Sverige helt utan förvarning? Jag menar man borde märka att hotet blir större och större med små konflikter i t.ex baltikum?

Att Ryssland skulle ta över gottland om en vecka är ju knappast troligt, det finns väl stor risk att hela USA + Europa blandas in och då är väl Ryssland ganska körda?
Citera
2012-08-28, 08:45
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Men försvaret som helhet, går det att förstärka kraftigt på några få år?

Det tar "några få år" (1 eller 2 sådär) att mobilisera den handfull bataljoner vi har nu.

Citat:
Sen är det väl inte troligt att Ryssland attackerar Sverige helt utan förvarning?

Nej, men inte omöjligt heller.

Citat:
Att Ryssland skulle ta över [Gotland] [på] en vecka är ju knappast troligt

(Osäkert vad du menar här, men: )

Eftersom Gotland numera är helt oförsvarat kan de ta det på några timmar, d.v.s några timmar räknat från när Putin lyfter telefonluren.
Citera
2012-08-28, 11:30
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0llkalle
Nej, men inte omöjligt heller.
...
Eftersom Gotland numera är helt oförsvarat kan de ta det på några timmar, d.v.s några timmar räknat från när Putin lyfter telefonluren.
Har ju hänt förut liksom... http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5228221

Om Georgienkriget:
Citat:
Filmen anklagar dåvarande presidenten Dmitrij Medvedev för beslutsångest, men framförallt avslöjas att det fanns en rysk invasionsplan långt innan Georgien anföll Sydossetien i början av augusti 2008.
Det är lätt för Ryssen att få någon annan att kasta första stenen. När det är gjort så får dem sin vilja igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in