2012-08-28, 12:00
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
Hur lång tid skulle det ta att förstärka vårat försvar? Jag menar om det skulle bli akut. Eftersom vi bygger våra egna plan borde vi kunna få ut nya hyfsat snabbt i alla fall, sen ska ju givetvis piloter utbildas och så. Men försvaret som helhet, går det att förstärka kraftigt på några få år?

Naturligtvis går det. Finns den rätta viljan så är det inga som helst problem med att förstärka försvaret massivt på säg ett år, men det är ingen lätt uppgift. Faktum är att vi mycket snabbt kan öka både volym och slagkraft om resurser överförs för att uppnå detta.
Citera
2012-08-28, 13:05
Medlem
Tycker det är lite roligt att samtidigt som försvarsanslagen höjs med 300 miljoner kr per år, skall Schweiz hyra plan för motsvarande 300 miljoner kr om året fram till 2020

I övrigt är det naturligtsvis kanon att de fick sålt lite plan så vi får behålla det tekniska kunnandet lite till iaf!

Källa:
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article15320388.ab
Citera
2012-08-28, 13:18
Medlem
Pre 1914s avatar
Angående Rysslands offensiva planer så kan man nog säga att de är ett fridsamt folk som inte reser vapen mot väst så länge vi inte stryper deras transportvägar. Tex det som va på tapeten här förra veckan om varför vi tillåter ryska ubåtar att gå genom Öresund. Skulle vi spärra sundet för dem lär de ta till drastiska åtgärder, samma sak om Nato blockerar finska viken.
Citera
2012-08-28, 13:50
Medlem
http://www.svd.se/naringsliv/schweiz-koper-22-gripen-plan_7453996.svd

I hamn.
Citera
2012-08-28, 14:49
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204

I hamn.

Det gläder mig.

Kul för alla inblandade men också från Sverige som ökar sin export.

Vad jag däremot undrar är om det verkligen är en win-win-situation att hyra ut planen för 300 miljoner kronor per år. Magkänslan säger mig att det är lite väl billigt.

Någon som vet?

Hur sker betalningen? 300 miljoner schweizerfranc snart och resten vid leverans? Sker resterande betalning i schweizerfranc? Jag undrar eftersom att jag tror att kronan kommer att appreciera gentemot schweizerfrancen.

Edit: såg att de ska betala allt i schweizerfranc.
Citera
2012-08-28, 14:55
Medlem
Observera att "Huruvida det krävs en folkomröstning är fortfarande oklart"
Citera
2012-08-28, 15:47
Medlem
Koncentrerats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedygonza
Observera att "Huruvida det krävs en folkomröstning är fortfarande oklart"

Det är detta som oroar mig. Bara för att man diskuterat och kommit överens, så är affären inte i hamn än. Bara hoppas på det bästa med affären att den går fullt ut
Citera
2012-08-28, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Det gläder mig.

Vad jag däremot undrar är om det verkligen är en win-win-situation att hyra ut planen för 300 miljoner kronor per år. Magkänslan säger mig att det är lite väl billigt.

Någon som vet?

Hur sker betalningen? 300 miljoner schweizerfranc snart och resten vid leverans? Sker resterande betalning i schweizerfranc? Jag undrar eftersom att jag tror att kronan kommer att appreciera gentemot schweizerfrancen.

Alternativet är att vara utan de 300 miljoner/år så det är väl en bra lösning så länge. Dessutom är det en del av affären och gungor och karuseller osv...
Citera
2012-08-28, 19:08
Medlem
Baskers avatar
Min fetning i citatet: Vafan är detta?!?! Vem fan tror de att de är?!?! Och vad i helvete har de för syn på Sverige, vår ingenjörskonst och vår verkstadsindustri?!?!

Citat:
Maurer betonar att Sverige garanterar fasta priser och en fungerande teknik. En schweizisk ingenjör ska kontrollera planen före leverans.

Hoppas Sverige drar sig ur affären och bryter alla band med Schweiz! Och därefter kan vi inta Norge igen och tvinga dem äta upp sina mystrevliga lusekoftor.

Jävla U-nationer, båda två!
Citera
2012-08-28, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Det gläder mig.

Någon som vet?

Planen skall förhoppningsvis användas och underhållas. Det är på reservdelar och service som man tjänar pengar.
Citera
2012-08-28, 19:25
Medlem
Zunars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basker
Min fetning i citatet: Vafan är detta?!?! Vem fan tror de att de är?!?! Och vad i helvete har de för syn på Sverige, vår ingenjörskonst och vår verkstadsindustri?!?!

Hoppas Sverige drar sig ur affären och bryter alla band med Schweiz! Och därefter kan vi inta Norge igen och tvinga dem äta upp sina mystrevliga lusekoftor.

Jävla U-nationer, båda två!

Stor humor, här kommer minsann en ingenjör från det erkännt duktiga flygtillverkarlandet Schweiz och ska lära våra svenska ingenjörer hur ett flygplan svängs ihop. Sverige har ju bara tillverkat flygplan de senaste 75 åren tillskillnad mot Schweiz hundraåriga flyghistorik. Här gäller det att stå ödmjukt med mössan i hand när överingenjörn inspekterar.

Kul att affären verkar bli av i alla fall!
Citera
2012-08-28, 19:38
Medlem
Roadworkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basker
Det är inte som du tror, det är nog allt mera om att instruktioner och texter ska bli rätt
så att det passar deras militärer,
om du köper en rysk bil så vill väl inte du ha ryska instruktioner och tecken på den eller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in