Citat:
Ursprungligen postat av 503
Ja, om det nu bara vore för en gång skull.
Vi har satsat järnet på det dödfödda JAS-projektet i över 20 år nu, och jag kan garantera dig och alla andra skattebetalare att det har kostat mer än vad det både smakat och tjänat igen.
Det är i grund och botten, och med det menar jag vid projektets start under kalla kriget, en god tanke, men idén om att lilla Sverige ska hålla en egen inhemsk produktion av stridsflygplan är förlegad.
Vilka andra småländer befattar sig med någonting liknande?
Hur många kärror har vi sålt?
Hur mycket har inte försvarsmakten behövt lida över det jävla flygplanet?
Det är inget fel på Gripen som flygplan, men som industriellt och politiskt fenomen är det fullkomligt katastrofalt.
Vi har ju till och med skrotat helt nya flygplan som aldrig ens flugits p.g.a. att beställningarna från åttiotalet är för stora för vårat behov idag, och nu ska vi köpa ännu fler!
Det är vansinne, ingenting annat.
SAABs flygplansproduktion är en cacerböld i svensk försvarsindustri.
Anser du att det finns ett alternativ eller?
Gripen är ett bra flygplan och inklusive all utveckling, och inköp av 170 flygplan etc så har staten inflationsjusterat satsat 97 miljarder. Vi har exporterat Gripen för 60 miljarder (+/-15% beroende på valutakurser etc).
Vi har exporterat över 30% av alla Gripen som tillverkats vilket är det bästa vi någonsin presterat med något stridsflygplan.
Vad gäller priserna så är Gripen inte bara billigast i inköp utan även billigast i drift. Detta inkluderar utvecklingen. Det rullar in nästan en miljard
per år till staten för Ungerns leasingavtal och något mindre för det tjeckiska. Hade vi haft... säg F16 så hade flygvapnet varit dyrare i drift, vi hade inte tjänat pengar på leasingavtalen osv. Dessutom går mycket tillbaka i form av skatt vid produktionen.
Vi har alltså för under 100 miljarder sedan 90-talet (eller <5 mdr per år) fått nordens största och finaste flygvapen. Dessa 100 mdr har inte gått till USA utan stannat i inhemsk produktion (till större delen). Av dessa 100 miljarder så har staten, i absoluta tal, tjänat tillbaka 42 miljarder bara på leasingavtalen.
Jag vet att vissa har ett irrationellt hat mot Gripen, men klaga på det den gör dåligt istället. Vad det skulle vara vet jag faktiskt inte. C/D och A/B har kanske lite mindre vapenlast än vissa varianter av F16, men med E/F-versionen är det löst och man måste gå på flygplan i storlek med Super Hornet för att få med sig två robotar extra. Hitta ett endaste flygplan som vi skulle köpa istället för Gripen och motivera det gärna. Ryska flygplan är uteslutet då de är den part vi mest sannolikt kommer kriga mot. Tänk även på att det flygplanet ska ha funnits på 80-talet.