2011-08-14, 14:21
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Ytterligare ett "bevis" av att du inte läser eller reflekterar om vad folk skriver.

Den enda gången jag nämt f22 är som svar till dig då du har tjata om det 5 ggr.

Här är mitt svar.
Det var du som lade ord i min mun om att man skulle välja dyrare flygplan än F-35 ( då F-22).

Läs vad jag skrivit istället.
Citera
2011-08-14, 14:21
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Nu är det ju fel tråd så vi kanske ska starta en ny men varför anser du det? Om ryssarna gör en bättre produkt, pris/prestanda osv än ett annat land, varför ska vi inte köpa av dem då?
Varför tror du så få västländer ( eller Natoländer) köper in Rysk krigsmateriel.
Citera
2011-08-14, 14:27
Medlem
nyllet000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Jag skrev:

PAK-FA motsvarar mer F-22 än F-35.

och jag skrev: PAK-FA som alltså är menat att konkurrera med F-22

I #3747 citerade du en kille som undrade varför man inte köpte Sukhoi PAK (Pak-FA, T-50 osv) istället för F-35. Då svarade du att Ryska plan är sämre än amerikanska.

Dvs, du svarade inte ens på mitt inlägg. Håller med föregående talare på den här sidan att du verkligen inte bryr dig om att möta inlägg utan du bara skriver något och sen klankar ner på någon annan.
Citera
2011-08-14, 14:35
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyllet000
och jag skrev: PAK-FA som alltså är menat att konkurrera med F-22

I #3747 citerade du en kille som undrade varför man inte köpte Sukhoi PAK (Pak-FA, T-50 osv) istället för F-35. Då svarade du att Ryska plan är sämre än amerikanska.

Dvs, du svarade inte ens på mitt inlägg. Håller med föregående talare på den här sidan att du verkligen inte bryr dig om att möta inlägg utan du bara skriver något och sen klankar ner på någon annan.
Precis, PAK-FA är Ryslands svar på F-22.

Norge har aldrig ens övervägt att köpa in F-22, utan valde mellan F-35 och Gripen NG - och där man valde det dyraste flygplanet.

Jag skrev även att Ryska flygplan är sämre och nämnde då F-16 vs Mig-29, samt F-15 vs SU-27.
Citera
2011-08-14, 15:20
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Det var du som lade ord i min mun om att man skulle välja dyrare flygplan än F-35 ( då F-22).

Läs vad jag skrivit istället.

Jag har läst och svarat. Du har knappt läst innan du trycker på citera-knappen.

Diskussionen som jag uppfattade den var ju om att köpa projekterade plan som inte var färdiga vilket B0llkalle tyckte att:
Citat:
Ursprungligen postat av B0llkalle
Det varkar ju ha fungerat.

Till det svarade krokodil

Citat:
Vilket det då även kommer att göra för Norge, det rikaste landet i Norden som kan köpa det bästa om man vill ( och som man då gjorde).

Varefter jag (som uppenbarligen missat att det endast handlade om gripen och f-35 även fast det var en diskussion om att köpa ofärdiga flygplan) skrev:

Citat:
Borde de inte beställa Sukhoi Pak då? Inte för att jag kan så mkt om det men det verkar ju vassare än f35 som hela tiden kommer till korta mot utlovad prestanda.

Varav Krokodil svarade med:
Citat:
Ryska flygplan är sämre än Amerikanska.

Eftersom Jänkarna inte exporterar f22 så tror jag att krokodil lägger ord i munnen på mig då han skriver :
Citat:

Jag pratade om bästa planet oavsett kostnad, då räknade jag bort f22 eftersom det inte kunde vara aktuellt för Norge. Att PAK-FA blev f22 får stå för krokodil.

Ett tips till dig krokodil, läls igenom tråden lite innan du dunkar skallen i klagomuren igen. Det blir enklare då när man kan se om man citerar fel person och så. Det är ju trots allt så att det står kvar och kan läsas igen, inte som en muntlig diskussion där du kan neka att du hävdat saker..

edit: felcitering
Senast redigerad av gurex 2011-08-14 kl. 15:40.
Citera
2011-08-14, 15:26
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Diskussionen som jag uppfattade den var ju om att köpa projekterade plan som inte var färdiga vilket B0llkalle tyckte att [Det varkar ju ha fungerat]

Nej, det som verkar ha fungerat var att bygga själva, som Sverige, inte köpa utifrån, som Norge.

Krokodil missuppfattade, eller valde att låtsas svara till mig men i själva verket svara på något annat, sin vana trogen.
Citera
2011-08-14, 15:41
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Nej, det som verkar ha fungerat var att bygga själva, som Sverige, inte köpa utifrån, som Norge.

Krokodil missuppfattade, eller valde att låtsas svara till mig men i själva verket svara på något annat, sin vana trogen.

Jo det tycker jag också, det blev felciterat innan av mig. Och det är som du säger, konstigt nog hamnar man där i sandlådan med krokodil när han sätter igång.
Citera
2011-08-14, 16:12
Medlem
Vi måste få tag på den där kortleken med flygplanskort från -99 han använder så att vi förstår vad som menas. Dessutom så spårar det alltid ur då vissa alltid svarar på vad de tror har skrivits i tråden snarare än det som har skrivits. Rätta mig om jag har fel, men varken F-22 eller PAK-FA har väl ens lämnats in som erbjudande till Norge? Det var väl bara F-35 och gripen NG. Alla andra aktörer såg ju att hela anbudsförfarandet var riggat, och Norge ville bara ha med Gripen NG för att pressa priset på F-35.

Eftersom F-35 har en prislapp som stiger som en väderballong mot rymden så blev ju nettoeffekten endast att man kastade skit på Gripen och tvingade ett antal politiker på skitresor till Oslo. Vi kan ju glädjas åt att dessa resor har minskat markant sedan korten ligger på bordet.
Citera
2011-08-14, 18:06
Medlem
Mikael666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Vi måste få tag på den där kortleken med flygplanskort från -99 han använder så att vi förstår vad som menas. Dessutom så spårar det alltid ur då vissa alltid svarar på vad de tror har skrivits i tråden snarare än det som har skrivits.

Får du tag på kortleken som kommer Krokodil ändå att blanda och ge som han vill, det kommer mao inte att hjälpa.

Citat:
Jo det tycker jag också, det blev felciterat innan av mig. Och det är som du säger, konstigt nog hamnar man där i sandlådan med krokodil när han sätter igång.

Citat:

Och ändå fortsätter vi att ge oss in i diskussioner med honom.
Det tråkiga är att han inte läser och tar till sig det andra skriver, det skulle förmodligen bli betydligt roligare då. Är säker på att han har en och en annan poäng lite då och då, men med sitt ADHD-lika sätt att argumentera så slutar det alltid på samma sätt.

För att hålla sig en smula OnT så tror jag inte att en rysk kärra är bättre en amerikansk om man ser till helheten. Självklart kan den ha bättre egenskaper men med allt övrigt så blir det sämre.
Citera
2011-10-15, 22:09
Medlem
Verkar som Kroatien letar flyg, http://www.saabgroup.com/en/About-Saab/Newsroom/Press-releases--News/2011---10/Sweden-offers-Gripen-to-Croatia/. Vad tror ni om chanserna där? Spontant känns det som att de borde vara ganska goda då tänker jag på att man levererat till liknande små flygvapen som Ungern och Tjeckien.
Citera
2011-10-15, 22:24
Medlem
Kroatien, Rumänien, Slovakien är nog alla intresserade. Faller alltid på det ekonomiska. Om jag inte är helt felinformerad har det även varit på tal att hyra äldre JAS 39 A t o m. Men när det väl skall till att göra affär backar de.
Citera
2011-10-15, 23:00
Medlem
wellerockss avatar
FXM erbjöd Kroatien JAS 39 Adam-plan under tiden då MiG-21'orna börjar falla över gränsen tills dess att C/D har levererats. "Mid-2011" sa man i Kroatien att man absolut senast behövde skaffa stridsflygplan för att ersätta de äldre sovjetiska planen om man ville ha en fortsatt förmåga.

Den svenska regeringen lämnade genom FXM ett erbjudande som gällde försäljning av tolv, alternativt åtta, Gripen av typ C & D. Förslaget omfattade också ett support- och utbildningsavtal för piloter och flygtekniker i Sverige likt Thailand.

Tyskland har ju tidigare kontrat med att man kunde sälja sina F-4 Phantom II till Kroatien för en billig peng. Gripen A känns då ganska mycket mer lovande. Mindre kostnader, lättare att uppgradera, modernare och mer slagkraftig. Får väl se om Lockheed Martin lägger sig i detta och försöker skapa sin östeuropeiska F-16-flotta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in