Jaha. Så den notoriskt lögnaktiga ryska propagandan, har alltså levererat lögnaktig propaganda.
Det morsomme oppi dette at det under høringen i USA i dag fremkom at en F-16 har skutt ned en SU-35. Dette har garantert skjedd i samarbeid med en ASC 890 (Saab 340 AEW&C).
CJCS Gen. Caine confirms that a Ukrainian Air Force F-16 shot down a Russian Su-35 in air to air combat.
Så alla ingenjörer på SAAB som arbetar och konstruerar olika delsystem, skrov och mjukvara är egentligen bara montörer?
I princip ja. De limmar kolfiberväv och monterar utländska högteknologiska komponenter i ett lågteknologiskt svenskt skrov. Tänk dig att jag importerar motor, växellåda, strålkastare, säten, däck, ratt, allting som du hittar i en bil, och monterar sedan detta i ett chassi jag byggt tillsammans med min egen hemmabyggda tuta, och sedan kallar detta för min egen unika produktion. Du skulle naturligtvis anmärka på att det här hemmabygget inte innehåller något unikt utan består av massa utländska komponenter och därför inte kan anses vara någon unik egenproduktion. Den här bilen är JAS 39 Gripen.
Ett "nordiskt flygvapen" saknar dock den tunga arbetshästen. När Israel anfaller Iran kan de använda F35 för att bana vägen för F15 som kan bära extrema mängder bomber. Men varken F35 eller Gripen kan bära sådana stora mängder bomber. Det hade kanske varit lämpligt om t ex Danmark köpte in en skvadron F15EX Eagle II att komplettera alla de där flotta stealthplanen Finland, Norge och Danmark sitter på.
Man kan ha två Gripen E i st f en F-15 EX. Då får man ju med sig samma bomblast.
I övrigt så tvekar jag på attackrollen i stort, jag undrar om inte en salva med kryssningsrobotar gör jobbet bättre.
Stridsflyg är nog mer för luftförsvarsrollen nuförtiden.
Man kan ha två Gripen E i st f en F-15 EX. Då får man ju med sig samma bomblast.
I övrigt så tvekar jag på attackrollen i stort, jag undrar om inte en salva med kryssningsrobotar gör jobbet bättre.
Stridsflyg är nog mer för luftförsvarsrollen nuförtiden.
Å andra sidan, med två (Gripen)plan i luften i stället för ett (F15)plan, då ökar risken att bli påskjuten, iom att fienden har två chanser/mål att försöka på?
Men att lyckas ta sig fram till målet ökar iofs också, då man har två plan, två chanser...
Beror väl på scenariot med, om de flyger tillsammans, olika tider, anfaller från olika håll, samma mål osv?
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-07-23 kl. 01:18.
Å andra sidan, med två (Gripen)plan i luften i stället för ett (F15)plan, då ökar risken att bli påskjuten, iom att fienden har två chanser/mål att försöka på?
Men att lyckas ta sig fram till målet ökar iofs också, då man har två plan, två chanser...
Beror väl på scenariot med, om de flyger tillsammans, olika tider, anfaller från olika håll, samma mål osv?
Jo men att bära tunga bomblaster långt, det är ju ganska 1900-tal. Ok, Israel och USA gör det i Iran men det är ju långt hemifrån och med fientligt luftvärn långt nedtryckt.
För vår del handlar stridsflyg nog mest om luftförsvar samtidigt som vi lobbar in diverse fjärrbekämpningsvapen. Dessa vapen kan ju i o f s fällas från flyg så att de får höjd och fart redan från början... men, men...
Fast det är klart, utvecklingen kan ju leda till en total omkastning, det vet vi ju inte...
Man förbereder för en möjlig affär. Man täpper till alla brister i erbjudandet, Kanada ska ha full kontroll över hela flygsystemet. Från ax till limpa.
Jag tror att Kanada kommer att ha svårt att avstå...
Med tanke på hur många länder som fortsätter att tillverka eller beställa flygplan utan smygegenskaper, så är Sverige allt annat än ensamma. Exempel är då USA, Ryssland och Kina, som har inhemska 5.e generationens flygplan, men som ändå fortsätter att beställa helt nya 4.e generationens. Andra exempel är Israel, Tyskland, Italien, som alla har beställt både 4.e och 5.e generationens stridsflyg.
Listan på länder som har valt att enbart satsa på 5.e generationens flygplan är kort och utgörs av ett halvt dussin F-35-kunder i Europa.
"Hallå allesammans, jag är en osäker grupptänkande svensk som gör en objektivt dum sak men jag känner mig inte dum alls för andra människor som är precis lika dumma som mig gör också samma dumma sak så jag känner mig inte utanför utan som en i gänget". <--- typiskt svenne bonnläpptänkande som jag har hört i RL ett otal gånger.
Den enda gen4.5 som kineserna fortfarande producerar är deras SU-33 klon J-15/16. Den lär sluta produceras inom några år och sedan är det 100% stealthplan. Prototyper av de flygplan som ska ersätta J-20 och J-35 flyger redan i form av J-36 och J-50. Runt 2035-40 kommer det kinesiska flygvapnet att bestå av cirka 2000 stealthplan. Det svenska flygvapnet lär då bestå av cirka 50 kvarvarande JAS.
USA är så deindustrialiserat att deras flygvapen regresserat i teknik, F-22, som var menad att ersätta F-15, kan inte längre produceras, och istället bygger man moderniserade F-15, ett flygplan som först flög för över 50 år sedan. Den planerade F-47 saknar fortfarande en motor och planen verkar vara att återanvända F-22 motorer. F-35 är inte fältmässig pga de höga underhållskraven och är mest lämpat för kolonialkrigföring pga kort räckvidd och blygsam intern vapenlast.
Sedan angående det här med stealth. I det korta kriget mellan Indien och Pakistan nyligen så skjöt pakistanerna ned en indisk Rafale med en kinesisk PL-15E med ett robotskott på 200 kilometers avstånd. Det var möjligt tack vare att Rafale har en stor radarsignatur, precis som Gripen, och spenderar nästan all flygtid under ett uppdrag i underljudshastighet, precis som Gripen.
"Hallå allesammans, jag är en osäker grupptänkande svensk som gör en objektivt dum sak men jag känner mig inte dum alls för andra människor som är precis lika dumma som mig gör också samma dumma sak så jag känner mig inte utanför utan som en i gänget". <--- typiskt svenne bonnläpptänkande som jag har hört i RL ett otal gånger.
Den enda gen4.5 som kineserna fortfarande producerar är deras SU-33 klon J-15/16. Den lär sluta produceras inom några år och sedan är det 100% stealthplan. Prototyper av de flygplan som ska ersätta J-20 och J-35 flyger redan i form av J-36 och J-50. Runt 2035-40 kommer det kinesiska flygvapnet att bestå av cirka 2000 stealthplan. Det svenska flygvapnet lär då bestå av cirka 50 kvarvarande JAS.
USA är så deindustrialiserat att deras flygvapen regresserat i teknik, F-22, som var menad att ersätta F-15, kan inte längre produceras, och istället bygger man moderniserade F-15, ett flygplan som först flög för över 50 år sedan. Den planerade F-47 saknar fortfarande en motor och planen verkar vara att återanvända F-22 motorer. F-35 är inte fältmässig pga de höga underhållskraven och är mest lämpat för kolonialkrigföring pga kort räckvidd och blygsam intern vapenlast.
Sedan angående det här med stealth. I det korta kriget mellan Indien och Pakistan nyligen så skjöt pakistanerna ned en indisk Rafale med en kinesisk PL-15E med ett robotskott på 200 kilometers avstånd. Det var möjligt tack vare att Rafale har en stor radarsignatur, precis som Gripen, och spenderar nästan all flygtid under ett uppdrag i underljudshastighet, precis som Gripen.
Kina tillverkar fortfarande J-10, J-15, J-16 och H-6. Man tillverkar alltså 4st olika flygplan som är 4.e generationen eller äldre, och den produktionen lär inte upphöra inom närtid. Och även när produktionen har upphört, så kan den komma att återupptas när stora volymer av 3.e och 4.e generationens stridsflyg måste ersättas.
USA kunde självfallet ha tillverkat fler F-35 istället för F-15EX (vilket var den ursprungliga tanken), eller ha startat upp produktionen av F-22 igen. Men det föll på att båda dessa alternativ innebar höga underhållskostnader, och att båda alternativen saknade F-15EX förmåga att leverera last över avstånd*. Samt så klart att det finns massvis med uppgifter, där man inte behöver smygegenskaper**.
Vad gäller Indien-Pakistan, så kan du notera att det nedskjutande flygplanet också var 4.e generationen och den stora tekniska skillnaden var att Indierna inte har Meteor till sina Rafale, utan de var begränsade till de långt mindre kapabla MICA-robotarna. Du kan också notera att tidigare så hade Pakistan låtit Indien genomföra hämndanfall mot Lashkar-e-Taiba och liknande grupper, varvid Indierna valde att använda styrda bomber, vilket exponerade dem för fientlig jaktflyg.
Vidare så ska vi ta i beaktande att både Indien och Pakistan är ökända för att överdriva sina bedrifter mot varandra.
(*) Inte bara det att F-15EX kan bära många gånger mer vapen än vad F-35 och F-22 kan göra invändigt, utan också att F-15EX kan bära vapen som F-22 och F-35 omöjligt kan bära.
(**) T.ex. leverans av kryssningsrobotar, patrullering av eget luftrum (för att jaga drönare och kryssningsrobotar) och patrullering över havet.
På riktigt?
Inga av dina "Sverige har 50plan" siffror stämmer ju och stora skillnaden i Pakistan är att Pakistan har svenskt awac + bra robot I kombination med att indierna var taktiskt dåliga.
Sverige är bland de bästa i världen på smygegenskaper och signalbehandling ändå så väljs den väg vi tagit dvs prioriteringar.
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
At Sverige skulle være involvert i EW systemet på F-35 tror jeg ingenting på så lenge du ikke legger frem bevis. Det er BAE i USA og UK som er involvert der.
Och ett BAE-bolag i Jönköping. Det är ganska många kockar inblandade i den soppan. En f.d. chef till mig var inblandad när det gäller matematiska beräkningar.
Kina tillverkar fortfarande J-10, J-15, J-16 och H-6. Man tillverkar alltså 4st olika flygplan som är 4.e generationen eller äldre, och den produktionen lär inte upphöra inom närtid. Och även när produktionen har upphört, så kan den komma att återupptas när stora volymer av 3.e och 4.e generationens stridsflyg måste ersättas.
USA kunde självfallet ha tillverkat fler F-35 istället för F-15EX (vilket var den ursprungliga tanken), eller ha startat upp produktionen av F-22 igen. Men det föll på att båda dessa alternativ innebar höga underhållskostnader, och att båda alternativen saknade F-15EX förmåga att leverera last över avstånd*. Samt så klart att det finns massvis med uppgifter, där man inte behöver smygegenskaper**.
Vad gäller Indien-Pakistan, så kan du notera att det nedskjutande flygplanet också var 4.e generationen och den stora tekniska skillnaden var att Indierna inte har Meteor till sina Rafale, utan de var begränsade till de långt mindre kapabla MICA-robotarna. Du kan också notera att tidigare så hade Pakistan låtit Indien genomföra hämndanfall mot Lashkar-e-Taiba och liknande grupper, varvid Indierna valde att använda styrda bomber, vilket exponerade dem för fientlig jaktflyg.
Vidare så ska vi ta i beaktande att både Indien och Pakistan är ökända för att överdriva sina bedrifter mot varandra.
(*) Inte bara det att F-15EX kan bära många gånger mer vapen än vad F-35 och F-22 kan göra invändigt, utan också att F-15EX kan bära vapen som F-22 och F-35 omöjligt kan bära.
(**) T.ex. leverans av kryssningsrobotar, patrullering av eget luftrum (för att jaga drönare och kryssningsrobotar) och patrullering över havet.
J-10 produceras numera endast för export som J-10CE. Bangladesh köpte nyligen ett gäng för 40 miljoner dollar styck, hälften av vad en Gripen E kostar, och med överlägsen bärförmåga, vapensortiment och radar. Den kinesiska motsvarigheten till Gripen heter JF-17 och ingen köper den om de kan köpa J-10.
Kineserna expanderar för närvarande sin produktionskapacitet för krigsflygplansproduktion rejält och de har sin egen B-2 (H-20) på gång för att ersätta H-6. Givet hur snabbt flygtekniken utvecklas i Kina så tror jag det är möjligt att H-20 snabbt blir ersatt av någonting ännu mer avancerat eftersom de faktiskt kan bygga något sådant nu. JH-36 (H står för bombplan och J för jakt) och J-50 (med fällbara vingar för hangarfartyg) är nästa generations flygplan menade att ersätta J-20 och J-35 och de är redan i flygande prototypstadiet medans J-16/15 fortfarande produceras. Det här är en utvecklingstakt som inte har setts i västvärlden sedan 1950talet och den här utvecklingen gäller även kinesiska jaktrobotar. Det är därför synnerligen osannolikt att J-16 och J-15 kvarstår i produktion annat än för export om några år medans Sverige med stor möda producerar Gripen E som är omodern redan när den rullar ut från fabriken. Kvarvarande kinesiska förband med tidiga gen 4 plan kommer att gå direkt till stealthplan.
Det är ungefär som när andra världskriget började och det svenska flygvapnets bästa plan var biplanet Gloster Gladiator beväpnat med 4 finkalibriga kulspruitor och vi fick panikimportera moderna monoplan från USA. Sedan, eftersom vi inte hade någon motorutveckling i Sverige, så fick vi panikbygga kopior av den klena amerikanska radialmotorn som satt i flygplanen vi importerade, så att när kriget var över, så nyproducerade vi flygplan som var hopplöst omoderna i alla aspekter för vi hade inget bättre. Beväpningen ska vi inte tala om för den var verkligen usel.
Det här är något man ser gång på gång i svensk historia, svensken hade t.ex kunnat bygga ut vattenkraften och elnätet redan på 10-talet, men svenne prioriterande hellre att föda upp grisar och exportera timmer än att investera i infrastruktur, teknik och basindustri för det dög ju åt far, farfar, farfars far och deras fäder ända tillbaka till hedenhös. Stockholmarna sket i utedass så sent som på 60-talet för att så har vi ju alltid gjort och det var först med miljonprogrammet som uteskitandet försvann från landet.
Om du går till teknikmuseet i Eskilstuna så har de en gigantisk fossil dieselmotor utställd, den användes i femtio år som lokalt kraftverk i något bruk fram tills att vattenkraftsutbyggnaden började och det började finnas elström tillgängligt. Det var på den nivån Sverige låg i generationer. Sverige har alltså aldrig varit något land där befolkningen är intresserad av teknik och naturvetenskap för förståelsens egen skull utan svensken är uteslutande intresserad av ny teknik i form av leksaker och ser naturvetenskap och teknik som något för människor med låg social status (nördar). Svensken är kort och gott en bonnläpp och bonnläppar kan man lura till att köpa in omoderna flygplan med argumentet att de är "svenskproducerade" när allt tekniktungt innehåll är importerat från utlandet.
Senast redigerad av infidel Igår kl. 16:12.