Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Ett NATO-land har ju redan le Grip. Tror Holland och Danmark är mest rimliga, Kanada skulle vara kul men det känns avlägset.
Jag tror att Rafale och Super Hornet "stealth" är bättre kandidater om inte SAAB kastar fram en låda som Gripen kan ha på buken (för vapen och motmedel). Helst även med dess nya radome också.
(tänker på bl.a. denna)
http://4.bp.blogspot.com/-P3FtR2LrRg8/Tz4CbEyzHEI/AAAAAAAAMQY/DHgTK9QMqQc/s400/Stealth%2BRadome_Volvo%2BAero.jpg
Dessa robotboxar finns dessutom redan på konceptstadet how SAAB resp som demoexemplar hos Boeing.
Just Kanada är en svår marknad. Man beställde ursprungligen 138 CF-18, som sedan minskats till 103 operativa CF-18 och som i sin tur ska ersättas med 65 F-35 från färre utspridda baser. Något måste ha gått helt fel där.
Visserligen dyrt, men det bästa för Canada hade kunnat vara att ersätta CF-18 med en Hi-Lo kombination med tanke på hur RCAF arbetsuppgifter varierar.
En flotta bestående av Super Hornets och Super Gripens hade kunnat vara ett lämpat alternativ. Motorerna skulle kunna delas och utbildning av piloter till 18E/F hade kunnat påskyndas i USA för en grupp med piloter redan utbildade på Hornet-plattformen. Banden till USA kvarstår och man får både en tung multi-roll plattform med goda möjligheter att integrera ny amerikansk teknik, som lämpar sig väl att delta i tunga attack-företag i NATO-uppdrag. Därtill har man ett lätt ekonomiskt stridsflyg som lämpar sig väl för genskjutning, luftstrid och som har mycket god turn-around & tillgänglighet.
Ska man däremot endast ha ett flygplan kan jag tänka mig att det blir Super Bug eller F-35 i slutändan.
Gripen E/F kommer ju ha avancerad WISCOM och förhoppningsvis kan man ha dragit flera lärdomar från nEUROn [former, material, interna vapenluckor etc.] och FS2020 som man kan integrera utan alltför stora risker i den nya versionen.
Dels har vi ju nosen för FS2020 som Volvo Aero varit med och utvecklat samt diverse studier från Saab om signaturdämpning.