2012-12-07, 09:29
Medlem
wellerockss avatar
Verkar som att Kanada såväl som Holland och Danmark kan vara potentiella marknader för Saab just nu. Hade varit rätt imponerande med dessa 3 NATO-medlemmar på listan över användare.
Citera
2012-12-07, 11:51
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerocks
Verkar som att Kanada såväl som Holland och Danmark kan vara potentiella marknader för Saab just nu. Hade varit rätt imponerande med dessa 3 NATO-medlemmar på listan över användare.
Ett NATO-land har ju redan le Grip. Tror Holland och Danmark är mest rimliga, Kanada skulle vara kul men det känns avlägset.

Jag tror att Rafale och Super Hornet "stealth" är bättre kandidater om inte SAAB kastar fram en låda som Gripen kan ha på buken (för vapen och motmedel). Helst även med dess nya radome också.

(tänker på bl.a. denna) http://4.bp.blogspot.com/-P3FtR2LrRg8/Tz4CbEyzHEI/AAAAAAAAMQY/DHgTK9QMqQc/s400/Stealth%2BRadome_Volvo%2BAero.jpg

Dessa robotboxar finns dessutom redan på konceptstadet how SAAB resp som demoexemplar hos Boeing.
Citera
2012-12-07, 13:01
Medlem
BleAivanos avatar
angående finansiering av nya Gripenplan så får vil ta och göra som man gjorde för 100år sedan när man behövde en ny pansarbåt.
Citera
2012-12-07, 16:33
Medlem
wellerockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Ett NATO-land har ju redan le Grip. Tror Holland och Danmark är mest rimliga, Kanada skulle vara kul men det känns avlägset.

Jag tror att Rafale och Super Hornet "stealth" är bättre kandidater om inte SAAB kastar fram en låda som Gripen kan ha på buken (för vapen och motmedel). Helst även med dess nya radome också.

(tänker på bl.a. denna) http://4.bp.blogspot.com/-P3FtR2LrRg8/Tz4CbEyzHEI/AAAAAAAAMQY/DHgTK9QMqQc/s400/Stealth%2BRadome_Volvo%2BAero.jpg

Dessa robotboxar finns dessutom redan på konceptstadet how SAAB resp som demoexemplar hos Boeing.
Just Kanada är en svår marknad. Man beställde ursprungligen 138 CF-18, som sedan minskats till 103 operativa CF-18 och som i sin tur ska ersättas med 65 F-35 från färre utspridda baser. Något måste ha gått helt fel där.

Visserligen dyrt, men det bästa för Canada hade kunnat vara att ersätta CF-18 med en Hi-Lo kombination med tanke på hur RCAF arbetsuppgifter varierar.

En flotta bestående av Super Hornets och Super Gripens hade kunnat vara ett lämpat alternativ. Motorerna skulle kunna delas och utbildning av piloter till 18E/F hade kunnat påskyndas i USA för en grupp med piloter redan utbildade på Hornet-plattformen. Banden till USA kvarstår och man får både en tung multi-roll plattform med goda möjligheter att integrera ny amerikansk teknik, som lämpar sig väl att delta i tunga attack-företag i NATO-uppdrag. Därtill har man ett lätt ekonomiskt stridsflyg som lämpar sig väl för genskjutning, luftstrid och som har mycket god turn-around & tillgänglighet.

Ska man däremot endast ha ett flygplan kan jag tänka mig att det blir Super Bug eller F-35 i slutändan.

Gripen E/F kommer ju ha avancerad WISCOM och förhoppningsvis kan man ha dragit flera lärdomar från nEUROn [former, material, interna vapenluckor etc.] och FS2020 som man kan integrera utan alltför stora risker i den nya versionen.

Dels har vi ju nosen för FS2020 som Volvo Aero varit med och utvecklat samt diverse studier från Saab om signaturdämpning.
Senast redigerad av wellerocks 2012-12-07 kl. 16:39.
Citera
2012-12-07, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wellerocks
Just Kanada är en svår marknad. Man beställde ursprungligen 138 CF-18, som sedan minskats till 103 operativa CF-18 och som i sin tur ska ersättas med 65 F-35 från färre utspridda baser. Något måste ha gått helt fel där.
Ungefär som för Sverige då, där 329 st Viggen ( + 2 Divisioner J35F Draken) ersattes av 204 st Gripen, som i sin tur ska ersättas av 40-60 st Nya Gripar.
Dessutom har vi gått från krigsflygbaser och 40+ Basbataljoner till inga krigsflygbaser och fjuttiga 2 st Basbataljoner.
Citera
2012-12-07, 18:59
Medlem
Det här har ju studerats tidigare i asveende på frontal signaturdämpning av Gripen: http://www.hitechweb.genezis.eu/stealth4f.files/stealthy_gripen.jpg

Inte lika hög ambition som tex FS2020, men med möjlighet till vapenlast i smyganpassade pylons ala SH Iternational Roadmap/'Stealth Rafale' kan det nog ge en kraftig dämpning framifrån.
Senast redigerad av dbcooper 2012-12-07 kl. 19:03.
Citera
2012-12-08, 14:37
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
angående finansiering av nya Gripenplan så får vil ta och göra som man gjorde för 100år sedan när man behövde en ny pansarbåt.

Ja, det är inte utan. Men vid tiden för Första världskriget förekom stora försvarsvänliga demonstrationer också. Folk reste till Stockholm från landets alla hörn. Nu har vi ju nätet att använda för dylika upprop. Så ligg på alla politiska partier den vägen.

Att bara ge pengar till försvaret löser inga problem. Det vore som att ge pengar till en alkoholist - det blir bara ännu värre. Ponera att de får insamlade pengar till att köpa jaktrobotar till 39orna. Då får de loss pengar på något annat håll och använder dessa till att göra SoldF och alla andra reglementen könsneutrala.
Citera
2012-12-09, 14:42
Medlem
BleAivanos avatar
På en blogg som jag jag följer så hittade jag en bild på ett grön-kamouflagemålat Gripen plan.
Någon som vet mer om varför detta exemplar är kamouflagemålat?

http://startbil.blogg.se/2012/december/gripen-ska-vara-gron-inte-gra.html
Citera
2012-12-09, 20:01
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
På en blogg som jag jag följer så hittade jag en bild på ett grön-kamouflagemålat Gripen plan.
Ser ut att vara en Gripen A som är anpassad för attackrollen. Attackviggarna var grönmålade, jaktviggarna grå. Gripen skulle ju främst vara jaktflyg men på vissa flottiljer så ville man väl ha dedikerade attackflyg, något som verkar stämma då denna Grip har 2 st Rb75 (finns inte på senare versioner) och 2 st RBS15.

Dvs den har 4 st markmålsrobotar och två små sidewinders för självförsvar.
Citera
2012-12-09, 20:35
Medlem
Gröna camouflaget passade bra för vägbassystemet, se tex ett klipp från denna film: http://youtu.be/PoQtnugT6A4?t=1m50s
Citera
2012-12-09, 21:34
Medlem
Citat:
Någon som vet mer om varför detta exemplar är kamouflagemålat?

http://startbil.blogg.se/2012/december/gripen-ska-vara-gron-inte-gra.html
Bara en kul grej, eftersom F7 slutar flyga med A/B-versionen snart. Gammal tradition att "plojmåla" kärror när de ställs bort för sista gången. Har inget med camoflage eller liknande att göra, kärran skall gå till museum eller demontering.

Hade passat bättre som aprilskämt dock, för många är det som blivit blåsta och tror att detta är en "skarp" målning...
Senast redigerad av scheele 2012-12-09 kl. 21:37.
Citera
2012-12-09, 21:38
Medlem
Irmschers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Ser ut att vara en Gripen A som är anpassad för attackrollen. Attackviggarna var grönmålade, jaktviggarna grå. Gripen skulle ju främst vara jaktflyg men på vissa flottiljer så ville man väl ha dedikerade attackflyg, något som verkar stämma då denna Grip har 2 st Rb75 (finns inte på senare versioner) och 2 st RBS15.

Dvs den har 4 st markmålsrobotar och två små sidewinders för självförsvar.

Varför inte? Är väl bra dumt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in