2007-03-12, 23:43
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Vid varje givet tillfälle sedan 1955 ungefär så har Sverige legat före när det gäller robotar, radar och radioteknologi. Om du tänker dig dessa utvecklingslinjer på en tidslinje, där den svenska linjen ligger parallellt med omvärlden så kommer avståndet att vara ganska konstant så länge offentligheten tillåter att man följer den. 1980 stod det samma saker i "Flygrevyn" och annat... "Den helt överlägsna F-16" och annat som i efterhand givetvis var reklamspäckat svammel.

Det var inte USA som köpte robotar, det var väl Tyskland då. Spelar det stor roll?

Angående AN/APG-77 så är den ju i produktion, men vad får dig att tro att detta inte provats och utvecklas i Sverige? En radar som utformas på detta sätt kan ju ha radarn på vingarna, buken eller i stjärten rentav. The sky is the limit.

Krokodil: Det var mitt svar, jag väntar på ditt svar angående robotteknologi.
Vilka robotar var det då, som var bättre än de Amerikanska, men dyrare som nu tydligen Tyskarna köpte.....

Hur kan du veta att Sverige leder - det är stor skillnad på att vara världsledande som flera kan vara samtidigt, mot att ensam vara i täten.

SAAB och övriga Svenska företag har utvecklat en rad olika robotar som visats sig vara mycket bra, men Sverige har även köpt många robotsystem utomlands ( främst från USA ) av bla kostnadsskäl.
Det är stor skillnad att starta ett robotprojekt som endast blir en prototyp, till ett fullskaligt projekt med flera versioner/uppdateringar mm.
Citera
2007-03-12, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Vilka robotar var det då, som var bättre än de Amerikanska, men dyrare som nu tydligen Tyskarna köpte.....

Hur kan du veta att Sverige leder - det är stor skillnad på att vara världsledande som flera kan vara samtidigt, mot att ensam vara i täten.

SAAB och övriga Svenska företag har utvecklat en rad olika robotar som visats sig vara mycket bra, men Sverige har även köpt många robotsystem utomlands ( främst från USA ) av bla kostnadsskäl.
Det är stor skillnad att starta ett robotprojekt som endast blir en prototyp, till ett fullskaligt projekt med flera versioner/uppdateringar mm.

Jag kan minnas fel angående försålda robotar. Så var det med det.

Hur jag kan veta att Sverige är världsledande? Jag försöker ju förklara i flera inlägg...

Skillnaden mellan prototyp och 10.000 sålda är en beställning från tex USAF. Inget konstigt med det heller. Men teknologin har inte med detta att göra.

Bra att du håller med mig till slut och att du skippat fåniga smileys.
Citera
2007-03-13, 00:03
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Jag kan minnas fel angående försålda robotar. Så var det med det.

Hur jag kan veta att Sverige är världsledande? Jag försöker ju förklara i flera inlägg...

Skillnaden mellan prototyp och 10.000 sålda är en beställning från tex USAF. Inget konstigt med det heller. Men teknologin har inte med detta att göra.

Bra att du håller med mig till slut och att du skippat fåniga smileys.
Håller med dig om vad .

Ett fullskaligt projekt med ett stort antal skarpa provskjutningar mm är lite mer avancerat än kanske ett projekt som läggs ner i utvecklingsarbetet......

Sverige ligger långt fram på vissa områden, men det är inte samma sak som att USA inte är världsledande .

Så du menar att bara för att AN/APG 77 finns och serietillverkas, så är det möjligt att man gör samma sak i tex Sverige.
Då kan vi lika gärna kopiera hela F-22 .
Citera
2007-03-13, 00:44
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Håller med dig om vad .

Ett fullskaligt projekt med ett stort antal skarpa provskjutningar mm är lite mer avancerat än kanske ett projekt som läggs ner i utvecklingsarbetet......

Sverige ligger långt fram på vissa områden, men det är inte samma sak som att USA inte är världsledande .

Så du menar att bara för att AN/APG 77 finns och serietillverkas, så är det möjligt att man gör samma sak i tex Sverige.
Då kan vi lika gärna kopiera hela F-22 .

Du tror inte att Sverige har medlen till att kopiera hela F-22, alternativt konstruera ekvivalent flygplan eller bättre?
Citera
2007-03-13, 01:02
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Du tror inte att Sverige har medlen till att kopiera hela F-22, alternativt konstruera ekvivalent flygplan eller bättre?

Retoriska frågor är alltid kul.

Varför sitter vi här med ett osäljbart JAS om vi kan konstruera bättre plan än F-22?!
Citera
2007-03-13, 04:27
Medlem
Segelflygarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball

Varför sitter vi här med ett osäljbart JAS om vi kan konstruera bättre plan än F-22?!
For att vi behover en sadan har diplomat for att salja flygplanet (oavsett om det ar en 39 Gripen eller 22 Raptor)
[img]http://www.nn.northropgrumman.com/bush/images/desktops/90tons_800_600.jpg[/img]
Och eftersom Sverige inte har en sa skulle F22 alternativet endast bli dyrare.
Citera
2007-03-13, 08:16
Medlem
Det är väl ingen som egentligen ifrågasätter Usa:s överlägsenhet vad det gäller hårdvara. Med tanke på hur mycket pengar som pumpas in i dessa projekt.Saken är väl mer så att med dom medel som Svenska staten är villiga att betala så får man där efter. Sedan är ju kunskapsbasen i svenska företag väldigt hög om inte lika, men utan kapital så får man oftast det näst bästa
Citera
2007-03-13, 08:51
Medlem
Citat:

F-22 känns ganska osäljbart det med... förutom det faktum att Gripen faktiskt sålts och säljs.

Teknologin finns men inte försvarsanslagen.
Citera
2007-03-13, 08:58
Medlem
Citat:

Absolut inte!

Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Sedan är ju kunskapsbasen i svenska företag väldigt hög om inte lika, men utan kapital så får man oftast det näst bästa

Tyvärr är motor och flera andra viktiga komponenter (i synnerhet bland vapensystemen) i grunden amerikanska på Gripen. Precis som Israel är Sverige väldigt bra på att anpassa och modifiera utrustning efter egna behov, och precis som i Israel finns varken kunskapsbas eller ekonomi för att bygga eget från grunden.

Citat:
F-22 känns ganska osäljbart det med... förutom det faktum att Gripen faktiskt sålts och säljs.

F-22A är knappast "osäljbart". USA:s flygvapen vill ha betydligt fler F-22A och mindre F-35, men det är politikerna (kongressen) som sitter på pengarna och bestämmer. Även Australien, Israel och Japan har signalerat ett intresse för att köpa F-22A men kommer förmodligen inte få köpa (än). Det enda land som antagligen skulle få köpa F-22A är Storbritannien, men de har inte råd.
Citera
2007-03-13, 12:15
Medlem
Oddballs avatar
Citat:

Teknologin finns men inte försvarsanslagen.

Det har sålts i två dussin exemplar till Sydafrika, that's it. Hur många länder är det som haft med Gripen som ett alternativ men ratat det vet jag inte exakt men det är många...

Det är iofs fint med "patriotiska" inlägg där man glatt slår sig för bröstet och påstår att Sverige är bäst på allt inom militär mtrl men de är ju också rätt verklighetsfrämmande...
Citera
2007-03-13, 12:31
Medlem
Citat:
Det har sålts i två dussin exemplar till Sydafrika, that's it. Hur många länder är det som haft med Gripen som ett alternativ men ratat det vet jag inte exakt men det är många...

Det är iofs fint med "patriotiska" inlägg där man glatt slår sig för bröstet och påstår att Sverige är bäst på allt inom militär mtrl men de är ju också rätt verklighetsfrämmande...

Sverige är inte alls bäst på "allt inom militär mtrl" men området, flyg, robotar och signalspaning var och är man rätt bra på, ja. Man skall betänka Sveriges roll under kalla kriget (inte fan var det USA som lyssnade på ryssarna...) och vår roll som officiellt "neutral stat" med mycket god position rent allmänt inom ingenjörskonst rent historiskt.

Det har inte så mycket med patriotism att göra, den debattekniken kanske går hem bland tjugoåringar...
Citera
2007-03-13, 12:32
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Är du seriös nu eller .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in