Citat:
Vilka robotar var det då, som var bättre än de Amerikanska, men dyrare som nu tydligen Tyskarna köpte.....
Ursprungligen postat av 11204
Vid varje givet tillfälle sedan 1955 ungefär så har Sverige legat före när det gäller robotar, radar och radioteknologi. Om du tänker dig dessa utvecklingslinjer på en tidslinje, där den svenska linjen ligger parallellt med omvärlden så kommer avståndet att vara ganska konstant så länge offentligheten tillåter att man följer den. 1980 stod det samma saker i "Flygrevyn" och annat... "Den helt överlägsna F-16" och annat som i efterhand givetvis var reklamspäckat svammel.
Det var inte USA som köpte robotar, det var väl Tyskland då. Spelar det stor roll?
Angående AN/APG-77 så är den ju i produktion, men vad får dig att tro att detta inte provats och utvecklas i Sverige? En radar som utformas på detta sätt kan ju ha radarn på vingarna, buken eller i stjärten rentav. The sky is the limit.
Krokodil: Det var mitt svar, jag väntar på ditt svar angående robotteknologi.
Det var inte USA som köpte robotar, det var väl Tyskland då. Spelar det stor roll?
Angående AN/APG-77 så är den ju i produktion, men vad får dig att tro att detta inte provats och utvecklas i Sverige? En radar som utformas på detta sätt kan ju ha radarn på vingarna, buken eller i stjärten rentav. The sky is the limit.
Krokodil: Det var mitt svar, jag väntar på ditt svar angående robotteknologi.
Hur kan du veta att Sverige leder - det är stor skillnad på att vara världsledande som flera kan vara samtidigt, mot att ensam vara i täten.
SAAB och övriga Svenska företag har utvecklat en rad olika robotar som visats sig vara mycket bra, men Sverige har även köpt många robotsystem utomlands ( främst från USA ) av bla kostnadsskäl.
Det är stor skillnad att starta ett robotprojekt som endast blir en prototyp, till ett fullskaligt projekt med flera versioner/uppdateringar mm.
.
.
.
.