2012-05-16, 21:57
Medlem
DoDaDas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Och hur skulle det gå till ,eftersom båda länkarna är helt inkompatibla med varandra ?

Jag vet faktiskt inte.. Nu när man tänker på det så känns det rätt ologiskt Men fått för mig att någon sagt det någon gång :/

Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Visst är en bidragande faktor till förseningen av hjälmsiktet att den nya hjälmen blir så mycket tyngre att detta påverkar piloterna fysiskt? Arbetsmiljömässigt finns det ju vissa hinder att lägga på 300-500gr på en hjälm i 8-9g.

Jag har förstått det som på de jag pratat med att tekniken är inte det som stoppar utan de rent biodynamiska problemen.

Nja, är snarare en fråga om pengar.. Stolarna har moddats för att kunna klara dessa extra vikter, och jag vet inte hur det ser ut för piloterna, men tror helt enkelt att det bara rör sig om en kostnadsfråga. Med tanke på att andra nationer använder sig av samma teknik så varför ska då svenska piloter inte klara av detta?
Citera
2012-05-16, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Visst är en bidragande faktor till förseningen av hjälmsiktet att den nya hjälmen blir så mycket tyngre att detta påverkar piloterna fysiskt? Arbetsmiljömässigt finns det ju vissa hinder att lägga på 300-500gr på en hjälm i 8-9g.

Jag har förstått det som på de jag pratat med att tekniken är inte det som stoppar utan de rent biodynamiska problemen.

Nja , nu var det väl mer så att den hjälm man gick på från Svenskt håll från början
hade man mer att önska av , (dvs höll inte kraven) och i slut ändan så föll valet
på samma hjälm som Sydafrika valt samt medutvecklat.

Och på så sätt vart det hela fördröjt och framflyttat.
Citera
2012-05-16, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoDaDa
Stolarna har moddats för att kunna klara dessa extra vikter

Vad är det för modd som skett på stolarna ?
Citera
2012-05-16, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0llkalle
Lite svårt att tro att det verkligen stämmer, dock.

Att de inte får plats med en extra motor är ju en sak, men några små burkar data till borde ju gå att finna plats åt.

Du är medveten om att militär avionik och civil dito har
helt olika arbetskrav och prestandakrav, vilket oftast leder till
att storleken inte alltid blir liten och smidig.
Samtidigt som utrymmen är en bristvara.
Citera
2012-05-16, 23:11
Medlem
DoDaDas avatar
Citat:
Vad är det för modd som skett på stolarna ?

En bult som blivit utbytt till en starkare. Ska klara 10 kg till eller något sådant. Vet inte riktigt vilken bult det var men antar att det har å göra med att det blir som föraren väger extra och denna bult ska då kunna klara av dessa ökade vikter vid höga G.
Citera
2012-05-16, 23:39
Medlem
Citat:
En bult som blivit utbytt till en starkare. Ska klara 10 kg till eller något sådant. Vet inte riktigt vilken bult det var men antar att det har å göra med att det blir som föraren väger extra och denna bult ska då kunna klara av dessa ökade vikter vid höga G.

Nu blir jag nyfiken, på vilket sätt skulle ("citat: en bult") förändra eller rättare
sagt förbättra för en viktökning av ca:500 gr pga av hjälmbyte ?

Med tanke på att stolen håller ihop för en nödutskjutning genom huv utan att
på något sätt ge, vika ovasett om ff väger över normal vikt ?
Citera
2012-05-16, 23:40
Medlem
Svenska Gripenplan med NATO-länk L-16 och Have Quick II har kvar Svensk jaktlänk (med gemensam lägesbild/sensordelning).

Punkt slut.

Det vi inte behåller är taktiska radiosystemet (TARAS) för stridsledning men det ersätts av L16 av politiska och praktiska skäl.

I Gripen VU utvecklas den svenska jaktlänken ännu mer så att fler Gripenflygplan kan samverka tillsammans och med högre datahastigheter samt över SATCOM.
Citera
2012-05-16, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knightone
Svenska Gripenplan med NATO-länk L-16 och Have Quick II har kvar Svensk jaktlänk (med gemensam lägesbild/sensordelning).

Punkt slut.

Det vi inte behåller är taktiska radiosystemet (TARAS) för stridsledning men det ersätts av L16 av politiska och praktiska skäl.

I Gripen VU utvecklas den svenska jaktlänken ännu mer så att fler Gripenflygplan kan samverka tillsammans och med högre datahastigheter samt över SATCOM.

Krypterade radio och datalänkar för stridsledningscentraler och flygplan dvs TARAS/Radio 90
fick stryka på foten iom L-16 inträde i Gripen .
Citera
2012-05-17, 00:04
Medlem
Surfade fram lite info om hur det ser ut/ska se ut för de som vill ha mer än flashback-åsikter:

Fd FVI Silwer pratar om det mellan 06:40-07:12 http://youtu.be/LtqlrYC2Kig?t=6m41s

Och FMV redovisade här på s.6-7 http://217.114.80.93/upload/ARKIV/2.%20Verksamhet/Konferenser/Sensorsymposium%202010/07_Bj%C3%B6rn_Koberstein_Infofl%C3%B6de_JAS39_utg_ 2_pdf_a.pdf
Citera
2012-05-17, 00:25
Medlem
DoDaDas avatar
Citat:
Nu blir jag nyfiken, på vilket sätt skulle ("citat: en bult") förändra eller rättare
sagt förbättra för en viktökning av ca:500 gr pga av hjälmbyte ?

Med tanke på att stolen håller ihop för en nödutskjutning genom huv utan att
på något sätt ge, vika ovasett om ff väger över normal vikt ?

Jag såg bara denna bult som den var, vet inte vart den ska sitta i stolen eller vad för funktion den ska ha egentligen.. Men den är ca 10-15 cm lång, tjocklek kanske 12 mm och ska klara en vikt på något ton. Gör ju att piloten+utrustning kan väga tio kg mer. Jag kan tyvärr inte ge så mycket mer fakta för jag vet helt enkelt inte. Jobbar knappt alls med stolarna. Men min egna gissning är att det håller ihop någonting i stolen haha, vem kan inte gissa det.. xD

Luckas vi hitta några bilder så kan jag peka ut, men mer än så kan jag inte hjälpa tyvärr :/

EDIT: Försökte hitta lite bilder men är väldigt svårt. Av det jag kan hitta så är det ruskigt svårt att veta var denna ska sitta. Men endast av att döma från utseende så skulle det EVENTUELLT (mycket osäkert) kunna vara den som jag har markerat här: http://image.bayimg.com/baoanaadk.jpg

Men som sagt! Jag har säkert fel! Har bara tittat på bilder och letat efter något som ser ut som den bulten Vet inte vad den på markerade på bilden gör heller. Håller fast någonting gissar jag på
Senast redigerad av DoDaDa 2012-05-17 kl. 00:37.
Citera
2012-05-17, 00:51
Medlem
Citat:
Jag såg bara denna bult som den var, vet inte vart den ska sitta i stolen eller vad för funktion den ska ha egentligen.. Men den är ca 10-15 cm lång, tjocklek kanske 12 mm och ska klara en vikt på något ton. Gör ju att piloten+utrustning kan väga tio kg mer. Jag kan tyvärr inte ge så mycket mer fakta för jag vet helt enkelt inte. Jobbar knappt alls med stolarna. Men min egna gissning är att det håller ihop någonting i stolen haha, vem kan inte gissa det.. xD

Luckas vi hitta några bilder så kan jag peka ut, men mer än så kan jag inte hjälpa tyvärr :/

EDIT: Försökte hitta lite bilder men är väldigt svårt. Av det jag kan hitta så är det ruskigt svårt att veta var denna ska sitta. Men endast av att döma från utseende så skulle det EVENTUELLT (mycket osäkert) kunna vara den som jag har markerat här: http://image.bayimg.com/baoanaadk.jpg

Men som sagt! Jag har säkert fel! Har bara tittat på bilder och letat efter något som ser ut som den bulten Vet inte vad den på markerade på bilden gör heller. Håller fast någonting gissar jag på

Förmodar att du inte jobbar med stol, eftersom arbete med denna kräver speciell
utbildning sanktionerad av Martin Baker.
Citera
2012-05-17, 08:53
Medlem
B0llkalles avatar
Citat:
Och hur skulle det gå till, eftersom båda länkarna är helt inkompatibla med varandra ?

Det kan ju finnas en säkerhetsaspekt. Ganska uppenbart att det är riskablare ur den synvinkeln att ha båda lådorna inkopplade än att inte använda den svenska samtidigt som den amerikanska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in