2013-03-18, 08:58
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf

Sedan tillkommer det enkla faktumet att det är vapensystem, inte flygplan, som vinner krig. En gammal F16 med AMRAAMs och störmedel kommer att besegra en ny Gripen med vad nu Gripen har för AAMs (Sverige har max 100 AMRAAMs och i övrigt gamla Sparrows och infraröda jaktrobotar med klart sämre prestanda och räckvidd).

Gripen håller för närvarande på att utrustas med Meteor vilket är betydligt mer avancerad än Amraam.

Man flyger alltså mycket med Meteor nu eftersom förseriesproduktionen är under aktiv testning, dvs långtidstest.

Sparrow är avvecklad och finns inte kvar. I övrigt används IRIS-T vilket är betydligt bättre än de Sidewinder som F16 brukar ha. Dessutom är den ny. Om de gamla sidewinders finns kvar till Gripen vet jag dock inte.
Citera
2013-03-18, 09:27
Medlem
Varför tas AIM-7 Sparrow upp alls? Den har aldrig varit i bruk på Gripen-systemet. Det närmaste vi kommer är RB71 Skyflash på Viggen-systemet.
Överhuvudtaget kommer AIM-7 att vara i bruk i ett antal år framöver i de länder som använder den.
Citera
2013-03-18, 10:45
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Det blir fler än 18 för Irak (man planerar att köpa totalt 96).
Tvärtom vad du påstod så läggs produktionslinan inte ner i år, utan kommer att vara öppen i minst 4 år till.
Vi pratar om 36 st som redan ryms i produktionslinan i grafen. Produktionslinan kommer vara öppen i 3 år till om det inte blir förseningar eller nya ordrar (vilka som bäst är marginella)
Citat:
Däremot så ser det mörkt ut för SAAB då eventuell export till alplandet kommer att bli försenad, eller i bästa fall aldrig bli av.
Sverige kan inte beställa flygplan utan någon exportorder.
Så även SAAB måste göra något åt en alltför stor kostym.
Schweiz har redan godkänt Gripen men inte finansieringen. De har ca 2 år på sig att besluta sig för hur ordern ska finansieras.

När var det senast SAAB var försenade med sina leveranser? Var det 1993?

Kan du inte försöka spå om jordens undergång också?
Citera
2013-03-18, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
De enda siffror jag har redovisat är 260 miljarder i samhällsvärde för Gripen-projektet. Detta skall ställas i relation till skatteintäkter för licenstillverkning av dina hypotetiska amerikanska plan som levereras till Linköping i färdiga byggsatser för slutmontering. Om du anser att det tar 25 år att slutmontera 100 st plan visar du tydligt att du är från vettet.
+25 år, dvs från att de första flygplanen byggdes från mitten/slutet av 1980-talet, fram till att de sista serieflygplanen nyligen blev färdiga.
Totalt är det 204+26 nybyggda flygplan +14+12+60-80 ombyggda flygplan.

Med montering så ingår även de delsystem som tillverkats i Sverige, som tex stora delar av motorn + radarn mm.
Citera
2013-03-18, 17:27
Medlem
Citat:
Det blir fler än 18 för Irak (man planerar att köpa totalt 96).
Tvärtom vad du påstod så läggs produktionslinan inte ner i år, utan kommer att vara öppen i minst 4 år till.

Däremot så ser det mörkt ut för SAAB då eventuell export till alplandet kommer att bli försenad, eller i bästa fall aldrig bli av.
Sverige kan inte beställa flygplan utan någon exportorder.
Så även SAAB måste göra något åt en alltför stor kostym.

Vad menar du med att SAAB inte kan beställa flygplan utan en exportorder?? Dom har rätt att avstå från att beställa om en exportorder inte kommer däremot kommer Sverige med största sannolikhet att beställa även om ingen exportorder dyker upp eftersom dom redan beställt en utveckling av 39-E (2 provflygplan).
Senast redigerad av Krumma 2013-03-18 kl. 17:31.
Citera
2013-03-18, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Vi pratar om 36 st som redan ryms i produktionslinan i grafen. Produktionslinan kommer vara öppen i 3 år till om det inte blir förseningar eller nya ordrar (vilka som bäst är marginella)
Man har 2012 ut varit upptagna med andra F-16 ordrar än för Iraks räkning, nu är det bla det sistnämnda landets 18+18 som ska byggas, mycket troligt att det blir 2-3 ggr fler till samma kund.
Även mycket troligt att man får nya ordrar från andra kunder.
2016 ut är det som gäller, och då har man även utrymme för att klämma in fler ordrar.

Du påstod felaktigt att produktionen var avslutad.

Citat:
Schweiz har redan godkänt Gripen men inte finansieringen. De har ca 2 år på sig att besluta sig för hur ordern ska finansieras.
Och utan finansiering så blir det inga flygplan, eller hur.
Affären är långt ifrån klar.
Under tiden så kan inte Svenska Flygvapnet beställa några flygplan.

Citat:
När var det senast SAAB var försenade med sina leveranser? Var det 1993?
Det var inte det jag syftade på. utan det faktum att det ser mycket tunt ut i orderboken för SAAB.
Det finns mycket få flygplan kvar att producera, om man ser till dagens orderläge.
Citat:
Kan du inte försöka spå om jordens undergång också?
Det överlåter jag åt dig, det är ju ändå du som är Doktor.
Citera
2013-03-18, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krumma
Vad menar du med att SAAB inte kan beställa flygplan utan en exportorder?? Dom har rätt att avstå från att beställa om en exportorder inte kommer däremot kommer Sverige med största sannolikhet att beställa även om ingen exportorder dyker upp eftersom dom redan beställt en utveckling av 39-E (2 provflygplan).
Då en exportorder är ett krav från Regeringen.
Citera
2013-03-18, 17:36
Medlem
Citat:
+25 år, dvs från att de första flygplanen byggdes från mitten/slutet av 1980-talet, fram till att de sista serieflygplanen nyligen blev färdiga.

Är du alldeles från vettet människa. Du talar om att köpa helt färdiga flygplan från USA och inte fan tar det väl 25+ år att slutmontera dessa?
Citera
2013-03-18, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Är du alldeles från vettet människa. Du talar om att köpa helt färdiga flygplan från USA och inte fan tar det väl 25+ år att slutmontera dessa?
Jag talar om Gripen, och det har jag gjort från början. Jag svarade på ditt idiotiska påstående om att tillverkningen av Gripen under +25 år enbart dragit in 75 miljoner i skatt från arbetarnas löner.

Om vi hade köpt licenstillverkning av tex F-16 eller F-18 och då köpt minst samma mängd, dvs lägst 204 så beror det ju på produktionstakt, runt 15 år om man ser till den produktionstakt som SAAB byggt sina senaste stridsflygplan. Inte heller uteslutet att SAAB kunnat få tillverka samma flygplanstyp för andra kunder i Europa.

Det finns flera länder som har en flygplanstillverkning av licenstillverkade flygplan.
Senast redigerad av Brunkeberg 2013-03-18 kl. 17:45.
Citera
2013-03-18, 18:01
Medlem
Citat:
Då en exportorder är ett krav från Regeringen.

"Sverige vill ha en partner i köpet av Gripen för att kunna dela på kostnaderna. Men om Schweiz drar sig ur kan även Sverige göra det, enligt Karin Enström.

– Vi har skapat oss handlingsutrymme. Skulle Schweiz inte fullfölja sin del kan vi besluta om vi vill gå vidare eller inte. Vi har möjlighet att avbeställa, säger Enström."

Tolkar du detta uttalande som att det är ett absolut krav att någon annan beställer Gripen-E eller att det finns utrymme för beställning oavsett?
Citera
2013-03-18, 18:16
Medlem
Citat:
Jag talar om Gripen, och det har jag gjort från början. Jag svarade på ditt idiotiska påstående om att tillverkningen av Gripen under +25 år enbart dragit in 75 miljoner i skatt från arbetarnas löner.

Om vi hade köpt licenstillverkning av tex F-16 eller F-18 och då köpt minst samma mängd, dvs lägst 204 så beror det ju på produktionstakt, runt 15 år om man ser till den produktionstakt som SAAB byggt sina senaste stridsflygplan. Inte heller uteslutet att SAAB kunnat få tillverka samma flygplanstyp för andra kunder i Europa.

Det finns flera länder som har en flygplanstillverkning av licenstillverkade flygplan.

Jag har aldrig skrivit att slutmonteringen av Gripen dragit in 75 miljoner i skatt från arbetarnas löner. Jag har skrivit att Gripenprojektets 260 miljarder i samhällsvärde överhuvudtaget inte kan jämföras med de skatter som betalas in vid en eventuellt utlicensierad slutmontering av ett amerikanskt plan i Sverige. Nu vet jag i alla fall en sak och det är att du totalt saknar läsförståelse. Läsförståelse är ganska bra om man debatterar på internet.
Citera
2013-03-18, 18:18
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Man har 2012 ut varit upptagna med andra F-16 ordrar än för Iraks räkning, nu är det bla det sistnämnda landets 18+18 som ska byggas, mycket troligt att det blir 2-3 ggr fler till samma kund.
Även mycket troligt att man får nya ordrar från andra kunder.
2016 ut är det som gäller, och då har man även utrymme för att klämma in fler ordrar.

Du påstod felaktigt att produktionen var avslutad.
Jag påstod att produktionslinan är dödad, något den är. Man avslutar det som finns inne sen är avskedas resten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in