2012-03-17, 11:41
Medlem
Fris avatar
Vadå "ligga bakom"? Om man sitter i en miljard-JAS, har man då inte tydlig information om allt som finns inom åtskilliga mil runt om sig i luftrummet? Hur kan det vara tanken att eskorterande jaktflyg inte känner till att planet de eskorterar skjuts ned? Då är ju hela flygvapensystemet obrukbart. Flyger de bara för eget nöjes skull utan att kunna göra någon nytta eller ens bidra med någon information om vad som händer?
Citera
2012-03-17, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Vadå "ligga bakom"? Om man sitter i en miljard-JAS, har man då inte tydlig information om allt som finns inom åtskilliga mil runt om sig i luftrummet? Hur kan det vara tanken att eskorterande jaktflyg inte känner till att planet de eskorterar skjuts ned? Då är ju hela flygvapensystemet obrukbart. Flyger de bara för eget nöjes skull utan att kunna göra någon nytta eller ens bidra med någon information om vad som händer?

De norska stridsflygplanen kom inte ens upp i luften varpå övningen inte kunde genomföras som planerat, läser jag i GP. Bättre ett "miljard-JAS" i luften än ett "miljard F16" på backen...
Citera
2012-03-17, 12:44
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Vi hade 10 st Gripen i luften när haveriet inträffade. Om man inte har jaktlänk/länk 16 i transportplanet som kan skicka ut flygplanets position så blir det svårt för ett jaktplan att veta exakt var den eskorterade C130 befinner sig (om man inte kan se det visuellt eller belysa det med radar). Inom roten så vet Gripenplanen exakt var de har varandra.

Ligger du bakom flygplanet du ska eskortera så gör ju jakteskorten ingen nytta då eventuell fi med största sannolikhet kommer finnas framför eller i sida från truppen. Att offra flygplan för att bara avslöja positionen snabbare (radabelysning) och lägga resurser där det är minst troligt att fi befinner sig är ganska dumt.

Sen får du även tänka på att de flög väldigt lågt. Varför en Hercules flyger på 2200 meters höjd över ett bergmassiv som är 2100 meter högt kan man ju fråga sig. Skulle du utan radar igång och utan sikt dundra på i 6-700 km/h med de marginalerna när du inte kan se eventuella hinder? Har man t.ex lite turbulens så kan man fort tappa en del höjd, och mätinstrumenten kan visa fel pga tryckskillnader. (Har man t.ex kraftiga vindbyar i Tarfaladalen så ändras trycket över Keb och det blir turulent, piloterna kan då ha trott att de var ett par hundra meter högre upp än de var)

EDIT: Jaktlänk i C130 hade inte heller hjälpt mer än att eskorten hade vetat när och var Herkulesplanet hade upphört att sända. Och de hade ändå varit beroende av att Herculesplanet hade angett korrekt information. Något som inte verkade vara fallet denna gång.
Senast redigerad av Dr.Spin 2012-03-17 kl. 12:47.
Citera
2012-03-17, 15:02
Medlem
Fris avatar
Okej, kort sagt så håller man gärna "radar-tystnad" för att inte visa sig för fienden. Låter ju logiskt.

Angående varför olyckan inträffade, så låter det för mig (som helt utomstående okunnig) som en utmärkt idé att av självbevarelsedrift att flyga lågt i bergig terräng i snöstorm. Särskilt när ens jakteskort har ställts in. Det lär ju försvåra för fienden. Man ska ju öva under krigsliknande förhållanden och det är inte riskfritt. Det är värt att öka sannolikheten att störta till 10%, om det minskar sannolikheten att skjutas ned med mer än 10%.
Citera
2012-03-17, 16:00
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Okej, kort sagt så håller man gärna "radar-tystnad" för att inte visa sig för fienden. Låter ju logiskt.

Angående varför olyckan inträffade, så låter det för mig (som helt utomstående okunnig) som en utmärkt idé att av självbevarelsedrift att flyga lågt i bergig terräng i snöstorm. Särskilt när ens jakteskort har ställts in. Det lär ju försvåra för fienden. Man ska ju öva under krigsliknande förhållanden och det är inte riskfritt. Det är värt att öka sannolikheten att störta till 10%, om det minskar sannolikheten att skjutas ned med mer än 10%.

Inget övningscenario är viktigare än att garantera säkerheten. Det är något det absolut under inga omständigheter riskeras med. Militärflyget ligger väldigt ofta på gränserna av självklara skäl, men att lågflyga under dessa omständigheter i den terrängen låter till och med för dig som utomstående väldigt dumt.
Citera
2012-03-17, 19:13
Medlem
Fris avatar
Jag kan inte hålla med om att målet med en övning kan vara att sätta sig själv i säkerhet. Vill man inte riskera sitt liv på jobbet, så ska man inte bli soldat. Och realistiska övningar är nog ett bra sätt att öka människors överlevnadschanser i krig. Man övar ju inte för övningens skull, man över inför krig. Ett scenario där man utgår från att de flesta dödas.
Citera
2012-03-17, 19:33
Medlem
Jag har läst en del av ordergivningen inför Cold response 2012, och jag kan försäkra att säkerheten var prio 1, under inga omständigheter får man äventyra säkerheten. Det var så allvarligt att militärpolis på plats gör kontroller av förare och strikta särskilda order var utgivna. Finns inte en chans att piloterna var beordrade att flyga aggresivt och lågt på ett sättsom äventyrade säkerheten. Givetvis kan de ha brutit mot direkta order, men det gör bara piloter i filmer utan löneavdrag.
Citera
2012-03-17, 20:07
Medlem
Snooze91s avatar
Regelverket för vad man får och- inte får göra har arbetats fram under ca. 100 års tid nu. Regelverket anses vara så omfattande att det nästintill blir en säkerhetsfråga det med (anser en del piloter) bl.a ifrån den svenska C-130 flottan - som diskuterandes på FV bloggen.

Att regelverket är så omfattande som det är idag förstår man när man besöker Flygvapnets minneshall. Att öva så pass aggressivt så man hamnar på "andra sidan stängslet" är inget som höjer någon operativ effekt under krig. Man övar som man krigar - och inte ens om Ryssland skulle marschera in i Sverige har jag väldigt svårt att se någon flyga in bland Kebenekaises bergsmassiv under rådande väderförhållande.
Citera
2012-03-17, 21:42
Moderator
Eerieyes avatar
Vi kanske aldrig får veta varför planet flög så lågt som det gjorde. Att i dåligt väder flyga på en höjd som är lägre än vad den högsta bergstoppen i området har - jag tror aldrig att vi kommer att få en förklaring till det.

Men jag tänker på den stora spårvagnsolyckan i Göteborg för 20 år sedan. Då stod en strömlös spårvagn i en lutning medan en arbetsledare gick runt vagnen och satte alla bromsar ur funktion med ett verktyg. Varför gör man så?

Ibland gör folk misstag som ingen, vare sig allmänhet eller säkerhetsansvarig, i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig...
Citera
2012-03-17, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Vi kanske aldrig får veta varför planet flög så lågt som det gjorde. Att i dåligt väder flyga på en höjd som är lägre än vad den högsta bergstoppen i området har - jag tror aldrig att vi kommer att få en förklaring till det.
Det är mycket sannorlikt att vi får reda på det, eftersom Haverikommissionens rapport sannorlikt blir offentlig. Redan nu verkar mycket tyda på att att det handlar om fel på höjdmätaren.
Citera
2012-03-19, 19:00
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Men jag tänker på den stora spårvagnsolyckan i Göteborg för 20 år sedan. Då stod en strömlös spårvagn i en lutning medan en arbetsledare gick runt vagnen och satte alla bromsar ur funktion med ett verktyg. Varför gör man så?

Ibland gör folk misstag som ingen, vare sig allmänhet eller säkerhetsansvarig, i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig...

Anledningen till misstaget i Göteborg var att bromsarna normalt kunde återställas från förarplatsen genom att man helt enkelt bromsar. Men för att det skall fungera krävs elström från kontaktledningen. Arbetsledaren hade inte tänkt på att avtagaren inte var i uppfälld läge (den hålls uppe med tryckluft och pumpas upp för hand om inte kompressorn är igång).

Det var alltså flera olika moment och när man tänker så tänker man kanske bara ett moment framåt, men inte vilka moment som skall göras därefter och vilka förberedelser man då måste göra. Likadant är det när man flyger. Gör man en felaktigt moment så är det svårt att reparera det i tid efteråt..
Citera
2012-03-23, 23:40
Medlem
Zunars avatar
Tänkte ta och tipsa om dokumentären "Vägen mot Gripen" som sändes i Bo G Erikssons regi 1989.

http://www.youtube.com/watch?v=Lde-TN__j88
http://www.youtube.com/watch?v=2E5uMCJAvrQ
http://www.youtube.com/watch?v=M8BJt1DWB-U

Det är inte jag som lagt upp detta så stort tack till den som har gjort det.

Dokumentären leds av den utomordentligt duktige Peter Billing. Tillsammans med Christer Åström var han en de professionella reportrar som huserade på SVT under 80-talet och bjöd tittarna på långa reportage om svensk försvarsteknologi. Ni är saknade mina herrar och jag bugar mig!
Senast redigerad av Zunar 2012-03-23 kl. 23:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in