2011-03-17, 22:12
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qvintusgul
Jag uttryckte mig antagligen lite otydligt, det RIKTIGA multiroleplanet jag pratar om är givetvis Gripen NG.
USA:s policy att inte sälja F-22 tyder på att F-35 är instegsmodellen inte toppmodellen eller hur?
Jo, jag förstod det, men F-35 ( eller F-22) är inte mindre Multirole än tex Gripen NG.

F-35 har en del saker som F-22 saknar, och har i en del fall modernare system jämfört med F-22. Båda flygplanen kan klassas som 'toppmodeller' då det saluförs billigare flygplan som Superhornet, F-15 samt F-16.
Citera
2011-03-17, 22:14
Medlem
gurexs avatar
Du svarade på mina frågor:
1. Tror du allvarligt att bräsleförbrukningen är identisk på stridsuppdrag som vid förflyttning?
2. Tror du att LM räknar med någon tid vid stridsplatsen? (alltså att planet drar mindre bränsle när det har vapen osv ombord)

(1)
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Vi vet inte hur de räknar, kan även vara så att man avser radie på räckvidden.
Varför i hela världen skulle de göra det? Du har ju själv definerat det som att räckvidden är från plats A till plats B.

(2)
Citat:
Gällande Stridsradien så anger man även "mer än" framför.
Det var inte ett godtagbart svar enligt mig.

Citat:
Kan även vara så att maxhastigheten på flygplanet blir högre än angivet, så var det på F-22.
Relevans? Men i vilket fall så, ja kanske, men f-35 verkar inte kunna supercruisa vilket Gripen NG kan och Gripen NG kanske också blir snabbare än vad de angiver..
Senast redigerad av gurex 2011-03-17 kl. 22:18.
Citera
2011-03-17, 22:14
Medlem
wellerockss avatar
Citat:
F-35 är inte en budgetversion av F-22, på en del områden kommer även F-35 att bli bättre.

Skulle nog vilja påstå att F-35 är minst lika mycket Multirole som F-22, om inte ännu mer ( framför allt längre fram i tiden).

Vad är det du pratar om egentligen? F-22 är inget multi-roll plan. Den har och kommer fortsätta ha, enligt USAF och LhM, långt bättre jakt-förmåga än F-35. Att du försöker bevisa motsatsen går emot LhM, USAF, JSDAF, IAF, RAAF, RAF och ROKAF. Så snälla... Snälla, rara, lilla du... Ta och tänk igenom vad det är du faktiskt skriver.
Citera
2011-03-17, 22:22
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerocks
Och vad grundar du den teorin på? Utöver dina personliga drömmar? Nej, det är verkligen inte höst sannolikt att F-35 låser på Gripen först. Betänk att Gripen har en mycket avancerad AESA som främst fokuserar på luftstrid och den använder stealth-teknik i samband med ett avancerat electronic-warfare system. Då är det snarare troligt att de kommer i en WVR dogfight. Hur går det med F-35'ans avsaknad av avancerad manöverduglighet?
System som då även finns på F-35, och APG-81 är även den fokuserad på bla luftstrid, då den är en vidareutveckling av radarn på F-22.

Citat:
Och nej, de europeiska planen har blivit mer nyligen uppdaterade än Super Hornet. De använder säkerligen mer avancerade uppdateringar inom stealth-området.
Jag syftade på de nya uppdateringarna som lanserats till Superhornet, och där man bla minskat RCS ( är lägre än på Silent Eagle).

Citat:
Jag har aldrig påstått att F-35 saknar manöverförmåga. Däremot har den inte önskvärd manöverförmåga. Därav försämras jakt-förmågan. Det är fler plan än F-35 som har IRST. Enligt dina tankebanor så kan en F-35 enkelt ta sig an en F-22:a eftersom du påstår att den har mer avancerad radar, manöverduglighet inte spelar någon roll i jakt-rollen och eftersom den är modernare. Hur kommer det sig då att USA förlitar dess luftherravälde på F-22 och är planerat att göra det så i framtiden likaså? Du saknar just nu argument till varför man sparar in på manöverdugligheten.
USA kommer även använda F-35 för att skydda sitt luftherravälde, då antalet F-22 kommer att vara för lågt för det behovet.

Citat:
Lockheed Martin har själva sagt att F-16 kommer ha likvärd flygförmåga som F-16.
F-16 mot F-16, låter troligt .

Citat:
Nej, F-22 valdes inte för att dess RCS var mindre. De hade båda likvärda RCS. YF-22 valdes för att det ansågs som ett billigare system med bättre industriella avtal. YF-23 var likvärd om än bättre på de flesta punkter, men YF-22 ansågs som billigare men med likvärda egenskaper.
Nej, YF-22 hade lägre RCS, vilket ansågs vara viktigare än högre manöverbarhet på YF-23
Citera
2011-03-17, 22:26
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Man kan nog utgå från att den senaste AESA-radarn från en tillverkare med stor erfarenhet inom området, och där radarn är en vidareutveckling av den mycket avancerade APG-77 på F-22 - Är en av de vassaste som sitter i ett stridsflygplan, eller hur?
Jag tror också det vilket jag skrivit varje gång. Men det är jobbigt att läsa vad enstaka personer säger när ingen hänvisar till en källa. Jag ber dig därför att länka till olika källor när du påstår saker.

Citat:
Enligt material från tillverkarna av de aktuella flygplanen, så har inte Gripen NG längre stridsradie utan extratankar ( vilket är det vi diskuterar).

Jag trodde du och Mikael666 diskuterade vilket plan som hade längst räckvidd. Alltså inget om stridsradie eller ferryrange specificerat, eller med/utan externa tankar.

Fråga 1: Kan det vara så att du försöker ändra det diskussionen handlade om för att du inte måste medge att du hade fel?

I så fall är det 1000ggr bättre att erkänna att du faktiskt hade fel, annars tappar du trovärdighet i allt annat du skriver också.

Fråga 2: Men medger du då att Gripen NG har längre Ferryrange med och utan externa tankar?
Fråga 3: Medger du att Gripen NG har längre stridsradie med externa tankar
Citera
2011-03-17, 22:29
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Vad är det du pratar om egentligen? F-22 är inget multi-roll plan.
Inte, berättar du det då för den enda användaren av flygplanet - USAF .
http://www.af.mil/information/factsheets/factsheet.asp?id=199

Citat:
Den har och kommer fortsätta ha, enligt USAF och LhM, långt bättre jakt-förmåga än F-35. Att du försöker bevisa motsatsen går emot LhM, USAF, JSDAF, IAF, RAAF, RAF och ROKAF. Så snälla... Snälla, rara, lilla du... Ta och tänk igenom vad det är du faktiskt skriver.
Jag skrev på en del områden, avsåg då inte jaktrollen.

På en del områden så har även F-35 modernare och mer avancerade system.
Citera
2011-03-17, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Coolhand
Precis som Hansol var till mig...

/ C
Precis som jag var till dig...

/ B
Citera
2011-03-17, 22:34
Medlem
Citat:
Jo, jag förstod det, men F-35 ( eller F-22) är inte mindre Multirole än tex Gripen NG.

F-35 har en del saker som F-22 saknar, och har i en del fall modernare system jämfört med F-22. Båda flygplanen kan klassas som 'toppmodeller' då det saluförs billigare flygplan som Superhornet, F-15 samt F-16.

Du slingrar dig , jag försöker fastslå det faktum att F-35 är sämre än F-22 i sån grad att USA inte vill att andra ska ha tillgång till F-22 och den teknik planet besitter. F-22 är inte till salu, det beror ju på att man vill ha exklusivitet på nämnda flygplan, länder skulle köa för att köpa det. Alltså F-35 är inte toppmodellen.
Citera
2011-03-17, 22:35
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Jag tror också det vilket jag skrivit varje gång. Men det är jobbigt att läsa vad enstaka personer säger när ingen hänvisar till en källa. Jag ber dig därför att länka till olika källor när du påstår saker.
Om du läser vad jag skrivit så blir det bättre....att vi kan utgå från att det är en av de vassaste radarsystemen på ett stridsflygplan - förstår du nu vad jag menar?

Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Jag trodde du och Mikael666 diskuterade vilket plan som hade längst räckvidd. Alltså inget om stridsradie eller ferryrange specificerat, eller med/utan externa tankar.

Fråga 1: Kan det vara så att du försöker ändra det diskussionen handlade om för att du inte måste medge att du hade fel?

I så fall är det 1000ggr bättre att erkänna att du faktiskt hade fel, annars tappar du trovärdighet i allt annat du skriver också.

Fråga 2: Men medger du då att Gripen NG har längre Ferryrange med och utan externa tankar?
Fråga 3: Medger du att Gripen NG har längre stridsradie med externa tankar
Vi diskuterade från början stridsradien, och där jag hävdade att Gripen NG hade längre stridsradie om den hade externa tankar.

Enligt tillverkarnas siffror så har Gripen 200 km längre räckvidd jämfört med F-35, om den förstnämnda då har 3400 liter externt bränsle.
LM anger ingen tid på "målet", men det är ganska normalt då man mäter stridsradie.
Citera
2011-03-17, 22:38
Medlem
Citat:
Som sagt kan man mena radien även med ferryrange, är även ganska normalt att man räknar på "stationstid" när man räknar på räckvidd för strid.

Så då håller du med om att i Lockmarts fall så innebär på station ~36 km och
i ~1-2 minuter ?
Citera
2011-03-17, 22:38
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qvintusgul
Du slingrar dig , jag försöker fastslå det faktum att F-35 är sämre än F-22 i sån grad att USA inte vill att andra ska ha tillgång till F-22 och den teknik planet besitter. F-22 är inte till salu, det beror ju på att man vill ha exklusivitet på nämnda flygplan, länder skulle köa för att köpa det. Alltså F-35 är inte toppmodellen.
Jag slingrar mig inte, man valde även att lägga ner produktionslinan för F-22 för att spara pengar.

USA brukar inte heller sälja alla sina stridsflygplan i "fullversion".

Jo, både F-22 och F-35 tillhör toppskiktet bland tillverkarnas olika flygplan man producerar.
Citera
2011-03-17, 22:40
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Så då håller du med om att i Lockmarts fall så innebär på station ~36 km och
i ~1-2 minuter ?
Det vet vi inte eftersom ingen uppgift om tid på målet nämns, troligtvis så avser man kunna stanna längre än 1-2 minuter, eller vad tror du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in