Citat:
Yes, det är det vanligaste.
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Oavsett vilken version jag säger så är det ett bättre förslag. Med tanke på dokumentets ålder och att det inte står vilken version det gäller är det gissningsvis A. Möjligen C, E är liksom inte ett alternativ.
Det är poppis att ange rakt framifrån då det är där flygplanen i regel har lägst RCS.
Det är poppis att ange rakt framifrån då det är där flygplanen i regel har lägst RCS.
Tänkte bara på att i dokumentet angav de radarmålytan för en korvett till 1000m2... Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara framifrån. Som exempel: Soobrazitelnyy är 105m lång, 13m bred och höjden är uppskattningsvis 25m + 5 för radartorn. Baserat på formen i skeppet ger det en totalyta (från sidan) som blir 105*5 + 20*105/2 + 5*5m = 1600m2. Framifrån är det högst 13*25=325m2... Och då är det en ganska stor korvetteklass.
Min poäng är därmed att jag inte vet men att de i sådant fall är väldigt inkonsekventa i hur de mäter RCS (dvs om RCS för gripen mäts framifrån medan skepp och andra mål är från sidan).
EDIT: Hela studien verkar vara någon form av idiotspekulationer på FOI.
Citat:
Ursprungligen postat av ilmarinen
Det behövs nog en skopa med källkritik innan man kan ta dom uppgifterna på allvar.
Rapporten som refereras är en förstudie till nätverksbaserad stridsledning där ett antal exempelscenarion beskrivs som en del i utvärderingen av nätverksmetoder. Den enda orsaken till att radarmålytor över huvud taget nämns i den här rapporten är för att radar kan upptäcka mål och rapportera dessa till stridsledningen.
Tre varianter ar radarmålytor dyker upp i rapporten: 0.1, 1 och 1000 m^2.
Icke-stealthflygplan ligger närmast 1 m^2 ooch JAS hamnar i den kategorin i de flesta scenarion utom ett, där de i nämner "variant" av JAS med 0.1 m^2. Men den enda orsaken till den ändringen är för att en radar i scenariot ska ha svårare att upptäcka den, därmed ändra kommunikationsscenariot.
Längst ner i rapporten, i en fotnot nämns en hemlig rapport som referens för flygplan och robotar som används i rapport, men jag gissar att den rapporten lika gärna kan vara ett styrdokument för vilka kommunikationsscenarion som kan vara bra att utvärdera (och varför).
I princip har man ryckt siffrorna ur sitt sammanhang, klippt och skurit för att det ska passa, och levererat 0.1m^2 som ett riktigt värde, helt utan substans.
Rapporten som refereras är en förstudie till nätverksbaserad stridsledning där ett antal exempelscenarion beskrivs som en del i utvärderingen av nätverksmetoder. Den enda orsaken till att radarmålytor över huvud taget nämns i den här rapporten är för att radar kan upptäcka mål och rapportera dessa till stridsledningen.
Tre varianter ar radarmålytor dyker upp i rapporten: 0.1, 1 och 1000 m^2.
Icke-stealthflygplan ligger närmast 1 m^2 ooch JAS hamnar i den kategorin i de flesta scenarion utom ett, där de i nämner "variant" av JAS med 0.1 m^2. Men den enda orsaken till den ändringen är för att en radar i scenariot ska ha svårare att upptäcka den, därmed ändra kommunikationsscenariot.
Längst ner i rapporten, i en fotnot nämns en hemlig rapport som referens för flygplan och robotar som används i rapport, men jag gissar att den rapporten lika gärna kan vara ett styrdokument för vilka kommunikationsscenarion som kan vara bra att utvärdera (och varför).
I princip har man ryckt siffrorna ur sitt sammanhang, klippt och skurit för att det ska passa, och levererat 0.1m^2 som ett riktigt värde, helt utan substans.
Senast redigerad av Dr.Spin 2011-04-01 kl. 11:57.
Senast redigerad av Dr.Spin 2011-04-01 kl. 11:57.

, 01/03