2011-04-02, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omregistrerad
Det enda politiska parti som haft en konsekvent och logisk inställning i frågan om "skydd av det libyska folket" är Sverigedemokraterna som önskat satsa pengarna på att hjälpa flyktingar på plats istället. Övriga partier har inte kunna motivera deltagandet på något rimligt sätt alls. Inte ens USA kan tydligen motivera insatsen längre.

Hur är det tänkt att den hjälpen skulle komma fram när man inte kommer i landet eftersom det är en krigszon?

Allt talade för att det skulle bli ett mindre folkmord om Ghaddafis trupper intagit Benghazi.
Citera
2011-04-02, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
Hur är det tänkt att den hjälpen skulle komma fram när man inte kommer i landet eftersom det är en krigszon?

Flyktingar flyr... till andra omkringliggande länder.

Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
Allt talade för att det skulle bli ett mindre folkmord om Ghaddafis trupper intagit Benghazi.

Ta en titt på bilderna på krigets banditer. Var tror du att de har fått sina bilar ifrån eller får bränsle och mat? Det säger sig självt att det sker mord, plundring och våldtäkter i stor skala var dessa beväpnade ligistgäng än drar fram. Det är även sådana här "obeväpnade demonstranter" som skulle ha dödats om Benghazi intagits.

Det Sverige blandar sig i nu är en typisk arabisk stamkonflikt. På väldigt svaga grunder dessutom med tanke på vad konsekvenserna kan bli.
Citera
2011-04-02, 12:52
Medlem
Citat:
Flyktingar flyr... till andra omkringliggande länder.

Den stora delen flyr inom landet och en mycket stor del av de civila kan inte fly alls.

Citat:
Ta en titt på bilderna på krigets banditer. Var tror du att de har fått sina bilar ifrån eller får bränsle och mat? Det säger sig självt att det sker mord, plundring och våldtäkter i stor skala var dessa beväpnade ligistgäng än drar fram. Det är även sådana här "obeväpnade demonstranter" som skulle ha dödats om Benghazi intagits.

Och Obama sa precis nu att om rebellerna anfaller civila så bombar vi er också.

Citat:
Det Sverige blandar sig i nu är en typisk arabisk stamkonflikt. På väldigt svaga grunder dessutom med tanke på vad konsekvenserna kan bli.

Vilka svaga grunder? Jag trodde SD alltid slog sig för bröster och följde FN-resolutioner och hjälp via FN-organ, tex UNHCR. Tydligen gäller inte det längre. Inkonsekvens heter det.
Citera
2011-04-03, 09:59
Medlem
Är just nu på besök i Linköping och har hört tre/fyra gripenplan åka förbi nu på bara ett par minuter. Kan vara testflyg från SAAB men jag har för mig att jag läste att resten av planen skulle åka idag ner mot Libyen idag (söndag)? Låter som om dom kommer med intervaller på 1-2 minuter.
Citera
2011-04-03, 10:05
Medlem
CheeseJays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fobp
Är just nu på besök i Linköping och har hört tre/fyra gripenplan åka förbi nu på bara ett par minuter. Kan vara testflyg från SAAB men jag har för mig att jag läste att resten av planen skulle åka idag ner mot Libyen idag (söndag)? Låter som om dom kommer med intervaller på 1-2 minuter.

Gripenplanen som ska till Libyen lyfte från Kallinge så jag har svårt att tro att det var dem du hörde.
Citera
2011-04-03, 11:00
Medlem
orvarens avatar
Hur lång tid tar det för dem att nå Libyen och måste de stanna och tanka på vägen ner,hur många gånger?

Jag begriper att de inte åker med full EBK då det tömmer tankarna ganska snabbt..
(Har för mig att Viggen tömde tankarna på dryga 6 minuter med full EBK..)
Citera
2011-04-07, 17:29
Medlem
Ru-olegs avatar
Inte för att detta har emd JAS att göra.

Men sjukt coolt om detta vore sant: http://oplatsen.files.wordpress.com/2011/04/migrswaf.jpg
Citera
2011-04-27, 18:17
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
India selects EF, Rafale for MMRCA shortlist

The Indian Ministry of Defense has issued letters, on Wednesday, to two of the six vendors competing in the estimated USD 10 billion Indian Air Force (IAF) tender for 126 Medium Multi Role Combat Aircraft (MMRCA), asking them to extend the validity of their commercial bids, which will expire on Thursday, tomorrow.

StratPost can confirm that the European Eurofighter Typhoon consortium and the French Dassault’s Rafale have been invited to do so, effectively making up the shortlist.

StratPost can also confirm that according to the IAF and the ministry, the other aircraft in the fray, the US Boeing’s F/A-18 Super Hornet, the US Lockheed Martin Corporation’s F-16, the Russian MiG-35 and the Swedish SAAB’s Gripen did not pass the technical evaluation conducted by the IAF.

It is noteworthy that this comes just a day before the commercial bids of all six vendors were to expire.
http://www.stratpost.com/india-selects-ef-rafale-for-mmrca-shortlist
Citera
2011-04-27, 18:57
Medlem
Ganska väntat att Gripen inte skulle gå vidare!
För litet, för liten vapenlast och för kort räckvidd resonerade man antagligen..
Gripen spelar ju i samma serie som Indiernas egna LCA flygplan, HAL Tejas.
Det flygplanet ska väl ha GE F-414 motor vad jag fattar..
Senast redigerad av Macke85 2011-04-27 kl. 18:59.
Citera
2011-04-27, 20:38
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
För litet, för liten vapenlast och för kort räckvidd resonerade man antagligen..
Nu var det ändå NG modellen som skulle säljas till Indien, inte C/D.
Citera
2011-04-27, 20:41
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:

Som sagt har dom ju Tejas på gång , och vill väl helst inte ha konkurrenter i den storleksklassen. Det gynnar deras egna exportplaner att bromsa Gripen.
Citera
2011-04-27, 21:07
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Knappast för många av medlemmarna på det här forumet .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in