2011-03-17, 21:50
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Jag skulle gissa att så är fallet. Men att bara slänga ur sig ett påstående som typ "f-35 har längre räckvidd än gripen" eller "f-35 har en av de vassaste radarna som finns" gör det bra om man underbygger med en källa (för mig iaf som vill lära mig).
Eftersom jag tvivlar på mycket du skriver (exempelvis att gripen NG har kortare räckvidd än f35) så får du bättre trovärdighet om du anger lite fakta som backar upp dina påståenden.
Man kan nog utgå från att den senaste AESA-radarn från en tillverkare med stor erfarenhet inom området, och där radarn är en vidareutveckling av den mycket avancerade APG-77 på F-22 - Är en av de vassaste som sitter i ett stridsflygplan, eller hur?

Enligt material från tillverkarna av de aktuella flygplanen, så har inte Gripen NG längre stridsradie utan extratankar ( vilket är det vi diskuterar).
Citera
2011-03-17, 21:51
Medlem
våga&vinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Här kommer en repris mitt inlägg 3388:

Som sagt, läsförmåga är nog knappast din starka sida, knappast heller enkel matematik (4+2+2).

4 st är däremot de interna vapenbalkarna på F-35.

Och du fortsätter att messa om interna vapenbalkarna men vad är flygkostnaden då med den kortare flygdistansen?
Citera
2011-03-17, 21:51
Medlem
Krokodil, bör Sverige enl dig köpa F-35 och i så fall varför?
Citera
2011-03-17, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av våga&vinn
Och du fortsätter att messa om interna vapenbalkarna men vad är flygkostnaden då med den kortare flygdistansen?

Var lite stor nu och erkänn att du hade fel.

/ C
Citera
2011-03-17, 21:54
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qvintusgul
men ska man bara ha ett varför köpa budgetmodellen av F-22 och betala dubbelt så mycket som för ett RIKTIGT multiroleplan?

F-35 är inte en budgetversion av F-22, på en del områden kommer även F-35 att bli bättre.

Skulle nog vilja påstå att F-35 är minst lika mycket Multirole som F-22, om inte ännu mer ( framför allt längre fram i tiden).
Citera
2011-03-17, 21:56
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av våga&vinn
Kan du läsa överhuvudtaget?
Citera
2011-03-17, 21:59
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinceres
Krokodil, bör Sverige enl dig köpa F-35 och i så fall varför?
Vi behöver inga nya stridsflygplan på många år, då våra Gripen C/D kan flyga i minst 20 år till.

Finns flygvapnet kvar då får vi titta efter lämplig ersättare.

Anser det dumt om det blir så att Flygvapnet blir enda kund till Gripen NG, och att vi köper flygplanet i en liten serie bara för att hålla liv i SAAB.
Citera
2011-03-17, 22:01
Medlem
Citat:
Man kan nog utgå från att den senaste AESA-radarn från en tillverkare med stor erfarenhet inom området, och där radarn är en vidareutveckling av den mycket avancerade APG-77 på F-22 - Är en av de vassaste som sitter i ett stridsflygplan, eller hur?

Enligt material från tillverkarna av de aktuella flygplanen, så har inte Gripen NG längre stridsradie utan extratankar ( vilket är det vi diskuterar).

Sen när ändrades det till att enbart handla om utan extratankar ?
Var det när du kom på att F-35 aldrig redovisar någon" på station" tid ,
utan bara dividerar ferry range med 2 ?
Citera
2011-03-17, 22:04
Medlem
Citat:
F-35 är inte en budgetversion av F-22, på en del områden kommer även F-35 att bli bättre.

Skulle nog vilja påstå att F-35 är minst lika mycket Multirole som F-22, om inte ännu mer ( framför allt längre fram i tiden).

Jag uttryckte mig antagligen lite otydligt, det RIKTIGA multiroleplanet jag pratar om är givetvis Gripen NG.
USA:s policy att inte sälja F-22 tyder på att F-35 är instegsmodellen inte toppmodellen eller hur?
Citera
2011-03-17, 22:07
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Sen när ändrades det till att enbart handla om utan extratankar ?
Var det när du kom på att F-35 aldrig redovisar någon" på station" tid ,
utan bara dividerar ferry range med 2 ?
Som sagt kan man mena radien även med ferryrange, är även ganska normalt att man räknar på "stationstid" när man räknar på räckvidd för strid.
Citera
2011-03-17, 22:07
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Vilket då är ett mycket korkat påstående, då F-35 är ettMultiroleflygplan ( och som då även klarar av mer än bara jakt och attack)
jag glömde att fetstila in det som ditt quote med det kanske du fattade?
Citat:
1300 km för Gripen NG är med externa tankar, utan så får Gripen NG kortare än 1100 som gäller för F-35A.

Och 30 minuter på station. Annars verkar det vara 1800km combat ratio som gäller med externa tankar.

Eftersom Gripen har längre räckvidd i ferry range både med och utan externa tankar (Gripen NG 4000km/2500km mot f-35s 2200km/2376km) samt längre stridsradie med externa tankar (Gripen NG 1800km mot f-35s (1093+8%)= 1180km.

Fråga: Blir det inte logiskt att planet som har längst räckvidd i andra moment även har det i det enda momentet som inte vi har fakta för?
Citera
2011-03-17, 22:09
Medlem
wellerockss avatar
Citat:
samma förändringar som tex på senaste versionen av Superhornet ( och som då förmodligen kommer ta en del kunder från F-35).

F-35 kommer därför högst sannolikt kunna låsa på Gripen NG före det omvända.

Och vad grundar du den teorin på? Utöver dina personliga drömmar? Nej, det är verkligen inte höst sannolikt att F-35 låser på Gripen först. Betänk att Gripen har en mycket avancerad AESA som främst fokuserar på luftstrid och den använder stealth-teknik i samband med ett avancerat electronic-warfare system. Då är det snarare troligt att de kommer i en WVR dogfight. Hur går det med F-35'ans avsaknad av avancerad manöverduglighet?

Och nej, de europeiska planen har blivit mer nyligen uppdaterade än Super Hornet. De använder säkerligen mer avancerade uppdateringar inom stealth-området.

Citat:
F-35 saknar inte manöverförmåga, men det är inte längre lika viktigt som när många av dagens flygplan konstruerades.

Även i exemplet med F-22 så valdes YF-22 som hade lägre RCS jämfört med YF-23 som istället hade bättre manöverförmåga och högre RCS.

Jag har aldrig påstått att F-35 saknar manöverförmåga. Däremot har den inte önskvärd manöverförmåga. Därav försämras jakt-förmågan. Det är fler plan än F-35 som har IRST. Enligt dina tankebanor så kan en F-35 enkelt ta sig an en F-22:a eftersom du påstår att den har mer avancerad radar, manöverduglighet inte spelar någon roll i jakt-rollen och eftersom den är modernare. Hur kommer det sig då att USA förlitar dess luftherravälde på F-22 och är planerat att göra det så i framtiden likaså? Du saknar just nu argument till varför man sparar in på manöverdugligheten.

Lockheed Martin har själva sagt att F-35 kommer ha likvärd flygförmåga som F-16.

Nej, F-22 valdes inte för att dess RCS var mindre. De hade båda likvärda RCS. YF-22 valdes för att det ansågs som ett billigare system med bättre industriella avtal. YF-23 var likvärd om än bättre på de flesta punkter, men YF-22 ansågs som billigare men med likvärda egenskaper.
Senast redigerad av wellerocks 2011-03-17 kl. 22:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in