2011-03-17, 20:08
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael666
En fördel med Gripen är att den har en relativt låg RCS från alla håll, något som lämpar sig väldigt väl vid jaktuppdrag.

Ett plan som F-35 så framifrån har en låg RCS men från alla andra vinklar mer ser ut som en övergödd säl är, jämfört med Gripen NG, mindre lämpad för jakt.
Gripen NG har inte lägre RCS jämfört med F-35.

Citat:
Annat som påverkar jaktkapacitet är manövrerbarhet, något som F-35 har betydligt sämre av.
Knappast i modern BVR-strid, där den som först upptäcker fienden kommer att segra.
Du kan fortfarande inte manövrera ifrån en modern jaktrobot.

Citat:
F-35, om projektet fullföljs, kommer att bli en utmärkt kärra för att släppa två bomber, förutsatt att ytbehandlingen inte förstörts av någon med smutsiga fingrar innan start.
F-35 kan internt ta 2 st 500-kilos attackvapen, som då inte behöver vara bomber. Men oavsett så kommer det vara vapen med hög träffsäkerhet och effekt på målet.
Man kan även ta moderna kryssningsrobotar externt och som kan avfyras på stort avstånd från målet.
Citera
2011-03-17, 20:20
Medlem
wellerockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Gripen NG har inte lägre RCS jämfört med F-35.

Nej, Gripen NG har troligtvis inte lägre RCS, men Gripen NG har fått relativt stora förändringar inom stealth. Ny radarabsorberande färg, anpassad och modifierad flygplanskropp, Electronic warfare-system och även stora förändringar inom IR-synbarhet. Det gör att även F-35 kommer ha svårt att låsa på Gripen på långa avstånd.

Citat:
Knappast i modern BVR-strid, där den som först upptäcker fienden kommer att segra. Du kan fortfarande inte manövrera ifrån en modern jaktrobot.

Nej, du kan inte manövrera bort från en modern jaktrobot, men ju bättre manöverduglighet ett plan har, ju lättare är det för planet att använda motmedel som man har i begränsat antal. Du måste väl förstå att manöverduglighet har stor inverkan på jaktförmåga. Annars skulle även F-22, PAK-FA och J-20 funnit att manöverduglighet är oanvändbart och kunnat spara ex antal miljarder. Inte sant?
Citera
2011-03-17, 20:26
Medlem
Citat:
F-35, om projektet fullföljs, kommer att bli en utmärkt kärra för att släppa två bomber, förutsatt att ytbehandlingen inte förstörts av någon med smutsiga fingrar innan start.

Det roliga är att den ska ersätta A-10.
Citera
2011-03-17, 20:41
Medlem
våga&vinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av våga&vinn
Du har skriv att du det är fyra (4 vapen - dvs 2 st jaktrobotar + 2 st 500 kilos attackvapen)

Citat:
Nu får du nog tänka till lite....

Jag svarade på det här citatet:

Ja klubbhuve jag svarade på DIT på stående att det ÄR FYRA (4) men det finns ÅTTA (8) på SAAB JAS 39 GRIPPEN NG sluta säga mot dig själv
Citera
2011-03-17, 20:42
Medlem
wellerockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
Det roliga är att den ska ersätta A-10.

Åtminstone i principen. A-10C kommer däremot finnas kvar åtminstone i 15-20 år framåt i tiden tack vare att F-35A inte är tillräcklig för att ersätta.
Citera
2011-03-17, 21:02
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ja klubbhuve jag svarade på DIT på stående att det ÄR FYRA (4) men det finns ÅTTA (8) på SAAB JAS 39 GRIPPEN NG sluta säga mot dig själv
Läsförståelse verkar inte vara din starka sida ( inte heller stavning eller förmåga att välja ut rätt citat).

Jag har aldrig påstått att det bara finns 4 st vapenbalkar på Gripen NG, utan att F-35 har det antalet internt.
Gripen NG har inte heller 8, utan 10 st balkar - lika många som F-35 har ( 4 interna + 6 externa).
Citera
2011-03-17, 21:07
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerocks
Nej, Gripen NG har troligtvis inte lägre RCS, men Gripen NG har fått relativt stora förändringar inom stealth. Ny radarabsorberande färg, anpassad och modifierad flygplanskropp, Electronic warfare-system och även stora förändringar inom IR-synbarhet. Det gör att även F-35 kommer ha svårt att låsa på Gripen på långa avstånd.
samma förändringar som tex på senaste versionen av Superhornet ( och som då förmodligen kommer ta en del kunder från F-35).

F-35 kommer därför högst sannolikt kunna låsa på Gripen NG före det omvända.

Citat:
Nej, du kan inte manövrera bort från en modern jaktrobot, men ju bättre manöverduglighet ett plan har, ju lättare är det för planet att använda motmedel som man har i begränsat antal. Du måste väl förstå att manöverduglighet har stor inverkan på jaktförmåga. Annars skulle även F-22, PAK-FA och J-20 funnit att manöverduglighet är oanvändbart och kunnat spara ex antal miljarder. Inte sant?
F-35 saknar inte manöverförmåga, men det är inte längre lika viktigt som när många av dagens flygplan konstruerades.

Även i exemplet med F-22 så valdes YF-22 som hade lägre RCS jämfört med YF-23 som istället hade bättre manöverförmåga och högre RCS.
Citera
2011-03-17, 21:12
Medlem
våga&vinns avatar
Citat:
Även F-35 kan ta externa tankar.

Den angivna stridsradien för Gripen är med 4 radarjaktrobotar + 2 IR-jaktrobotar + 2 st extratankar, den kommer garanterat sänkas om man hänger på fler/större vapen.

F-35 kan också behöva ta extern last, men kan då även ta bränsle som däred kommer att öka stridsradien.

Citat:
Detta skrev du i Lördags - ändå har du i ett antal inlägg fortsätta att hävda att jag påstått att Gripen enbart kunnat ta 4 vapen - dvs 2 st jaktrobotar + 2 st 500 kilos attackvapen.

Citat:
Läsförståelse verkar inte vara din starka sida ( inte heller stavning eller förmåga att välja ut rätt citat).

Jag har aldrig påstått att det bara finns 4 st vapenbalkar på Gripen NG, utan att F-35 har det antalet internt.
Gripen NG har inte heller 8, utan 10 st balkar - lika många som F-35 har ( 4 interna + 6 externa).

Inlägg #3388 krokodil påstod fyra sluta bråka med dig själv nu
Citera
2011-03-17, 21:16
Medlem
Ja det är roande och tröttsamt samtidigt att läsa era utbyten, summa summarum F-35 är ett bra plan Gripen NG är ett bra plan, båda skiljer sig avsevärt gällande utformning. Båda är lite jack of all trades, något som dock Gripen är vassare på.
Gissningsvis går det minst 2 Gripen för varje F-35, det är helt enkelt dubbelt så mycket bang for the buck. För länder som har råd med flera flygplanstyper så kan F-35 vara bra, men ska man bara ha ett varför köpa budgetmodellen av F-22 och betala dubbelt så mycket som för ett RIKTIGT multiroleplan?

Man kommer köpa det för att man är "tvungen", att Sverige inte har någon politisk vikt är ju uppenbart så vi lär få se ett antal flygvapen med F-35 som får flyga färre plan och färre timmar än om man valt Gripen. (Sen ser den ut som en fet gås med)
Citera
2011-03-17, 21:41
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Du får tro vad du vill, men APG-81 är en mycket avancerad AESA radar som till stora delar är en vidareutveckling av APG-77 som sitter på F-22.
USA har hållit på ett tag med AESA-radar på stridsflygplan och har mycket stor erfarenhet inom området.

Jag skulle gissa att så är fallet. Men att bara slänga ur sig ett påstående som typ "f-35 har längre räckvidd än gripen" eller "f-35 har en av de vassaste radarna som finns" gör det bra om man underbygger med en källa (för mig iaf som vill lära mig).
Eftersom jag tvivlar på mycket du skriver (exempelvis att gripen NG har kortare räckvidd än f35) så får du bättre trovärdighet om du anger lite fakta som backar upp dina påståenden.
Citera
2011-03-17, 21:44
Medlem
Angående inlägg 3388

Citat:
Den angivna stridsradien för Gripen är med4 radarjaktrobotar + 2 IR-jaktrobotar + 2 st extratankar, den kommer garanterat sänkas om man hänger på fler/större vapen.

F-35 kan också behöva ta extern last, men kan då även ta bränsle som däred kommer att öka stridsradien.

I min värld blir 4 jaktrobotar, 2 IR-jaktrobotar och 2 extratankar = 8 balkar...
Sen skriver han även "hänger på fler/större vapen" vilket antyder ännu fler (2st) balkar.

Hur får ni detta till fyra?

/ C
Citera
2011-03-17, 21:45
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Inlägg #3388 krokodil påstod fyra sluta bråka med dig själv nu
Här kommer en repris mitt inlägg 3388:

Citat:
Ursprungligen postat av Krokodil
Den angivna stridsradien för Gripen är med 4 radarjaktrobotar + 2 IR-jaktrobotar + 2 st extratankar, den kommer garanterat sänkas om man hänger på fler/större vapen.

Som sagt, läsförmåga är nog knappast din starka sida, knappast heller enkel matematik (4+2+2).

4 st är däremot de interna vapenbalkarna på F-35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in