2010-07-01, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shiggy
Okej tack för det. Då skulle jag vilja se Gripen och M-346 som ersättare för de två sistnämnda.

Varför menar du att Malaysia skulle ersätta stridsflygplan (MiG-29/F-5) med skolflygplan (M-346)?
Såvitt jag vet så använder de sina F-5 för luftförsvar och inte som skolflygplan om det är det du menar.
Citera
2010-07-02, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ponen
Varför menar du att Malaysia skulle ersätta stridsflygplan (MiG-29/F-5) med skolflygplan (M-346)?
Såvitt jag vet så använder de sina F-5 för luftförsvar och inte som skolflygplan om det är det du menar.

Jag skrev planen i ordning men det var tydligen för svårt för dig. Gripen för Mig-29 och M-346 för F-5.

Huruvida de gör det har jag ingen aning om men M-346 är ett flygplan som platsar i den storleksklassen som F-5 ligger i.
Citera
2010-07-02, 18:16
Medlem
Kallevinks avatar
Som sagt, M-346 är i huvudsak ett skolflygplan även om det kan bära enklare vapen och Malaysia har inte visat något intresse för det i den här affären. Uppgifterna för F-5 idag är strid och fotospaning, samma som i Thailand där Gripen har valts som ersättare.
Malaysias lilla flygvapen har ett osedvanligt stort antal flygplanstyper och det vore rimligt med en minskning. Som jag ser det är det troligt att det blir en enda flygplanstyp som får ersätta båda.
Citera
2010-08-09, 21:58
Medlem
FlightNAEs avatar
Känns som jag är lite sent ute, men hur gick det med senaste affären med Brasilien? Blev det några andra plan då jag inte hört något på nyheterna sen vintras!?
Citera
2010-08-09, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlightNAE
Känns som jag är lite sent ute, men hur gick det med senaste affären med Brasilien? Blev det några andra plan då jag inte hört något på nyheterna sen vintras!?

Eftersom man gått in i presidentvalsperiod råder det status quo i affären,
MOD har överlämnat sitt betänkande till nuvarande presidenten som har valt
att lämna över beslutet till nästkommande president.

Alltså kan det bli antingen det MOD har föreslagit (FX-2) eller så startar den nya
presidenten upp en helt ny evaluering dvs FX-3
Citera
2010-08-10, 22:51
Medlem
AJ37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol

Alltså kan det bli antingen det MOD har föreslagit (FX-2) eller så startar den nya

Isf tredje gången gillt
Citera
2010-08-11, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol

Amen för fan, Bara välj gripen så blir ni av med det sen
Citera
2010-08-12, 18:59
Medlem
AJ37s avatar
http://livefist.blogspot.com/2010/08/big-fat-mmrca-update.html

Ser ut som att det blir Gripen !

Håll tummarna nu !
Citera
2010-08-12, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AJ37

Håll tummarna nu !

Haha, det tror jag inte, det är väl nu mutorna börjar hagla in från alla andra, förutom USA då, från vart det börjar hagla hot!
Citera
2010-08-12, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AJ37

Håll tummarna nu !

Att det är en massa rykten just nu är bara ett sätt från Indierna
att få alla säljande parter att ge bättre bud.

Tror inte denna fars har ett slut förens framåt slutet av 2011, man har ju redan hållt
på ett antal år redan.
Citera
2010-08-19, 16:15
Medlem
AJ37s avatar
något nytt? Schweiz? Malaysia?
Citera
2010-08-22, 22:22
Medlem
Det låter ju lovande, men politiken är den avgörande faktorn i 99% av fallen (detta kanske är undantaget). USA:s politiska och framförallt ekonomiska makt är försvagad på senare år. Kina har väl fordringar på några BNP från USA:s vid detta laget.

Hoppas verkligen på detta, vilket lyft för Linköping och Sverige det skulle vara, men jag är skeptisk och det är inte klart förrän kontrakten är skrivna. Jänkarna kan säkert stoppa motorleveranserna med, fast bättre och få sälja motorer än inget!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in