2010-05-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Antagligen stödjer de dessa länder då de själva råkar ut för amerikas utrikespolitik. Och att de skyr regimen i usa blir ju rätt självklart då.
Jag tycker att Sverige ska ha försvarssamarbeten med Kroatien, Schweitz, Rumänien, Ungern, Indien och andra stabila demokratier. Hugo Chavez kan gott beställa flygplan från Ryssland och/eller Kina. Den svårt psykiskt störde Chavez har ju för övrigt givit svenska AT-4 till terrorstämplade FARC-gerillan, i flagrant strid med de avtalade villkoren.

Den typen av händelser måste ju undvikas till varje pris. Tänk om SAAB-teknologi guidar Hezbollah-raker rakt in i centrala Jerusalem och Tel Aviv. Usch, hemska tanke.
Citera
2010-05-05, 18:12
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxxx
Jag tycker att Sverige ska ha försvarssamarbeten med Kroatien, Schweitz, Rumänien, Ungern, Indien och andra stabila demokratier. Hugo Chavez kan gott beställa flygplan från Ryssland och/eller Kina. Den svårt psykiskt störde Chavez har ju för övrigt givit svenska AT-4 till terrorstämplade FARC-gerillan, i flagrant strid med de avtalade villkoren.

Den typen av händelser måste ju undvikas till varje pris. Tänk om SAAB-teknologi guidar Hezbollah-raker rakt in i centrala Jerusalem och Tel Aviv. Usch, hemska tanke.

Men att guida amerikanska/israeliska raketer rakt ner i centrala Gaza är ok?
Att låta indien bomba sina medborgare är också ok gissar jag? Vilka människoliv är det som räknas i liberalers ögon? Inget land anfaller ju och dödar så mycket som usa och de får ju köpa hur mycket de vill.
Vad har Chavez gjort som är så sjukt förresten? Förutom räddat några miljoner i venezuela mha sjukvårdsreformer/personal från kuba alltså. Har några vapen hittats hos gerillan som slåss i grannlandet (där fackföreningsmän mördas och regimkritiker försvinner i tusental).

Har förresten inte svenska vapen hamnat hos exempelvis röda khmererna genom usas händer?
Citera
2010-05-05, 18:40
Medlem
Citat:
Att låta indien bomba sina medborgare är också ok gissar jag? Vilka människoliv är det som räknas i liberalers ögon? Inget land anfaller ju och dödar så mycket som usa och de får ju köpa hur mycket de vill.
Vad har Chavez gjort som är så sjukt förresten? Förutom räddat några miljoner i venezuela mha sjukvårdsreformer/personal från kuba alltså. Har några vapen hittats hos gerillan som slåss i grannlandet (där fackföreningsmän mördas och regimkritiker försvinner i tusental).

Har förresten inte svenska vapen hamnat hos exempelvis röda khmererna genom usas händer?
Denna tråd handlar om JAS 39 Gripen. Du har uppenbarligen ett värkande behov av att skrika ut din upprördhet mot FN, EU, WTO, IMF, IAEA, o.s.v., och det är du välkommen att göra i Politik - Utrikes-forumet.
Citera
2010-05-05, 18:46
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxxx
Denna tråd handlar om JAS 39 Gripen. Du har uppenbarligen ett värkande behov av att skrika ut din upprördhet mot FN, EU, WTO, IMF, IAEA, o.s.v., och det är du välkommen att göra i Politik - Utrikes-forumet.

Jag ser att du inte reagerar på ovanståendes utläggning om den psykiskt störda Chavez och med vilka länder vi ska ha samarbete med. Varför inte?
Men jag håller mig mer än gärna till vad tråden handlar men "det var inte jag som började"

edit. såg först nu att det var du själv som skrivit det
Citera
2010-05-06, 10:22
Medlem
Svithjods avatar
Citat:

När bombar Indien sina egna medborgare?
Om araberna beskjuter skolor och dagis med raketer så är det absolut okej att guida robotar ned på Hizbollah i Gaza. Allra helst som de ställer sina ramper bredvid just skolor o dagis för att vara svåra att komma åt.
Hugo Chavez är en clown som drar ned Venezuela i ett ekonomiskt moras.
Citera
2010-05-08, 01:01
Medlem
Angående "Sea Gripen", här är ett videoklipp som visar en typ av stresstester som flygplanet och i synnerhet dess landningsställ måste klara. Tusentals gånger.

http://www.youtube.com/watch?v=h6BsCvDgbsc
Citera
2010-05-23, 15:03
Medlem
Running_mans avatar
Några nya och fräscha videoklipp på Gripen:
Czech Training Flight(Tjeckien)
Gripen test flight(Thailand)

Hittar fortfarande inte klippet där Gripen flyger tillsammans med F-4 Phantom... någon som känner till den? Vilket land kan det vara filmat i?
Citera
2010-06-24, 19:01
Medlem
Regeringen har idag fattat beslut om medgivande till
anskaffning och integrering av ny radarjaktrobot METEOR till JAS 39C/D.

Citat:
I Försvarsmakten står stridsflyget för huvuddelen av den samlade luftförsvarsförmågan. Radarjaktroboten är en bärande och oundgänglig del av stridsflygets förmåga till luftförsvar. När befintlig radarjaktrobot RB99/AIM-120B uppnår sin tekniska livslängd mellan 2015 och 2018 behöver således en ersättare vara operativ.

- Ny radarjaktrobot är en central förmåga för försvaret av Sverige. Vi balanserar Gripensystemet och stärker närområdesförmågan, när vi anskaffar världens modernaste robot, säger försvarsminister Sten Tolgfors.

METEOR tillförsäkrar Försvarsmakten en god förmåga att verka mot en högteknologisk motståndare i högintensiva konfliktnivåer. Detta ligger i linje med regeringens inriktning för flygstridskrafterna i den av riksdagen antagna försvarspolitiska inriktningspropositionen (prop. 2008/09:140). Regeringen har därför medgivit Försvarsmakten att beställa integration och anskaffning av ny radarjaktrobot METEOR till JAS 39C/D.

Källa
Citera
2010-06-30, 21:36
Medlem
Folk från Malaysias flygvapen studerar i dagarna Gripen under ett besök hos Saab.

Det sydöstasiatiska landet planerar att köpa mellan 30 och 40 stridsplan och Saab kan med Gripen bli en av de möjliga leverantörerna i konkurrens med ryska Su-30, Super Hornet från amerikanska Boeing och F-16 från Lockheed Martin i USA.
När det skulle kunna bli aktuellt att ge Malaysia en offert vet man inte på Saab.
– De gör nu en teknisk evaluering och vilket deras nästa steg blir vet vi inte, säger Anna Lindh på koncernens pressavdelning.

(TT/Corren.se)
Citera
2010-07-01, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Folk från Malaysias flygvapen studerar i dagarna Gripen under ett besök hos Saab.

Det sydöstasiatiska landet planerar att köpa mellan 30 och 40 stridsplan och Saab kan med Gripen bli en av de möjliga leverantörerna i konkurrens med ryska Su-30, Super Hornet från amerikanska Boeing och F-16 från Lockheed Martin i USA.
När det skulle kunna bli aktuellt att ge Malaysia en offert vet man inte på Saab.
– De gör nu en teknisk evaluering och vilket deras nästa steg blir vet vi inte, säger Anna Lindh på koncernens pressavdelning.

(TT/Corren.se)

Opererar inte Malaysia redan Su-30 MKM?
Citera
2010-07-01, 20:10
Medlem
Kallevinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiggy
Opererar inte Malaysia redan Su-30 MKM?

Jo, och F/A-18, Mig 29 och F-5. Det är de två sistnämnda som är i störst behov av ersättare.
Citera
2010-07-01, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallevink
Jo, och F/A-18, Mig 29 och F-5. Det är de två sistnämnda som är i störst behov av ersättare.

Okej tack för det. Då skulle jag vilja se Gripen och M-346 som ersättare för de två sistnämnda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in