2010-11-05, 16:42
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Inte för att göra denna fråga till pissingcontest men i vad ligger begreppet rätt använd ?
Oavsett typ av radar så när du tänder upp den så kommer den synas .
Och ett belyst flygplan med EW kommer genast registrera detta

Och vad jag har förstått så har man inte fullt ut stöd på F-22 datalänk utan man
kan i dagsläget endast dela info mellan varandra.
Jag menar att man inte skruvar på full kräm på radarn när det inte är nödvändigt, just för att inte "varna" andra plan i onödan. Nu måste jag erkänna att jag inte vet ifall detta är möjligt även på exempelvis en PS-05?
Citera
2010-11-05, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Jag menar att man inte skruvar på full kräm på radarn när det inte är nödvändigt, just för att inte "varna" andra plan i onödan. Nu måste jag erkänna att jag inte vet ifall detta är möjligt även på exempelvis en PS-05?

Gällande PS-05 är uteffekten 1 kW men kan ta peak upp till 10 kW.

Sedan styrs uteffekten mycket av hur pass mycket kräm som man kan hantera.
Man kan ju inte använda allt kräm enbart till radarn finns mer system som
gärna vill ha lite power för att fungera.
Citera
2010-11-06, 17:21
Medlem
AJ37s avatar
http://livefist.blogspot.com/2010/11/analysis-factors-that-should-determine.html
Ganska intressant läsning.

Som sagt har Saab mikroskopiskt litet politiskt stöd.
Citera
2010-11-08, 17:02
Medlem
http://di.se/Artiklar/2010/11/8/219603/SAAB-BRASILIEN-VANTAS-VALJA-STRIDSPLAN-RAFALE---MEDIA-NY/?sr=6&tr=280439&rlt=0

"Brasilien väntas rata Gripen"
Citera
2010-11-08, 17:19
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
http://di.se/Artiklar/2010/11/8/219603/SAAB-BRASILIEN-VANTAS-VALJA-STRIDSPLAN-RAFALE---MEDIA-NY/?sr=6&tr=280439&rlt=0

"Brasilien väntas rata Gripen"

Inte speciellt oväntat direkt. Precis som påpekats många gånger tidigare i den här tråden. Rafalle passar FAB perfekt, både ur militärt och politiskt perspektiv. Enda felet är e.g prislappen.

Bågon som vet hur Brasiliens hangarfartygsplaner ser ut för närvarande? Går Sau Paulo att modifieras med riktiga katapulter för att kunna hantera större flygplan än A-4? Rafalle vore ju idealiskt. Eller kommer Minas Gerais ersättas med ett större fartyg i framtiden?
Vill Brasilien bibehålla en viss hangarfartygskapacitet så är valet av Rafalle dubbelt logiskt.
Citera
2010-11-08, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DearLeader
Inte speciellt oväntat direkt. Precis som påpekats många gånger tidigare i den här tråden. Rafalle passar FAB perfekt, både ur militärt och politiskt perspektiv. Enda felet är e.g prislappen.
Beror väl på. Men det är den nuvarande presidenten som väljer plan och då skiter han nog fullständigt i priset eftersom han inte kommer att vara president någon mera gång, så om det blir Rafale så får vi hoppas på att den nya presidenten inser att det är för dyrt och måste vänta med beslutet, (fx3) haha dröm.
Citera
2010-11-08, 19:44
Medlem
Mikael666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DearLeader

Bågon som vet hur Brasiliens hangarfartygsplaner ser ut för närvarande? Går Sau Paulo att modifieras med riktiga katapulter för att kunna hantera större flygplan än A-4? Rafalle vore ju idealiskt. Eller kommer Minas Gerais ersättas med ett större fartyg i framtiden?
Vill Brasilien bibehålla en viss hangarfartygskapacitet så är valet av Rafalle dubbelt logiskt.

Säger inte att du har fel, MEN.
Flygvapnet har väl tidigare förordat Gripen. Att industrin föredrar Gripen är inte heller något att helt förbise.

Snarare tror jag att, om Lula avslutar sitt presidentskap med att välja Rafale så är det för att inte förlora ansikte mot grodätarna. Att han väljer att göra det i slutet av presidentskapet är bara för att beslutet relativt lätt kan rivas upp och att det på så sätt blir win-win för alla, utom grodätarna då.

Hade det varit så att Rafale var bästa köp enligt andra än Lula så hade beslutet varit tagit redan.

Som jag skrivit tidigare så trycker förmodligen USA också på för ett köp av Gripen.
Citera
2010-11-08, 20:26
Medlem
AJ37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael666
Flygvapnet har väl tidigare förordat Gripen. Att industrin föredrar Gripen är inte heller något att helt förbise.

Snarare tror jag att, om Lula avslutar sitt presidentskap med att välja Rafale så är det för att inte förlora ansikte mot grodätarna. Att han väljer att göra det i slutet av presidentskapet är bara för att beslutet relativt lätt kan rivas upp och att det på så sätt blir win-win för alla, utom grodätarna då.

Hade det varit så att Rafale var bästa köp enligt andra än Lula så hade beslutet varit tagit redan.

Som jag skrivit tidigare så trycker förmodligen USA också på för ett köp av Gripen.

Största problemet är fransmännen som sagt, sarkozy har säkert varit nere ett par gånger och ''förhandlat''
Med tanke på Brasiliens ekonomiska situation skulle det anses oprofessionellt att välja något mycket dyrare som inte är bättre indirekt, de pengarna ska isf gå till uppbyggnad av landet.
Citera
2010-11-08, 20:35
Medlem
Mikael666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AJ37
Största problemet är fransmännen som sagt, sarkozy har säkert varit nere ett par gånger och ''förhandlat''
Med tanke på Brasiliens ekonomiska situation skulle det anses oprofessionellt att välja något mycket dyrare som inte är bättre indirekt, de pengarna ska isf gå till uppbyggnad av landet.

Och just därför väljer Lula Rafale, om något. Då har han gjort sitt mot Sarkozy. Men beslutet kommer i så fall säkert att rivas upp, vilket han så klart förstår.
Citera
2010-11-08, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael666

Eftersom Rousseff kommer behålla Jobim som MOD är det föga troligt att
något kommer rivas upp efter ev val av Rafale.

Och det är kanske inte omöjligt att vi ser Lula ännu en gång kandidera för
presidentposten tills nästa mandatperiod.

Nu är det iofs en dagstidning i Brasilien (Valor Economico) som har släppt denna nyhet
utan att ha någon källa att hänvisa sig till som sedan Bloomberg lyft upp.

Så ännu är inget huggit i sten om denna affär, men det är ändå det mest troliga senariot
Senast redigerad av Hansol 2010-11-08 kl. 21:29.
Citera
2010-11-10, 12:37
Medlem
På Tv4 nyheterna idag sa de att allt pekade emot att det blev Gripen. Dock är ju Tv4 inte så jävla kunniga
Citera
2010-11-10, 12:49
Medlem
Kan vara denna tidningsartikel från Brasilien som Tv-4 hämtat sin info ifrån ,
stämmer detta ser det onekligen bra ut....för bra i såfall.

Källa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in