2010-09-11, 00:05
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
USA kan inte sätta käppar i hjulet genom att neka försäljning av GE-414,
det finns juridiska uppgörelser numer som förhindrar detta

Nu har ju iofs inte ens Su-30 vart på tapeten utan det var Su-35 som var med innan "shortlisten".
Den valdes snabbt bort av just FAB. Som har haft F-18 E/F som sin favorit i FX-2.

Det kommer säkerligen vara Lula som tillkännager vinnaren i affären. Men beslutet kommer knappast basera sig på hans personliga åsikt. Att fortsätta med en fransk linje är helt logiskt för en växande stormakt som har vill gå sin egen väg och som allt mer kommer att vilja tillvarata sina intressen (eller upplevda intressen) både regionalt och internationellt. Precis som Frankrike under 1960-talet.

Ang Sukhoi så har jag hört (men det var ca 2-3 år sedan) att det var just Su-30 som en delegation från brasilianska flygvapnet förevisades, och blev mycket intresserade av under ett satsbesök i Ryssland. Inte Su-35.
Men osäkerheten kring just ryssland och tillgången till reservdelar och underhåll diskvalificerade Flankern tidigt. Förutom att Brasilien har lika litet intresse av att göra sig beroende av Ryssland som av USA. Att Venezuela redan flyger MK2 skall också ha varit en bidragande orsak. Även detta ett politiskt beslut alltså.

Dessutom ville väl FAB (till ock med) länge helst av allt ha uppgraderade Mirage 2000? Vilket självklart inte var något realistiskt allternativ i upphandlingen.
Citera
2010-09-11, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DearLeader
Det kommer säkerligen vara Lula som tillkännager vinnaren i affären. Men beslutet kommer knappast basera sig på hans personliga åsikt. Att fortsätta med en fransk linje är helt logiskt för en växande stormakt som har vill gå sin egen väg och som allt mer kommer att vilja tillvarata sina intressen (eller upplevda intressen) både regionalt och internationellt. Precis som Frankrike under 1960-talet. .

Exakt för ett år sedan deklarerade Lula att man hade för avsikt att gå vidare med
ett Franskt köp, vid den tidpunkten hade inte ens FAB eller inhemska
industrin lämnat sin utvärdering eller betänkande till MoD.

Lula hade haft besök av Franska presidenten och en delegationen från Dassault,
och dagen efter en nattmangling med dessa så förklarade han att att Rafale var vinnare.

Han har vid ett flertal tillfällen senare förklarat att det är han som har sista ordet.

Citat:
Ursprungligen postat av DearLeader
Dessutom ville väl FAB (till ock med) länge helst av allt ha uppgraderade Mirage 2000? Vilket självklart inte var något realistiskt allternativ i upphandlingen.

En stark anledning till att FAB inte ville ha Franskt var just att man inte såg sig nöjda med de
Mirage 2000C och 2000B man har. Dyra i drift/underhåll samt svåra att integrera annat än
just Franska vapen.
Senast redigerad av Hansol 2010-09-11 kl. 00:32. Anledning: stavning
Citera
2010-09-11, 21:55
Medlem
Mikael666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Förstår inte hur en president kan vilja välja ett sådant stort beslut själv, Och Mekaniker och annat follk har ju faktiskt rekommenderat Gripen för i princip vemsomhelst med några månaders utbildning kan serva planet. Men åter igen kommer politiken in, Btw. Usa kan väl inte göra som de gjorde med viggen igen ?

Jo det kan dom.

Vet att fortsättningen av inlägget blir fånigt men här kommer det.

Rykten jag har hört säger att USA trycker på för ett köp av Gripen, vilket ger Gripen en ännu större fördel jämfört med konkurrenterna.
Anledningen till detta är att Gripen har såpass mycket utrustning från USA samt att många verkar anse att Gripen har en bättre framtid än Super Hornet.
Som sagt är det ett rykte från flygvapenindustrin, jag har ingen aning om sanningshalten i det hela men helt osannolikt är det nog inte.
Citera
2010-09-11, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael666
Jo det kan dom.

Vet att fortsättningen av inlägget blir fånigt men här kommer det.

Rykten jag har hört säger att USA trycker på för ett köp av Gripen, vilket ger Gripen en ännu större fördel jämfört med konkurrenterna.
Anledningen till detta är att Gripen har såpass mycket utrustning från USA samt att många verkar anse att Gripen har en bättre framtid än Super Hornet.
Som sagt är det ett rykte från flygvapenindustrin, jag har ingen aning om sanningshalten i det hela men helt osannolikt är det nog inte.
Super hornet har väl aldrig varit med i riktiga hetluften elr ? Känns som det alltid varit Dassult vs Gripen i denna affär. Och då förstår jag att Usa hellre vill att Gripen ska vinna istället för Dassult. Men kan Usa verkligen påverka köpet såpass mycket egentligen ?
Citera
2010-09-12, 10:41
Medlem
Mikael666s avatar
Citat:
Super hornet har väl aldrig varit med i riktiga hetluften elr ? Känns som det alltid varit Dassult vs Gripen i denna affär. Och då förstår jag att Usa hellre vill att Gripen ska vinna istället för Dassult. Men kan Usa verkligen påverka köpet såpass mycket egentligen ?

Nej det är iofs sant. Så det faktum att SH inte haft någon chans från början bidrar förmodligen till att USA trycker på för Gripen.
Har ingen aning om hur mycket USA kan påverka, men jag gissar att dom säkert kan göra en hel del.
Att Lula än inte valt Rafale talar för att Rafale inte kommer att vinna.
Citera
2010-09-12, 13:42
Medlem
Citat:
Nej det är iofs sant. Så det faktum att SH inte haft någon chans från början bidrar förmodligen till att USA trycker på för Gripen.
Har ingen aning om hur mycket USA kan påverka, men jag gissar att dom säkert kan göra en hel del.
När är det presidentval i brasilien?
Citera
2010-09-12, 14:16
Medlem
Citat:

Av ren nyfikenhet , vad får dig att tro det?

Iofs har röster höjts inom parlamentet om att man inte vill gå vidare med Rafale,
men därifrån till att det slår igenom , är ganska så otroligt.
Citera
2010-09-12, 14:17
Medlem
Citat:
När är det presidentval i brasilien?

Den 3 oktober så ska det vara avslutat,sedan sitter Lula kvar året ut
Citera
2010-09-12, 17:15
Medlem
39 gripen kan väl accelera tills bränslet tar slut?
Citera
2010-09-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mekaniker
39 gripen kan väl accelera tills bränslet tar slut?

Nja , det går skröner om att Draken hade den förmågan olastad.
Citera
2010-09-12, 18:27
Medlem
AJ37s avatar
Likt airbus programmet är hela fx-2 en lekstuga för högre ministrar.
Om det ska gå till på rätt vis ska det det röstas fram, där alla synpunkter tas med.
Jag vet iofs inte hur hårt pressad lula är av fransmännen, men det är nästan på gränsen till landsförräderi att förneka en stor del jobb inom brasiliansk industri.
Citera
2010-09-12, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AJ37
Likt airbus programmet är hela fx-2 en lekstuga för högre ministrar.
Om det ska gå till på rätt vis ska det det röstas fram, där alla synpunkter tas med.
Jag vet iofs inte hur hårt pressad lula är av fransmännen, men det är nästan på gränsen till landsförräderi att förneka en stor del jobb inom brasiliansk industri.

Nu är det väl mer så att man anser sig köpa "How To" kunskap av Fransmännen,
och på så sätt kunna skapa nästa generations jobb med den kunskapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in