2009-09-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
F-16 är ett av de mest exporterade stridsflygplanen i modern tid, hur många Gripen har man exporterat - 26 oj + försäljning/leasning av redan beställda flygplan till Svenska flygvapnet.

Du är puckad va ? Tidigare var det till och med roligt att argumentera med dig
nu känns det mest patetiskt att varje gång behöva höra samma visa.

Okej jag kan förstå att det tagit på ditt ego när du vart över under utrensningen i FM under senare år

Nu är det inte enbart i affärer med Gripen som F-16 väljs bort.
Citera
2009-09-08, 19:28
Medlem
Citat:
F-16 är ett av de mest exporterade stridsflygplanen i modern tid, hur många Gripen har man exporterat - 26 oj + försäljning/leasning av redan beställda flygplan till Svenska flygvapnet.
Varför är du så glad för det? du har ju inget med F16 att göra och du skulle nog aldrig få jobb på Lookheed.

Gripen kommer som du säger få det svårt men övrig svensk försvarsindustri kommer att vara forsatt framgångsrik.
Citera
2009-09-08, 19:47
Medlem
"Varför släpper USA den till Sverige som första land?

- Helt enkelt för att man anser att vi har ett av de främsta bolagen i världen för att utveckla komponenter på rymd- och flygområdet med hjälp av standarden. Själva säger amerikanerna att de behöver tre–fyra år av intensiva forskningsinsatser för att komma ikapp."

Hur gick detta till, hur kan Sverige ligga 3-4 år före självaste USA inom ett område som har med flyg att göra?

Men om det nu är så i det här fallet, skulle inte vissa områden på Gripen med hemliga specifikationer också kunna vara bättre än på flygplan från USA?

Nej det är förstås inte möjligt, för självaste Crocodile Dundee har sagt att allt från USA är bäst.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article628356.ece
Citera
2009-09-08, 20:15
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Nu är iofs inte vare sig Grekland Turkiet Pakistan "nya" kunder utan de kärror som man beställt efter är uppgraderingar på deras äldre kärror.

Taiwan hade väl inte mycket till val , någon JSF fick man inte köpa.

Så visst Marocko är väl den enda ny då som handlat efter 2003 när Polen skrev på sin beställning
Efter December 2002 så har Grekland, Turkiet och Pakistan beställt fler nya Block 50/52 maskiner, dvs inga uppgraderingar.
Backar vi till 1998 då SAAB ( och Sverige) skrev kontrakt med Sydafrika om 28 Gripen ( ändrades senare till 26) så hade man fram till 2002 ytterliggare 250 nya Block 50/52 i order till Chile, Sydkorea, Singapore, Oman, Israel, Grekland och Egypten.
Man har därför sålt runt 500 st nybyggda Block 50/52 på export sedan 1998.
Citera
2009-09-08, 20:19
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Du är puckad va ? Tidigare var det till och med roligt att argumentera med dig
nu känns det mest patetiskt att varje gång behöva höra samma visa.

Okej jag kan förstå att det tagit på ditt ego när du vart över under utrensningen i FM under senare år

Nu är det inte enbart i affärer med Gripen som F-16 väljs bort.
Det är nog du som är puckad, mitt förra inlägg visar tydligt att kunder har valt F-16 de senaste 10-12 åren ( sedan första exportordern för Gripen).
Citera
2009-09-08, 20:20
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Varför är du så glad för det? du har ju inget med F16 att göra och du skulle nog aldrig få jobb på Lookheed.

Gripen kommer som du säger få det svårt men övrig svensk försvarsindustri kommer att vara forsatt framgångsrik.
Det handlar inte om att jag är glad, utan att jag svarar på ett felaktigt påstående att F-16 är iskall på exportmarknaden - och att man inte skulle fått nya ordrar sedan Polen-affären 2002.
Citera
2009-09-08, 20:36
Medlem
Citat:
Det är nog du som är puckad, mitt förra inlägg visar tydligt att kunder har valt F-16 de senaste 10-12 åren ( sedan första exportordern för Gripen).

F-16 är iskallt på marknaden numer. förutom i Indien men där kommer man inte heller sälja. Vilket vi båda är överns om , är det något Amerikanskt så blir det SH, vilket verkar märkligt med tanke på att man redan opererar SU-30MKI .
Citera
2009-09-08, 20:38
Medlem
Citat:
Det handlar inte om att jag är glad,.

Nä det vet vi...du är en "bitterfitta" av rang
Citera
2009-09-08, 20:40
Medlem
krokodils avatar
Citat:
F-16 är iskallt på marknaden numer. förutom i Indien men där kommer man inte heller sälja. Vilket vi båda är överns om , är det något Amerikanskt så blir det SH, vilket verkar märkligt med tanke på att man redan opererar SU-30MKI .
Men hur som helst så har man sålt ett stort antal F-16 sedan 1998 ( och efter 2002 som då inte hanlade om uppgraderingar som du påstår ).
Och tidigare under senare delen av 1990-talet hade man även många exportordrar på F-16 ( nya flygplan).

Om du kallar F-16 iskall på marknaden idag, så får du även räkna med din kära Gripen.
Citera
2009-09-08, 20:46
Medlem
Citat:
Men hur som helst så har man sålt ett stort antal F-16 sedan 1998 ( och efter 2002 som då inte hanlade om uppgraderingar som du påstår ).
Och tidigare under senare delen av 1990-talet hade man även många exportordrar på F-16 ( nya flygplan).

Om du kallar F-16 iskall på marknaden idag, så får du även räkna med din kära Gripen.

Visst det är möjligt att Gripen inte säljer , men den väljs ut i stort sätt alla shortlist på senare år.. Vilket tyder på intresse, vilket man tyvärr inte längre kan säga om F-16. Jag har aldrig sagt att F-16 är en dålig kärra, tvärt om förr var den en slitvarg av rang, men tyvärr har den nått sitt slut i utvecklingspotensial , vilket inte Gripen har utan den är inne i samma mognads cykel som F-16 en gång i tiden var.

Sedan har jag tyvärr ingen Gripen av naturliga skäl, som du säkert själv kan räkna ut.

Men du kanske äger en F-16 ? Om inte så kanske i en 1/16 dels skala
Citera
2009-09-08, 20:50
Medlem
krokodils avatar
Citat:
men tyvärr har den nått sitt slut i utvecklingspotensial ,

Sedan har jag tyvärr ingen Gripen av naturliga skäl, som du säkert själv kan räkna ut.

Men du kanske äger en F-16 ? Om inte så kanske i en 1/16 dels skala
På vilket sätt har F-16 nått slutet av sin utvecklingspotensial.
Man har bytt ut elektronik, motorer, radar mm mm från det som var "ur F-16".

Jag misstänker att det är du som bygger modellflygplan, då jag slutade med det någon gång under 1980-talet.
Citera
2009-09-08, 21:03
Medlem
Citat:
På vilket sätt har F-16 nått slutet av sin utvecklingspotensial.
Man har bytt ut elektronik, motorer, radar mm mm från det som var "ur F-16".

Jag misstänker att det är du som bygger modellflygplan, då jag slutade med det någon gång under 1980-talet.

Sluta nu inse det man "krämar ut" med F-16 IN är det sista som går.

Jämnför du det mot ett NG koncept är det efter iaf.

Får göra dig lite besviken , har aldrig haft fallenhet för modellbygge oavsett när i tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in